Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä tunnistaa emotionaalisen manipuloinnin?

Vierailija
30.03.2023 |

Asiallista keskustelua aiheesta.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin luodaan rakastava ilmapiiri, jossa uhri kokee olevansa turvassa. Manipuloija käyttää taidokkaasti lempeitä sanoja saadakseen uhrin avautumaan ja kertomaan jotain sellaista itsestään, jota myöhemmin manipuloija voi käyttää hyväkseen tai uhria syyllistävästi.

Tai: uhri on sanonut tai tehnyt jotain, mistä manipuloija ei pidä (tai manipuloija olettaa, että uhri on tehnyt jotain väärää). Manipuloija alkaa syyllistää uhria joko suoraan tai hienovaraisilla tavoilla (esim. mykkäkoulu) ja saa uhrin potemaan huonoa oloa itsestään. Tämä voi mennä niin pitkälle, että uhrille tulee niin kaamea olo, että hän haluaa jotenkin hyvittää tekonsa manipuloijalle. Lapsiuhri saattaa mennä aivan tolaltaan ja itkeä hillittömästi. Manipuloija palkitsee uhrin anteeksiannollaan ja sillä, että on taas hyväntuulinen. Hän voi saada uhrin jopa lupaamaan, ettei tee enää samaa virhettä uudestaan. Joka tapauksessa, uhri oppii tällä tavoin mitkä asiat ovat vääriä tekoja ja miten miellyttää manipuloijaa.

Manipuloija käyttää oman tunnetilansa säätelyä ohjaillakseen uhrin käyttäytymistä. Hyvästä käytöksestä tulee hyvää tunnelmaa, huonosta käytöksestä tulee piinaa. Näin uhri oppii myös varomaan sanomisiaan, koska tilanne saattaa muuttua yhtäkkiä huonoksi, mikäli sanoo jotain väärää.

Huh. Tämän luettuani aloin nähdä edellisen parisuhteeni aivan uudessa valossa. Kaikki viestissä kuulostaa hyvin tutulta.

Vierailija
42/62 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen haluaa saada henkilön tekemään jotain ja alkaa syyllistää häntä eri keinoin, esim. sanomalla kuinka huono hän on, ja iskemällä hänen heikkoihin kohtiinsa. Se on henkistä murjomista.

Myös uhriutuminen on yksi keino, jolla saa toisen tuntemaan huonoa oloa itsestään ja haluamaan jotenkin hyvittää tekonsa ja auttaa tätä poloista. Tämä on erilaista uhriutumista kuin normaali huono olo, jos joku on kohdellut kaltoin.

Manipuloida voi sanoin, mutta myös pelkästään tunteiden kautta myös, esim. juuri mykkäkoulu on yksi tapa.

Vierailija
44/62 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kertoi hienosti miten yksi väärä lause voi saada tunneilmapiirin muuttumaan ja siitä se syyttely sitten alkaakin. Mulla oli toi sama exän kanssa. Mä puhuin ihan normaalisti, miten juttelen muidenkin kanssa, mutta joku tietty asia (jota oli mahdoton mun ennustaa), sai aikaan totaalisen tunnelman jäätymisen. Ja kun ilmapiiri jäätyi, mä aina pelästyin ja ahdistuin. Sen jälkeen alkoi tuntien vääntäminen siitä, mitä olin oikeasti tarkoittanut ja miksi se oli huonosti sanottu ja blaa blaa.

Ja tämä jäätyminen saattoi tapahtua yllättäen vaikka kaupassa, bussissa, sukulaisilla jne. Tai puhelimessa kun olen työpaikalla.

Vierailija
45/62 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jankuttamisesta.

Vierailija
46/62 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnistuneen manipuloinnin tunnistaa omasta tunteesta. Jos sinulle tulee esim. epämääräinen syyllinen tunne on manipulointi onnistunut.

Itse olen tekemisissä ihmisen kanssa, joka on vienyt manipuloinnin taiteeksi asti. Ainoa, johon luotan on oma tunne. Se ei valehtele.

Teille naisilla tuo tunne tulee jo hormoneista. Ilmankos uhriudutte jatkuvasti.

Vierailija
47/62 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varautukaa sitten siihen, että kun eroatte niin manipuloija käyttää taitoaan kaikissa mahdollisissa tilanteissa omaksi hyödykseen.

Jos teillä on lapsia, niin manipuloija saa tietysti omassa rauhassa manipuloida lapsia teitä vastaan.

Lapset ovat hämmentyneitä, kun äiti sanoo toista ja isä toista. Manipuloija alkaa kirjoittaa historiaa uusiksi ja lapset saa kuulla ihan uuden tarinan miten asiat oli ennen eroa.

Lapset oppivat valehtelemaan vanhemmalleen, joka manipuloi. Tämä suojaa heitä vanhemman suuttumiselta.

Lapset saattavat myös yrittää miellyttää manipuloivaa vanhempaansa ja siksi kääntyä ikään kuin toista vanhempaa vastaan.

Eli lapseen käytetään aivan samoja tekniikoita.

Vierailija
48/62 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin luodaan rakastava ilmapiiri, jossa uhri kokee olevansa turvassa. Manipuloija käyttää taidokkaasti lempeitä sanoja saadakseen uhrin avautumaan ja kertomaan jotain sellaista itsestään, jota myöhemmin manipuloija voi käyttää hyväkseen tai uhria syyllistävästi.

Tai: uhri on sanonut tai tehnyt jotain, mistä manipuloija ei pidä (tai manipuloija olettaa, että uhri on tehnyt jotain väärää). Manipuloija alkaa syyllistää uhria joko suoraan tai hienovaraisilla tavoilla (esim. mykkäkoulu) ja saa uhrin potemaan huonoa oloa itsestään. Tämä voi mennä niin pitkälle, että uhrille tulee niin kaamea olo, että hän haluaa jotenkin hyvittää tekonsa manipuloijalle. Lapsiuhri saattaa mennä aivan tolaltaan ja itkeä hillittömästi. Manipuloija palkitsee uhrin anteeksiannollaan ja sillä, että on taas hyväntuulinen. Hän voi saada uhrin jopa lupaamaan, ettei tee enää samaa virhettä uudestaan. Joka tapauksessa, uhri oppii tällä tavoin mitkä asiat ovat vääriä tekoja ja miten miellyttää manipuloijaa.

Manipuloija käyttää oman tunnetilansa säätelyä ohjaillakseen uhrin käyttäytymistä. Hyvästä käytöksestä tulee hyvää tunnelmaa, huonosta käytöksestä tulee piinaa. Näin uhri oppii myös varomaan sanomisiaan, koska tilanne saattaa muuttua yhtäkkiä huonoksi, mikäli sanoo jotain väärää.

Todellisuus, jossa olen elänyt useamman vuoden ajan. Jos en toimi tai tee niin, kuin tahdotaan. Eristämistä ja näkymättömäksi tekemistä. Äärimmäisen tehokkaita keinoja saada ihminen tuntemaan arvottomuutta ja saada tahtonsa läpi.

Toivottavasti hankkiudut tilanteesta pois, koska tuollainen käytös aiheuttaa lopulta aivoissa reaktion missä alat itse uskoa olevasi näkymätön ja että tarvitset tätä pahoinpitelijää siihen että sinusta tulee näkyvä.

Vierailija
49/62 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kertoi hienosti miten yksi väärä lause voi saada tunneilmapiirin muuttumaan ja siitä se syyttely sitten alkaakin. Mulla oli toi sama exän kanssa. Mä puhuin ihan normaalisti, miten juttelen muidenkin kanssa, mutta joku tietty asia (jota oli mahdoton mun ennustaa), sai aikaan totaalisen tunnelman jäätymisen. Ja kun ilmapiiri jäätyi, mä aina pelästyin ja ahdistuin. Sen jälkeen alkoi tuntien vääntäminen siitä, mitä olin oikeasti tarkoittanut ja miksi se oli huonosti sanottu ja blaa blaa.

Ja tämä jäätyminen saattoi tapahtua yllättäen vaikka kaupassa, bussissa, sukulaisilla jne. Tai puhelimessa kun olen työpaikalla.

Olet takuulla ihan järkyttävän rasittava ihminen.

Vierailija
50/62 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnistuneen manipuloinnin tunnistaa omasta tunteesta. Jos sinulle tulee esim. epämääräinen syyllinen tunne on manipulointi onnistunut.

Itse olen tekemisissä ihmisen kanssa, joka on vienyt manipuloinnin taiteeksi asti. Ainoa, johon luotan on oma tunne. Se ei valehtele.

Teille naisilla tuo tunne tulee jo hormoneista. Ilmankos uhriudutte jatkuvasti.

Miehillä johtuu hormoneista tuo kun ei oteta vastuuta omasta tahallisesta käytöksestä, koska patologisen mallin myöntäminen tarkoittaisi sitä, että myöntäisitte tarkoituksenhakuisen satuttamisen. Sitä olisi sitten jo hirveän vaikea puhua uhrin syyksi.

Vierailija
51/62 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista, että sinulla on oikeus tulla kohdelluksi arvostavasti!!!

Manipuloinnille ja kaikenlaiselle hyväksikäytölle voi laittaa pisteen opettelemalla tunnistamaan sen, vahvistamalla hyvää suhdetta omaan itseensä ja opettelemalla tervettä rajanvetoa.

Joskus ainoaksi vaihtoehdoksi jää kävellä pois sellaisista tilanteista, joissa rajojamme ei kunnioiteta.👍

Vierailija
52/62 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä kun yritetään saavuttaa jokin tavoite tunteisiin vetoamalla.

Tällaiset tyypit ei välitä pätkän vertaa totuudesta, laista saati mistään muustakaan juhlapuheissa ja julistuksissa hehkutetusta, heitä kiinnostaa ainoastaan "voittaminen", sairaimmat näistä käyttää jopa lapsia kiristysvälineenään.

Lasu on täynnä tämmösiä paskakasoja erityisesti, kirjoittamattomine lakeineen ja syyllisyysolettamineen.

Vierailija
53/62 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tuleva ex-mies tekee ainakin tällaista

Hänellä on "fobioita" eli vetää herneen nenään erilaisista sanoista. Korostan, että nämä ei ole aitoja fobioita koska itse puhuu pahemmista asioista ja jopa katsoo paljon pahempia ohjelmia ja pelaa väkivaltapelejä ym. Hän uskottelee että ne voivat aiheuttaa hänelle ikäänkuin ptsd-reaktion, minkä vuoksi minun täytyy olla hyvin varovainen puheissani. Esim. eilen illalla saimme aikaan riidan koittaessani jutella miehelle leffaa katsoessa elokuvan hahmosta. Sanoin sivulauseessa, että "voin melkein pahoin" ja mies heittäytyi kivikasvoiseksi mykäksi. En reagoinut, hiljenimme jatkamaan katselemista, minkä vuoksi mieheltä meni fiilis muutaman sekunnin päästä ja sulki tv:n. En haastanut riitaa, sanoin hyvää yötä ja aloin nukkua. Mies tivasi mistä suutuin? Vastasin että en mistään, koitin vain jutella. Mies alkoi syyttää tästä, että olin käyttänyt "väärää sanaa", mikä sai hänet ahdistumaan kun jutellessa ei saisi sellaisia käyttää, pitäisi varoa sanomisiaan ja minun olisi pitänyt olla hermostumatta siitä hänelle. (Toistan: minähän siis vain hiljenin ja koitin jatkaa katselua, ihan tosissani tiedän sen että provosoimatta. Alunperinkin olin yrittänyt vain jutella.) Mies siis itse ärsyyntyi koska "käytin väärää sanaa", mistä ärsyyntyi niin paljon että tahtoi alkaa syyttää minua mököttämämisestä ja "henkisestä väkivallasta". Oikeasti häntä ärsytti tämä, että en varonut tarpeeksi sanomisiani (vaikka se on ihan kohtuutonta, juuri siis näin, että "voin melkein pahoin" ei saa sanoa vaikka mies muuten sietää väkivaltaa ym. ja voi itse puhua ihan oksentamisesta jne, ei panikoi vaikka vatsataudissa jne) ja se riitahan jatkui ja jatkui vain tällaisena minun psyykkisesti sairaaksi haukkumisena tai miehen mököttämisenä. Riidan aikana mies kiskoi kaikista keksimistään naruista eli syyllisti "rakentavasti", aloittaa puhumisen esim. "Säälin lapsia kun sinä tahdot riidellä"

Seuraavana päivänä hän AINA käyttäytyy poikkeuksellisen ystävällisesti (ei koko päivää vain hieman seuraavaa ennakoivasti). Sitten hän korostaa rrrrrrrakastavansa eniten maailmassa ja haaveilevansa yhteisestä tulevaisuudesta. Kertoo kuinka rakastaa minua vaikka olenkin "hankala" (tarkoitus uskotella minulle, etten kelpaa muille parisuhteeseen, korkeintaan seksiin). Tämän jälkeen hän jakaa "suurimman haaveensa", mikä on muuttaa mahdollisimman kauas kaikesta (lapsuuden perheestäni, ystävistäni, nykyisestä työstäni). Mies perustelee tätä sillä, että maalla kasvaminen olisi nyt jo kouluikäisten lasten paras (olematta iso muutos) ja lapset tottuisivat hetkessä uuteen ympäristöön. Mies kertoo haaveilevansa maaseudun rauhasta ja lasten kuljettamisesta kouluun ja harrastuksiin (nykyisessä ympäristössä pikkukaupungissa se siis vaan jää mulle, mutta mahdollisimman kaukana maalla olisi jotenkin toisin...) Oikeasti miehen tarkoitus, että olisin täysin miehen varassa jos en tahdo olla totaalisen yksinäinen sinkkuäiti, joka käyttää kaiken vapaa-aikansa lasten kuskailuun random paikkakunnalla.

KUKAAN ei jaksa lukea sun pillupieruja.

Vierailija
54/62 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohis, mutta olisi tärkeää muistaa, ettei ala avautua uudelle tuttavuudelle heti. Vaikka kuinka uusi ystävä tuntuisi sielunkumppanilta tai uusi mies-/naisystävä elämäsi rakkaudelta.

Tutustu ensin rauhassa. Ihmiset jaksaa esittää helposti useamman kuukauden olevansa jotain muuta kuin ovat ennen kuin todellinen luonne alkaa tulla esiin. Manipuloijat oikein odottavat, että avaudut heille, jotta voivat käyttää heikkouksiasi ja traumojasi sinua vastaan.

Vierailija
55/62 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihjaileminen niin, että manipuloinnin kohde pikkuhiljaa alkaa kyseenalaistaa kokemuksiaan, tekemisiään, muistiaan ja mielenterveyttään sekä motiivejaan toimintansa suhteen. Samoin erilaiseksi leimaaminen ja eristäminen. Tarkoituksellinen väärin käsittäminen tai suoraan sanominen ettei ymmärrä mitä toinen tahtoo sanoa. (tästä poislukien se ettei esimerkiksi puhu samaa kieltä). Jatkuva me vastaan sinä asetelman rakentaminen. Onhan niitä keinoja enkä edes luettele tässä kaikkia. Mielenterveyteni on tuhottu näillä.

Näyttää kyllä siltä että sinulla on skitsofrenia.

Vierailija
56/62 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet takuulla ihan järkyttävän rasittava ihminen.

Nyt en ymmärrä, miksi sanot noin? Ihan olen normaali kiva ihminen, jolla hyviä ihmissuhteita elämässä ja ihania ystäviä. Oletan että et tajunnut mitä tarkoitin. Olisi kiva tietää miten ihmeessä ymmärsit tuon kommenttini

Vierailija
57/62 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kaikki kommentit läpi. Aina kun joku on oikein osuvasti kuvaillut manipuloijan käytöstä, se on saanut paljon alapeukkuja. Mä en voi uskoa, että tänne olisi eksynyt niin moni manipuloija alapeukuttelemaan kommentteja. Miksi jotkut ovat tehneet niin? Nuohan on tosi hyviä kommentteja ja kuvailee mainiosti manipulointia. Jos alapeukutat, niin laita edes joku vasta-argumentti. Sitten voi alkaa rakentava väittely! 😃

Vierailija
58/62 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelee kaikkea mitä asiasta tietää ja ymmärtää ja sen valossa tarkastelee nykytilannettaan: onko tämä sitä vai ei?

Vierailija
59/62 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin kaikki kommentit läpi. Aina kun joku on oikein osuvasti kuvaillut manipuloijan käytöstä, se on saanut paljon alapeukkuja. Mä en voi uskoa, että tänne olisi eksynyt niin moni manipuloija alapeukuttelemaan kommentteja. Miksi jotkut ovat tehneet niin? Nuohan on tosi hyviä kommentteja ja kuvailee mainiosti manipulointia. Jos alapeukutat, niin laita edes joku vasta-argumentti. Sitten voi alkaa rakentava väittely! 😃

Manipuloija tarvitsee vain VPN:n, ja peukkuja satelee. Palstatrolleilla sellainen on, jotta eivät joudu vastuuseen teoistaan, vaikka nimellä herjaisivat uhrejaan täällä. 

Vierailija
60/62 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huu