Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tällä perustoimeentulotuella voi enää tulla toimeen? -Tajuaakohan edes kukaan että meidänkin on ostettava muutakin kuin vain "peruselintarvikkeita". Tänään meni rahaa deodoranttiin, ranskanperunasuolaan ja rypsiöljyyn...Eilen parturiin...

Vierailija
30.03.2023 |

Sinne taas reilu parikymppiä "ylimääräistä".

Kohta pitäisi ostaa kesävaatteita ja kesäkengät kun vanhat ovat niin kuluneet.

Pyykinpesuaine on lopussa. Samon shampoo.

Koko ajan peruselinkustannukset nousevat, mutta perustoimeentulotuki ei samassa suhteessa...Tuntuu että se ei enää riitä mihinkään.
Juuri ja juuri saa syötyä jotakin.

Tarvittaisiin ainakin 30% korotus HETI, jotta voisimme elää ihmisarvoista elämää

Kommentit (164)

Vierailija
61/164 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin. Pääset HETI esim. Woltille töihin. Ei taida kiinnostaa?

Vierailija
62/164 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli litraa Xtran shampoota maksaa 1,19 €, Lidlistä saa edelleen deodorantin hintaan 0,99 €. Pyykit pesen Xtran pyykinpesuaineella, jonka hinta kahden kilon paketille on nykyään jo 3,05 €. Kampaajalla en ole käynyt useampaan vuoteen.

Ilmeisesti en sitten elä ihmisarvoista elämää. 🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/164 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmyyrä kirjoitti:

Miten ennen mahdettiin pärjätä, kun tuet olivat vieläkin pienempiä?

Oli varmaan menotkin pienempiä.

Vierailija
64/164 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki: pääset todella halvalla kampaamoon kun menet opiskelijoitten käsittelyyn ammattikouluun. Minulla maksoi 11€ tukan leikkuu. Siellä tehdään myös meikkauksia, kasvojen hoitoa, jalkojen hoitoa, hierontaa ja vaikka mitä.

Vierailija
65/164 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnteko auttaa asiaa.

Siipelijöitä tässä maassa ei tarvita.

Tarjoa töitä tai ole hiljaa.

Nim. Tulkaa hakemaan mut töihin täältä kotoa

Vierailija
66/164 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puoli litraa Xtran shampoota maksaa 1,19 €, Lidlistä saa edelleen deodorantin hintaan 0,99 €. Pyykit pesen Xtran pyykinpesuaineella, jonka hinta kahden kilon paketille on nykyään jo 3,05 €. Kampaajalla en ole käynyt useampaan vuoteen.

Ilmeisesti en sitten elä ihmisarvoista elämää. 🤣

Kaikki ei pysty Xtra-shampoota tai pyykinpesuainetta käyttämään. Mulle tulee jäätävä kutina molemmista. Vai pitääkö köyhän kestää sekin mukisematta?

Vierailija
67/164 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee vanhoista verhoista hame ja paita. Lanka ei maksa paljon. Säästyy rahaa niihin kenkiin.

Tein uusista verhoista kesämekon, oikein nätti - ja muutkin ovat kehuneet. Ostin vitosella uudet verhot makuuhuoneeseen, ja huonejärjestyksen vuoksi jouduin pätkäisemään niistä isot palat pois. Ompelin siitä ylimääräisestä kankaasta sitten mekon. Eli 5€ kankaat ja 0,99€ lanka ja verhot ja kesämekko. Mekosta tuli niin kiva, että ompelen vielä toisenkin, kunhan löydän jostain sopivaa kangasta.

Vierailija
68/164 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

170 e menee ruokaan, muuhun ei mene rahaa. Jää säästöön n. 150e

Vierailija
69/164 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole käynyt parturissa pariinkymmeneen vuoteen. Olen laskenut, että jos saisin toimeentulotukea, minulla olisi noin 200-300 euroa kuukaudessa enemmän käytettävissä, mutta en usko että siinäkään tapauksessa tuhlaisin rahoja parturissa käymiseen.

Vierailija
70/164 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt parturissa pariinkymmeneen vuoteen enkä osta deodoranttia. Kokopäivätöitä kyllä teen.

Vierailija
71/164 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä maassa on kurjistuneet myös palkansaajien olot ja suhteessa varmasti paljon enemmän kuin tuilla elävien. Ihan oikein, että myös tuista leikataan tai ettei niitä ainakaan tippaakaan koroteta. Toimeentulotuella pitääkin pystyä vain pysymään hengissä, ei sillä ole tarkoituskaan elää mitenkään lokoisasti.

Vierailija
72/164 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse elän kai tosi askeettisesti koska tuntuu että työttömämäkin jää rahaa säästöön. En ymmärrä mihin ihmiset laittaa rahansa , tosissani ihmettelen. joku voisi sanoa että elämäni on köyhää, mutta en saa onnea materiasta vaan ihmisistä.

Vierailija
73/164 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä on "ranskanperunasuola"?

Minä olen käyttänyt natriumkloridia, joka on hyvin edullista ainakin isommissa pakkauksissa.

Köyhät ostelee tuommoisia josta minä en ole kuullutkaan että ranskanperunoille on joku oma suola. Ihan tavallista ruokasuolaa olen käyttänyt, maksaa alle euron kilo. Shampoo maksaa pari euroa, vai pitääkö sekin ostaa kampaamosta ? En ole ikinä ostanut, kun työssäkäyvänä ei ole niihin varaa.

Vierailija
74/164 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole käynyt parturissa pariinkymmeneen vuoteen. Olen laskenut, että jos saisin toimeentulotukea, minulla olisi noin 200-300 euroa kuukaudessa enemmän käytettävissä, mutta en usko että siinäkään tapauksessa tuhlaisin rahoja parturissa käymiseen.

Minkä takia sitten et saa toimeentulotukea?

Vierailija
75/164 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Suomessa on köyhä, on se ihan oma vika. Tässä maassa pystyy kuka vain vaurastumaan, kunhan tekee asialle jotain muutakin kun valittaa. Mene kouluun tai töihin ja lopeta itsesääli.

Oma vika jos sairastuu?

Oma vika jos äly ei riitä lukea lääkäriksi tms?

Vierailija
76/164 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta pyykinpesuaineesta tuli mieleen, että varsinkin jos lähinnä oleilee kotona, eikä tee mitään sellaista, missä vaatteisiin tulee paljon likaa, voi pesuaineen annostusta vähentää jopa puoleen siitä, mikä suositeltu annostus on.

Kuukauden ruokakauppabudjettiin voi varata esim. 10 euroa, jolla ostaa ennakoivasti vaikka tarjousdeodorantteja.

Vierailija
77/164 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnteko auttaa asiaa.

Siipelijöitä tässä maassa ei tarvita.

Töitä ei ole kaikille.

Modernin taloustieteen mukaan tavoiteltava työttömyysluku on noin 6%.

Suomessa on noin 7,6% työttömyys, eli todella lähellä ollaan ideaalia.

Täystyöllisyyttä vältettävä, koska johtaa inflaatioon.

Höpö höpö.  Suomessa työttömyysluku ei kerro totuutta, koska merkittävä osa ei ole edes työttömänä työnhakijana (tähän kuuluu myös toimeentulotuen hakijat hyvin pitkälti). Työikäisistä töissä käy vain n. 72%. Eli yli joka neljännes työikäinen elää rottana muodossa tai toisessa.

Lisäksi ei ole naapurin Pentin velvollisuus kustantaa viereisen talon Markun elämää alkoholisti rottana. Toimeentulotuki on tarkoitettu väliaikaiseksi ratkaisuksi, ei sen idea ole että sen avulla eletään mukavaa elämää. Idea on pitää saaja hengissä. Tällä hetkellä kuitenkin asia on kääntynyt päälaelleen. Toimeentulotuella ja muilla tuilla eletään vuosikymmeniä ja vaaditaan rahaa harrastuksiin, kahvilassa käynteihin, jne. Toimeentulotukia voisi mielestäni leikata alkuunsa n. 10%. Sitten kun vuoden parin jälkeen siitä on tullut uusi normaali ja ihmiset kerenneet tottua ja mahdollisesti muuttaa tapojaan niin pudottaa jälleen 10%, jne.

T. henkilö joka on joskus ollut toimeentulotukea saava.

Vierailija
78/164 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dödö on hankala. Itse en voi käyttää hajustettuja, ihoni (bakteeristo?pH?) reagoi niiden kanssa ja alan haista eltaantuneelle parfyymioksennukselle. Onneksi löytyy kohtuullisen edullisia hajusteettomiakin roll-oneita. En kylläkään käydä dödöä kuin vain silloin, kun lähden pois kotoa ihmisten ilmoille - en silti löyhkää hielle, kun ei ole sitä kalanlöyhkätautia ja käyn suihkussa tarvittaessa (ennen sitä ihmisten ilmoille menoa...)

Hiustenpesuaineenkin joudun ostamaan vähän kalliimman kuin halvimman mahdollisen, hiustyyppini muuttuu hampuksi, jos on vääränlainen pesuaine. Mutta kun pesen maksimissaan kaksi kertaa viikossa hiukset (pesuaineella), niin ei se kulutus kovin suurta ole. Ja parturissa/kampaajalla ei ole tarvinnut koskaan hiustenkasvun takia käydä, kun geneettisten syiden (eli olen perinyt mummoni tukan) hiukseni eivät kasva niskapituutta pidemmiksi koskaan, sekin vähentää pesuaineen kulutusta.

Mutta mausteet - maustesekoituksia EI kannata ostaa, koska samalla hinnalla yleensä saa ostettua perusmausteet, eikä tartte maksaa tolkutonta kilohintaa niiden maustesekoitusten sokerista ja suolasta. Ainoastaan garam masala ja curry on sellaisia, mitä ostan myös sekoituksina (kunhan niissä ei ole suolaa ja/tai sokeria seassa).

Vaatteista teen aina kerran vuodessa inventaarion, että mitä tarvitsee vuoden sisään ostaa. Eli jos lenkkarit alkaa vedellä viimeisiään, niin tiedän etsiä kaupoista poistomyynnistä sitten uudet. En ole koskaan lenkkareista maksanut yli 20€. Kyllä ne jossain vaiheessa tulee eteen, ei tartte paniikissa etsiä.

Joo, mä olen sen verran omituinen, että mulle riittää vaatimattomampikin elämä.

Vierailija
79/164 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos Suomessa on köyhä, on se ihan oma vika. Tässä maassa pystyy kuka vain vaurastumaan, kunhan tekee asialle jotain muutakin kun valittaa. Mene kouluun tai töihin ja lopeta itsesääli.

Oma vika jos sairastuu?

Oma vika jos äly ei riitä lukea lääkäriksi tms?

Ei se naapurinkaan vika ole. Et voi vierittää noita jonkun muun hartioiden kannettavaksi, pl. ehkä sukulaiset ja hyväntekeväisyys.

Vierailija
80/164 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia sitten et saa toimeentulotukea?

Esim. omistusasunto estää sen saamisen, pl. lyhytaikainen poikkeustilanne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi