Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesän hääkutsut, taas se alkaa

Vierailija
29.03.2023 |

Varoitus: sisältää avautumisen nykyajan häätouhusta, kohta on mielensäpahoittajat ja bridezillat täällä.

Muistelen lämpimästi hääjuhlia lapsuudessani ja myös omia häitäni alle 15 vuoden takaa. Kutsuttiin perheet, aikuiset, lapset, teinit, puolisot, vanhukset jne. Omissa häissämme syötettiin ja juotettiin noin sata vierasta ravintolassa ja oli mukavaa.

Nykyään ovat häät jotain ihan muuta. Vuosisadan suurtapahtuma, johon vieraiden pitäisi kääntyä vaikka mutkalle, jotta varmasti miellyttäisivät tarpeeksi arvon hääparia.

Taas on se aika vuodesta kun häkutsuja alkaa kolahtelemaan postilaatikkoon. Meille on tullut kesälle 3 kutsua, joista yksi ilman lapsia ja kaksi ilman puolisoa. Eli vähäisistä kesäviikonlopuista pitäisi kolme käyttää niin, että yksi perheestä lähtee ajamaan sinne tänne yksin jonkun häihin (meillä ei ole hoitoapua lapsille). Ja nämä parit tuntevat ihan meidät molemmat, mieheni ja minut sekä lapsemme hyvin. Kuulemma rahan takia kutsutaan sieltä sun täältä yksittäisiä ihmisiä.

En ole ilmeisesti ihan ainoa, joka saa jatkuvasti ihmetellä näitä hääkutsuja. Siskoni kertoi, että he saivat kutsut, jossa oli kutsuttuna hänet miehensä kera ja heidän 19-vuotiaansa. Toinen lapsi, 17-vuotias ei ollut tervetullut. Voisitteko morsiamet vähän miettiä näitä näitä kutsujuttuja kaksi kertaa, ennen kuin lähetätte ne?

Mitä seuraavaksi? Ehkäpä kohta kutsuttuna onkin vain meidän koira tai hamsteri? Tai vielä helpompaa: lähettäkää morsiamet vaan se häätilin numero, niin laitetaan rahat suoraan sinne, eikä tarvitse edes kutsua ketään mihinkään juhliin, kun on niin vaikeaa tämä nykyisin.

Ugh, olen puhunut, no niin let's go mielensäpahoittajat kommentoikaa :D

Kommentit (139)

Vierailija
81/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

**ttu mitä rutinaa. Ei ole pakko osallistua. Meillä yhdet häät kesälle ja lapsettomat ja ihanaa päästä miehen kanssa kahdestaan!

Vierailija
82/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo pakko mennä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kutsusta mutta emme valitettavast pääse tulemaan. + onnittelut ja tilanteesta riippuen ehkä lahja.  Homma selvä. 

Kaikesta sitä jaksaa repiä ongelmaa....  Musta olisi ihanaa saada hääkutsuja, mutta oma suku ja tuttavapiiri ovat joko tukevasti naimisissa tai ei vielä edes mieti asiaa, tämän vuoden ainoisiin häihinkään ei harmiksemme päästä kun on muuta menoa.  Musta ne kesät kun oli 3-5 häät per kesä olivat ihania. 

Meidän häät olivat ulkomailla (15 vuotta sitten) ja toki ymmärsimme jos ei joku päässyt tulemaan. 

Vierailija
84/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on nämä amerikkalaistyyppiset hääohjelmat, jotka antavat sellaisen mallin, että vieraat eivät ole siellä häissä nauttimassa juhlasta, vaan rekvisiittaa. Ja kutsutkin lähetetään sillä perusteella, että sopiiko ko. henkilön tyyli teemaan, tai onko hänet mahdollisuus manipuloida pukeutumaan teeman mukaiseen asuun.

lapsethan eivät tällaisiin tilaisuuksiin sovi, koska he eivät osaa pönöttää oikeassa asennossa, ja saattavat jopa kuiskata hiljaa jonkun kommentin vanhemmalleen. Sitä paitsi ovathan he ihan väärän kokoisiakin. Hankala siis sijoittaa heitä järkevästi mihinkään siellä juhlapaikalla.

Toki jokaisella on oikeus järjestää sellaiset häät kuin haluaa, ja joihin on varaa. Mutta on myös jokaisella kutsutulla oikeus ilmoittaa, ettei saavu paikalle.

Toki, jos tietää jo kutsun saadessaan, ettei osallistu juhliin, kannattaa siitä ilmoittaa mahdollisimman pian. Monilla on ollut vaikea valinta, ketä kutsutaan ja ketä jätetään kutsumatta, koska häätilaan ei määräänsä enempää mahdu. Tällöin voidaan pois jäävän tilanne kutsua joku muu, jos tieto pois jäämisestä tulee ajoissa.

Tätä mä en taas ymmärrä, että ne lapset tarvitsis raahata aina ja joka paikkaan mukaan. Mun mielestä on ollut juurikin kiva mennä juhlistamaan jonkun elämänsä tähtihetkeä ihan ilman lapsia. Paljon mukavampi nauttia ihan aikuisten kesken yhdestä illasta kesällä, kuin joutua varomaan, että omalla lapsella olisikin keskittymiskyky vähän juhlatuulella., Ja yleensäkin, kyllä hääpari saa kutsua, kenet haluaa ja kutsuttu saa myös kieltäytyä saapumasta tilaisuuteen. Kohteliasta toki ilmoittaa päivän sankarille/ sankareille ettei ole tulossa.

Vierailija
85/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mekin saatiin kutsu lapsettomiin häihin. Näin kahden alle 5-vuotiaan lapsen vanhempina on ihanaa päästä juhlimaan yhdessä kunnolla ilman lapsia. Ollaan kyllä käyty viihteellä, mutta kumpikin yksin työkavereiden tai ystävien kanssa. Yhdessä ei olla juhlittu toisen lapsen syntymän jälkeen.

Sitä en kyllä käsitä, että kutsutaan ilman puolisoa. Mulle ujona ihmisenä olisi aika korkea kynnys lähteä, jos en entuudestaan tunne ketään muita vieraita. Jos mut kutsuttaisiin yksin ja olisi joku kaveriporukka, jonka tunnen, niin se olisi ok. Ja tuolloinhan lasten hoitokin olisi helppo järjestää, kun puoliso jäisi kotiin lasten kanssa.

Tämä. Olis tosi orpoa lähteä yksin ja tuntis suunnilleen morsiamen tahi sulhasen. Ei mieskään haluais. Sekään ei kuulosta kivalle että perheestä muut kutsutaan , myös jälkikasvua ja yksi jätetään ulkopuolelle. Minusta eräs hääpari ratkaisi asian hyvin kutsumalla alaikäisetkin ja tietyssä kohti he poistuivat aikuisten jäädessä juhlimaan tavallaan. Meidän häissä vieraslista kasattiin niin että määrä mietittiin ilman outoja rajauksia pariskuntien ja lasten kesken.

Mun mielestä ei ole ollenkaan outo rajaus jättää hääparille "tuntematonta" puolisoa tai lapsia pois. Itse en missään tapauksessa haluaisi häihini yhtäkään kiljuvaa tai juoksentelevaa lasta ja helpompi on laittaa suoraan ikärajaksi 18 kuin vaikka 12 tai 15. Miten tällaisestakin voi joku pahoittaa mielensä?

Olen samaa mieltä kanssasi. Nämä mielensäpahoittajat elävät varmaan niin puolisossa kiinni ja luomansa perheen huomassa, etteivät osaa/uskalla tulla juhliin yksin.

Tai sitten sitä yhteistä kesälomaa ei ole muutenkaan perheen kanssa samaan aikaan saatu järjestettyä kuin ehkä muutama viikko, joten kesän viikonloput ovat tärkeitä, mutta silloin pitäisi yksin käydä häissä.

Mut eihän sinne ole mikään pakko mennä!

Vierailija
86/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain kutsun häihin, jotka järjestettiin U. S. A:ssa

Joo-o. Kummastelin asiaa, koska serkkuni eli morsmaikku ei ollut aiemmin pitänyt yhteyttä koskaan.

Ni ehkäpä se oli vain siksi lähetetty se kutsu, että ihailisin ja tietäisin sen, että serkku pääsee naimisiin oikein ameriikassa.

Vierailija
87/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon jo niin katkera vanha akka vissiinkin, että ei jaksa kiinnostaa pätkän vertaa häät. Ensin jotain kristillistä kirkkohömppää ihmisiltä jotka eivät edes usko niihin. Mutta silti siunataan kirkossa ja sitten ah hääjuhlissa ollaan niin rakastuneita että hohhoijaa

Joten kieltäydyn kohteliaasti eikä siitä ole ainakaan suoraan kukaan suuttunut.

Vierailija
88/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on nämä amerikkalaistyyppiset hääohjelmat, jotka antavat sellaisen mallin, että vieraat eivät ole siellä häissä nauttimassa juhlasta, vaan rekvisiittaa. Ja kutsutkin lähetetään sillä perusteella, että sopiiko ko. henkilön tyyli teemaan, tai onko hänet mahdollisuus manipuloida pukeutumaan teeman mukaiseen asuun.

lapsethan eivät tällaisiin tilaisuuksiin sovi, koska he eivät osaa pönöttää oikeassa asennossa, ja saattavat jopa kuiskata hiljaa jonkun kommentin vanhemmalleen. Sitä paitsi ovathan he ihan väärän kokoisiakin. Hankala siis sijoittaa heitä järkevästi mihinkään siellä juhlapaikalla.

Toki jokaisella on oikeus järjestää sellaiset häät kuin haluaa, ja joihin on varaa. Mutta on myös jokaisella kutsutulla oikeus ilmoittaa, ettei saavu paikalle.

Toki, jos tietää jo kutsun saadessaan, ettei osallistu juhliin, kannattaa siitä ilmoittaa mahdollisimman pian. Monilla on ollut vaikea valinta, ketä kutsutaan ja ketä jätetään kutsumatta, koska häätilaan ei määräänsä enempää mahdu. Tällöin voidaan pois jäävän tilanne kutsua joku muu, jos tieto pois jäämisestä tulee ajoissa.

Tätä mä en taas ymmärrä, että ne lapset tarvitsis raahata aina ja joka paikkaan mukaan. Mun mielestä on ollut juurikin kiva mennä juhlistamaan jonkun elämänsä tähtihetkeä ihan ilman lapsia. Paljon mukavampi nauttia ihan aikuisten kesken yhdestä illasta kesällä, kuin joutua varomaan, että omalla lapsella olisikin keskittymiskyky vähän juhlatuulella., Ja yleensäkin, kyllä hääpari saa kutsua, kenet haluaa ja kutsuttu saa myös kieltäytyä saapumasta tilaisuuteen. Kohteliasta toki ilmoittaa päivän sankarille/ sankareille ettei ole tulossa.

Kiva, että pääsette ilman lapsia menemään. Olisi kiva itsekin, mutta hoitajia lapsille ei ole. Viimeiseen 8 vuoteen ei olla oltu kaksin miehen kanssa. Ymmärrystä ei kyllä niiltä heru, joilla hoitajia on jokaiselle sormelle valmiina. Ja olemme yrittäneet ottaa kylään päiväkotikavereita, mutta silti meidän lasta ei vuorostaan oteta kylään. Vaikeata on luoda tukiverkkoja!

Vierailija
89/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa, minkä takia kutsuja suuttuu siitä, että kutsuttu vastaa, että en pääse tulemaan?

Mun serkku katkaisi välit, kun minulla oli este tulla häihinsä.

Mun sisko sai raivarin, kun olin estynyt menemään hänen järkkäämiin juhliin.

Pitäisikö oikeesti jo koulussa opettaa kansalaistaidon tunnilla nuorille, että se on niin, että aina ei ihminen pääse/halua mennä juhliin, eikä siitä ole suuttuminen.

Vierailija
90/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomat häät on OK, mutta häävieraat viettämässä kahden aikuisen iltaa ovat minulle liikaa. Kyseessä on siis vihkiminen ja hääjuhla, ei vieraiden parisuhdeaika. Se hemmetin hehkutus siitä, miten ihanaa on, kun on aikaa puolisolle - oikeastiko tulette häihin olemaan vain kahdestaan? Tätä on nähty aivan liian usein!

Vierailija
91/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi pitää järjestää häät, jos ei kuitenkin ole rahaa järjestää niitä.

Onko se sitä, että ei voi joustaa tai luopua mistään, vaikka realiteetit eivät anna myöten?

Vierailija
92/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi varmaan tuo perhe voinut sanoa, että se 17-vuotias käy Tylypahkaa ja on siis aikuinen.

Olen itse käynyt kolmissa häissä 40-vuotisen elämäni aikana, kyllä ne just ja just hautajaiset yleensä voittaa. Silti en menisi mihinkään, missä on  monimutkaiset lahjasysteemit tai muuta, esimerkiksi pakko-yöpyminen koko viikonlopun ajan jossain kartanossa tms. Ainoastaan erittäin läheisten (alle 5) ystävän häihin voisin vaikka taipua sille kuuluisalle mutkalle, koska tiedän että tekisivät saman minulle / meille. 

Vierailija
93/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa, minkä takia kutsuja suuttuu siitä, että kutsuttu vastaa, että en pääse tulemaan?

Pitäisikö oikeesti jo koulussa opettaa kansalaistaidon tunnilla nuorille, että se on niin, että aina ei ihminen pääse/halua mennä juhliin, eikä siitä ole suuttuminen.

Sulla on pahasti sairaista sukulaisia. Varo vaan, voi olla periytyvää. 

Vierailija
94/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, minusta sitten taas kukaan ei järjestä häitä. Kuhan käyvät maistraatissa.

- häissä viimeksi 2013

Minä olin ennen omia häitäni (2010) viimeksi häissä vuonna 1991. Ei tosiaan hääkutsuja satele, Facebookista lähinnä näen että joku mennyt taas naimisiin.

Vierailija
95/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomat häät on OK, mutta häävieraat viettämässä kahden aikuisen iltaa ovat minulle liikaa. Kyseessä on siis vihkiminen ja hääjuhla, ei vieraiden parisuhdeaika. Se hemmetin hehkutus siitä, miten ihanaa on, kun on aikaa puolisolle - oikeastiko tulette häihin olemaan vain kahdestaan? Tätä on nähty aivan liian usein!

Sun ei selkeästi kannata järjestää mitään juhlia, kun ei kelpaa lapset eikä kelpaa paritkaan :D

Vierailija
96/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on pahasti sairaista sukulaisia. Varo vaan, voi olla periytyvää. 

Olen täysin samaa mieltä. Omituisia sukulaisia minulla.

Vierailija
97/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomat häät on ihan ok,mutta mielestäni ihanimpia on ne missä on kaikki vauvasta vaariin juhlatuulella. Kyllä ne lapset kestää aikuisten kuohuviinit ja boolit ja yleensä lapsetkin nauttii niistä juhlista tosi paljon. Mielestäni se on just se häiden suola, että on kaikki sukupolvet mukana juhlimassa.

Aikuisten ryyppybileet on sitten eri juttu, mutta en ymmärrä miten ne lapset häiritsee vaikka vähän innostuisikin kerran kesässä bailaamaan?! Ihania tilaisuuksia myös lapsille ja jää kivoja muistoja.

Vierailija
98/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomat häät on ihan ok,mutta mielestäni ihanimpia on ne missä on kaikki vauvasta vaariin juhlatuulella. Kyllä ne lapset kestää aikuisten kuohuviinit ja boolit ja yleensä lapsetkin nauttii niistä juhlista tosi paljon. Mielestäni se on just se häiden suola, että on kaikki sukupolvet mukana juhlimassa.

Aikuisten ryyppybileet on sitten eri juttu, mutta en ymmärrä miten ne lapset häiritsee vaikka vähän innostuisikin kerran kesässä bailaamaan?! Ihania tilaisuuksia myös lapsille ja jää kivoja muistoja.

Lapselliset häät on ok, jos lapselliset tajuavat viedä rääkyvän kakaransa pihalle, jos rupeaa kirkossa parkumaan. Pilaa kaikilta tunnelman, jos kakara parkuu eikä kuule mitään mitä pappi sanoo. 

Vierailija
99/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva, että pääsette ilman lapsia menemään. Olisi kiva itsekin, mutta hoitajia lapsille ei ole. Viimeiseen 8 vuoteen ei olla oltu kaksin miehen kanssa. Ymmärrystä ei kyllä niiltä heru, joilla hoitajia on jokaiselle sormelle valmiina. Ja olemme yrittäneet ottaa kylään päiväkotikavereita, mutta silti meidän lasta ei vuorostaan oteta kylään. Vaikeata on luoda tukiverkkoja!

Meillä 6 lasta, joista 5 jo aikuisia ja omillaan. Aina on löytynyt hoitaja muutamaksi tunniksi. Mä enempi luulen, että kyse on omasta viitseliäisyydestä, tai siitä, ettei kukaan muu oo tarpeeksi hyvä vahtimaan sitä kultatukkaasi, ja oishan se ihan hirveää joutua vielä miehenkin kanssa yhdessä olemaan 🤯.. mitäs sitä puhuiskaan, jos ei lapsista 🙄

Vierailija
100/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapselliset häät on ok, jos lapselliset tajuavat viedä rääkyvän kakaransa pihalle, jos rupeaa kirkossa parkumaan. Pilaa kaikilta tunnelman, jos kakara parkuu eikä kuule mitään mitä pappi sanoo. 

No ei kyllä pilaa. Hirvee suhtautuminen lapsiin sinulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi