On se näppärä tuo chatGPT. Saan tehtyä freelänssi työni 60% nopeammin enkä joudu ajattelemaan. Asiakkaita voin silti veloittaa vanhan ajankä...
Kommentit (59)
Vähän aiheen ohi, mutta AI:lla tehty materiaali ei saa tekijänoikeutta. Eli jos teoksesi tiedetään tai tunnistetaan AI:n tekemäksi niin kuka tahansa saa käyttää tekemää teostasi. Esimerkiksi AI:lla tehty taide on kaikkien käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten täällä jo mainittiin, yleinen chatGPT:n löytäminen saattaa johtaa siihen, että kirjoittajien työt vähenevät. Yllättävän sujuvaa tekstiä, jopa suomeksi. Tietenkin faktojen tarkistaminen ja kieliasun muokkaus jäävät edelleen kirjoittajalle. Toisaalta kovin taiteellista tekstiä ChatGPT ei tuota, joten onneksi tekoäly ei vielä korvaa luovaa työtä ja ihmisyyttä sillä saralla.
Uskomattoman hyviä runoja se jo nyt välillä rustaa, jopa sarkastinen sävy on pyydettäessä onnistunut, mistä hieman yllätyin. Ja kehityshän jatkuu koko ajan.
Etkö kuitenkin suhtautuisi tekstiin eri tavalla, jos tietäisit sen olevan AI:n tuottamaa, kuin ihmisen tunteista kumpuavaa? Tekoälyn tuottama teksti riippuu pitkälti siitä millaisen tehtävänannon sille kirjoittaa. Samoin kuvien ja videoiden generointi, on paljolti kiinni siitä, kuinka osaa pyyntönsä muotoilla. Tietenkin työkaluna Ai on hyödyllinen, mutta ennemmin laittaisin tekoälyn ja robotit hoitamaan rutiinitöitä, jolloin luovalle prosessille jää enemmän aikaa ja työ suuntautuu mielekkäämpiin tehtäviin.
Jopa hoitoalalle on kehitetty robotteja mikä on mielestäni huolestuttava kehityssuunta. Ennemmin kehittäisivät hyllyttäjä- ja siivoojarobotteja, kuin toisivat tekoälyä ja koneistumista inhimillisyyttä ja luovuutta vaativiin töihin.
Raha ratkaisee. Mihin käyttämällä saadaan palkkakulut minimoitua ja tuotanto maksimoitua?
Rutiinityöt JA luovat työt vaikuttaisi tuottavimmalta.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan asiakkaasi tajuavat tuon itsekin, ja eivät enää sinulta töitä tilaakaan kun käyttävät itse chatgpt:tä.
Monet ovat hitaita omaksumaan uutta teknologiaa. Ne, jotka hyppäävät mukaan heti alkumetreillä hyötyvät eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopun aikoja koodaajille, toimittajille, runoilijoille, muusikoille jne.
Kone tekee parin vuoden päästä paremmin.
Tekoälyn tuottama musiikki olisi varmaan jotain vielä geneerisempää kuin ruotsalaisten varman päälle tuotetut euroviisut, huh... Hirvittää jo nyt.
:)))
Loreenin biisi on taatusti teetetty tekoälyllä. Tee AI jotain abbamaista, mutta nykymusiikkia, kaikille kansoille sopivaa, älä tee liian vaikeaa tai korkealentoista. Ei huumoria, pliis. Jotain suureleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppilaat ei tajua ett opettaja näyttää tekstin tekoälylle ja kysyy onko sen käsialaa. Siinä meni roskiin koko "työ"
Etevät oppilaat ymmärtävät kierrättää tekstinsä monen eri tekoälyllisen kieligeneraattorin kautta aina muuttaen kieliasua ja käyttäen synosyymeja ja lopuksi laitetaan deepwriteL:ään naturalisoimaan tekstin. Minua et saisi nalkkiin ;)
Mitä mielestäsi tapahtuu oppimiselle siinä vaiheessa, jos luottaa tekoälyn tuottamaan tekstiin ja sluibailee opinnot läpi perehtymättä aiheeseen? Puhumattakaan itsekunnioituksesta?
Kokeiden ja tehtävien pitää muuttua. Vaatii luovuutta opettajilta uuden edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppilaat ei tajua ett opettaja näyttää tekstin tekoälylle ja kysyy onko sen käsialaa. Siinä meni roskiin koko "työ"
Etevät oppilaat ymmärtävät kierrättää tekstinsä monen eri tekoälyllisen kieligeneraattorin kautta aina muuttaen kieliasua ja käyttäen synosyymeja ja lopuksi laitetaan deepwriteL:ään naturalisoimaan tekstin. Minua et saisi nalkkiin ;)
Paitsi jos olet peukkua imeskelevä idiootti ja tekstisi Shakespearea, niin jotain dopingia on käytetty.
Miten todistat? Et mitenkään.
Tulta ei saa aikaan savulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mielestäsi tapahtuu oppimiselle siinä vaiheessa, jos luottaa tekoälyn tuottamaan tekstiin ja sluibailee opinnot läpi perehtymättä aiheeseen? Puhumattakaan itsekunnioituksesta?
Kokeiden ja tehtävien pitää muuttua. Vaatii luovuutta opettajilta uuden edessä.
Turha toivo. Parasta on omaksua uutta teknologiaa kaksin käsin, otetaan se osaksi opetusta ja yhtenä oppilaitten itseoppimisen kanavana. Oppilaat joutuisivat jatkossakin kirjoittamaan kokeet ilman sitä ja esseitä saisi kirjoittaa vain valvotusti opetuspaikassa eikä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laitoin sen kirjoittamaan mun pakolliset työhakemukset sillä tavalla ettei kukaan varmasti palkkaa. Lusmuilu kelan tuilla onnistuu nyt paremmin ;)
Kiitos ideasta!
Kirjoita huono työhakemus myyjän työhön, jolla ei saa työpaikkaa
Hyvä herra tai rouva,
Olen kiinnostunut myyjän työstä, jonka olette ilmoittaneet avoimeksi yrityksessänne. Vaikka minulla ei ole aiempaa kokemusta myynnistä, uskon, että minulla on tarvittavat taidot ja ominaisuudet, jotka ovat tärkeitä myyjän työssä.
En ole erityisen hyvä ihmisten kanssa, mutta olen varma, että voin oppia nopeasti ja parantaa taitojani myynnissä. Minulla ei myöskään ole vahvaa myyntiä edistävää persoonallisuutta, mutta uskon voivani kompensoida tämän tekemällä kovasti töitä ja soveltamalla parhaita käytäntöjä.
Minulla ei ole myöskään juuri mitään tietoa yrityksestänne tai sen tuotteista ja palveluista, mutta olen valmis oppimaan lisää ja tekemään kaikkeni myydäkseni niitä. En ole myöskään kovin joustava työaikojen suhteen, sillä minulla on usein muita sitoumuksia, mutta voin järjestellä aikatauluni tarpeidenne mukaan.
Toivon, että otatte minut huomioon tulevissa rekrytoinneissanne, vaikka tiedänkin, että minulla ei ole vahvaa osaamista myynnistä ja olen huonosti valmistautunut tähän työhakemukseen. Olen kuitenkin valmis tekemään kaikkeni, jos vain annatte minulle mahdollisuuden.
Ystävällisin terveisin,
Oma nimi
Hävettää ja naurattaa, olen joskus suunnilleen tuollaisia hakemuksia kirjoittanutkin. En nyt sentään kertonut joustamattomuudestani ja tietämättömyydestäni, mutta siis ollut iloisen rehellinen siitä miten innokas olen oppimaan vaikka en vielä osaa. Ja siis oikeasti halusin noita paikkoja. Ajattelin naiivisti, että rehellisyydestä saisi jotain pisteitä.
Yliopistoihin tulee suulliset kuulustelut, siinäpä on autistit helisemässä😆🤣
Vierailija kirjoitti:
Kaukana ollaan siitä, että tekoäly pystyisi tekemään musiikkikappaleen, jota ihmiset haluaisivat oikeasti kuunnella. Jotain taustamusikkia joo, mutta laulettuja kappaleita ei.
Vierailija kirjoitti:
Toimittajat sentään joutuvat työssään haastattelemaan ihmisiä ja muutenkin jalkautumaan yhteiskunnan pariin, siinä ei Chat GBT sentään pysty vielä kilpailemaan. Mutta joo, kyllä tässä kylmät ajat on tulossa moneen ammattiin.
Me lopetettiin tosiaan konsulttien käyttö kokonaan kun chatgpt tekee noiden hommat hetkessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimittajat sentään joutuvat työssään haastattelemaan ihmisiä ja muutenkin jalkautumaan yhteiskunnan pariin, siinä ei Chat GBT sentään pysty vielä kilpailemaan. Mutta joo, kyllä tässä kylmät ajat on tulossa moneen ammattiin.
Kaikkea sinäkin kuvittelet. Ihan kuin keskivertotoimittaja ei istuisi mieluummin kotonaan sohvalla kalja kourassa ja antaisi jonkun softan valehdella haastattelut artikkeliinsa jos vaan uskoisi sen menevän läpi pomolleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea sinäkin kuvittelet. Ihan kuin keskivertotoimittaja ei istuisi mieluummin kotonaan sohvalla kalja kourassa ja antaisi jonkun softan valehdella haastattelut artikkeliinsa jos vaan uskoisi sen menevän läpi pomolleen.
Meinaat, että siitä ei jäisi heti kiinni jos pitäisi tehdä haastattelu oikeasta henkilöstä, mutta toimittaja feikkaakin koko haastattelun Chat GBT:llä? Sen sijaan kirjoittamisen apuvälineeksi AI varmasti tulee ja se voi olla siinä hommassa sen verran hyvä, että työpaikat alkavat vähenemään toimittajillakin. Silti sen itse haastattelun joutuu kyllä ihan oikeasti tekemään joku ihminen tulevaisuudessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuossa ajassa jo itse kirjoittaisi koko jutun? 🙄🥴 Hirveä kikkailu.
Asiakkaan tietojahan ei sitten saa tuollaiseen masiinaan laittaa. Otitko sen huomioon
Pikku ongelma vaan, että se keksii asioita. Faktan tarkistus on aika työlästä siis. Sekä se ei löydä automaattisesti uusinta tietoa netistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaat, että siitä ei jäisi heti kiinni jos pitäisi tehdä haastattelu oikeasta henkilöstä, mutta toimittaja feikkaakin koko haastattelun Chat GBT:llä? Sen sijaan kirjoittamisen apuvälineeksi AI varmasti tulee ja se voi olla siinä hommassa sen verran hyvä, että työpaikat alkavat vähenemään toimittajillakin. Silti sen itse haastattelun joutuu kyllä ihan oikeasti tekemään joku ihminen tulevaisuudessakin.
"Asiantuntija kertoo: kuu onkin juustoa"
Miten sinä noista loputtomista asiantuntijalausuntoihin perustuvista artikkeleista tiedät onko toimittaja oikeasti haastatellut jotain asiantuntijaa vai ravistanut koko homman vain hihastaan?