Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko käynyt kaikissa Pohjoismaissa?

Vierailija
31.03.2023 |

Mikä maa oli paras ja miksi? Me ollaan ja Norja oli kyllä uskomattoman kaunis maa. Olin ihan mykistynyt siitä maisemien upeudesta. Päihittää minkä maailman maan tahansa. Oikeasti sitä vain haukkoi kirjaimellisesti henkeä kun ei voinut tajuta että on noin kaunista maisemaa. Lofooteilla käytiin.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen muun lailla en ole käynyt Islannissa, vaikka sinänsä kyllä kiinnostaisi. Pohjois-Norja on tehnyt lähtemättömimmän vaikutuksen, vaikka onhan tuota komeaa maisemaa niin pohjoisessa Suomessa kuin Ruotsissakin.

Vierailija
22/47 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Islannissa en ole käynyt. Norja ehdottomasti upein.

Minulla kyllä Norja jäi Islannille kakkoseksi. Mutta nämähän on makuasioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muissa Pohjoismaissa olen paitsi Tanskassa ellei sitä lasketa, että olen kerran vaihtanut konetta Köpiksen lentoasemalla. Islanti on ollut mieleenpainuvin.

Vierailija
24/47 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Islannissa en ole vielä käynyt, mutta haluaisin käydä heti kun olisi taloudellisesti mahdollista.

Vierailija
25/47 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt kaikissa. Norja on kaunein luonnon maisemiltaan, Tanskassa jäi mieleen etenkin viehättävä Tivoli ja tanskalaiset voileivät, Ruotsissa sievät talot ja pihapiirit ja historialliset linnat, Islannissa kuumat lähteet. Suomessa parasta on saaristo.

Vierailija
26/47 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt Islannissa, tuttuja on sielä käynyt ja kehunut, ja jonkin verran tunnen islantilaisia (työni puolesta), että ei se nyt ihan tabula rasa ole. Mutta jätän sen nyt tästä pois, kun ei ole omakohtaista kokemusta kuitenkaan. Samoin Grönlanti ja Fär-saaret on jääneet käymättä, ja etenkin Grönlanti voisi olla huima kokemus, mutta mahdollisesti juuri ikävällä tavalla, ilmastonmuutos näkyy siellä niin voimakkaasti, kuulemma.

Norjan maisemat ovat omaa luokkaansa - siis lvuoristomaisemiin liittyen. Itse kuitenkin ihailen "kulttuurimaisemana" Tanskan aakeeta laaketa, jossa tuulimyllyt (ne valkoiset tolpat ja ropelit) ovat joka nurkan takana. Tanska on hyvin vehreä maa, vaikkei se olekaan samalla tavalla metsämaa kuin Suomi tai pohjoisempi Ruotsi. Tukholman vanha kaupunki on myös todella hieno, ja vetää vertoja keski-eurooppalaisille vastaaville. Myös Tallinan vanhakaupunki on hyvin säilynyt, ja sekin on erittäin vahvasti eurooppalainen. Viro nyt ei Pohjoismaihin kuulu, mutta Itämeri on näitä kaikkia maita yhdistänyt.

Tukholman saaristo on myös omalla tavallaan täysin ainutlaatuinen - siellä tavallaan näkyy se, mitä Suomessa Ahvenanmaalla ja Turun saaristossa voisi olla, jos emme olisi olleet jatkuvasti sotatantereena kahden suurvallan väliss. Tukholman saaristossa raha NÄKYY, ja erityisesti vanha, vakaa raha.

Mutta esimerkiksi tänä aamuna, pakkasta -20 astetta, aurinko noussut, puolen metrin vitivalkoiset (sinertävänvalkoiset) hanget, paksu kuura kaikkialla, puissa, aitaverkoissa... Aivan uskomattoman hieno ja herkkä näkymä, jota ei pysty kunnolla edes valokuvista välittämään muille, tuon tunnistaa vain suomalainen tai muualla Pohjoisessa asuva, tuollaista valoa ei ole missään muualla kuin täällä maailman päälaella.

Suomalainen tunturimaisema on ainutlaatuinen, se ei ole vuoristoa, vaan tunturia. Ja Järvi-Suomen, etenkin harjujen pilkkoman eteläisen osan maisemat ovat upeita.

Meitä pohjoismaalaisia yhdistää useammat asiat kuin erottaa, vaikka sitä onkin vaikea uskoa pintaliipaisulla.

Vierailija
27/47 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole käynyt Islannissa, tuttuja on sielä käynyt ja kehunut, ja jonkin verran tunnen islantilaisia (työni puolesta), että ei se nyt ihan tabula rasa ole. Mutta jätän sen nyt tästä pois, kun ei ole omakohtaista kokemusta kuitenkaan. Samoin Grönlanti ja Fär-saaret on jääneet käymättä, ja etenkin Grönlanti voisi olla huima kokemus, mutta mahdollisesti juuri ikävällä tavalla, ilmastonmuutos näkyy siellä niin voimakkaasti, kuulemma.

Norjan maisemat ovat omaa luokkaansa - siis lvuoristomaisemiin liittyen. Itse kuitenkin ihailen "kulttuurimaisemana" Tanskan aakeeta laaketa, jossa tuulimyllyt (ne valkoiset tolpat ja ropelit) ovat joka nurkan takana. Tanska on hyvin vehreä maa, vaikkei se olekaan samalla tavalla metsämaa kuin Suomi tai pohjoisempi Ruotsi. Tukholman vanha kaupunki on myös todella hieno, ja vetää vertoja keski-eurooppalaisille vastaaville. Myös Tallinan vanhakaupunki on hyvin säilynyt, ja sekin on erittäin vahvasti eurooppalainen. Viro nyt ei Pohjoismaihin kuulu, mutta Itämeri on näitä kaikkia maita yhdistänyt.

Tukholman saaristo on myös omalla tavallaan täysin ainutlaatuinen - siellä tavallaan näkyy se, mitä Suomessa Ahvenanmaalla ja Turun saaristossa voisi olla, jos emme olisi olleet jatkuvasti sotatantereena kahden suurvallan väliss. Tukholman saaristossa raha NÄKYY, ja erityisesti vanha, vakaa raha.

Mutta esimerkiksi tänä aamuna, pakkasta -20 astetta, aurinko noussut, puolen metrin vitivalkoiset (sinertävänvalkoiset) hanget, paksu kuura kaikkialla, puissa, aitaverkoissa... Aivan uskomattoman hieno ja herkkä näkymä, jota ei pysty kunnolla edes valokuvista välittämään muille, tuon tunnistaa vain suomalainen tai muualla Pohjoisessa asuva, tuollaista valoa ei ole missään muualla kuin täällä maailman päälaella.

Suomalainen tunturimaisema on ainutlaatuinen, se ei ole vuoristoa, vaan tunturia. Ja Järvi-Suomen, etenkin harjujen pilkkoman eteläisen osan maisemat ovat upeita.

Meitä pohjoismaalaisia yhdistää useammat asiat kuin erottaa, vaikka sitä onkin vaikea uskoa pintaliipaisulla.

Hieno kommentti, kiitos siitä, tack!

Vierailija
28/47 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt kaikissa muissa Pohjoismaissa, paitsi Islannissa.

Se on jotekin niin kaukana, keskellä merta, ettei ole tullut sinne lähdettyä.

Oslo on kylläkin kallis kaupunki turistimatkailijalle.

Vierailija
29/47 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt Tanskassa enkä Islannissa. Tanskaan mielisin kovasti sillä arkkitehtuuri ja linnat viehättävät. 

Norjassa sen sijaan olen käynyt toistakymmentä kertaa, sillä isäni rakastui siihen 70-luvulla ja lapsuuteni reissut ysärillä sijoittuivat aina Norjaan, olemme myös käyneet siellä kolmessa polvessa, sekä mieheni ja ystäviemme kanssa useita kertoja. 

Vierailija
30/47 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Islannissa en ole käynyt. Norja ehdottomasti upein.

Samoin. Lasketaan Tanskassa käynniksi se, kun interraililla kuljettiin Tanskan läpi pysähtymättä.

Vierailija
31/47 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En Islannissa, ja muissakin vain ohimennessä tai yllättäen suunnittelematta piipahtaen.

Vierailija
32/47 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Islannissa en ole käynyt. Norjasta tykkäsin eniten. Sitten Tanska, sitten Ruotsi.

Vierailija
33/47 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa sitten pitäisi olla käynyt myös Ahvenanmaalla, Färsaarilla, Grönlannissa ja Huippuvuorilla.

Vierailija
34/47 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Islanti ja Norja kiehtovimpia.

Vierailija
35/47 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autolla Oslo Bergen oli mahtava kokemus, kun en ollut ennen vuoristoa nähnyt. Hotelleissa en yöpynyt, löytyi halvempiakin. Islanti puuttuu, jo matka tuntuu kalliilta.

Vierailija
36/47 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käytynyt kaikissa, jopa Färsaarilla ja Grönlannissa. Norja ja Islanti olivat kiinnostavimmat.

Vierailija
37/47 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman viikon päästä Islantiin, sitten on kaikki kierretty.

Vierailija
38/47 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän Islanti ole kiehtovin. Harva käynyt.

Vierailija
39/47 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt kaikissa. Islanti on maaperältään erikoisin kun on laavaa, kuumia lähteitä ja puuton. Pidin kyllä kovasti, vaikka siellä maaseudulla olikin paikkoja, joissa tuntui kuin kuun pinnalla olisi kävellyt kun pelkkää aakeeta mustaa tuhkaa kaikkialla. Erikoinen kokemus.

Vierailija
40/47 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilijalanjälkeni on varsin pieni eli olen käynnyt vain ruotsissa laivalla kerran.