Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäsuosittu mielipide, mutta mielestäni on ihana ok että siivooja, vaatekaupan työntekijä, kokki tms puhuu vain englantia

Vierailija
27.03.2023 |

Parempi että ovat työelämässä ja pyörittämässä taloutta.

Samassa firmassa on kuitenkin paikalla useimmiten myös suomea puhuva työntekijä, jos tarvetta sille on.

Nyt kun on työvoimasta pulaa niin voi olla että joko työntekijä puuttuu tai sitten on joku joka ei täysin suomea vielä puhu, mutta pystyy töihin.

Tarjoilijoilta sen sijaan odotan tarkkuutta ja kielitaitoa, koska pitää ymmärtää erikoisruokavaliot ym

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei taida ymmärtää että Suomessa on edelleen paljon 70+ ikäisiä ihmisiä jotka eivät ole englantia opiskelleet, kyllä hekin ravintoloissa käyvät.

Vierailija
22/27 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä puhuu, mutta minä puhun Suomessa vain suomea ja asiakaspalvelija ymmärtää tai ei ymmärrä. Ymmärtämästä muita kieliä en kieltäydy, mutta puhumisessa menee minun rajani.

Samoin. Osaan kyllä englantia, mutta en puhu Suomessa muuta kuin Suomea, hyvin tuntuvat kaikki kansalaisuudesta riippumatta ymmärtävän.

Mitä jos ei ymmärrä? Tai ainakaan kovin hyvin. Se vasta tuskastuttavaa on, varsinkin kun joutuu tekemään yhteistyötä tällaisen ihmisen kanssa. En ole rasisti mutta kyllä se vie muidenkin työntekijöiden resursseja kun ei ole kielitaitoa puhua suomea eikä englantia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on että jokainen turkkilainen pizzamies opettelee suomea mutta muut eivät?

Vierailija
24/27 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle se on oikeasti se ja sama mitä kieliä mitkäkin alan edustajat puhuu. Itse pidän suomenkielestä ja haluan sen jatkuvan pitkälle historiaan. Sen takia harmittaa, että monissa paikoissa ei saa enää palvelua suomeksi.

Etenkin lääkärissä yms olisi hienoa tulla ymmärretyksi omalla tunnekielellään.

Vierailija
25/27 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajan työssä vanhuspuolella englannin kieli on turhaa, koska varmaan 99% vanhuksista eivät osaa englantia.

Vierailija
26/27 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ei taida ymmärtää että Suomessa on edelleen paljon 70+ ikäisiä ihmisiä jotka eivät ole englantia opiskelleet, kyllä hekin ravintoloissa käyvät.

Ravintoloissa harvemmin keskustellaan siivoojan tai kokin kanssa millään kielellä. Sen sijaan respan ja tarjoilijan pitää osata sitä kieltä, jota suurin osa asiakkaista puhuu.

Vierailija
27/27 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle se on oikeasti se ja sama mitä kieliä mitkäkin alan edustajat puhuu. Itse pidän suomenkielestä ja haluan sen jatkuvan pitkälle historiaan. Sen takia harmittaa, että monissa paikoissa ei saa enää palvelua suomeksi.

Etenkin lääkärissä yms olisi hienoa tulla ymmärretyksi omalla tunnekielellään.

Länsirajalla kiellettiin lääkärien yhteispäivystys rajan yli sillä perusteella, että pitää saada terveyspalvelut äidinkielellä eli suomeksi. Ruotsin puolella puhutaan meänkieltä, joka muistuttaa erehdyttävästi Suomen puolen paikallista murretta, mutta ei kelvannut. Suomessa sen sijaan riittää, vaikka lääkäri puhuisi vain retoromaania.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi