Olinkohan toksisessa parisuhteessa?
Usein riitojen yhteydessä nainen aloitti eropuheet. Tai sitten käski mun lähteä kotiini hänen luotaan. Tämä aina silloin jos sanoin hänelle jotain takaisin, ei koskaan silloin jos hän vain tylytti mua yksipuolisesti.
Hän myös mm. kutsui mua autistiseksi viitaten mun hiljaisuuteen joissain tilanteissa. Ja esim. kun minulta hylättiin asuntolainatarjous (jonka olin virheellisesti ensin saanut pankilta), niin eksä oli (tuon pankilta tulleen puhelun jälkeen) vain iloisen mairean näköinen ja sanoi "mitä mä sanoin", kun tulin mieli maassa hänen luokseen keittiöön. Ja tämä hylkääminen siis tarkoitti sitä, etten voinut enää saada kyseistä asuntoa. Olin niin hämmentynyt tilanteessa, etten osannut oikein sanoa edes mitään hänelle.
Kommentit (19)
Onko nuo sun mielestä asioita, mitä sanotaan toiselle rakastavassa, hyvässä suhteessa? Jos ei, niin se on toksista.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä. Nuo ovat hylkääviä toimia. Sellaisestaparusuhteesta psykologinen turvallisuus on kaukana.
Nii. Aloin suhteen aikana kävellä varpaillani ja jotenkin pelätä tätä naista. Tämä kyllä selittäisi sen.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä. Nuo ovat hylkääviä toimia. Sellaisestaparusuhteesta psykologinen turvallisuus on kaukana.
Nii. Aloin suhteen aikana kävellä varpaillani ja jotenkin pelätä tätä naista. Tämä kyllä selittäisi sen.
AP
Munankuorilla kävely on hyvä merkki siitä.
Joo. Suositan pysymään hetken aikaa yksin. Moni väkivaltaisessa suhteessa ollut kärsii mustasta pilvestä. Pilven saa halutessaan itsekin pois. Et saa mennä lähivuosina suhteeseen. Väkivaltaisesta suhteesta jää jälkeen myötäileväisyys ja rajattomuus. Etsi itsesi uudelleen. Opettele treffeillä sanomaan ajoissa ei.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Suositan pysymään hetken aikaa yksin. Moni väkivaltaisessa suhteessa ollut kärsii mustasta pilvestä. Pilven saa halutessaan itsekin pois. Et saa mennä lähivuosina suhteeseen. Väkivaltaisesta suhteesta jää jälkeen myötäileväisyys ja rajattomuus. Etsi itsesi uudelleen. Opettele treffeillä sanomaan ajoissa ei.
Ja kuuntele tunteitasi. Jos tuntuu oudolta ei ei-oikealta, niin se on sitä.
Vierailija kirjoitti:
Nii no, oon näitä asioita käsitelly paljon myös terapeutin kanssa. Kasvoin äidin kanssa joka oli dominoiva ja henkisesti väkivaltainen. Se jätti tietysti jälkensä mitä on joutunut paikkailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä oli vähän se ongelma, että oon kai joissain asioissa yliherkkä ja sit aloin laittaa kaiken sen piikkiin, etten vaan osaa käsitellä normaalia parisuhde-elämää konflikteineen. Kumppanikin usein puhui tästä mun yliherkkyydestä. Sitä oli sit vaikea nähdä siinä suhteen aikana, että mikä on hyvää ja mikä ei.
AP
Jotenkin toi koko parisuhde meni sit sen vatvomiseen, miten mulla on ongelmia. Tää mun eksä kyllä myönsi olleensa aikamoinen nalkuttaja edelliselle py:lle. Tää edellinen py oli hankkinu salasuhteen ja sanonu perusteeksi että "sä ajoit mut niin nurkkaan ja en nähny muuta pakoreittiä".
No pettäminen on tottakai aina väärin (paitsi ehkä jos saat nyrkistä kumppaniltasi), mutta tää mun eksä ei koskaan ottanu esille sitä, että oliko hän ehkä toksinen tätä miestä kohtaan, vaan puhu vaan siitä miten häntä petettiin ja miten sille ei oo mitään hyviä selityksiä. Mutta kuitenkin kyllähän samaan aikaan voi olla totta se, että pettäminen on 100 % väärin JA että mun exä oli ajanu tämän py:nsä nurkkaan henkisellä väkivallalla.
Ja yritin kyllä puhua hänelle näistä eropuheista riitojen yhteydessä ja muista, mutta ei hän koskaan myöntäny tekevänsä mitään väärin. Oli kuulemma vaan temperamenttinen.
AP
Sit tää nainen tuntu korostavan miten hyvä se on mua kohtaan, mikä oli musta vähän outoa. Ja oli kans tällanen, omien sanojensa mukaan "kalliomuija" ja "kukkahattutäti", mut sit taas puhu välillä ihmisistä tosi rumaan sävyyn "luusereina" ja tämmöstä.
Ja niin, sut kun sanoin hänen riitelytavoista, vähettelystä ja passiivis-aggressiivisuudesta, niin hän vaan sanoi että "jonkun toisen mielestä nää mun piirteet voi taas olla toivottuja." Jotenkin kritiikki valu kuin vesi hanhen selästä.
AP
En pidä käsitteestä toksinen. Sitä viljellään liikaa ja sillä leimataan huolimattomassa kielenkäytössä kokonaisia ryhmiä, ihan riippumatta siitä ansaitseeko viitekehyksen sisällä jokainen sitä lyötyä leimaa.
Suhteita on kahta tyyppiä. Toiset tuovat jotain lisäarvoa elämääsi ja saavat sinut voimaan hyvin ja toiset ovat mustia aukkoja jotka imevät sinusta enemmän kuin tilalle saat. Jos voit suhteessa huonosti, niin ei liene epäselvää kummasta on kyse, lähinnä kyse on siitä miksi et tee tilanteellesi jotain? Mikä on se voima joka saa sinut pysymään suhteessa jossa voit huonosti? Vaikka tilanteelleen ei tekisi mitään, niin tuota jälkimmäistä kysymystä kannattaa pohdiskella sillä sen avulla voi oppia itsestään kokonaan uusia asioita.
Vierailija kirjoitti:
En pidä käsitteestä toksinen. Sitä viljellään liikaa ja sillä leimataan huolimattomassa kielenkäytössä kokonaisia ryhmiä, ihan riippumatta siitä ansaitseeko viitekehyksen sisällä jokainen sitä lyötyä leimaa.
Suhteita on kahta tyyppiä. Toiset tuovat jotain lisäarvoa elämääsi ja saavat sinut voimaan hyvin ja toiset ovat mustia aukkoja jotka imevät sinusta enemmän kuin tilalle saat. Jos voit suhteessa huonosti, niin ei liene epäselvää kummasta on kyse, lähinnä kyse on siitä miksi et tee tilanteellesi jotain? Mikä on se voima joka saa sinut pysymään suhteessa jossa voit huonosti? Vaikka tilanteelleen ei tekisi mitään, niin tuota jälkimmäistä kysymystä kannattaa pohdiskella sillä sen avulla voi oppia itsestään kokonaan uusia asioita.
No syy on varmaan se, että kumppanini mielestä olin vaan epävarma ja uskoin häntä. Yritin sitten prosessoida asioita ja konflikteja kun ne tulivat eteen ja löytää parempia tapoja reagoida ja suhtautua asioihin. Lähestyin siis asioita itsereflektion kautta ja näin, että vika on minussa.
AP
Ehkä mä liikaa syytän itseänu asioista, mut on niin vaikea löytää keskitietä siinä, että milloin katsoa peiliin ja milloin todeta "ei mussa oo mitään vikaa". Sit kun alat katsoa sinne peiliin ennen kuin syytät toista ihmistä tai olosuhteita, niin pian näetkin vian vain ja ainoastaan itsessäsi.
AP
Toksinen suhde on toisinpäin suksinen tohde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä oli vähän se ongelma, että oon kai joissain asioissa yliherkkä ja sit aloin laittaa kaiken sen piikkiin, etten vaan osaa käsitellä normaalia parisuhde-elämää konflikteineen. Kumppanikin usein puhui tästä mun yliherkkyydestä. Sitä oli sit vaikea nähdä siinä suhteen aikana, että mikä on hyvää ja mikä ei.
AP
Tunteiden ja tarpeiden vähättely on osa henkistä.väkivaltaa. Kuuluu pakettiin.
Tervepäinen ihminen kuuntelee huolia ja hyväksyy toisen, eikä.yritä,muuttaa häntä, vaikka olisikin yliherkkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Tunteiden ja tarpeiden vähättely on osa henkistä.väkivaltaa. Kuuluu pakettiin.
Tervepäinen ihminen kuuntelee huolia ja hyväksyy toisen, eikä.yritä,muuttaa häntä, vaikka olisikin yliherkkä.
Joo tuntu et hän oli mielestään sellanen valmis paketti joka on diilannu jo ongelmiensa kanssa ja mä olin keskeneräinen tyyppi jota pitää kehittää.
AP
Kuulostaa mun eksältä. Paitsi että se oli mies. Ja vähän narsistinen.