Kesän hääkutsut, taas se alkaa
Varoitus: sisältää avautumisen nykyajan häätouhusta, kohta on mielensäpahoittajat ja bridezillat täällä.
Muistelen lämpimästi hääjuhlia lapsuudessani ja myös omia häitäni alle 15 vuoden takaa. Kutsuttiin perheet, aikuiset, lapset, teinit, puolisot, vanhukset jne. Omissa häissämme syötettiin ja juotettiin noin sata vierasta ravintolassa ja oli mukavaa.
Nykyään ovat häät jotain ihan muuta. Vuosisadan suurtapahtuma, johon vieraiden pitäisi kääntyä vaikka mutkalle, jotta varmasti miellyttäisivät tarpeeksi arvon hääparia.
Taas on se aika vuodesta kun häkutsuja alkaa kolahtelemaan postilaatikkoon. Meille on tullut kesälle 3 kutsua, joista yksi ilman lapsia ja kaksi ilman puolisoa. Eli vähäisistä kesäviikonlopuista pitäisi kolme käyttää niin, että yksi perheestä lähtee ajamaan sinne tänne yksin jonkun häihin (meillä ei ole hoitoapua lapsille). Ja nämä parit tuntevat ihan meidät molemmat, mieheni ja minut sekä lapsemme hyvin. Kuulemma rahan takia kutsutaan sieltä sun täältä yksittäisiä ihmisiä.
En ole ilmeisesti ihan ainoa, joka saa jatkuvasti ihmetellä näitä hääkutsuja. Siskoni kertoi, että he saivat kutsut, jossa oli kutsuttuna hänet miehensä kera ja heidän 19-vuotiaansa. Toinen lapsi, 17-vuotias ei ollut tervetullut. Voisitteko morsiamet vähän miettiä näitä näitä kutsujuttuja kaksi kertaa, ennen kuin lähetätte ne?
Mitä seuraavaksi? Ehkäpä kohta kutsuttuna onkin vain meidän koira tai hamsteri? Tai vielä helpompaa: lähettäkää morsiamet vaan se häätilin numero, niin laitetaan rahat suoraan sinne, eikä tarvitse edes kutsua ketään mihinkään juhliin, kun on niin vaikeaa tämä nykyisin.
Ugh, olen puhunut, no niin let's go mielensäpahoittajat kommentoikaa :D
Kommentit (139)
Typerää ja itsekeskeistä kuvitella että kaikilla olisi varaa tai halua kutsua kaikki yhtään itselle tärkeät ihmiset koko perheineen. Monissa paikoissa on ihan tavallista että perhekoko on 5 tai enemmän niin äkkiä ollaan tilanteessa että omiin häihin tulee enemmän itselle vieraita ihmisiä kuin niitä tärkeitä (kutsutun puolisot ja lapset). Pää pois omasta takapuolesta. Häät eivät ole automaattisesti mikään koko perheen juhla myös kutsuvieraille, josta on oikeus loukkaantua jos teidän koko poppooseen ei juhlakalut panosta parinsadan euron ruokailun voimin kun niitä oikeasti läheisiä ihmisiäkin olisi. Tarkoitan siis että sinun useat lapsesi ja puoliso eivät välttämättä ole kutsujalle läheisiä.
Jätä vaan suosiolla häät väliin. Et vaikuta mitenkään hilpeältä häävieraalta.
En ole vuosiin saanut kutsua häihin. Eivät ihmiset avioidu ainakaan minun lähipiirissäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ole tyytyväinen, että voit hyvillä mielin kieltäytyä kutsusta.
Mielelläni osallistuisin (oman maun mukaisiin) häihin, joten harmittaa kieltäytyä kaikista.
Ap
Heh joku tuli leikkimään minua. Tässä alkuperäinen AP. Ei hätää, kyllä me kieltäydytään kutsusta silloin kun menee liian vaikeaksi ja säädöksi.
Välillä on jo vähän koomista, kun hääkutsun saadessa pitää pohtia taas ketä perheestä on kutsuttu, vai onkohan ketään :D Milloinkohan on oikeasti tullut viimeksi sellainen hääkutsu, jossa koko perhe kutsuttuna, kyllä 90% kutsuista on näitä että kutsutaan vain mies ja hamsteri tai minä ja ruohonleikkuri tms. :D
Eikö niissä kutsuissa ihan selkeästi lue keitä on kutsuttu?
Erikoista että keski-ikäisille (et ihan parikymppinen varmaan ole kun omista häistäsi on jo 15 vuotta) tulee valtava määrä hääkutsuja joka kesä, mutta silti en ymmärrä ongelmaa, jos ette halua tai pääse lähtemään ilman lapsia ettekä halua juhlia ainoana perheenäsenenä niin simppeli "kiitos kutsusta, valitettavasti en pääse osallistumaan"- vastaus riittää.
Oon muuten ollut häissä, joissa en tuntenut edes hääparia. Avecina. En ymmärrä miksi suostuin lähtemään. Karseimmat häät ikinä kun en tuntenut ketään.
Minkä verran näihin häihin pitää viedä rahaa, jos vain 1 kutsuttuna, riittääkö esim 40 euroa? 5 hengen perheenä veimme yleensä 100 euroa (lapset niin pieniä, että osa söi ilmaiseksi ja osa puoleen hintaan pitopalvelun mukaan).
Ota ap huomioon että on eri asia avioitua nuorempana (kuten ilmeisesti itse olet tehnyt) kun ystäväpiiri on lapsetonta, voi reippaasti kutsua koko perheen kun sen koko on kaksi henkeä vs. 15 vuoden päästä, kun se sama perhe onkin 5-henkinen. Ihan simppelillä yhteenlaskulla kulut yli tuplaantuvat, jos kutsut yli tuplamäärän ihmisiä, eikö?
En ole mieleni pahoittaja, enkä bridezilla. En silti ymmärrä, miksi hääkutsut herättävät näin paljon tunteita. Hääpari kutsukoon kenet haluaa ja kutsuttu olkoon täysin vapaa kieltäytymään kutsusta. Ei ole niin vaikeaa.
Kaikissa juhlissa näkyy nykyään sukupolvien välinen kuilu. Nuoremmille ikäluokille tuntuu olevan paljon luontevampaa kulkea juhlissa ja ihan tavallisissa viikonloppumenoissakin erillään kumppanista kuin omalle ikäluokalleni. Monilla on myös tarkoin etukäteen määrätty ohjelma jopa pikkulasten syntymäpäivillä, ja vieraille on saatettu asettaa erilaisia rooleja ja vaatimuksia esim. pukeutumisen suhteen (esim. naamiaishäät).
Minusta tämä on ihan OK, mutta itse en koe tällaisia juhlia millään tavalla mukaviksi. Niinpä en viitsi osallistua vaan annan nuorempien juhlia keskenään sillä tavalla, joka heitä miellyttää. Vain omien lasten juhliin osallistun aina, kun pyydetään.
Olen törmännyt jo pari kertaa myös hautajaisissa järjestelyihin, jotka tuntuvat minusta oudoilta. Ihmettelen, kun etukäteen on käsketty ottaa mukaan jokin tietty muistoesine - valkoinen kukka, kynttilä, kivi jne, eikä muuta saa tuoda. Näihin liittyen on sitten tullut tarkat ohjeet, miten, milloin ja minkälaisten rituaalien säestämänä ne tilaisuudessa paikalleen asetetaan - kuka seisoo missäkin, mitä kukin sanoo jne.
Kaksi kertaa jaksoin tällaista spektaakkelia, mutta kolmannella kerralla jätimme hautajaiset välistä. Ei huvita osallistua muiden määräilemiin rituaaleihin, kun kyseessä ei ollut vainajan oma toive. Jäimme siis kotiin ja olimme ratkaisuumme tyytyväisiä.
Kukin saa vapaasti viettää juhlat tavallaan, ja vieras saa yhtä lailla vapaasti päättää olla osallistumatta ja vaikka muistamattakin, jos siltä tuntuu. Moni pitää muistamatta jättämistä epäkohteliaana. Toisaalta, minä pidän tuollaista määräilyä epäkohteliaana. En siis jaksa enää stressata kenenkään juhlilla vaan ilmoitan kohteliaasti että kiitos kutsusta, emme pääse paikalle. Omat juhlat järjestän sitten joko kahdestaan puolison kanssa, tai porukalla muiden kaltaisteni boheemien vanhojen kääkkien kanssa.
Tässä vielä AP, olen reilu 35-vuotias ja edelleenkin nämä hääparit eivät ole minulle mitään tuntemattomia, tämä on näköjään se nykyajan juttu, että kutsutaan 1hlö per perhe, ja kaikista se on näköjään ihan ok, selvä juttu!
Vierailija kirjoitti:
Mekin saatiin kutsu lapsettomiin häihin. Näin kahden alle 5-vuotiaan lapsen vanhempina on ihanaa päästä juhlimaan yhdessä kunnolla ilman lapsia. Ollaan kyllä käyty viihteellä, mutta kumpikin yksin työkavereiden tai ystävien kanssa. Yhdessä ei olla juhlittu toisen lapsen syntymän jälkeen.
Sitä en kyllä käsitä, että kutsutaan ilman puolisoa. Mulle ujona ihmisenä olisi aika korkea kynnys lähteä, jos en entuudestaan tunne ketään muita vieraita. Jos mut kutsuttaisiin yksin ja olisi joku kaveriporukka, jonka tunnen, niin se olisi ok. Ja tuolloinhan lasten hoitokin olisi helppo järjestää, kun puoliso jäisi kotiin lasten kanssa.
Tämä. Olis tosi orpoa lähteä yksin ja tuntis suunnilleen morsiamen tahi sulhasen. Ei mieskään haluais. Sekään ei kuulosta kivalle että perheestä muut kutsutaan , myös jälkikasvua ja yksi jätetään ulkopuolelle. Minusta eräs hääpari ratkaisi asian hyvin kutsumalla alaikäisetkin ja tietyssä kohti he poistuivat aikuisten jäädessä juhlimaan tavallaan. Meidän häissä vieraslista kasattiin niin että määrä mietittiin ilman outoja rajauksia pariskuntien ja lasten kesken.
Vierailija kirjoitti:
Tässä vielä AP, olen reilu 35-vuotias ja edelleenkin nämä hääparit eivät ole minulle mitään tuntemattomia, tämä on näköjään se nykyajan juttu, että kutsutaan 1hlö per perhe, ja kaikista se on näköjään ihan ok, selvä juttu!
Älä nyt pahoita mieltäsi vaikka muita kehoititkin siihen ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt pahoita mieltäsi vaikka muita kehoititkin siihen ;)
Ei hätää, ei pidä ottaa liian tosissaan :D
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mekin saatiin kutsu lapsettomiin häihin. Näin kahden alle 5-vuotiaan lapsen vanhempina on ihanaa päästä juhlimaan yhdessä kunnolla ilman lapsia. Ollaan kyllä käyty viihteellä, mutta kumpikin yksin työkavereiden tai ystävien kanssa. Yhdessä ei olla juhlittu toisen lapsen syntymän jälkeen.
Sitä en kyllä käsitä, että kutsutaan ilman puolisoa. Mulle ujona ihmisenä olisi aika korkea kynnys lähteä, jos en entuudestaan tunne ketään muita vieraita. Jos mut kutsuttaisiin yksin ja olisi joku kaveriporukka, jonka tunnen, niin se olisi ok. Ja tuolloinhan lasten hoitokin olisi helppo järjestää, kun puoliso jäisi kotiin lasten kanssa.
Tämä. Olis tosi orpoa lähteä yksin ja tuntis suunnilleen morsiamen tahi sulhasen. Ei mieskään haluais. Sekään ei kuulosta kivalle että perheestä muut kutsutaan , myös jälkikasvua ja yksi jätetään ulkopuolelle. Minusta eräs hääpari ratkaisi asian hyvin kutsumalla alaikäisetkin ja tietyssä kohti he poistuivat aikuisten jäädessä juhlimaan tavallaan. Meidän häissä vieraslista kasattiin niin että määrä mietittiin ilman outoja rajauksia pariskuntien ja lasten kesken.
Mun mielestä ei ole ollenkaan outo rajaus jättää hääparille "tuntematonta" puolisoa tai lapsia pois. Itse en missään tapauksessa haluaisi häihini yhtäkään kiljuvaa tai juoksentelevaa lasta ja helpompi on laittaa suoraan ikärajaksi 18 kuin vaikka 12 tai 15. Miten tällaisestakin voi joku pahoittaa mielensä?
Heh, ymmärrän TÄYSIN mitä ap tarkoittaa. Olen itsekin miettinyt, että hääparit voisivat suoraan vain laittaa kutsun, että ETTE ole tervetulleita, mutta tässä tilinumero, maksakaa sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ei ole ollenkaan outo rajaus jättää hääparille "tuntematonta" puolisoa tai lapsia pois. Itse en missään tapauksessa haluaisi häihini yhtäkään kiljuvaa tai juoksentelevaa lasta ja helpompi on laittaa suoraan ikärajaksi 18 kuin vaikka 12 tai 15. Miten tällaisestakin voi joku pahoittaa mielensä?
Näin.
Hääpari päättää miten juhlii, kutsuttavat sitten päättävät tykönään onko juhla sellainen, että haluavat osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Typerää ja itsekeskeistä kuvitella että kaikilla olisi varaa tai halua kutsua kaikki yhtään itselle tärkeät ihmiset koko perheineen. Monissa paikoissa on ihan tavallista että perhekoko on 5 tai enemmän niin äkkiä ollaan tilanteessa että omiin häihin tulee enemmän itselle vieraita ihmisiä kuin niitä tärkeitä (kutsutun puolisot ja lapset). Pää pois omasta takapuolesta. Häät eivät ole automaattisesti mikään koko perheen juhla myös kutsuvieraille, josta on oikeus loukkaantua jos teidän koko poppooseen ei juhlakalut panosta parinsadan euron ruokailun voimin kun niitä oikeasti läheisiä ihmisiäkin olisi. Tarkoitan siis että sinun useat lapsesi ja puoliso eivät välttämättä ole kutsujalle läheisiä.
Eikös se sitten ole win-win jos ne jäävät pois jotka eivät halua tulla yksin tai ilman lapsia? Morsmaikku säästää enemmän ja vieraiden ei tarvitse lähteä juhliin ilman perhettä. Tästä tuskin morsmaikkukaan sitten loukkaantuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se sitten ole win-win jos ne jäävät pois jotka eivät halua tulla yksin tai ilman lapsia? Morsmaikku säästää enemmän ja vieraiden ei tarvitse lähteä juhliin ilman perhettä. Tästä tuskin morsmaikkukaan sitten loukkaantuu?
Todellakin loukkaantuu, terv. kokemusta tästä on
Vierailija kirjoitti:
Oih ihanaa kun ei ole hääkutsuja tullut yli 15 vuoteen. Enää en menisi. Ihmettelen myös näitä "unelmahäät" ohjelmia. Minusta sellaiset "unelmahäät" olisi aivan järkyttävät v a l k o r o s k a häät.
Kerran oltiin vieraina häissä jotka osallistuivat telkkariohjelmaan. Ei ikinä enää kameroita. Muuten olivat ihan mukavat häät, mutta se kuvaaminen ja ruutuun päätyminen...Hyi
On teillä omituinen ystäväpiiri 😬