Tarkoitushakuinen päin kävely
Kysyn nyt, onko tässä kyse jostain yleisemmästäkin teinien trendi-ilmiöstä vai onko vain yksittäistapaus: nimittäin tahallinen, vihamielinen päin kävely. Olen siis nyt jo kolmesti noin viimeisen kuukauden aikana törmännyt samaan, teini-ikäiseen tyttöön (ehkä 18-19 v), joka kävelee jalkakäytävän "väärää" vasenta laitaa murhaava ilme kasvoillaan, hakien selvästi konfrontaatiota yrittämällä törmätä jalkakäytävän oikeata puolta kulkeviin ihmisiin.
Jos muistatte pikkupoikien uholeikin "muuta, kuin puuta ei väistetä", homma näyttää juuri siltä eli on kuin tyttö yrittäisi saavuttaa jotain dominanssia pääsemällä nauttimaan siitä, että muut oikeaoppisesti jalkakäytävän oikeaa laitaa kulkevat joutuvat "nöyrtymään" joko hyppäämällä ajoradalle, väistämällä äkkiä vasemmalle jos ehtivät tai kokemaan knock outin. Tämä neiti kulkee aivan jalkakäytävän vasemmassa laidassa kädet korostetun leveästi sivuillaan eikä hievahda senttiäkään oikealle.
Olen kiinnittänyt asiaan huomiota onneksi kadun toiselta puolelta (ihmettelin, miksi jengiä loikki jonossa ajoradalle) eli en ole joutunut itse pähkimään miten toimisin. Ehkä pysähtyisin aloilleni, siinä voitaisiin seistä sitten vaikka maailman tappiin pohtimassa kumman puoleinen liikenne Suomessa onkaan. Tämä jalkakäytäväjyrä olisi voinut olla somalialaisen huippumalli Imanin pikkusisko, eli ei siis todennäköisesti ole kantasuomalainen - jäin siis miettimään sitäkin, onkohan eri kulttuureissa eri kohtaamisäännöt (väistävätkö vasemmanpuolisen liikenteen kulttuureissa kasvaneet tämän totutun liikennekulttuurinsa mukaisesti täälläkin). Tämän tytön kohdalla oli kuitenkin selvästi kyse tahallisesta konfrontaatiohaluisuudesta, se kävi ilmi myös tarkoituksellisen leveästä käsien asennosta ja vihamielisestä ilmeestä.
Mutta onko nyt meneillään joku outo teinien "muuta kuin puuta ei väistetä" -TikTok-haaste vai mikä ihmeessä voi olla kyseessä? Valistakaa tyhmää!
Kommentit (9)
Itse olen joskus tällaisessa tilanteessa kylmästi kävellyt päin -itseäni pienempää- teiniä ja kivuliaasti taklannut päin kävelijän. Kirjoitin tarkoituksella "päin kävelijän" koska itse koitin ensin kyllä väistää. Mutta mentiin sitten kivuliaamman kautta koska näin haluttiin.
Sopii kyllä minulle.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen joskus tällaisessa tilanteessa kylmästi kävellyt päin -itseäni pienempää- teiniä ja kivuliaasti taklannut päin kävelijän. Kirjoitin tarkoituksella "päin kävelijän" koska itse koitin ensin kyllä väistää. Mutta mentiin sitten kivuliaamman kautta koska näin haluttiin.
Sopii kyllä minulle.
Joo, mietin että nyt kun näin tämän saman jyrätoiminnan useamman kerran, en todellakaan väistäisi milliäkään. Eli joko jäisin seisomaan paikoilleni tai sitten törmäsin ilolla päin. Jos olisin yks kaks yllättäen törmännyt tähän kadulla, olisin saattanut väistääkin koska olisin luullut vahingoksi. Siihen perustui varmaan sekin, että kaikki näkemäni ihmiset häntä kiltisti väistivät (ekalla kerralla sitä haluaa uskoa, ettei kukaan ole tahallaan törmäämässä.)
Jos joku paikallinen sattuu bongaamaan, niin Helsingin Yrjönkatu on siis se katu, jolla bongannut saman jyrätoiminnan jo kolmesti. Siellä on syytä olla varuillaan eikä antaa armon käydä oikeudesta ensimmäisellä kerrallakaan.
Päin kävelijää kannattaa väistää, ja samalla todeta isoon ääneen: "Vahvempi väistää."
Ehkä lähtenyt siitä kun jokin aika sitten oli juttua lehdessä jostain feminististä joka päätti ruveta kävelemään miehiä päin. Luultavasti intersektionaalisen feminismin aivopesun uhreja nämä sinuakin päin kävelleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopii kyllä minulle.
Joo, mietin että nyt kun näin tämän saman jyrätoiminnan useamman kerran, en todellakaan väistäisi milliäkään. Eli joko jäisin seisomaan paikoilleni tai sitten törmäsin ilolla päin. Jos olisin yks kaks yllättäen törmännyt tähän kadulla, olisin saattanut väistääkin koska olisin luullut vahingoksi. Siihen perustui varmaan sekin, että kaikki näkemäni ihmiset häntä kiltisti väistivät (ekalla kerralla sitä haluaa uskoa, ettei kukaan ole tahallaan törmäämässä.)
Jos joku paikallinen sattuu bongaamaan, niin Helsingin Yrjönkatu on siis se katu, jolla bongannut saman jyrätoiminnan jo kolmesti. Siellä on syytä olla varuillaan eikä antaa armon käydä oikeudesta ensimmäisellä kerrallakaan.
Eipä noista tiedä, vaikka olisi puukot mukana ja hakevat syytä puukottaa sattumanvaraisia vastaantulijoita. Onhan näitä tapauksia. (En liitä tämän kyseisen naisen ulkomaalaistaustaa tähän lainkaan, vaan on niitä huumehörhöjä kantiksissakin.)
Joskus noihin törmää täällä cityssä joo, mutta onneksi hyvin, hyvin harvoin.
Tyypillisin case on että tullaan 3-4 rinnan vastaan laidasta laitaan eikä kukaan väistä yhtään.
Tähtään silloin aina keskelle. En nyt autojenkaan sekaan ala hyppiä.
Tuo lienee nuorille naisille jonkinlainen feministinen riitti jälleen.
Iso musta koira joka näyttää torahampaansa ja murisee silmät hehkuen tekee kummasti tilaa kun vastaan tulee tien täydeltä porukkaa. Äärimmäinen väkivalta -purraan elävästä kudoksesta paloja irti- toimii aina!
Kokemusta on.
Varmaan haki sitä, että jos ei väistä, on r-sana.