Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MTV: Poliisi hakkasi käsiraudoitetun pojan

Vierailija
29.03.2023 |

Kollega kertoi yllättyneensä, kun vanhempi konstaapeli otti ristiotteen pojasta takaapäin ja heitti hänet maahan ilman mitään käskytyksiä.

Hän raudoitti pojan todella nopeasti, poika oli kuin säkki perunoita maahanvietynä. Seuraavaksi muistan sen, että poika oli maassa ja tuli OC-sumute esiin. Ajattelin, että ahaa, tällaista, sitten kävi suihkaus. Ikinä en itse olisi kokenut tarpeelliseksi käyttää kaasua siinä tilanteessa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/video-todistaa-poikkeuksellista-pol…

Kommentit (159)

Vierailija
141/159 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hienoa kyllä, että nuoremmat ei lähteneet mukaan toimintaan ja ilmoittivat siitä. Poliisiväkivallan uhrit eivät yleensä itse uskalla tehdä rikosilmoitusta, koska se pitäisi tehdä juuri sille taholle, joka on rikokseen syyllistynyt ja aika monessakin ammattikunnassa se kollegan suojelu ja puolustelu menee asiakkaan oikeuksien edelle.

Moni, jolla ei ole suomalaisten poliisien väkivallasta ja muusta epäasiallisesta toiminnasta virantoimituksensa aikana henkilökohtaista kokemusta luulee, että sellaista että, poliisit hakkaa tapahtuu vain venäjällä ja jossain kehitysmaissa. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa, vaan on Suomessa yleisempää, kuin mediaan vuotaneet tapaukset.

Tunnen henkilökohtaisesti ainakin kolme putkassa hakattua henkilöä, joista yhdelle tämä tapahtui hänen ollessaan ala-ikäinen. Motiivina hakkaamiselle toimi, ettei tämä hentoinen poika, -vielä nyt aikuisenakin mieheksi pienikokoinen- ei suostunut tunnustamaan poliiseille polttaneensa pilveä. Rikoksesta epäillyllä ei ole edes lain mukaan velvollisuutta puhua totta ja kyse lienee melko vähäpätöisestä rikoksesta, "huumausaineen käyttörikos". Ei mikään laajamittainen huumekauppa. Lain mukaan väkivaltaa tai edes sen uhkaa ei saa käyttää kuulusteluissa. Suomessa on enimmäkseen hyvä lainsäädäntö, kun vielä viranomaisetkin sitä noudattaisivat.

Kahdessa muussa tietooni tulleessa tapauksessa hommat on edennyt suunnilleen niin, että poliisi on sanaillut hieman epäasiallisesti henkilölle ja kun tämä on sanaillut takaisin hiukka liika nokkelaan, niin on tullut putkaa ja pamppua jalkapohjiin. En tiedä opetetaanko tätä jalkapohjiin hakkaamista ihan siellä poliisiammattikorkeakoulussa vai siirtyykö se myöhemmin ammattisalaisuutena poliisisukupolvelta toiselle, koska tietämäni tapaukset ovat sattuneet ihan eri vuosikymmenilla ja paikkakunnilla.

Itsellenikin on sattunut tällainen sanailutapaus. Poliisi oli vähän agressiivisen oloinen enkä ymmärtänyt, miksi hän kyselee asiaankuulumattomia kysymyksiä minun ja perheeni asioista. Kyselin sitten vähän vastaavia kysymyksiä takaisin, ja koska olen hieman höpsö täti-ihminen, niin tästä syntynyt huumori oli oikeastaan ihan tahatonta. Olen miettinyt jälkikäteen, että ehkä naissukupuoleni pelasti minut jalkapohjiin hakkaamiselta. Ilmeisesti tämä vanhempi poliisi koki, että olin nolannut hänet hänen paikalla olleen nuoremman kollegansa silmissä, vaikka tein sen vain hämmennyksissä tahattomasti, ja otti tästäniin nokkiinsa, että aloitti vuosikausia kestäneen vainon minua kohtaan ja järjesti vielä minut käräjille syytetyksi asiasta, jonka kanssa minulla ei ollut mitään tekemistä. Hän oli tunnistanut minut mukamaste valvontakameran kuvasta. En tehnyt rikosilmoitusta asiasta, koska sitähän hän varmaan olisi toivonut, kun oli niin pakkomielteinen ja itse hieman pelkäsin häntä. Oli oman mielenterveyden kannalta parempi jättää asia silleen ja vaihtaa paikkakuntaa.

Muutakin hullua on sattunut omalle kohdalle poliisien kanssa asioidessa ja en todellakaan halua sitä tehdä. Tiedän, että siellä on fiksujakin ihmisiä, jotka ovat ryhtyneet ammattiinsa halusta auttaa ihmisiä hädän hetkellä. On ollut hyviä kohtaamisiakin, mutta jos minun pitää vaikka tehdä rikosilmoitus jostain asiasta, niin en koskaan tiedä, kuka siellä sattuu sen olemaan ottamassa vastaan, enkä mielellään sitä sitten tee. Kun siellä on sitten niitäkin, jotka on menneet sinne sen takia minkä takia toiset menee muihin liivijengeihin...

Vierailija
142/159 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo sanavalinta toimittajalta, kun kutsui väkivaltaa käyttänyttä poliisia 36-vuotiaan "poliisikaveriksi". Tuskin on kaveruutta päässyt syntymään, jos on ensimmäisiä päiviä töissä (harjoittelussa??).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/159 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliisi ei tullut kolaripaikalle, kun olin peurakolarissa eikä palomiehet.

En soita enää hätäkeskukseen vaikka näkisin minkä ryöstön tahansa. Menen itse kotiin nopeasti ja pidän itseni turvassa.

Luottamus poliisiin ja palolaitokseen meni. En enää ikinä rupea odottamaan tulevatko he ehkä paikalle vai ei.

Ja koska en saanut itse kolaritilanteessa apua niin ei huvita auttaa muitakaan.

Minulla on 17-vuotias tytär, hän oli järkyttynyt, kun ei kolaripaikalle auttamaan tullut poliisia tai palomiestä. Tyttäreni ei halua koskaan seurustella poliisin tai palomiehen kanssa.

Varmaan suuri menetys poliisille tai palomiehelle, kun ei juuri sinun tyttäresi halua seurustella 😃

Vierailija
144/159 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En soita enää hätäkeskukseen vaikka näkisin minkä ryöstön tahansa. Menen itse kotiin nopeasti ja pidän itseni turvassa.

Luottamus poliisiin ja palolaitokseen meni. En enää ikinä rupea odottamaan tulevatko he ehkä paikalle vai ei.

Minulla on 17-vuotias tytär, hän oli järkyttynyt, kun ei kolaripaikalle auttamaan tullut poliisia tai palomiestä. Tyttäreni ei halua koskaan seurustella poliisin tai palomiehen kanssa.

Varmaan suuri menetys poliisille tai palomiehelle, kun ei juuri sinun tyttäresi halua seurustella 😃

Itse asiassa on, tyttäreni on kaunis. Ja valitettavasti ei hänen kaveritkaan halua seurustella. Nuoret on laajasti somessa ja heillä on ystäviä ympäri Suomen.

Vierailija
145/159 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ois ollu joku nuu ku poliisi ni sanoisin et poika ansaitsi sen tossa tapauksessa. Niku kaikki nuutkin tollaset nulikat

Vierailija
146/159 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa on, tyttäreni on kaunis. Ja valitettavasti ei hänen kaveritkaan halua seurustella. Nuoret on laajasti somessa ja heillä on ystäviä ympäri Suomen.

Jos et mene auttamaan ihmisiä kolarissa Rovaniemellä niin se tieto on hetkessä Imatralla ja Helsingissä. Ja nuorilla naisilla tulee yleensä joukko suuttumus.

Vierailija
147/159 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa riittää kauniita naisia. Aika erikoista, että määrittelet tyttäresi arvoa ulkonäön ja mahdollisen seurustelupotentiaalin kautta. Tällaisen kommentin ymmärtäisi, jos tytär vaikka olisi halunnut itse poliisiksi tai pelastajaksi, ja nyt tämän huonon kokemuksen jälkeen jättäisi haaveammattinsa.

Vierailija
148/159 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkennus vielä viestiin 147, jos normaalit ihmiset eivät tiedä, niin tää jalkapohjiin hakkaaminen perustuu kuulemma siihen, että se ei aiheuta mustelmia aiheuttamaansa kipuun nähden, joten on vaikempi todistaa, vaikka pahoinpitelyn uhri uskaltaisikin tehdä rikosilmoituksen.

Mielestäni sitä Poliisit-sarjaa, joka määrättiin lopetettavaksi, esitettiin mielestäni juuri siksi niin paljon televisiossa, kun pyrittiin sen avulla pitämään yllä puhtoista kuvaa Suomen Poliisista. Filmeistä on helppo leikata pois ne tapaukset, jotka ei menneet niinkuin Strömsåssa.

Itseni ja ystävieni, tuttavieni, kokemien asioiden takia tuntui tosi pahalta, kun esimerkiksi oma äiti uskoi muutama vuosi sitten sanomalehdessää olleeseen juttuun, että narkomaanit muka maalittavat poliiseja ja uhkaavat näiden perheitä ja poliisit siksi haluavat vaihtaa sen nimikyltin tilalle jonkin numerosarjan. Kas, kun eivät halua hoitaa hommiaan kommandopipo päässä!

Vierailija
149/159 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa riittää kauniita naisia. Aika erikoista, että määrittelet tyttäresi arvoa ulkonäön ja mahdollisen seurustelupotentiaalin kautta. Tällaisen kommentin ymmärtäisi, jos tytär vaikka olisi halunnut itse poliisiksi tai pelastajaksi, ja nyt tämän huonon kokemuksen jälkeen jättäisi haaveammattinsa.

Kauneudella tinderissä ja muualla pelataan. Sitä ihmettelen deitti ohjelmissa, kun osa varatuista hakee seuraa jopa omalla kuvalla.

Vierailija
150/159 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauneudella tinderissä ja muualla pelataan. Sitä ihmettelen deitti ohjelmissa, kun osa varatuista hakee seuraa jopa omalla kuvalla.

Tinderiä ei katso pelkästään ne jotka siellä ovat vaan esim. töissä kahvitauolla saattaa koko porukka katsoa onko tinderissä tuttuja, riittää kun yhdellä on tinderi niin katsotaan porukalla hänen tilinsä kautta.

Vierailija
151/159 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdellä luki "olen työni puolesta hyvässä fyysisessä kunnossa ja työni puolesta minun pitää käyttäytyä hyvin", lisäksi luki varattu. Ammatista en tiedä. Mietein vain itse mikä se voisi olla, ehkä lääkäri.

Vierailija
152/159 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen paljon täällä puolustellaan nuorisorikollista ja mahdollista tulevaa rikollista/rais.ka.ajaa ym ym. Muistakaa ettei kannata mennä poliisille kertomaan kun nämä ovat porukalla ryöstäneet/rais.kan.neet teidät, koska se poliisi tässä tuntuu olevan se suurin paha vaikka on tehnyt juuri niinkuin pitääkin.

Nämä samat rikollisten puolustelijat ovat se syy miksi Suomi on pikkuhiljaa vajoamassa syvälle suohon joka asiassa.

Vierailija
153/159 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdellä luki "olen työni puolesta hyvässä fyysisessä kunnossa ja työni puolesta minun pitää käyttäytyä hyvin", lisäksi luki varattu. Ammatista en tiedä. Mietein vain itse mikä se voisi olla, ehkä lääkäri.

Vartija poliisi tai lentokapteeni tai stuertti.

Vierailija
154/159 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellekään tullut mieleen muuten, kun tossa jutussa ei mainittu, oliko ne poitsut esimerkiksi edes paikallisia Helsinkiläisiä? Kun en minä ainakaan olisi tiennyt, ettei Helsingin keskustassa saa raketteja. En edes kaukaisena maalaisena ymmärrä mikä alue siellä lasketaan keskustaksi, kun kilometritolkulla saa kävellä ja yhä vaan näyttää meikäläisittäin keskustalta. Kyllä sen tietysti ymmärtää, ettei maata myöden. En ole yhden yhtä rakettia turvallisuushakuisena ja turhuuspakoisena ihmisenä ampunut eläissäni, mutta kyllä täällä meilläpäin näkee jos jonkinlaista touhua lapset ja raketit. Miksi ne vanhemmat ostaa niille pennuille noita? Ku kavereillakin on?

Oisko riittäny sanoa, että elkää ampuko nyt enempää noita täällä? Vaikka takavarikoida mahdolliset jäljellä olevat?

Vierailija
155/159 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittääkö pitkiä miehiä kaikille? Pituus on miehellä se, joka määrittää tason 1, pitää olla yli 180 cm pitkä.

Vierailija
156/159 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinari ja tykäri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en luota enää ikinä keneenkään ihmiseen.

Minä luotan enemmän poliisiin, kuin vailla käytöstapoja ja holttia riehuvaan nuoreen mieheen.

Kautta aikojen on pojat paukutelleet raketteja ja pikkupommeja etenkin uutenavuotena.

Sä koet että poikien pienet kolttoset on usean poliisin työskennellyn palkan arvosta toimintaa. Siinä on verovarojen haaskausta. Sitten maksaa erikseen vielä tämä jälkipyykki.

Kallista lystiä on. Ei minun nuoruudessa poikia jahdattu papattien paukuttelusta tai edes kaljoittelusta tuossa iässä, mutta onhan meillä historiassa muistissa paljon outoja asioita.

Vielä sotien jälkeen poliisi hajoitti tansseja ja niissä on ammuttukin ihmisiä, kun eivät totelleet ja lopettaneet tanssimista. Perinteisiä tansseja katsottiin laittomina ja haitallisina nuorille ihmisille.

Meillä on vaarana täysi fasismi, jos hyväksytään että palkan maksajaa saa höykyttää noin pahasti.

Poliisi saa palkkansa kansalaisilta. Se pitää muistaa.

Nämä eivät ampuneet mitään papatteja, vaan raketteja maata pitkin mikä on ihan älyttömän vaarallista muille. Raketit tekevät laajoja ja vakavia palovammoja.

Nämä? Tuo poika ei ampunut maata pitkin. Jos pojat niputetaan saman rikoksen alle, niin tuossa sitten pitää niputtaa poliisit saman rikoksen alle , vai? Ja joskus raketti lähtee väärään suuntaan.

Nämä, niin. Oli ollut useampi siinä porukassa eikä tämä kiinniotettu edes ollut se, joka pahiten raketteja ampui.

Vierailija
157/159 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni tässä jutussa oli olennaisinta tuo työkavereiden toiminta eli he eivät lähteneet salailemaan ja peittelemään tapahtunutta vaan ilmoittivat siitä eteenpäin kuten kuuluukin. Uutisoinnin perusteella nuo työkaverit olivat virkaikänsä alkupuolella olevia poliiseja ja itse kiittäisin heitä oikeasta toiminnasta. Kaikilla nuorilla poliiseilla ei välttämättä olisi ollut rohkeutta toimia oikein tuossa tilanteessa.

Muutama keskustelija on esittänyt mitä ihmeellisempiä väitteitä pahoinpitelyn oikeuttamiseksi. Kyllä tuossa jotain ihmeellistä on ollut jos asiasta on tehty esitutkinta ja syyttäjäkin on päättänyt nostaa syytteen teosta.

Onhan telkkarissakin erilaiset tahot sanoneet, että tuon poliisin toiminta oli väärin ja tuomittavaa.

Hänhän sitten irtisanottiin tai irtisanoutui itse.

Jos toinen on käsiraudoissa ja puolustuskyvytön muutenkin on lyöminen tahallista v ä k iva ltaa.

Poliisin pitäisi olla sen verran oikeudenmukainen ettei lyö puolustuskyvytöntä. Ei tietenkään muutenkaan vain, että kun voi.

Vierailija
158/159 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outo sanavalinta toimittajalta, kun kutsui väkivaltaa käyttänyttä poliisia 36-vuotiaan "poliisikaveriksi". Tuskin on kaveruutta päässyt syntymään, jos on ensimmäisiä päiviä töissä (harjoittelussa??).

Töissä ollaan väkisin työtovereita vaikka ei pidetä toisista.

Vierailija
159/159 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee vaan hyvää sille nuorelle kun mies kouluttaa. Oppii olemaan kunnolla.

Ei se turhaan hakannu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan