Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesän hääkutsut, taas se alkaa

Vierailija
29.03.2023 |

Varoitus: sisältää avautumisen nykyajan häätouhusta, kohta on mielensäpahoittajat ja bridezillat täällä.

Muistelen lämpimästi hääjuhlia lapsuudessani ja myös omia häitäni alle 15 vuoden takaa. Kutsuttiin perheet, aikuiset, lapset, teinit, puolisot, vanhukset jne. Omissa häissämme syötettiin ja juotettiin noin sata vierasta ravintolassa ja oli mukavaa.

Nykyään ovat häät jotain ihan muuta. Vuosisadan suurtapahtuma, johon vieraiden pitäisi kääntyä vaikka mutkalle, jotta varmasti miellyttäisivät tarpeeksi arvon hääparia.

Taas on se aika vuodesta kun häkutsuja alkaa kolahtelemaan postilaatikkoon. Meille on tullut kesälle 3 kutsua, joista yksi ilman lapsia ja kaksi ilman puolisoa. Eli vähäisistä kesäviikonlopuista pitäisi kolme käyttää niin, että yksi perheestä lähtee ajamaan sinne tänne yksin jonkun häihin (meillä ei ole hoitoapua lapsille). Ja nämä parit tuntevat ihan meidät molemmat, mieheni ja minut sekä lapsemme hyvin. Kuulemma rahan takia kutsutaan sieltä sun täältä yksittäisiä ihmisiä.

En ole ilmeisesti ihan ainoa, joka saa jatkuvasti ihmetellä näitä hääkutsuja. Siskoni kertoi, että he saivat kutsut, jossa oli kutsuttuna hänet miehensä kera ja heidän 19-vuotiaansa. Toinen lapsi, 17-vuotias ei ollut tervetullut. Voisitteko morsiamet vähän miettiä näitä näitä kutsujuttuja kaksi kertaa, ennen kuin lähetätte ne?

Mitä seuraavaksi? Ehkäpä kohta kutsuttuna onkin vain meidän koira tai hamsteri? Tai vielä helpompaa: lähettäkää morsiamet vaan se häätilin numero, niin laitetaan rahat suoraan sinne, eikä tarvitse edes kutsua ketään mihinkään juhliin, kun on niin vaikeaa tämä nykyisin.

Ugh, olen puhunut, no niin let's go mielensäpahoittajat kommentoikaa :D

Kommentit (139)

Vierailija
61/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sellaista se nyt vaan on. Voit kieltäytyä toki kohteliaasti ja sanoa, että olet estynyt. Ymmärrän kyllä molempia osapuolia tässä, kun itsekin olen ollut molemmilla puolilla. Häät maksavat, raha on monilla tiukassa. Jokainen vieras lisää kustannuksia. Toisaalta tärkeimmät vieraat halutaan mukaan. Lapsettomana huutavat ja kirkuvat lapset omissa häissä eivät ehkä ymmärrettävästi houkuttele. Lapset taas lapsiperheelliselle vieraalle ovat erottamaton osa elämää juhlassa ja arjessa.

Vierailija
62/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kiitän paria kutsusta, mutta ilmoitan, että minulla on este eli en osallistu häihin, niin en minä kyllä pankkitilin numeroakaan pyydä. Jos en osallistu juhliin, en myöskään "maksa" niistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mekin saatiin kutsu lapsettomiin häihin. Näin kahden alle 5-vuotiaan lapsen vanhempina on ihanaa päästä juhlimaan yhdessä kunnolla ilman lapsia. Ollaan kyllä käyty viihteellä, mutta kumpikin yksin työkavereiden tai ystävien kanssa. Yhdessä ei olla juhlittu toisen lapsen syntymän jälkeen.

Sitä en kyllä käsitä, että kutsutaan ilman puolisoa. Mulle ujona ihmisenä olisi aika korkea kynnys lähteä, jos en entuudestaan tunne ketään muita vieraita. Jos mut kutsuttaisiin yksin ja olisi joku kaveriporukka, jonka tunnen, niin se olisi ok. Ja tuolloinhan lasten hoitokin olisi helppo järjestää, kun puoliso jäisi kotiin lasten kanssa.

Tämä. Olis tosi orpoa lähteä yksin ja tuntis suunnilleen morsiamen tahi sulhasen. Ei mieskään haluais. Sekään ei kuulosta kivalle että perheestä muut kutsutaan , myös jälkikasvua ja yksi jätetään ulkopuolelle. Minusta eräs hääpari ratkaisi asian hyvin kutsumalla alaikäisetkin ja tietyssä kohti he poistuivat aikuisten jäädessä juhlimaan tavallaan. Meidän häissä vieraslista kasattiin niin että määrä mietittiin ilman outoja rajauksia pariskuntien ja lasten kesken.

Mun mielestä ei ole ollenkaan outo rajaus jättää hääparille "tuntematonta" puolisoa tai lapsia pois. Itse en missään tapauksessa haluaisi häihini yhtäkään kiljuvaa tai juoksentelevaa lasta ja helpompi on laittaa suoraan ikärajaksi 18 kuin vaikka 12 tai 15. Miten tällaisestakin voi joku pahoittaa mielensä?

Olen samaa mieltä kanssasi. Nämä mielensäpahoittajat elävät varmaan niin puolisossa kiinni ja luomansa perheen huomassa, etteivät osaa/uskalla tulla juhliin yksin.

Vierailija
64/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on nämä amerikkalaistyyppiset hääohjelmat, jotka antavat sellaisen mallin, että vieraat eivät ole siellä häissä nauttimassa juhlasta, vaan rekvisiittaa. Ja kutsutkin lähetetään sillä perusteella, että sopiiko ko. henkilön tyyli teemaan, tai onko hänet mahdollisuus manipuloida pukeutumaan teeman mukaiseen asuun.

lapsethan eivät tällaisiin tilaisuuksiin sovi, koska he eivät osaa pönöttää oikeassa asennossa, ja saattavat jopa kuiskata hiljaa jonkun kommentin vanhemmalleen. Sitä paitsi ovathan he ihan väärän kokoisiakin. Hankala siis sijoittaa heitä järkevästi mihinkään siellä juhlapaikalla.

Toki jokaisella on oikeus järjestää sellaiset häät kuin haluaa, ja joihin on varaa. Mutta on myös jokaisella kutsutulla oikeus ilmoittaa, ettei saavu paikalle.

Toki, jos tietää jo kutsun saadessaan, ettei osallistu juhliin, kannattaa siitä ilmoittaa mahdollisimman pian. Monilla on ollut vaikea valinta, ketä kutsutaan ja ketä jätetään kutsumatta, koska häätilaan ei määräänsä enempää mahdu. Tällöin voidaan pois jäävän tilanne kutsua joku muu, jos tieto pois jäämisestä tulee ajoissa.

Vierailija
65/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mekin saatiin kutsu lapsettomiin häihin. Näin kahden alle 5-vuotiaan lapsen vanhempina on ihanaa päästä juhlimaan yhdessä kunnolla ilman lapsia. Ollaan kyllä käyty viihteellä, mutta kumpikin yksin työkavereiden tai ystävien kanssa. Yhdessä ei olla juhlittu toisen lapsen syntymän jälkeen.

Sitä en kyllä käsitä, että kutsutaan ilman puolisoa. Mulle ujona ihmisenä olisi aika korkea kynnys lähteä, jos en entuudestaan tunne ketään muita vieraita. Jos mut kutsuttaisiin yksin ja olisi joku kaveriporukka, jonka tunnen, niin se olisi ok. Ja tuolloinhan lasten hoitokin olisi helppo järjestää, kun puoliso jäisi kotiin lasten kanssa.

Tämä. Olis tosi orpoa lähteä yksin ja tuntis suunnilleen morsiamen tahi sulhasen. Ei mieskään haluais. Sekään ei kuulosta kivalle että perheestä muut kutsutaan , myös jälkikasvua ja yksi jätetään ulkopuolelle. Minusta eräs hääpari ratkaisi asian hyvin kutsumalla alaikäisetkin ja tietyssä kohti he poistuivat aikuisten jäädessä juhlimaan tavallaan. Meidän häissä vieraslista kasattiin niin että määrä mietittiin ilman outoja rajauksia pariskuntien ja lasten kesken.

Mun mielestä ei ole ollenkaan outo rajaus jättää hääparille "tuntematonta" puolisoa tai lapsia pois. Itse en missään tapauksessa haluaisi häihini yhtäkään kiljuvaa tai juoksentelevaa lasta ja helpompi on laittaa suoraan ikärajaksi 18 kuin vaikka 12 tai 15. Miten tällaisestakin voi joku pahoittaa mielensä?

Olen samaa mieltä kanssasi. Nämä mielensäpahoittajat elävät varmaan niin puolisossa kiinni ja luomansa perheen huomassa, etteivät osaa/uskalla tulla juhliin yksin.

Tai sitten sitä yhteistä kesälomaa ei ole muutenkaan perheen kanssa samaan aikaan saatu järjestettyä kuin ehkä muutama viikko, joten kesän viikonloput ovat tärkeitä, mutta silloin pitäisi yksin käydä häissä.

Vierailija
66/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten sitä yhteistä kesälomaa ei ole muutenkaan perheen kanssa samaan aikaan saatu järjestettyä kuin ehkä muutama viikko, joten kesän viikonloput ovat tärkeitä, mutta silloin pitäisi yksin käydä häissä.

Ei missään juhlissa "pidä" käydä, kyllä osallistuminen on ihan vapaaehtoista.

Tää on näitä first world problems- juttuja, joita ymmärtävät vain ne, kenellä ei oikeita huolia ole. Ja toki hienoa, että moni sellaisessa elämäntilanteessa on.

Vierailija
67/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlien järjestäjä kutsuu ketä haluaa, vaikka naapurin vuohen. Kutsuttu päättää meneekö vai ei. Noin helppoa on elämä. Paitsi valittajille.

Vierailija
68/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vähän samanlainen tilanne, kun eräs ystäväpariskunta meni "viimeisenä" naimisiin ja yrittivät säästää niin, että kutsuivat vaan miehet perheistä, vaimot ja lapset jätettiin pois. Kävin ikävästi, kun ei juuri kukaan ystävistä sitten mennyt, kun perheellisillä usein on kädet täynnä pienten lasten kanssa eikä ole halua lähteä yksin matkustamaan juhliin ja jättää kodin pyörittäminen puolisolle tällaisen takia

Vierailija
69/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en mennyt hääjuhlaan, johon perheeni kutsuttiin. Useampi perhe uteli syytä siihen, miksi en mennyt.

Pidin sen linjan, että vastasin kaikille, "tuli este".

Tästä suivaantuneena morsmaikun isä kyselu vielä 20 vuoden jälkeen minulta, että miksi sinä et mennyt hänen tyttären häihin.

Todella outoa.

Vierailija
70/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on nämä amerikkalaistyyppiset hääohjelmat, jotka antavat sellaisen mallin, että vieraat eivät ole siellä häissä nauttimassa juhlasta, vaan rekvisiittaa. Ja kutsutkin lähetetään sillä perusteella, että sopiiko ko. henkilön tyyli teemaan, tai onko hänet mahdollisuus manipuloida pukeutumaan teeman mukaiseen asuun.

lapsethan eivät tällaisiin tilaisuuksiin sovi, koska he eivät osaa pönöttää oikeassa asennossa, ja saattavat jopa kuiskata hiljaa jonkun kommentin vanhemmalleen. Sitä paitsi ovathan he ihan väärän kokoisiakin. Hankala siis sijoittaa heitä järkevästi mihinkään siellä juhlapaikalla.

Toki jokaisella on oikeus järjestää sellaiset häät kuin haluaa, ja joihin on varaa. Mutta on myös jokaisella kutsutulla oikeus ilmoittaa, ettei saavu paikalle.

Toki, jos tietää jo kutsun saadessaan, ettei osallistu juhliin, kannattaa siitä ilmoittaa mahdollisimman pian. Monilla on ollut vaikea valinta, ketä kutsutaan ja ketä jätetään kutsumatta, koska häätilaan ei määräänsä enempää mahdu. Tällöin voidaan pois jäävän tilanne kutsua joku muu, jos tieto pois jäämisestä tulee ajoissa.

Lapset eivät sovi juhliin siitä syystä, että lapset huutavat ja itkevät vihkimisen ja puheiden aikana, juoksevat ja ovat jaloissa sekä lähmivät tarjottavia.

Vierailija
71/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät ovat vaivaannuttavaa katsottavaa. En ole ollut vuosikymmeniin häissä. Telkkaristakin tulee niitä hääohjelmia.  En tosin niitä katsele.

Vierailija
72/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta taas tuntuu, että häät on ainoa juhla jossa vierailla ei ole minkäänlaisia pidäkkeitä esittää omia vaatimuksiaan.

Itse aikoinaan miehen kanssa peruimme oman hääjuhlani ja muutin sen ravintola-illalliseksi muutaman lähimmän kanssa ja syy oli ihan se, että kaikki meni ihan mahdottomaksi niiden vaatimusten alla.

Vieraat halusivat kutsua ylimääräisiä aveceja ja perheenjäseniä, vanhemmat lisäilivät vieraisiin ilmoitusasiana että tämä ja tämä serkkuperhe sitten ainakin on oltava paikalla.

Ruokavaihtoehdoista ei mikään ollut hyvä, kun erikoisruokavalioita ja myös nirsoja oli niin paljon, että jokaiselle olisi pitänyt räätälöidä oma ateria. Se siitä helposta ja runsaasta buffet-ajatuksesta.

Juhlapaikka ei kelvannut milloin kenellekin kun sinne ei pääse julkisilla, mummon polvet on huonot niin ei saa olla yhtään kynnystä, Timpalla on sitten suolistosairaus niin pitää olla oma vessa pyhitettynä jota kukaan ei saa käyttää.

"Me ei tykätä pönöttää eikä pukeutua niin me tullaan sitten farkuissa ja huppareissa, ettäs tiiätte"

Viinaan oli jokaisella mielipide, sitä ei saanut olla, sitä piti olla, sitä piti olla tietynlaista mutta ei ainakaan tietynlaista!

Päiväkin olisi pitänyt valita niin että se ei osu kenenkään synttäreiden, nimipäivän, reissun, juhlapäivän tai yhtää minkään ajankohdan läheisyyteen koska sitten ei tulla.

Mitäs ohjelmaa siellä on? Jos on jotain mistä ei tykätä niin ei tulla, mutta jos ei ole just tätä mitä me haluttaisiin niin ei me jakseta eikä viitsitä tulla. Paskaa kaikki. Meillä oli jo Janitan ja Jukan häät niin ei me teidän häihin samana vuodenaikana voida tulla. Jos Kerttu tulee niin mä en sitten todellakaan tule.

Huoh... onneksi esimerkiksi synttärijuhlat on saanut järjestää ihan sellaisiksi mistä itse tykkää ja vieraat tulevat jos pääsevät ja nauttivat siitä mitä on tarjolla eikä kenenkään erityistoiveita tarvitse alkaa huomioimaan.

Vierailija
73/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häät ovat vaivaannuttavaa katsottavaa. En ole ollut vuosikymmeniin häissä. Telkkaristakin tulee niitä hääohjelmia.  En tosin niitä katsele.

Myös mun mielestä häät on vaivaannuttava juhla, varsinkin nykyisen erobuumin aikana.

Vierailija
74/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä naimisiin menostakin tehty vaikeaa, ja kummallisia spektaatteleita. 🤡

Joko suuttuu vieraat, tai loukkaantuu hääpari. Elämästä tehty hirveän vaikeaa..

Vierailija
75/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kutsuimme pelkästään kokonaisia perheitä, koska on tyylikkäämpää. Aika moni kaveri jäi sitten ihmettelemään puuttuvaa kutsua kun perheet veivät tilan. Mielestäni parempi näin

Vierailija
76/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vähän kateellinen teille, jotka noita kutsuja saatte. Mä meinaan tykkään hääjuhlista, koska ne ovat yleensä rakkauden juhla ja on ihana nähdä hääparin sukulaisia ja hääparin maku esimerkiksi somistamisessa. Yksissä häissä siis olen elämäni aikana ollut ja ne oli 2018 kaverin häät.

Nyt ei ole lähipiirissä yksiäkään häitä tiedossa. Kaverit ei jostain syystä kutsu jos naimisiin menevät. Mä olen parisuhteessa, mutta se on vielä niin tuore ettei meillä häitä ole edessä ihan hetkeen. Toivottavasti olisi joskus 2025 tai myöhemmin. Siihen mennessä toivottavasti on rahaa sen verran säästössä yleisesti, että voidaan pitää kivat ja hyvät juhlat.

Vierailija
77/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vähän kateellinen teille, jotka noita kutsuja saatte. Mä meinaan tykkään hääjuhlista, koska ne ovat yleensä rakkauden juhla ja on ihana nähdä hääparin sukulaisia ja hääparin maku esimerkiksi somistamisessa. Yksissä häissä siis olen elämäni aikana ollut ja ne oli 2018 kaverin häät.

Nyt ei ole lähipiirissä yksiäkään häitä tiedossa. Kaverit ei jostain syystä kutsu jos naimisiin menevät. Mä olen parisuhteessa, mutta se on vielä niin tuore ettei meillä häitä ole edessä ihan hetkeen. Toivottavasti olisi joskus 2025 tai myöhemmin. Siihen mennessä toivottavasti on rahaa sen verran säästössä yleisesti, että voidaan pitää kivat ja hyvät juhlat.

Miksi jengi hassaa säästönsä yhteen juhlaan?

Eikö enää morsiamen vanhemmat järjestä hääjuhlia?

Vierailija
78/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teette palveluksen kaikille, jos ette järjestä niitä juhlia ja samalla säästätte rahat itsellenne. 

Vierailija
79/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joillekin tulee hääkutsuja koko ajan, joka kesä useat häät vierailtavana?

Omasta mielestäni mulla on ihan laaja suku ja ystävä- ja tuttavapiiri, ja olen keski-ikään ehtineessä elämässäni tainnut käydä ehkä noin 10 häissä, edellisistä on jo muutama vuosi enkä usko, että tänäkään kesänä on kutsuja tulossa.

Todella monet parithan menevät naimisiin nykyään maistraatissa tai esim. lapsen kastejuhlan yhteydessä, jossa paikalla on ihan vain lähimmät.

Vierailija
80/139 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joka vanhoja muistelee, sitä tikulla silmään."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan