Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häiden järjestäminen, jos morsiamen tai sulhasen

Vierailija
29.03.2023 |

vanhemmat ole enää elossa. Siis esim. morsiamen vanhemmat ovat kuolleet, mutta sulhasen vanhemmat elävät tai päin vastoin. Miten te muut orvot olette järjestäneet semmoiset perinteet kuin "isä luovuttaa morsiamen sulhaselle" tai "father-daughter-dance"? Vai kannattaisiko jättää häät pitämättä kokonaan?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli isä elossa, mutten ikinä aatellutkaan hänen saattavan mua alttarille. Vanhempani kävivät riitaisan eron mun ollessa 2-vuotias, ja olin paljon vähemmän isäni kanssa tekemisissä. Me käveltiin yhdessä tulevan puolisoni kanssa alttarille, ja puheen meille hääjuhlassa piti mun isäpuoli.

Vierailija
2/20 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äläkä nyt ap jätä häitäsi juhlimatta tommoisen vanhanaikaisen muotoseikan vuoksi!!

-1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, menen suomalaisten perinteiden mukaan naimisiin. Niinpä ei ole mitään morsiamen luovutusta.

Vierailija
4/20 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko father-daughter-dance perinne?

No ei ole, vaan taas yksi vierailta mailta kopioitu ohjelmanumero.

Vierailija
5/20 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä hirveän surullista, jos menettää läheisensä ja sitten tärkeissä elämäntilanteissa heidän paikkansa on tyhjä :(

Vierailija
6/20 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on suomessa ollut tapana tanssia ristiin. 1. Valssi on tietenkin hääparin. Seuraavan valssin aikana morsian tanssii appensa kanssa ja sulhanen anoppinsa. Puolessa välissä vaihdetaan että morsian tanssii isänsä kanssa ja sulhanen äitinsä.

Vierailija
7/20 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli isä elossa, mutten ikinä aatellutkaan hänen saattavan mua alttarille. Vanhempani kävivät riitaisan eron mun ollessa 2-vuotias, ja olin paljon vähemmän isäni kanssa tekemisissä. Me käveltiin yhdessä tulevan puolisoni kanssa alttarille, ja puheen meille hääjuhlassa piti mun isäpuoli.

No sulla oli kuitenkin äiti ja isäpuoli elossa, joten ei voi verrata siihen että joillain ei ole ketään.

Vierailija
8/20 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sulla oli kuitenkin äiti ja isäpuoli elossa, joten ei voi verrata siihen että joillain ei ole ketään.

No sori, kun vastasin.

Vierailija
9/20 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattajaa ei tarvita tai siihen voi pyytää jonkun muun läheisen (sisarus, kummi, isovanhempi, jne) tai tulette yhdessä alttarille. Ja jos tuollaisen tanssin haluaa voi tämä sama olla siinä parina.

Tai sitten keksii ihan omia juttuja ja pitää täysin omanlaiset häät. Tämän "puutteen" takia en itse ainakaan jättäisi häitä pitämättä.

Vierailija
10/20 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on suomessa ollut tapana tanssia ristiin. 1. Valssi on tietenkin hääparin. Seuraavan valssin aikana morsian tanssii appensa kanssa ja sulhanen anoppinsa. Puolessa välissä vaihdetaan että morsian tanssii isänsä kanssa ja sulhanen äitinsä.

Meillä päin on ollut muistaakseni niin, että eka valssi on sulhasen ja morsiamen häävalssi, toka valssin tanssii morsian + morsiamen isä, sitten kuka tahansa (mies tai nainen) saa tanssia morsiamen kanssa. Sulhanen voi tanssia äitinsä ja anoppinsa kanssa, mutta harvinaista se on.

Vierailija
11/20 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jommankumman vanhemmista joku on kuollut, ei voi mennä naimisiin ollenkaan.

Vierailija
12/20 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pari kertaa ollut häissä joissa veli luovutti morsiamen koska isä ei enää ollut elossa. Myös sulhanen ja morsian voi tulla ovesta yhdessä ja yhdessä kävellä alttarille vihittäväksi.

Vierailija
13/20 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me menimme kahdestaan naimisiin ulkomailla. Minun vanhempani kuolleet.

Vierailija
14/20 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö hääpari kävele keskenään alttarille ja myös tanssivat sitten ensimmäisen tanssin (ennen häävalssi)? Mihin siinä mitään muita sukulaisia enää tarvitaan? Omat lapset voi toimia morsiusneitoina ja sulhaspoikina. Muuten nämäkin voi jättää pois.

Vierailija
15/20 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me menimme kahdestaan naimisiin ulkomailla. Minun vanhempani kuolleet.

Tähän vaihtoehtoon mekin todennäköisesti päädymme. Olin aina haaveillut, että rakkaat vanhempani olisivat mukana häissäni, isäni saattaisi minut alttarille ja tanssisi kanssani, äitini pitäisi puheen ja laulaisi. Mutta elämä menikin toisin eikä minulla ole enää ketään muuta kuin mieheni.

Ap

Vierailija
16/20 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikö tulevan miehesi vanhemmille olisi tärkeää päästä häihin?

Vierailija
17/20 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh, älä ota jenkkileffoista perinteitä, jotka eivät Suomeen kuulu = problem solved. Suomessa pari kävelee alttarille perinteisesti yhdessä sekä häävalssin tanssii pari keskenään.

Vierailija
18/20 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Morsiamen voi luovuttaa vaikka veli, setä, kummi, kaveri tai joku muu morsiamelle tärkeä henkilö. Tanssijoita yleensä riittää. Voitte tanssia yhden tanssin morsian ja sulhenan keskenään ja sen jälkeen kehottaa muita liittymään seuraan. Ei kannata tehdä asioita liian vaikeaksi seuraamalla jotain kaavaa.

Vierailija
19/20 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että mua ällöttää nää pelleilyt. Isä luovuttaa morsiamen, joka on jo 10 vuotta asunut sulhasen kanssa avoliitossa ja ehkä ollut kertaalleen aiemmin jo naimisissakin :D naurettavaa!

Vierailija
20/20 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi morsiamet haluavat näitä pönötyshäitä? Puhutaan aina rennoista ja kivoista juhlista ja sitten pitää olla amerikkalaisen mallin mukaan harjoituspäivälliset ja morsiamenluovutukset ja tanssit tietyllä tavalla. Ei 1970-luvulla morsianta yleensä luovutettu, koska itsenäinen suomalainen nainen osasi kävellä alttarille tulevan puolisonsa vierellä. Tasa-arvossa on menetetty paljon, kun tähän ei enää pystytä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme