"Pilviasiantuntija (IT-erityisasiantuntija) (3 paikkaa) (ID 32-29-2023). Virasto on 24.3.2023 tekemällään päätöksellä päättänyt jättää täyttämättä tämän tehtävän."
"Tehtävään ei ollut rekrytointikriteerit täyttäviä hakijoita. Pahoittelemme rekrytoinnin keskeytymistä."
Miksi ei kouluteta ketään tehtävään, kun kuitenkin valitetaan korkeaa työttömyyttä? Vai mitkä ne "rekrytointikriteerit" oikein ovat? Halukkaita tehtäviin olisi ollut.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä vain todistaa taas sen faktan, että tässä maassa on korkeastikoulutettuja mutta ei osaajia.
Onkin hyvä kysymys miksi koulutamme valtavasti korkeakoulun käyneitä jotka eivät kelpaa työmarkkinoille? Kallista ja turhaa.
Voidaan elvistellä muulle maailmalle kuinka paljon meillä on korkeasti koulutettuja työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen korkeakoulutettu ja tehnyt pitkän uran IT-alalla. Ollut kohta vuoden työttömänä En silti kelpaa näihin valtion töihin. Miksi minua pidettän Kelan rahoilla mielummin kuin koulutetaan valtion hommiin?
Totta.
Työvoimapulaa ei ole.
On ikärasismi.
Niin minäkin uskon. Olen korkeakoulutettu ja minulla on varsin pitkä työura ja akateemisia ansioita, mutta aina kun olen hakenut valtion virastoihin johonkin osaamistani vastaavaan tehtävään, kertaakaan en ole päässyt edes haastatteluun. Ja joka kerta virkaan on valittu joku hyvin nuori hakija, usein vastavalmistunut maisteri. Näköjään kokemuksella ei ole mitään merkitystä valtiolle työnantajana.
Suhteet. Kyseinen vastavalmistunut tunnetaan siinä virastossa jotain kautta, on kenties ollut siellä kesätyöntekijänä tai harjoittelijana. Voi olla lisäksi myös jonkun sukulainen tai poliittisista piireistä. Ilmoituskin on räätälöity siten, että se vastaa henkilön osaamista.
Suhteilla ei vakinaista virkaa julkisesta hausta voi saada. Et ilmeisesti täytä läheskään kaikkia hakukriteerejä hakemiisi tehtäviin, pelkkä koulutus ja joku työkokemus ei sopivuudestasi tehtävään kerro mitään. Jos tehtävään vaaditaan 2 vuoden kokemus, kaikki yli 2 vuoden kokemuksen omaavat ovat samalla viivalla.
Varsinaista tuubaa tuokin taas mitä väitit.
Kerrotko, mikä tässä on tuubaa? Vakinaiseen virkaan pitää nimittää hakukriteereillä mitattuna paras hakija ja nimityspäätöksestä voi valittaa. Jos joku päätöksestä valittaa, nimittäminen voi venyä yli vuodella. Se on pitkä aika ilman tarpeellista työntekijää.
Joko olet itse tyhmempi kuin luulet tai sitten luulet muita tyhmemmiksi kuin ne ovatkaan.
Ehkä sinun kannattaisi herätä todellisuuteen.
Jaha, tämäkin ketju meni tappeluksi ja typeräksi munien mittailuksi. No toisaalta onhan nyt perjantai..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luin tosta. Syynä on se etteivät onnistuneet löytämään yhtään alta 30-vuotiasta asiantuntijaa 15 vuoden työkokemuksella, jolla olisi lisäksi ollut Azure-ympäristöt loppuun asti MS:ltä sertittynä ja samalla full-stack (JavaScript, CSS, SQL, Java, Bash/Shell, Python, C#, PHP, C++) kehittäjä.
Ja toki Azurestakin piti olla kokemusta enemmän kuin mitä koko tuote on ollut markkinoilla? Näitäkin on näyty, että vaaditaan 5 vuoden kokemusta tuotteesta, joka on launhcattu 3 vuotta sitten.
Haluaisivat ilmeisesti töihin heebon, joka on ollut väsäämässä tuotetta jo alusta alkaen. Kenellä muulla voisi olla paljon kokemusta kuin devaajalla itsellään?
Vierailija kirjoitti:
Omituista. Kolme paikkaa avoinna eikä edes yhtä saatu täytettyä? Olikohan kriteerit työntekijälle millaiset? Palkkaus kunnossa?
Palkkaus tekee tällä alalla helposti sen, että yksikään tosiosaaja ei hae, miksi hakisi, jos saa kadun toisella puolella vaikka 16 tuhatta ja tuolla tarjotaan jotain 5-7 tonnia, ihan vaan esimerkiksi?????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen korkeakoulutettu ja tehnyt pitkän uran IT-alalla. Ollut kohta vuoden työttömänä En silti kelpaa näihin valtion töihin. Miksi minua pidettän Kelan rahoilla mielummin kuin koulutetaan valtion hommiin?
Jos kuvauksesi itsestäsi pitäisi paikkansa olisit ansiosidonnaisella etkä kelan rahoilla.
Mitä tarkoitat? Erosin Insinööriliitosta jo aikoja sitten, liittojen nykyinen toiminta ei sovellu enää nykypäivään. Haluan työskennellä, en loikoilla liiton tai kelan rahoilla.
Liitto nyt ei liity ansiosidonnaiseen mitenkään, eiköhän korkeakoulutettu insinööri, eli DI, tämän tietäisi ja jos taas ei niin ei ihmekään ettei töitä löydy, en palkkaisi itsekään. Herää myös kysymys miksi ihminen valitsisi kituutella kelan alle 600 euron työmarkkinatuella tuhansien eurojen ansiosidonnaisen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luin tosta. Syynä on se etteivät onnistuneet löytämään yhtään alta 30-vuotiasta asiantuntijaa 15 vuoden työkokemuksella, jolla olisi lisäksi ollut Azure-ympäristöt loppuun asti MS:ltä sertittynä ja samalla full-stack (JavaScript, CSS, SQL, Java, Bash/Shell, Python, C#, PHP, C++) kehittäjä.
Ja palkkaa olisi luvattu tyyliin 3 150€.
Täysin naurettava palkka tuollaisesta vaatimuksesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta.
Työvoimapulaa ei ole.
On ikärasismi.
Niin minäkin uskon. Olen korkeakoulutettu ja minulla on varsin pitkä työura ja akateemisia ansioita, mutta aina kun olen hakenut valtion virastoihin johonkin osaamistani vastaavaan tehtävään, kertaakaan en ole päässyt edes haastatteluun. Ja joka kerta virkaan on valittu joku hyvin nuori hakija, usein vastavalmistunut maisteri. Näköjään kokemuksella ei ole mitään merkitystä valtiolle työnantajana.
Suhteet. Kyseinen vastavalmistunut tunnetaan siinä virastossa jotain kautta, on kenties ollut siellä kesätyöntekijänä tai harjoittelijana. Voi olla lisäksi myös jonkun sukulainen tai poliittisista piireistä. Ilmoituskin on räätälöity siten, että se vastaa henkilön osaamista.
Suhteilla ei vakinaista virkaa julkisesta hausta voi saada. Et ilmeisesti täytä läheskään kaikkia hakukriteerejä hakemiisi tehtäviin, pelkkä koulutus ja joku työkokemus ei sopivuudestasi tehtävään kerro mitään. Jos tehtävään vaaditaan 2 vuoden kokemus, kaikki yli 2 vuoden kokemuksen omaavat ovat samalla viivalla.
Kerrotko, mikä tässä on tuubaa? Vakinaiseen virkaan pitää nimittää hakukriteereillä mitattuna paras hakija ja nimityspäätöksestä voi valittaa. Jos joku päätöksestä valittaa, nimittäminen voi venyä yli vuodella. Se on pitkä aika ilman tarpeellista työntekijää.
Joko olet itse tyhmempi kuin luulet tai sitten luulet muita tyhmemmiksi kuin ne ovatkaan.
Eli aloit solvaamaan, koska et pystynyt vastaamaan kysymykseen. Niin väsynyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kuvauksesi itsestäsi pitäisi paikkansa olisit ansiosidonnaisella etkä kelan rahoilla.
Mitä tarkoitat? Erosin Insinööriliitosta jo aikoja sitten, liittojen nykyinen toiminta ei sovellu enää nykypäivään. Haluan työskennellä, en loikoilla liiton tai kelan rahoilla.
Liitto nyt ei liity ansiosidonnaiseen mitenkään, eiköhän korkeakoulutettu insinööri, eli DI, tämän tietäisi ja jos taas ei niin ei ihmekään ettei töitä löydy, en palkkaisi itsekään. Herää myös kysymys miksi ihminen valitsisi kituutella kelan alle 600 euron työmarkkinatuella tuhansien eurojen ansiosidonnaisen sijaan.
Periaate? Ei me kaikki olla sosialisteja jotka haluavat rahaa tekemättä mitään. Minä ainakin haluan tulla toimeen omilla rahoillani.
En ymmärrä miksi joku väittää tätä provoksi, kun tämä aihe on ollut yksi pääteemoista eduskuntavaaleissa.
Muutama vuosi sitten hakiessani HUSille ihan sote-alan amk-tasoisiin tehtäviin (ei sairaanhoitaja) yhdellekin osastolle oli avoinna 2-3 vakituista paikkaa, hakijoita oli muistaakseni kymmenen, eikä ketään heistä valittu. Itse pääsin jopa haastatteluun, tutkinto minulla oli jo valmiina sekä ihan tarpeeksi relevanttia työkokemusta. Olisin tarvinnut vain pienen alkuperehdytyksen, mutta silti ei valittu, eikä ketään niistä muistakaan hakijoista.
Että sellaista valikointia HUSilla. Liekö edelleen sama tilanne, kun useimpiin paikkoihin ei ole edes tuota kymmentä hakijaa, hyvä jos yksikään hoitaja jaksaa hakea niitä paikkoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta.
Työvoimapulaa ei ole.
On ikärasismi.
Kyllä voi. Säädetään kriteerit sellaisiksi, että ne täyttää vain hyvin harva henkilö. Tyyliin tietyn tasoinen koulutus, ja osaamista asioista x, y ja z, jonka yhdistelmän on käytännössä voinut saada vain hoitamalla k.o. tehtävää esim. harjoittelijana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaate? Ei me kaikki olla sosialisteja jotka haluavat rahaa tekemättä mitään. Minä ainakin haluan tulla toimeen omilla rahoillani.
En ymmärrä miksi joku väittää tätä provoksi, kun tämä aihe on ollut yksi pääteemoista eduskuntavaaleissa.
Aika löyhä periaate kun kuitenkin kelan tissillä roikut. 😂 Palkasta maksetaan huima summa erinäisiä maksuja mm. juuri työttömyyden varalle, kyse on käytännössä vakuutuksesta. Et varmaan vakuutuskorvauksiakaan hakisi jos kotisi palaisi? Mutta ottaisit kuitenkin vastaan jotain julkista avustusta koska et ole sosialisti ja haluat tulla toimeen omilla rahoillasi?
Aloitus voi hyvinkin pitää paikkansa mutta sun satuilusi ei.
Itse varmaan olisin täyttänyt vaatimukset tuohon Azure-asiantuntija tehtävään, en toki muihin. Saan tällä hetkellä palkkaa n. 6500€ / kk vakituisessa työsuhteessa. Ei ole outoa että hakemuksia ei tullut määrä-aikaiseen työsuhteeseen tuolla palkalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettava tosiasia on, että julkisen puolen palkkahaitarilla ei ole mitään mahdollisuutta palkata oikeita osaajia, kun kyse on yritys-/ratkaisuarkkitehdeista, tietoturva asiantuntijoista tai pilvipalvelu osaajista. Ihan peruskoodareidenkin saaminen on työn ja tuskan takana, jolloin palkkahaitaria venytetään jo päällikkötasolle.
Nämä sitten toteutetaan ostopalveluina, jolloin hintalappu on nelinkertainen.
Aivan järjetön tapa toimia ja kustannukset maksetaan tietysti veroeuroilla.
Monissa virastoissa nämä kriittiset asiantuntijat ovat perustaneet yrityksen tai toiminimen ja tulevat sitten tekemään samoja hommia, jonkun ison konsulttitalon alihankkijoina. Omat ansiot vähintään tuplaantuvat näin.Ei tarvitse enää ihmetellä, miksi julkisen puolen isot järjestelmähankkeet maksaa satoja miljoonia tai jopa miljardeja (esim. Apotti).
Niin. Valtiolle ja julkiseen hallintoon hakeutuu usein stressiä välttelevät henkilöt, jotka tyytyvät pienempäänkin palkaan. Tulokset ovat sitten mitä ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta.
Työvoimapulaa ei ole.
On ikärasismi.
Eli aloit solvaamaan, koska et pystynyt vastaamaan kysymykseen. Niin väsynyttä.
Trollivänisijä jonka kommenttispämmi kuulostaa trolliväninältä vähemmän yllättäen vänisee kuin trolli.
Eli suksi nyt muualle viihdyttämään itseäsi. Sinä tai joku kloonisi tunkee joka kerta ketjuun jossa puhutaan työttömistä hokemaan omaa sataan kertaan nähtyä trollisettiään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkasta kommentoijilla taisi mennä ohi se, että peruspalkan päälle tulee henkilökohtainen lisä (ja mahdollisesti vielä palvelusvuosilisä, johon voidaan laskea myös muun firman palveluksesta syntyneet vuodet). Eli käytännössä 3600€ pohjapalkkaan lisätään esim. 0,2 * 3600€, joka tekee sitten 4320€.
Eipä ihme ettei keski-ikäiset kelpaa töihin, kun niille joutuisi maksamana palkkaakin.
Minä en ole edes nelikymppinen vielä vaan 37-v. Silti 7 v kokemus eräältä toiselta alalta, jolle hain valtiolle töihin. Sitä ennen löytyy toisen alan töitä. Pääsin haastatteluun, mutta hommaan valittiin henkilö, joka oli valmistunut kuukautta aiemmin maisteriksi. Eli kokemusta hänellä ei voinut olla kovinkaan paljoa, ala sellainen. Tosin määräaikainen homma, mutta silti...
Täällä ei suurin osa ilmeisesti ymmärrä, miten kysytystä osaamisesta on kyse. Teen itse AWS:ssä pilvilaskentaa ja data-analytiikkaa freenä ja perseeni ei liiku mihinkään alle 1000 euroa per päivä (ennen veroja). En siis todellakaan ole hakemassa mitään kämäisiä valtion paikkoja jossain byrokratiahelveltissä. Tuli se puoli koettua aikanaan nuorana vastavalmistuneena ja kiitos, ei enää koskaan. Noihin paikkoihin siis osaajia ei löydy, koska palkka ei vastaa osaamista.
Hain te-toimistoon ja sama viesti tuli.
Olen valmistumisen jälkeen kaksi kertaa vaihtanut työnantajaa. Molemmilla kerroilla headhunterin välityksellä. En keksi yhtään syytä miksi hakisin tuota työtä. Nollaisin käytännössä viimeisen 20 vuoden palkkakehityksen ja työ olisi vähintään yhtä haastava kuin nykyinen.