Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesän hääkutsut, taas se alkaa

Vierailija
29.03.2023 |

Varoitus: sisältää avautumisen nykyajan häätouhusta, kohta on mielensäpahoittajat ja bridezillat täällä.

Muistelen lämpimästi hääjuhlia lapsuudessani ja myös omia häitäni alle 15 vuoden takaa. Kutsuttiin perheet, aikuiset, lapset, teinit, puolisot, vanhukset jne. Omissa häissämme syötettiin ja juotettiin noin sata vierasta ravintolassa ja oli mukavaa.

Nykyään ovat häät jotain ihan muuta. Vuosisadan suurtapahtuma, johon vieraiden pitäisi kääntyä vaikka mutkalle, jotta varmasti miellyttäisivät tarpeeksi arvon hääparia.

Taas on se aika vuodesta kun häkutsuja alkaa kolahtelemaan postilaatikkoon. Meille on tullut kesälle 3 kutsua, joista yksi ilman lapsia ja kaksi ilman puolisoa. Eli vähäisistä kesäviikonlopuista pitäisi kolme käyttää niin, että yksi perheestä lähtee ajamaan sinne tänne yksin jonkun häihin (meillä ei ole hoitoapua lapsille). Ja nämä parit tuntevat ihan meidät molemmat, mieheni ja minut sekä lapsemme hyvin. Kuulemma rahan takia kutsutaan sieltä sun täältä yksittäisiä ihmisiä.

En ole ilmeisesti ihan ainoa, joka saa jatkuvasti ihmetellä näitä hääkutsuja. Siskoni kertoi, että he saivat kutsut, jossa oli kutsuttuna hänet miehensä kera ja heidän 19-vuotiaansa. Toinen lapsi, 17-vuotias ei ollut tervetullut. Voisitteko morsiamet vähän miettiä näitä näitä kutsujuttuja kaksi kertaa, ennen kuin lähetätte ne?

Mitä seuraavaksi? Ehkäpä kohta kutsuttuna onkin vain meidän koira tai hamsteri? Tai vielä helpompaa: lähettäkää morsiamet vaan se häätilin numero, niin laitetaan rahat suoraan sinne, eikä tarvitse edes kutsua ketään mihinkään juhliin, kun on niin vaikeaa tämä nykyisin.

Ugh, olen puhunut, no niin let's go mielensäpahoittajat kommentoikaa :D

Kommentit (139)

Vierailija
121/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa jos meidän häät on jollekin riesa tai rasite! Ei ole pakko tulla

Vierailija
122/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on täynnä mielensäpahoittajia. Kuten nyt esimerkiksi AP. Jos ei häät kelpaa, niin eikö sitä voi ilmoittaa ettette ole tulossa? Miksi pitää vetää herne nenään jos teidän kakaroita ei haluta paikalle? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma on täynnä mielensäpahoittajia. Kuten nyt esimerkiksi AP. Jos ei häät kelpaa, niin eikö sitä voi ilmoittaa ettette ole tulossa? Miksi pitää vetää herne nenään jos teidän kakaroita ei haluta paikalle? 

Eihän ap (kertomansa mukaan) pahoita mieltään, vaan mielensäpahoittajia ovat kaikki muut, morsiamet ovat bridezilloja kun eivät osaa räätälöidä kutsua juuri sopivaksi ja kaikki eri mieltä olevat pahoittavat mielensä ihan muuten.

Aloittajalla on nyt vain hirveän hankalaa kun hääkutsuja tursuaa postilaatikosta ja ihan kaikissa ei kutsuta ihan koko perhettä juhlimaan vaikka he nimenomaan haluavat viettää kaiken aikansa yhdessä perheenä koko ajan. Ihan pienintä mitä juhlia järjestävät voisivat tehdä niin olisi huomioida tämä. Viis kustannuksista tai juhlapaikan koon rajallisuudesta tai muista pikkuseikoista, pääasia että kutsutte koko perheen. Piste.

Vierailija
124/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret, älkää järjestäkö häitä vaan säästäkää ne rahat ja käyttäkää vaikka ensiasunnon ostoon. Yhden päivän takia ei kannata tuhlata niin paljon rahaa. Ei ketään kiinnosta enää häät kuten ennen vanhaan. 

Vierailija
125/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä on ongelma?

Jos häissä/ hääkutsussa jokin on hankalaa/ ei sovi pirtaan, niin ilmoitat vain, ettet tule.

Problem solved.

Vierailija
126/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomat häät on ihan ok,mutta mielestäni ihanimpia on ne missä on kaikki vauvasta vaariin juhlatuulella. Kyllä ne lapset kestää aikuisten kuohuviinit ja boolit ja yleensä lapsetkin nauttii niistä juhlista tosi paljon. Mielestäni se on just se häiden suola, että on kaikki sukupolvet mukana juhlimassa.

Aikuisten ryyppybileet on sitten eri juttu, mutta en ymmärrä miten ne lapset häiritsee vaikka vähän innostuisikin kerran kesässä bailaamaan?! Ihania tilaisuuksia myös lapsille ja jää kivoja muistoja.

Lapselliset häät on ok, jos lapselliset tajuavat viedä rääkyvän kakaransa pihalle, jos rupeaa kirkossa parkumaan. Pilaa kaikilta tunnelman, jos kakara parkuu eikä kuule mitään mitä pappi sanoo. 

No ei kyllä pilaa. Hirvee suhtautuminen lapsiin sinulla.

Todellakin pilaa. Menen kirkkoon kuuntelemaan vihkiseremoniaa. En sinun pershedelmäsi rääkymistä. Onneksi on myös fiksuja vanhempia, jotka tajuavat mennä ulos, jos lapsi saa kirkossa raivarin. Osaavat kunnioittaa tilaisuutta. 

Hyi miten ällöttävä olet ja miten puhut lapsista. Itse taas mieluummin jätän sinun kaltaisten seuran väliin ja voisitkin kunnioittaa fiksuja ihmisiä jäämällä itse kokonaan pois. Ok? Ei taida kaikki olla sinulla ihan hyvin?

Sinä olet ilmeisti niitä mammoja, jotka kuvittelee kaikkien nauttivan kakaransa huudosta. Känniläisen örvellys ja pienen lapsen itku ovat niitä asioita, millä saa helposti pilattua rauhallisen tilaisuuden.

Vierailija
127/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vähän kateellinen teille, jotka noita kutsuja saatte. Mä meinaan tykkään hääjuhlista, koska ne ovat yleensä rakkauden juhla ja on ihana nähdä hääparin sukulaisia ja hääparin maku esimerkiksi somistamisessa. Yksissä häissä siis olen elämäni aikana ollut ja ne oli 2018 kaverin häät.

Nyt ei ole lähipiirissä yksiäkään häitä tiedossa. Kaverit ei jostain syystä kutsu jos naimisiin menevät. Mä olen parisuhteessa, mutta se on vielä niin tuore ettei meillä häitä ole edessä ihan hetkeen. Toivottavasti olisi joskus 2025 tai myöhemmin. Siihen mennessä toivottavasti on rahaa sen verran säästössä yleisesti, että voidaan pitää kivat ja hyvät juhlat.

Miksi jengi hassaa säästönsä yhteen juhlaan?

Eikö enää morsiamen vanhemmat järjestä hääjuhlia?

Olen tuo, jota lainasit. Olen siis persoonaltani myös sellainen, että juhlin juhlapyhiä ja muita asioita. Tottakai siis haluan juhlia myös häitäni. Mun äiti on sanonut suoraan, että ei kiinnosta mun elämä ja isäni on vähän samanlainen kuin minä, että rakastaa juhlia ja ihmisten tapaamista. Vanhemmat ovat siis vielä yhdessä ja avioliitossa, mutta persoonaltaan täysin erilaisia. Saattaa olla, että häihini tulee kutsu toki molemmille, mutta äitini ei luultavasti tule. Eipä tuo haittakaan. Kunhan siellä on ihmisiä, jotka oikeasti haluavat olla kanssamme. Miehen vanhemmat ovat huipputyyppejä ja toivon heidän saapuvan. Haluan juhlilta siis lähinnä iloa ja vaikka tanssia. Toki tutustumista toisiinsa. Meillä perheet eivät siis luultavasti tapaa ollenkaan ennen häitämme. Isäni ei jaksa matkustaa kovin pitkälle ja äitini kun on sellainen mörökölli niin hän ei tule luultavasti koskaan tapaamaan heitä. Paikalle siis kutsuisin sisaruksiani ja kavereitani ja toivon miehen tekevän saman. Toki perheineen kaikkineen, koska onhan se myös perhejuhla. Lapsille luultavasti palkataan hoitaja siksi päiväksi ja heille saattaa tulla jopa oma pöytä, jossa ovat keskenään vähän matalammilla penkeillä ja pöydällä. Saavat siellä tutustua toisiinsa ja hoitajan kanssa turvallisesti tehdä kivoja juttuja. Tarkoitus olisi siis yhdistää aikuisten juhla ja lasten juhla. Aikuiset luultavasti osaavat odottaa ryyppäämisen kanssa iltaan ja diskoiluun ja jos joku aloittaa aikaisemmin niin toivottavasti kenenkään lapsi ei ole niin herkkä, että siitä saisi traumoja.

Meillä on säästöjä molemmilla ihan omasta takaa kaikkeen muuhun jo ja ne kertyvät hiljalleen. En tiedä siis, että miksi en saisi tällä hetkellä ylimeneviä summia laittaa säästöön vaikka tuota varten.

Vierailija
128/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät maksaa tänä päivänä aivan hirveesti. Itse olen mennyt aikoinaan markka-aikana ja hinnannousut ovat moninkertaisesti.

Etenkin perheet, yleisesti, eivät todellakaan anna lahjaa, joka olisi korkeampi, kuin pariskunta.

Minusta häät ovat ihania ja teen kaikkeni, jotta pääsen osallistumaan. Jos pyydetään koko perhe, mennään koko perhe, jos vanhemmat kutsutaan, joko mennään miehen kanssa kaksin tai minä menen yksin.

On kunnia saada kutsu.

Kesä on pitkä ja minä voin pitkälti päättää itse päättää milloin pidän loman.

Vierailija
129/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin onnellinen, jos saisin hääkutsun!! Syksyllä on paras työkaveri menossa naimisiin, mutta eivät kutsu kuin lähisuvun. Omat lapset ovat vielä pieniä. Miehen sulukaiset ovat kuolleet ja oma suku pieni ja vanhuksia kaikki.. ystävät "naineita" jo kaikki. Harmittaa!!!!!

Vierailija
130/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vähän kateellinen teille, jotka noita kutsuja saatte. Mä meinaan tykkään hääjuhlista, koska ne ovat yleensä rakkauden juhla ja on ihana nähdä hääparin sukulaisia ja hääparin maku esimerkiksi somistamisessa. Yksissä häissä siis olen elämäni aikana ollut ja ne oli 2018 kaverin häät.

Nyt ei ole lähipiirissä yksiäkään häitä tiedossa. Kaverit ei jostain syystä kutsu jos naimisiin menevät. Mä olen parisuhteessa, mutta se on vielä niin tuore ettei meillä häitä ole edessä ihan hetkeen. Toivottavasti olisi joskus 2025 tai myöhemmin. Siihen mennessä toivottavasti on rahaa sen verran säästössä yleisesti, että voidaan pitää kivat ja hyvät juhlat.

Miksi jengi hassaa säästönsä yhteen juhlaan?

Eikö enää morsiamen vanhemmat järjestä hääjuhlia?

Olen tuo, jota lainasit. Olen siis persoonaltani myös sellainen, että juhlin juhlapyhiä ja muita asioita. Tottakai siis haluan juhlia myös häitäni. Mun äiti on sanonut suoraan, että ei kiinnosta mun elämä ja isäni on vähän samanlainen kuin minä, että rakastaa juhlia ja ihmisten tapaamista. Vanhemmat ovat siis vielä yhdessä ja avioliitossa, mutta persoonaltaan täysin erilaisia. Saattaa olla, että häihini tulee kutsu toki molemmille, mutta äitini ei luultavasti tule. Eipä tuo haittakaan. Kunhan siellä on ihmisiä, jotka oikeasti haluavat olla kanssamme. Miehen vanhemmat ovat huipputyyppejä ja toivon heidän saapuvan. Haluan juhlilta siis lähinnä iloa ja vaikka tanssia. Toki tutustumista toisiinsa. Meillä perheet eivät siis luultavasti tapaa ollenkaan ennen häitämme. Isäni ei jaksa matkustaa kovin pitkälle ja äitini kun on sellainen mörökölli niin hän ei tule luultavasti koskaan tapaamaan heitä. Paikalle siis kutsuisin sisaruksiani ja kavereitani ja toivon miehen tekevän saman. Toki perheineen kaikkineen, koska onhan se myös perhejuhla. Lapsille luultavasti palkataan hoitaja siksi päiväksi ja heille saattaa tulla jopa oma pöytä, jossa ovat keskenään vähän matalammilla penkeillä ja pöydällä. Saavat siellä tutustua toisiinsa ja hoitajan kanssa turvallisesti tehdä kivoja juttuja. Tarkoitus olisi siis yhdistää aikuisten juhla ja lasten juhla. Aikuiset luultavasti osaavat odottaa ryyppäämisen kanssa iltaan ja diskoiluun ja jos joku aloittaa aikaisemmin niin toivottavasti kenenkään lapsi ei ole niin herkkä, että siitä saisi traumoja.

Meillä on säästöjä molemmilla ihan omasta takaa kaikkeen muuhun jo ja ne kertyvät hiljalleen. En tiedä siis, että miksi en saisi tällä hetkellä ylimeneviä summia laittaa säästöön vaikka tuota varten.

Ymmärrän kantasi. Mennessäni naimisiin mieheni kanssa (molemmille 2. avioliitto), meidät vihittiin maistraatissa. Päätimme juhlistaa päivää kahden siten, että kävimme syömässä ravintolassa. Mies panosti kohtalaisen arvokkaaseen vihkisormukseen. Valitsimme toimia näin, koska päivä oli meidän kahden, emmekä halunneet sukua passattavaksi.

1. liittooni minut vihittiin myös maistraatissa. Kemut pidettiin kotonani. Yksi vieraista jäi kiviriipaksi seuraavaan päivään omasta ilmoituksestaan. Se oli kuin purkka tukassa .Kun muut vieraat oli lähteneet, niin tälle yhdelle piti tuoda vielä yöpalaa, kun hän sanoi, että anna jotain syötävää. Hänelle mun piti hoitaa seuraavana päivänäkin ruokaa nenänsä eteen. Arvaatte varmaan, että olisin halunnut olla vain perheeni kesken vihkimistä seuraavana päivänä. En mitenkään ollut halunnut, että jotakuta pitää passata vielä kutsujen jälkeen.

Niin siksi toisella kierroksella juhlimme kahden, koska muisto kiviriippavieraasta kalvoi mieltäni huonona muistona.

Vierailija
131/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä häät? Onko niitä vielä olemassa 🤔.

Vierailija
132/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kuinka laaja suku ja ystäväpiiri täytyy olla, jotta kutsuja riittää joka kesälle useita? Vai onko kyseessä ns sarja-avioitujat?

Viimeksi olin häissä vuonna 2014.

Vierailija
133/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä siinä mitään. Aivan tavatonta tapahtui, kun yksi veljistäni meni naimisiin. Tämä hääpari asui satojen kilometrien päässä, eikä hän ollut minua kutsunut, eikä toista veljeänikään, joka asui lähellä minua sinne juhliin.

Tämä kutsumaton veli soitti sitten häitä edeltävänä päivänä, että nyt lähdetään sinne häihin. Siis minä ja veli vaikkei kumpikaan saanut kutsua. Sanoin suoraan, että enhän minä nyt kyllä lähde, koska ei ole kutsuttu, ja sinuakaan ei ole kutsuttu. Äitini jopa perusteli sen, miksi tätä kuokkimaan lähtijää ei oltu kutsuttu. Se on se sama heppu, joka tarttui kuin purkka tukkaan omissa häissäni, eikä lähtenyt kulumallakaan pois.

Että jollakin on vaan pokkaa mennä kuokkimaan, kutsua itse itsensä juhliin, käsittämätöntä. Epäilenpä, että siinä olisi ollut kutsumattomalla veljellä meriselityksenä, jos olisin lähtenyt mukaan, että sisko se pyysi kanssaan tulemaan tänne. Tämmöinen luikuriheppu mun veli on.

Vierailija
134/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen kuinka laaja suku ja ystäväpiiri täytyy olla, jotta kutsuja riittää joka kesälle useita? Vai onko kyseessä ns sarja-avioitujat?

Viimeksi olin häissä vuonna 2014.

Mulla on iso ja läheinen perhe, valtava suku ja laaja kansainvälinen kaveripiiri. Olen ollut vieraana noin 70:ssä häissä, viidessä maassa ja kolmella mantereella.

Ja ainoastaan kolmissa toisen kierroksen häissä.

Vierailija
135/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisipa kutsun kesähäihin, olisi ihanaa.

Vierailija
136/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret, todellakin järjestäkää häät, jos menette naimisiin. Se on iso kohokohta elämässä.

Vierailija
137/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

29v enkä ole ollut kertaakaan häissä.

Ainoat häät mistä olen tietoinen viime vuosilta olivat ystävän isosiskon ja vanhempien ystäväperheen pojan.

Kummatkin tapauksia joissa olin liian "kaukainen" joten en ihmettele, mutta ihan sama.

Muut pariskunnat ovat sitten kaiken maailman yhdessäasuvia ja avopareja.

Vierailija
138/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoret, älkää järjestäkö häitä vaan säästäkää ne rahat ja käyttäkää vaikka ensiasunnon ostoon. Yhden päivän takia ei kannata tuhlata niin paljon rahaa. Ei ketään kiinnosta enää häät kuten ennen vanhaan. 

Aivan. Tai käyttää sen vaikka hää matkaan. Kummallisia ihmiset nykyään.

Vierailija
139/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta taas tuntuu, että häät on ainoa juhla jossa vierailla ei ole minkäänlaisia pidäkkeitä esittää omia vaatimuksiaan.

Itse aikoinaan miehen kanssa peruimme oman hääjuhlani ja muutin sen ravintola-illalliseksi muutaman lähimmän kanssa ja syy oli ihan se, että kaikki meni ihan mahdottomaksi niiden vaatimusten alla.

Vieraat halusivat kutsua ylimääräisiä aveceja ja perheenjäseniä, vanhemmat lisäilivät vieraisiin ilmoitusasiana että tämä ja tämä serkkuperhe sitten ainakin on oltava paikalla.

Ruokavaihtoehdoista ei mikään ollut hyvä, kun erikoisruokavalioita ja myös nirsoja oli niin paljon, että jokaiselle olisi pitänyt räätälöidä oma ateria. Se siitä helposta ja runsaasta buffet-ajatuksesta.

Juhlapaikka ei kelvannut milloin kenellekin kun sinne ei pääse julkisilla, mummon polvet on huonot niin ei saa olla yhtään kynnystä, Timpalla on sitten suolistosairaus niin pitää olla oma vessa pyhitettynä jota kukaan ei saa käyttää.

"Me ei tykätä pönöttää eikä pukeutua niin me tullaan sitten farkuissa ja huppareissa, ettäs tiiätte"

Viinaan oli jokaisella mielipide, sitä ei saanut olla, sitä piti olla, sitä piti olla tietynlaista mutta ei ainakaan tietynlaista!

Päiväkin olisi pitänyt valita niin että se ei osu kenenkään synttäreiden, nimipäivän, reissun, juhlapäivän tai yhtää minkään ajankohdan läheisyyteen koska sitten ei tulla.

Mitäs ohjelmaa siellä on? Jos on jotain mistä ei tykätä niin ei tulla, mutta jos ei ole just tätä mitä me haluttaisiin niin ei me jakseta eikä viitsitä tulla. Paskaa kaikki. Meillä oli jo Janitan ja Jukan häät niin ei me teidän häihin samana vuodenaikana voida tulla. Jos Kerttu tulee niin mä en sitten todellakaan tule.

Huoh... onneksi esimerkiksi synttärijuhlat on saanut järjestää ihan sellaisiksi mistä itse tykkää ja vieraat tulevat jos pääsevät ja nauttivat siitä mitä on tarjolla eikä kenenkään erityistoiveita tarvitse alkaa huomioimaan.

Nuohan on ihan loukkauksia jos kaikki totta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi