Miten tällä perustoimeentulotuella voi enää tulla toimeen? -Tajuaakohan edes kukaan että meidänkin on ostettava muutakin kuin vain "peruselintarvikkeita". Tänään meni rahaa deodoranttiin, ranskanperunasuolaan ja rypsiöljyyn...Eilen parturiin...
Sinne taas reilu parikymppiä "ylimääräistä".
Kohta pitäisi ostaa kesävaatteita ja kesäkengät kun vanhat ovat niin kuluneet.
Pyykinpesuaine on lopussa. Samon shampoo.
Koko ajan peruselinkustannukset nousevat, mutta perustoimeentulotuki ei samassa suhteessa...Tuntuu että se ei enää riitä mihinkään.
Juuri ja juuri saa syötyä jotakin.
Tarvittaisiin ainakin 30% korotus HETI, jotta voisimme elää ihmisarvoista elämää
Kommentit (164)
Miten ennen mahdettiin pärjätä, kun tuet olivat vieläkin pienempiä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä on "ranskanperunasuola"?
Minä olen käyttänyt natriumkloridia, joka on hyvin edullista ainakin isommissa pakkauksissa.
Tarkoittanee ranskanperunamaustesuolaa.
https://www.tokmanni.fi/ranskanperunamauste-650-g-6438114563472?gclid=C…
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/meira-120-g-ranskanperunamauste…
Vierailija kirjoitti:
voi voi eihän nuo ole perustarpeita , dödöä löytää kirppariltakin ja voi tehdä itsekin soodasta ja sitruunamehusta.
Deodoranttia kirppareilta? :DDD
Anteeksi mutta mitä ihmettä nyt taas?
En minä ainakaan osaisi nyt lähteä mistään kirpparilta ostamaan dödöä, kun vanha on lopussa.
Jotain puoliksi kätettyjä purkkeja? :DDD
Nyt jotain rajaa näihin, melkein putosin tuolilta!
Meidän perhe elää myös toimeentulotuella ja saamme rahaa riittämään helposti kaikkeen tärkeään. Sinulla valuu se raha jonnekin muuhun. Kannattaa pohtia menoja ja kirjata ylös minne se perusosa kuluu. Muutama vinkki:
- Meillä ehdoton on että kierrän kirpputoreja hyvissä ajoin. Myöhäistä lähteä etsimään lapsille kesälenkkareita toukokuussa. Olen miettinyt monesti miksi ihmeessä emme ostaneet kirpputoreilta vaatteita/tavaraa jo aiemmin?
- Harrastukset. Kannattaa keksiä sellaisia harrastuksia mihin ei mene rahaa, tai vielä parempi, sellaisia mistä tulee rahaa tai säästöä.
- Liittymät. Kannattaako olla liittymät joista tulee kk laskut joka kk. Vai pärjäisikö prepaid liittymällä? Kodissa ja monessa julkisessa paikassa on kuitenkin netti jonka voi jakaa puhelimeen tarvittaessa.
- Ruoka on niin iso kuluerä että siinä koen että on helppo säästää itse tekemällä ja valinnoilla.
- Tupakka / alkoholit pois jos on tiukkaa. Järkyttäviä kulueriä.
Mielestäni on järkyttävä vääryys että toimeentulotuella elävän olisi saatava pitää samanlainen elintaso yhtä helpolla kuin pienituloisten työssäkäyvän, tai päinvastoin vielä. Ttt:llä elävä voi mennä hammaslääkäriin ja lääkäriin miten huvittaa kun niitä ei tarvitse itse maksaa. Pienituloisella taas ei ole varaa. Enemmän olen huolissani niistä pienituloisista työssäkäyvistä jotka joutuvat stressaamaan asuntolainan koroista, sähkölaskuista, ja lääkäri/lääkekuluista toisin kuin toimeentulotuella asuvalle Kela maksaa nämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi voi eihän nuo ole perustarpeita , dödöä löytää kirppariltakin ja voi tehdä itsekin soodasta ja sitruunamehusta.
En minä ainakaan osaisi nyt lähteä mistään kirpparilta ostamaan dödöä, kun vanha on lopussa.
Jotain puoliksi kätettyjä purkkeja? :DDDNyt jotain rajaa näihin, melkein putosin tuolilta!
Pitää lähteä kiertämään kirppareita ja toivoa että bongaa jostakin dödöpurkin...Paljonkohan on matkan kustannus ja aika-arvio? : )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain puoliksi kätettyjä purkkeja? :DDDNyt jotain rajaa näihin, melkein putosin tuolilta!
Moni saa niitä lahjaksi ja myy uutena pois. Ostan aina niin, käyttämättömiä, eken kork.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen käyttänyt natriumkloridia, joka on hyvin edullista ainakin isommissa pakkauksissa.
Mausteosasolta löytyy.
Jopa suolaan on ujutettu koukuttavaa sokeria :-DDD
Työmyyrä kirjoitti:
Miten ennen mahdettiin pärjätä, kun tuet olivat vieläkin pienempiä?
Eli milloin?
Tukien ostovoima on koko ajan madaltunut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää lähteä kiertämään kirppareita ja toivoa että bongaa jostakin dödöpurkin...Paljonkohan on matkan kustannus ja aika-arvio? : )
Minulla 5 minuuttia ja 0 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni saa niitä lahjaksi ja myy uutena pois. Ostan aina niin, käyttämättömiä, eken kork.
Mistäs kirpparilta minä nyt saisin varmuudella huomenna aamulla ostettua dödön, kun on lopussa?
Paljonko säästää?
Tee vanhoista verhoista hame ja paita. Lanka ei maksa paljon. Säästyy rahaa niihin kenkiin.
Minulla on kestänyt oma deodoranttini jo vuoden. Maksoi 3€. Aloittajalla on elämänhallinnan ongelma jos talous kaatuu deodoranttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs kirpparilta minä nyt saisin varmuudella huomenna aamulla ostettua dödön, kun on lopussa?
Paljonko säästää?
Mihin sitä dödöä tarvitsee jos elää perustoimeentulolla? Ei kai sossun tätejäkään tarvitse käydä tapaamassa?
Vai meneekö sitä enemmän, koska ehtii olla sosiaalisempi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mausteosasolta löytyy.
Jos pitää valita banaanin ja mausteen väliltä niin mauste jää ostamatta.
Jodioitu suola (56 %), paprika, sipuli, sokeri, valkosipuli ja cayennepipppuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko säästää?
Se on työssäkäyvän etu että on vara mennä kauppaan ja ostaa silloin kun tarvitsee. Vähävaraisen tulisi opetella vähän enemmän suunnitelmallisuutta ja ostaa silloin halvalla kun tulee vastaan eikä vasta sitten kun on loppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulun jälkeen on kirpparilla avaamattomia lahjapakkauksia myynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina voi oppia uutta siitä kuinka nurinkurinsesti ihmiset kuvittelee olevan normaalia elää :D En minäkään tiedä ketään joka ostaa dödön kirpparilta. En muista nähneeni moisia edes koskaan myynnissä.
Ei sitä voi nostaa, koska sitten enää palkkatyö ei kannata. Suomessa on niin pienet palkat, että toisilla jää sama käteen töissä käymällä ku sulla. Yksinhuoltajien etuudet on jo siinä mallissa, että työssäkäyvän yksinhuoltajan palkka saa olla melko iso, että työssäkäynti kannattaa.
Ei enää parturissa käy kun rikkaat ihmiset.
Kannattaa päättää päivänsä se on aina suositeltava vaihtoehto. Sillähän niistä natosta eusta ja muusta paskasta pääsee kerta heitolla. Se on helppoa sitten kaikki on ohi.