Sisistaisitko 20 m2 yksiön olohuoneeksi vai makuuhuoneeksi?
Parvea ei ole.
Kyllästyykö illalla laittamaan siihen olkkarimaiseen huoneeseen sängyn, esim. vuodesohvaratkaisusta, vai onko parempi olla edes yrittämättä mitään oleskelutilaa ja hankkia kunnon sänky ja ruokapöytä tuoleineen, eikä mitään sohvaa?
Kommentit (76)
Kaksi 80 cm laveria kulmittain. Matala pöytä keskelle. Siinä on sänkyä ja sohvaa ja pöytä.
Säilytystila laatikossa sängyn alla. Muovilaatikot helppo siivotessa.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi 80 cm laveria kulmittain. Matala pöytä keskelle. Siinä on sänkyä ja sohvaa ja pöytä.
Säilytystila laatikossa sängyn alla. Muovilaatikot helppo siivotessa.
Nämä siis nurkkaan.
Itselläni 4M x 4M kokoinen asunto ja mulla on 90cm sänky, pieni hylly ja ruokapöytä ja nojatuoli.
Mä laittaisin hyvän sängyn ja sen ympärille kattoon verhokiskot, jotta saisi kauniisti eristettyä sängyn halutessaan. 1-2 kivaa nojatuolia ja ruokailuryhmä, jonka pöytää voisi käyttää läppärin kanssa työskentelyyn. Jos tykkää katsoa telkkaria, en katsoisi sängystä vaan siitä nojatuolista. Sillä tavalla tuntuisi mukavammalta mennä illalla nukkumaan.
En pidä noita sängyn verhoamista, eristämistä sermillä ym kommervenkkeja kovin onnistuneina ideoina pienessä huoneessa. Jos tilaa olisi 10 neliötä enemmän, voisi piilottaa sängyn taka-alalle verhojen tai sermin taakse, muttei noin pienessä huoneessa. Kun ajattelee, että eteinen, keittokomero- tai syvennys ja kph vie neliöitä, niin jäljelle jäävä huone on tosi pieni.
Vierailija kirjoitti:
Mä laittaisin hyvän sängyn ja sen ympärille kattoon verhokiskot, jotta saisi kauniisti eristettyä sängyn halutessaan. 1-2 kivaa nojatuolia ja ruokailuryhmä, jonka pöytää voisi käyttää läppärin kanssa työskentelyyn. Jos tykkää katsoa telkkaria, en katsoisi sängystä vaan siitä nojatuolista. Sillä tavalla tuntuisi mukavammalta mennä illalla nukkumaan.
Usko tai älä, ei tule yksiössä käytettyä juuri muuta kuin sitä sänkyä. Itse ostin ruokapöydän ja nojatuolin mutta ei noita käytä kuin vieraat. Itse löhöän aina sängyllä
Tarvitsen pöytää opiskelua varten eli pöytä on oltava. Ap
Vierailija kirjoitti:
Näin joskus kuvan kivasta pariisilaisesta yksiöstä, joka saattoi olla juuri jotain 20 tai 25 neliötä. Se oli sisustettu makkariksi, huoneessa oli parisänky, lipasto ja joku kampauspöydän tyylinen joka toimi samalla työpöytänä. Lisäksi oli pieni parveke jossa parveketuoli ja -pöytä. Keittiö oli yhdellä seinällä, en muista oliko siinä pieni ruokaryhmä vai ei. Kun näin kuvan, ajattelin että tuollaisen ratkaisun minäkin varmaan tekisin, jos en hirveästi viettäisi aikaa kotona ja joutuisin asumaan yksiössä.
Näissä on usein arkkitehtuurillisia elementtejä kuten seinillä peilipaneloinnit, katossa rosetit ja maalaukset jne., katon rajassa koristelista jonka ansiosta pienikin tila on todella elegantti ja kaunis. Ikkunatkin voivat olla erkkerilliset tai syvällä ikkunalaudalla.
Suomalaista maalarinvalkoista neliskanttista 22m2 putkiyksiötä ei saa millään kodikkaaksi. Ne ovat vain sijoitusinstrumenttejä johon joutuu pakon edessä joku varaton jolla on vaihtoehtona siihen muutto tai taivasalla nukkuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monessa ruokapöydän tulossa istut kerrallaan? Kuinka paljon vieraita kämpälläsi käy siihen verrattuna mitä itse vietät siellä aikaa? Se on sinun koti ja sinun ei tarvitse sisustaa sitä vieraita varten. Voit treffata kavereita vaikka pihalla tai baarissa, joten sisusta niin, että sinulla on mukava olla.
En sisusta mitenkään vieraita "varten", vaan koska haluan kestitä joskus vieraita luonani. Ajattelin pöytää ja 3-4 tuolia. Se pöytä toimisi arjessa yhdistettynä ruoka- ja työpöytänä. Ap
Klaffipöytä, pari parempaa tuolia ja pari taittotuolia (harvemmin mukavia istua, siksi muu tuoli omaan arkikäyttöön). Näin on arjessa vähemmän tilaa vievä pöytä, mutta saa helposti isomman vieraskäyttöön.
Asuin juuri tuollaisessa 20 m2 yksiössä opiskeluaikana. Sisustuksena oli sänky, matala kirjahylly ja pieni ruokapöytä ikkunan edessä. Jokunen viherkasvi ja nätit vuodetekstiilit. Oli ihana koti ja riitti hyvin sinkulle.
Minun ensimmäinen oma kotini oli 22 -neliöinen yksiö, vanhassa talossa. Pieni erillinen keittokomero (ikkunallinen) oli. Söin keittiön työtason ääressä, siihen mahtui yksi tuolikin sitä varten, joten ruokapöytää ei ollut. Sänky yhdessä nurkassa, mutta muuten huone oli hyvin olohuonemainen. Oli nojatuoleja 2, pikkupöytä, kirjahylly, jossa tv, pieni antiikkisenkki, ja paljon viherkasveja. Viihtyisä oli, vieläkin kaipailen joskus tuota pikkuyksiötä. Tai ehkä sitä aikaa, kun olin nuori...
Mulla 24 neliön yksiö ja ei kyllä mitenkään mahtuisi sänkyä ja sohvaa molempia. Mulla siis vain sänky. Siinä aina löhöän mielelläni sillä teen istumatyötä niin en halua enää vapaa-ajalla istua yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Laita sänky sohvan taakse.
Näin mulla oli opiskelijayksiössä. Todella toimiva ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita sänky sohvan taakse.
Näin mulla oli opiskelijayksiössä. Todella toimiva ratkaisu.
Sama! Oli kätevä kun toinen pystyi sohvalta katsomaan tvtä ja toinen lueskelemaan sängyssä. Sohva jakoi luonnostaan tilan makkariksi. Yöpytänä oli hylly sändynpäädyssä, sen alla oli upotetut valot. Asuttiin siis nykyisen mieheni kanssa kahdestaan 25 neliöisessä yksiössä.
Yksi pääty tuota on varmaan keittiö? Tekisin yhdestä kulmasta olohuoneen ja toisesta makuuhuoneen. Luultavasti hankkisin ison, mukavan nojatuolin enkä sohvaa ollenkaan. Tv:n sijoittelu voisi olla ongelma.
Jag skulle inreda det till ett litet garage.
Riippuu susta, istutko mieluiten pöydän ääressä, sohvalla, nojatuolissa vai löhöilet sängyllä? Sen mukaan.
Mulla oli 17 neliön yksiö. Se oli neliön mallinen mutta eteinen oli jaettu kaapilla. Siinä kaapin takana oli mun sänky omassa kolossaan. 105cm sänky oli ja siinä jalkalamppu vieressä. Jos olisi ollut kapeampi sänky niin olisi mahtunut yöpöytäkin.
Oli pieni ruokapöytä ja 2 tuolia joista toinen tuoli toimi kampauspöydänkin tuolina.
Sitten oli tv taso ja nyrkassa nojatuoli. Sellainen pallotuoli. Hyvin siellä eleli.