"Pilviasiantuntija (IT-erityisasiantuntija) (3 paikkaa) (ID 32-29-2023). Virasto on 24.3.2023 tekemällään päätöksellä päättänyt jättää täyttämättä tämän tehtävän."
"Tehtävään ei ollut rekrytointikriteerit täyttäviä hakijoita. Pahoittelemme rekrytoinnin keskeytymistä."
Miksi ei kouluteta ketään tehtävään, kun kuitenkin valitetaan korkeaa työttömyyttä? Vai mitkä ne "rekrytointikriteerit" oikein ovat? Halukkaita tehtäviin olisi ollut.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen korkeakoulutettu ja tehnyt pitkän uran IT-alalla. Ollut kohta vuoden työttömänä En silti kelpaa näihin valtion töihin. Miksi minua pidettän Kelan rahoilla mielummin kuin koulutetaan valtion hommiin?
No oletko pilvipalveluiden asiantuntija? Mäkin oon tehnyt pitkän uran IT-alalla (14v Nokialla) mutta en mä pilvipalveluista ymmärrä yhtään mitään.
Azuresta on kokemusta ihan viimeisen duunin osalta. Lisäksi virtualisoinnista kuten VMWaresta. Huippuasiantuntijaksi en voi itseäni kutsua, mutta kyllä tiedän asioista tuon palkkatason verran. Kyllä se palkan määrä kertoo millaista ihmistä tehtävään haetaan.
"Miksi ei kouluteta ketään tehtävään, kun kuitenkin valitetaan korkeaa työttömyyttä?"
Kuka sen koulutuksen ehtisi tehdä? Lisäksi ei ole taetta että koulutukseen valittava siitä kykenisi suoriutumaan.
Vierailija kirjoitti:
"Miksi ei kouluteta ketään tehtävään, kun kuitenkin valitetaan korkeaa työttömyyttä?"
Kuka sen koulutuksen ehtisi tehdä? Lisäksi ei ole taetta että koulutukseen valittava siitä kykenisi suoriutumaan.
ICT-alan insinööri ei kykene kouluttautumaan pilvitekniikan asiantuntijaksi, niin on kysyttävä että mitä siellä koulussa on opiskeltu. Kyllä korkeakoulutetun pitää sentään jotain osata.
Tehtäviin ei siis löytynyt henkilöitä, jotka olisivat hakukriteerit täyttäneet. Etsittiin kokeneita erityisasiantuntijoita, ei tehtäviin koulutettavia.
Jos haet virkaan ja epäilet tulleesi iän vuoksi syrjityksi, voit toki valittaa nimityspäätöksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen korkeakoulutettu ja tehnyt pitkän uran IT-alalla. Ollut kohta vuoden työttömänä En silti kelpaa näihin valtion töihin. Miksi minua pidettän Kelan rahoilla mielummin kuin koulutetaan valtion hommiin?
Totta.
Työvoimapulaa ei ole.
On ikärasismi.
Niin minäkin uskon. Olen korkeakoulutettu ja minulla on varsin pitkä työura ja akateemisia ansioita, mutta aina kun olen hakenut valtion virastoihin johonkin osaamistani vastaavaan tehtävään, kertaakaan en ole päässyt edes haastatteluun. Ja joka kerta virkaan on valittu joku hyvin nuori hakija, usein vastavalmistunut maisteri. Näköjään kokemuksella ei ole mitään merkitystä valtiolle työnantajana.
Suhteet. Kyseinen vastavalmistunut tunnetaan siinä virastossa jotain kautta, on kenties ollut siellä kesätyöntekijänä tai harjoittelijana. Voi olla lisäksi myös jonkun sukulainen tai poliittisista piireistä. Ilmoituskin on räätälöity siten, että se vastaa henkilön osaamista.
Kyllä meidän virastossa tiettyihin tehtäviin koulutetaan. Tai tehdään yhteistyötä oppilaitosten kanssa. Suorittavat kaikki työharjoittelut meillä ja valmistumisen jälkeen palkataan heti vakituiseen virkaan. Näin saamme edes hetkeksi tiettyihin tehtäviin junioritason osaajia.
Näin olemme toimineet jo lähes 10 vuotta. Pisimpään virastossa pysynyt oli vajaa kolme vuotta. Yleensä lähtevät noin vuoden jälkeen. Eli koulutamme yksityiselle puolelle osaajia, kun emme pysty palkalla kilpailemaan.
Paljon on pilviasiantuntijoita.
Miten Pilvi Häm'läinen vai olikos liian hidas?
Vierailija kirjoitti:
Ja, miksi edes koulutettaisiin uusiin tehtäviin, kun lähes heti koulutuksen loputtua henkilö hakeutuisi yksityisen sektorin paremmin palkattuihin tehtäviin? Pelkkää rahan- ja työajan menetystä sellainen virastolle toisi.
Vierailija kirjoitti:
Tehtäviin ei siis löytynyt henkilöitä, jotka olisivat hakukriteerit täyttäneet. Etsittiin kokeneita erityisasiantuntijoita, ei tehtäviin koulutettavia.
Jos haet virkaan ja epäilet tulleesi iän vuoksi syrjityksi, voit toki valittaa nimityspäätöksestä.
Kokeneita erityisasiantuntijoita muhkealla kolmentonnin palkalla. 😂
Jännä ettei löytynyt.. Saat enemmän kun ajat taksia.
Vierailija kirjoitti:
Omituista. Kolme paikkaa avoinna eikä edes yhtä saatu täytettyä? Olikohan kriteerit työntekijälle millaiset? Palkkaus kunnossa?
Pilviasiantuntija joka koodaa samalla. Ei löydy osaajia koska valtion palkat eivät ole kilpailukykyisiä yritysten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja, miksi edes koulutettaisiin uusiin tehtäviin, kun lähes heti koulutuksen loputtua henkilö hakeutuisi yksityisen sektorin paremmin palkattuihin tehtäviin? Pelkkää rahan- ja työajan menetystä sellainen virastolle toisi.
Ei tuohon tehtävään voi kouluttaa edes vuodessa.
Jos valtio ei osaa hoitaa näitä hommia, niin eikö olisi parempi ostaa koko palvelu ja keskittyä siihen että kilpailutus onnistuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta.
Työvoimapulaa ei ole.
On ikärasismi.
Niin minäkin uskon. Olen korkeakoulutettu ja minulla on varsin pitkä työura ja akateemisia ansioita, mutta aina kun olen hakenut valtion virastoihin johonkin osaamistani vastaavaan tehtävään, kertaakaan en ole päässyt edes haastatteluun. Ja joka kerta virkaan on valittu joku hyvin nuori hakija, usein vastavalmistunut maisteri. Näköjään kokemuksella ei ole mitään merkitystä valtiolle työnantajana.
Suhteet. Kyseinen vastavalmistunut tunnetaan siinä virastossa jotain kautta, on kenties ollut siellä kesätyöntekijänä tai harjoittelijana. Voi olla lisäksi myös jonkun sukulainen tai poliittisista piireistä. Ilmoituskin on räätälöity siten, että se vastaa henkilön osaamista.
Suhteilla ei vakinaista virkaa julkisesta hausta voi saada. Et ilmeisesti täytä läheskään kaikkia hakukriteerejä hakemiisi tehtäviin, pelkkä koulutus ja joku työkokemus ei sopivuudestasi tehtävään kerro mitään. Jos tehtävään vaaditaan 2 vuoden kokemus, kaikki yli 2 vuoden kokemuksen omaavat ovat samalla viivalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos valtio ei osaa hoitaa näitä hommia, niin eikö olisi parempi ostaa koko palvelu ja keskittyä siihen että kilpailutus onnistuu?
Kysymys ei ole osaamisesta vaan valtion palkkausjärjestelmästä, jossa jokaiselle tehtävälle on vahvistettu vaativuustaso, joka on riippumaton eri alojen palkkauseroista yksityisellä sektorilla.
Valtion tulee toki olla palkkauksessaan oikeudenmukainen ja tasapuolinen, ikävä kyllä se aiheuttaa rekrytointiongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Jos kuvauksesi itsestäsi pitäisi paikkansa olisit ansiosidonnaisella etkä kelan rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Jos tarjottava palkka on kuin juniorilla niin ei silloin oikeasti haeta kokenutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta.
Työvoimapulaa ei ole.
On ikärasismi.
Suhteilla ei vakinaista virkaa julkisesta hausta voi saada. Et ilmeisesti täytä läheskään kaikkia hakukriteerejä hakemiisi tehtäviin, pelkkä koulutus ja joku työkokemus ei sopivuudestasi tehtävään kerro mitään. Jos tehtävään vaaditaan 2 vuoden kokemus, kaikki yli 2 vuoden kokemuksen omaavat ovat samalla viivalla.
Varsinaista tuubaa tuokin taas mitä väitit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tarjottava palkka on kuin juniorilla niin ei silloin oikeasti haeta kokenutta.
Kyllä haetaan, tehtävän palkkaus on sen mukainen, kuinka vaativaksi se on arvioitu viraston sisällä suhteessa muihin tehtäviin. Siinä ei ole mitään "yksityisen sektorin kanssa kilpailulisiä", koska sellaisia ei voi maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta.
Työvoimapulaa ei ole.
On ikärasismi.
Varsinaista tuubaa tuokin taas mitä väitit.
Kerrotko, mikä tässä on tuubaa? Vakinaiseen virkaan pitää nimittää hakukriteereillä mitattuna paras hakija ja nimityspäätöksestä voi valittaa. Jos joku päätöksestä valittaa, nimittäminen voi venyä yli vuodella. Se on pitkä aika ilman tarpeellista työntekijää.
Joihinkin työpaikkoihin tuntuu olevan ihan selkeästi ikäraja olemassa. Hain yhtä kunnan työpaikkaa (ei varsinainen virka kuitenkaan) johon minulla oli soveltuva yliopistokoulutus. En päässyt edes haastatteluun, tietenkään. Työhön jostain syystä valittiin pari vuotta sitten valmistunut kemisti. (Ei, työ ei liittynyt millään muotoa kemiaan, ei miltään kantilta.)