Mistä tunnistaa emotionaalisen manipuloinnin?
Kommentit (62)
Kysymysten esittäminen valintoina. Ja jälkeen päin vastaaminen: Mutta niinhän sinä sanoit. Ihan itse valitsit ja tämähän on sinun oma vikasi ja valintasi. Muuttumisen sabotointi yritykset ja alaspäin vetäminen.
Onnistuneen manipuloinnin tunnistaa omasta tunteesta. Jos sinulle tulee esim. epämääräinen syyllinen tunne on manipulointi onnistunut.
Itse olen tekemisissä ihmisen kanssa, joka on vienyt manipuloinnin taiteeksi asti. Ainoa, johon luotan on oma tunne. Se ei valehtele.
Vierailija kirjoitti:
Onnistuneen manipuloinnin tunnistaa omasta tunteesta. Jos sinulle tulee esim. epämääräinen syyllinen tunne on manipulointi onnistunut.
Itse olen tekemisissä ihmisen kanssa, joka on vienyt manipuloinnin taiteeksi asti. Ainoa, johon luotan on oma tunne. Se ei valehtele.
Tähän jos lisäisi vielä sen, että sopii kaikkiin tunteisiin.
Esitetään että jollekkin asialle ei ole vaihtoehtoja. .Siihen sitten sopivasti pelottelua perään, eli mitä tapahtuu jos näin ei toimita.
Jos sulla on jatkuvasti hämmentynyt olo ja epäilet itseäsi ja löydät itsesi toimimasta arvojesi ja rajojesi vastaisesti, on mahdollista että olet emotionaalisen manipuloinnin uhri.
Luikerrellaan toisen elämään ystävällistä ja empaattista esittäen. Ote kiristyy huomaamatta. Ensin hienovaraista kontrollointia ja mitätöintiä, sitten vähitellen voimakkaampaa, edeten kohti fyysistä väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi myös olla, että manipuloivan henkilön aikaisemmissa ihmissuhteissa manipuloiva käytös on ollut tavallinen toimintatapa, eikä hän välttämättä ymmärrä käyttäytyvänsä vahingollisesti.
Usein manipuloivan aikuisen parisuhdehistoria on rikkonainen: lyhyitä avo- ja avioliittoja, muuttanut monta kertaa lyhyen ajan sisään.
Vierailija kirjoitti:
Esitetään että jollekkin asialle ei ole vaihtoehtoja. .Siihen sitten sopivasti pelottelua perään, eli mitä tapahtuu jos näin ei toimita.
Tämä sopii sähkönhintarahastukseen myös: ei mukamas ole vaihtoehtoa sille, että kaikki sähkö hinnoitellaan kalleimmalla tuotantotavalla tuotetun sähkön mukaan.
Jos et haluaisi tehdä jotain ja sinua moititaan siitä, esim. tyyliin "Mua ainakaan ei haittaisi yhtään..." niin se saattaa olla manipulointia. En tarkoita, että niin olisi kaikissa tapauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Kysymysten esittäminen valintoina. Ja jälkeen päin vastaaminen: Mutta niinhän sinä sanoit. Ihan itse valitsit ja tämähän on sinun oma vikasi ja valintasi. Muuttumisen sabotointi yritykset ja alaspäin vetäminen.
Ja kun sinut on pakotettu johonkin, niin sekin on ihan kokonaan oma valintasi, ei sen joka on pakottanut.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Pelottelu ja lannistaminen sekä vaientaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun sinut on pakotettu johonkin, niin sekin on ihan kokonaan oma valintasi, ei sen joka on pakottanut.
Kyllä. Pakotettu valintahan on edelleenkin valinta. Missä universumissa?
Vierailija kirjoitti:
Luikerrellaan toisen elämään ystävällistä ja empaattista esittäen. Ote kiristyy huomaamatta. Ensin hienovaraista kontrollointia ja mitätöintiä, sitten vähitellen voimakkaampaa, edeten kohti fyysistä väkivaltaa.
Pelottelu ja ehtojen asettaminen. Lapsena kohteleminen ja ymmärryskyvyn väheksyminen. Kunnes kyseenalaistaa arviointikykynsä ja joko alistuu tai pakenee.
Vierailija kirjoitti:
Jos et haluaisi tehdä jotain ja sinua moititaan siitä, esim. tyyliin "Mua ainakaan ei haittaisi yhtään..." niin se saattaa olla manipulointia. En tarkoita, että niin olisi kaikissa tapauksissa.
Toinen tapa on käyttää näkymättömäksi tekemistä ellei toimi kuten tahdotaan. Esimerkiksi: ellet käy kävelemässä ja viihdy kotona, niin emme näe sinua. Käytännössä samalla tasolla, kuin leikki-ikäiset hiekkalaatikolla.
Myös saat mitä tarvitset, ole kiitollinen. Et saa tarvita tai haluta mitään. Minä määritän ja täytän kaikki tarpeesi. Edellämainitulla on psyykeä hajoittava vaikutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttua. Minua ensin oikein rohkaistiin toimimaan tietyllä tavalla. Sitten kun toimin näin, hän nauroi miten typerä olin, kun tein niin (juuri kuten hän halusi).
On _paljon_ muutakin.
10 v koittanut olla hänen kanssaan ja pahenee ja pahenee vaan. Nyt mies on onneksi alkanut mäläytellä riidoissa, ettei rakasta mua. Olenpa saanut vahvistuksen epäilyilleni... tämä on aivan hulluutta. Olen vain onnistunut valehtelemaan itselleni, että kannattaa yrittää, yrittää ymmärtää toista ja parantaa suhdetta. Nyt mies tahtoisi että vuokraan itselleni ison asunnon, missä asun virallisesti lasten kanssa ja saan asumistukea, mutta mies asuisi siinä ja näkisi lapsia viikonloppuisin. Ja hän vuokrais yksiön tai kaksion, missä minä asuisin oikeasti ja maksaisin puolet vuokrasta. Elareita ei tahdo maksaa minulle, no kunhan osallistuu jotenkin, en ala sohia asialla. Tilanne on parempi kuin viimeksi tahtoessani erota ja miehen väittäessä hakevansa yksinhuoltajuutta... 🙈