Miten ihmeessä te yksinhuoltajat/pienituloiset pystytte asumaan Helsingissä tai Tikkurilassa tms?
Haluaisin muuttaa Tikkurilaan, siellä on nykyään ainoat sukulaiseni ja läheiseni. Mutta katselin vuokria.. ei mitään toivoa. Yli tuhat euroa, jos minä ja kaksi lasta asuisimme kaksiossa tai pienessä kolmiossa. Lasten sairauksien takia pystyn tekemään vain puolikasta työaikaa hoitajana, käteen jää n. 800 e verojen jälkeen. Edes asumistuki ei auta, koska palkasta menisi joka tapauksessa pari kolme sataa euroa vuokraan. Puhelin/netti/vakuutus/ruoka/lääkkeet jne. Ei vain pysty.
Kommentit (30)
Siis haluat vastauksia yksinhuoltajilta TAI pienituloisilta? Kiitos, oikein hyvin on varaa asua täällä, kun en ole pienituloinen. Ei muuten, mutta ärsyttää nuo asenteet, ettei yh muka voisi tienata hyvin. Jos siis haluat vastauksia pienituloisilta, niin kysy vain pienituloisilta.
t. yh
Vierailija kirjoitti:
Siis haluat vastauksia yksinhuoltajilta TAI pienituloisilta? Kiitos, oikein hyvin on varaa asua täällä, kun en ole pienituloinen. Ei muuten, mutta ärsyttää nuo asenteet, ettei yh muka voisi tienata hyvin. Jos siis haluat vastauksia pienituloisilta, niin kysy vain pienituloisilta.
t. yh
No, yksinhuoltajalta puuttuu taloudesta toinen aikuinen. Tämä yleensä vaikuttaa siihen missä voi asua, koska noilla alueella pitää olla todella kovatuloinen että siellä voi yksin elättää useampaa lasta. Joillakin harvoilla sitten ei vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki auttaa.
Ei kata kuin osittain, pienikin työssäkäynti vie tuet.
Miten niin verojen jälkeen vain 800€ 50% työajalla? Esim. Minulla sairaanhoitajana on päivätyössä peruspalkka 2500€ ja risat, eli 50% työajalla bruttopalkka olisi n. Vajaa 1300e, verojen jälkeen varmaan vajaa 1200€.
Kannattaa vielä muistaa, että pk-seudulla hoitajien lähtöpalkat on 100-200€/kk enemmän kuin muissa suurissa kaupungeissa.
Mä neuvoisin sua ap muuttamaan mieluumin vaikka Keravalle, Mäntsälään tai Hyvinkäälle. Näistäkin on lyhyt junamatka Tikkurilaan, mutta asuminen paljon edullisempaa ja lapsille on rauhallisemmat koulut ja muutenkin turvallisempaa liikkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki auttaa.
Ei kata kuin osittain, pienikin työssäkäynti vie tuet.
Mitkä sun tulot ja asumismenot on , ettet saa tukea ? vai onko omaisuutta ? itse asun aika edullisessa asunnossa muualla Suomessa, vuokra on 540 euroa ja palkka 2000.Saan asumistukea, yksi lapsi on, ja olen totaaliyh.
Olen aika pienituloinen lähivanhempi, nettotulot vaihtelee 1500-2000(-3000) mutta + lapsilisät 500 + asumistuki kolmen lapsen yh:lle 800 + ex-mies laittaa tililleni 1000-1500 kuussa lapsia varten (vaikka lapset on hänellä noin 70-30 sen 30) ja maksaa lasten harrastukset jne. En myöskään tarvi enää autoa ja liikkuminen ja syöminen on opiskelijana halpaa (enimmäkseen etäopiskelua, amk). Pärjään näin kyllä aika kivasti ja valmistumisen jälkeen sitten vielä paremmin. Säästöjä on hieman asp- ja etutileillä ja lapsille tehtyjä talletuksia. Sitten on vielä miesytävä, joka maksaa yhteiset tekemiset ym.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki auttaa.
Asumistukijärjestelmä tullaan ajamaan alas seuraavalla vaalikaudella. Ahneiden sijoittajien ja kotona makoilun tukeminen päättyy.
Ei kai kaikki pysty asumaan joka paikassa. Tuurilla voi tietenkin löytyä halvempi asunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki auttaa.
Asumistukijärjestelmä tullaan ajamaan alas seuraavalla vaalikaudella. Ahneiden sijoittajien ja kotona makoilun tukeminen päättyy.
aika kova luotto siihen mitä yhdellä vaalikaudella tehdään.
Saati että tuollainen asumistukijärjestelmä mikä on suoraa varainsiirtoa rikkaille yrityksille poistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki. En ikinä muuttaisi keskustasta pois.
Asumistuessa on katto. Turha provoilla tuolla että sillä asuminen onnistuisi kaikille jossain Helsingin keskustassa. Sitä saa saman verran keskusta-asuntoon kuin johonkin itä-Helsinkiin, keskustassa itselle jää vain enemmän maksettavaa asumistuen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
t. yh
Aloitus taitaa olla kokoomuksen vaalitoimistosta peräisin, ennakkoluulot kuulostaa samalta kuin kylmäsydänmykkäsen näkemys, jonka mukaan pienituloisten ei tulisi saada edes asua pääkaupunkiseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Olen aika pienituloinen lähivanhempi, nettotulot vaihtelee 1500-2000(-3000) mutta + lapsilisät 500 + asumistuki kolmen lapsen yh:lle 800 + ex-mies laittaa tililleni 1000-1500 kuussa lapsia varten (vaikka lapset on hänellä noin 70-30 sen 30) ja maksaa lasten harrastukset jne. En myöskään tarvi enää autoa ja liikkuminen ja syöminen on opiskelijana halpaa (enimmäkseen etäopiskelua, amk). Pärjään näin kyllä aika kivasti ja valmistumisen jälkeen sitten vielä paremmin. Säästöjä on hieman asp- ja etutileillä ja lapsille tehtyjä talletuksia. Sitten on vielä miesytävä, joka maksaa yhteiset tekemiset ym.
Tästä miesystävästä nyt vaan, että tahtoo maksaa juttuja, joihin mulla ei olisi muuten varaa kuin säästöistä. Esim. ulkona syömiset, teatterit, keikat ja tapahtumat, kylpylät... sellaiset mihin menisi koko päivän aikana satanen tai enemmän. Mutta jos käydään vaikka vain kaupungilla kahvilla niin maksan yleensä itse. Nämä mihin hän tahtoo mut mukaan, hän yleensä ostaa liput valmiiksi molemmille.
Lapsilla kalliit harrastukset, siksi ex-mies maksaa noin paljon.
Mutta joo, siis ihan hyvinhän tässä menee. Eipä siinä.
Ratkaisu oli muutto muualle sillä en vain jaksanut ainaista kituuttamista. Ei varmaankin hakemasi vastaus mutta niin minä ongelman ratkaisin.