Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirjolla

Vierailija
27.03.2023 |

Hyvä sarja Aspergereista

https://areena.yle.fi/1-62092497

Kommentit (1223)

Vierailija
1141/1223 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oli ihana se Tessa, tuntuu että puolet suomalaisista ihastui häneen. En tosiaan ymmärrä, kuinka hän noin raskaan ja tylsän ihmisen (Kiri) kanssa jaksaa hengata, varmasti löytäisi miesystävän helposti. Todennäköisesti tämä 4 hengen tyttöporukka on ollut niin tiivis pienestä pitäen, että Kiri kummallisuuksineen on pysynyt mukana.

Vierailija
1142/1223 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hiukan ilkeää valittaa autistisen ihmisen monotonisesta puheäänestä, kun eihän siihen voi vaikuttaa mitenkään. Menettekö te jollekkin halvauksen saaneelle sanomaan että "Puheäänesi ruma, ole hiljaa."?

Mahdoitko osoittaa kommenttisi minulle? Kommentoin Topin (sekä erään tv-kuuluttajan) puhetapaa aiemmin ketjussa. En missään tapauksessa menisi kommentoimaan kenenkään puheääntä henkilölle itselleen (ellei pyydetä), enkä edes sanonut että ääni on ruma, vaan että se aiheuttaa minun aivoissani jotain selittämätöntä kauhun tunnetta, ehkä vähän niin kuin käärmeet tai liitutaulun raapiminen kynsillä. Olen itse miettinyt, että kyseessä on jonkinlainen uncanny valley -kokemus (googlaa, jos et tiedä).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1143/1223 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarjassa olivat parasta Topin edesottamukset. Hän on aikuinen mies, joka tuntee itsensä ja tietää, mistä pitää. Muiden päähenkilöiden vanhemmat olivat verrattaen paljon äänessä ja näkökulma oli enemmän itsenäistymisessä ja "kuntoutumisessa". Siitä en ehkä niinkään välittänyt. Toivon, että seuraavalla kerralla tällaiseen ohjelmaan saataisiin myös vähemmän hyväosaisista perheistä tulevia päähenkilöitä, niin samaistumispintaa olisi useammalla katsojalla. Oman asunnon remontoiminen aikuiselle lapselle ei ole monissa perheissä mahdollista.

Vierailija
1144/1223 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On hiukan ilkeää valittaa autistisen ihmisen monotonisesta puheäänestä, kun eihän siihen voi vaikuttaa mitenkään. Menettekö te jollekkin halvauksen saaneelle sanomaan että "Puheäänesi ruma, ole hiljaa."?

Mahdoitko osoittaa kommenttisi minulle? Kommentoin Topin (sekä erään tv-kuuluttajan) puhetapaa aiemmin ketjussa. En missään tapauksessa menisi kommentoimaan kenenkään puheääntä henkilölle itselleen (ellei pyydetä), enkä edes sanonut että ääni on ruma, vaan että se aiheuttaa minun aivoissani jotain selittämätöntä kauhun tunnetta, ehkä vähän niin kuin käärmeet tai liitutaulun raapiminen kynsillä. Olen itse miettinyt, että kyseessä on jonkinlainen uncanny valley -kokemus (googlaa, jos et tiedä).

Kiva ettet sanonut pahalla. Omalla tavalla kirjolaisuutta tämäkin :)

Just puhuttiin miehen kanssa, että jokainen meistä on kirjon jossain kohtaa, ns. normaalia ei olekaan, vaikka neuronormaalit tietyssä asioissa ovatkin normaalampia kuin muut.

Vierailija
1145/1223 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Topi on kivannäköinen, onko kauhea sanoa mut olis kuumaa kamaa jos olisi neuronormaali ;) Söpö.

Vierailija
1146/1223 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua myös ahdistaa Topin puhetyyli, se jää kolkkona mieleen vaikkei sarjaa enää katsoisikaan. Mielestäni noiden tyyppien fyysinen viehättävyys menee siinä, että on niin outo katse jo valokuvissa. Topi periaatteessa hyvännäköinen ja Juliuskin olisi, jos ei olisi niin kömpelö. Kouvolan tyyppi vaikutti kivoimmalta, todella toivon että hän löytää tyttöystävän.

Vierailija
1147/1223 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain vihdoin katsottua tämän ja voi herranjumala sitä pastan valmistusta 💀

Vierailija
1148/1223 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Kyllä tuollainen pärjää, kun elää luxus-ympäristössä varakkaiden vanhempien ja suvun tukemana. Juliuksen ja Topin äidit ovat vielä ammatiltaan erityislasten terapeutteja. Jos tuollainen poika eläisi kaupungin vuokratalossa ja huonolla alueella wt-koulussa, kiusattaisiin äkkiä hengiltä. 

Vierailija
1149/1223 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katoin koko sarjan putkeen eilen ja täytyy sanoo, että tää Kiri on eniten ehkä normailein ja kyl koko sarjan oudoin. Ei jaksa käydä koulussa, mutta baarissa jaksaa? Ei jaksa täyttää astianpesukonetta ja seisoo tiskien ja koneen välissä? Menee minuutti täyttää se, mutta siinä vaan ihmettelee. Topi ois viskannut kaikki siistiin riviin jo siinä ajassa.

Vierailija
1150/1223 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiri on aika vastenmielinen, mä antaisin hänelle diagnoosiksi patalaiska. Kyllä ne tiskit sinne koneeseen saa, ei vaadi erityiskykyjä.

Vierailija
1151/1223 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tessa suhtautuu Kiriin alentuvasti. Eivät varmasti olisi ystäviä ilman yhteistä alakoulu historiaa. Tessa on kuin joku Kirin omahoitaja.

Vierailija
1152/1223 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ymmärrä, miten niin kaunis ja ihastuttava tyttö jaksaa tuollaisen raskaan ihmisen kanssa. Mikäli Tessa on hetero, tosi onnistuneesti hän on vältellyt miehiä.

Vierailija
1153/1223 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katoin koko sarjan putkeen eilen ja täytyy sanoo, että tää Kiri on eniten ehkä normailein ja kyl koko sarjan oudoin. Ei jaksa käydä koulussa, mutta baarissa jaksaa? Ei jaksa täyttää astianpesukonetta ja seisoo tiskien ja koneen välissä? Menee minuutti täyttää se, mutta siinä vaan ihmettelee. Topi ois viskannut kaikki siistiin riviin jo siinä ajassa.

En epäile hänen vaikeuksiaan, mutta niiden lisäksi hänellä on jumalaton asenneongelma. Tuosta on pitkä ja kivinen tie aikuisuuteen.

Vierailija
1154/1223 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiri on antanut Ylelle haastattelun, jossa kerrottiin, että hänellä on kaksi vuotta sitten diagnosoitu myös kaksisuuntainen mielialahäiriö. Tätä ei kuitenkaan taidettu kertoa Kirjolla -sarjassa. Tuonkin takia arki voi olla eri tavalla haasteellista.

Vierailija
1155/1223 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, haasteellista. Masennusvaiheessa voi olla vaikeaa mennä suihkuun tai saada siivottua. Aamuherätykset voivat olla yhtä tuskaa. Kirillä on todellakin paha asenneongelma; kun hän on niin kaaauhean sairas henkisesti, ettei voi edes yrittää mitään. Kapakkaan kyllä jaksaa mennä, ja lomamatkalle esittämään vaatimuksia ja valittamaan.

Vierailija
1156/1223 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni sohvalla makoileva sossusta rahaa saava voisi ottaa mallia näistä. Lukiot on käyty ja työtkin onnistuu, joten miksei sitten ns. normaaliltakin ihmiseltä?

Vierailija
1157/1223 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossahan oli vain Topilla osa-aikatyö 15 h hyllyttäjänä, Kouvolan tyyppi oli irtisanottu jostain it-hommasta. Julius tais olla abiturientti tmv.  Kiristäkö sossurahoilla sohvalla makoilijoiden pitäisi ottaa mallia :D

Vierailija
1158/1223 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöpejä koko sakki. 

En ihmettele ettei palkata, ei työnantaja tuollaisia tarvitse. 

Vierailija
1159/1223 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirin haukkumisessa on naisvihaa mukana. Miehiä ymmärretään, mutta naista pidetään, jälleen kerran, vain vääränlaisena eikä _oikeasti_ erilaisia haasteita omaavana. Jos esimerkiksi Topi olisi nainen, en usko, että hänen kiusallisiakin tilanteita aiheuttavaan suorapuheisuuteensa suhtauduttaisiin yhtä positiivisesti kuin nyt. Ja tällä en siis missään tapauksessa tarkoita haukkua Topia, hän on autisti ja se aiheuttaa hänellä tiettyjä asioita, kyse ei ole huonotapaisuudesta. Mutta se pitäisi ymmärtää myös Kirin kohdalla, että kyse ei ole siitä, ettei hän vain viitsi, vaan ihan oikeasti siitä, että tietyt neurotyypillisille itsestään selvät asiat ovat hänelle vaikeita.

Kirillähän on hahmotushäiriö, ja itsekin hahmotushäiriön omaavana voin kertoa, että se vaikeuttaa tavallista arkea ja yksinkertaisiakin töitä PALJON. Kyse on hemmetin hankalasti selitettävästä asiasta, mutta yritän: en vain "näe" muille ihmisille itsestään selviä juttuja, suunnat menevät sekaisin, kuvallinen ohje vaikka jonkun tavaran kokoamisesta voi olla yhtä sotkua, en tiedä mihin suuntaan jotakin asiaa pitäisi kääntää, en jotakin työtehtävää tehdessä osaa ajatella missä järjestyksessä se olisi parasta ja luontevinta tehdä..."paras" esimerkki lienee se, että minulta hävisi kerran Kalasataman metroaseman uloskäynti, se mikä menee kauppakeskukseen. Olin kulkenut siitä lukemattomia kertoja. Ja sitten eräänä päivänä, kun astuin ulos metrosta, sitä ei ollutkaan siinä. Sitä ei ollut missään. Tajusin toki, että olin ollut nyt metron takimmaisessa vaunussa enkä siinä mikä yleensä osuu suunnilleen kyseisen oven kohdalle, joten kävelin eteenpäin. Mutta ovea ei löytynyt. Kävelin takaisinpäin. Enkä näe ovea missään. Kävelen edestakaisin, enkä edelleen näe kauppakeskukseen johtavaa ovea. Sen on pakko olla siinä, on vain kaksi raidetta ja tämä on se keskustaan päin menevä raide ja _tiedän_ että olen jäänyt siinä pois ja mennyt siitä ovesta vaikka kuinka monta kertaa. Mutta en silti näe sitä kirottua ovea. Nyt alan jo panikoida, mitä on tapahtunut, onko päässäni tapahtunut jotain, onko minulla jokin akuutti, vakava aivotoiminnan häiriö? Olenko seonnut? Seisoa torotan metrolaiturilla neuvottomana. Ja sitten huomaan, että ovi onkin tuossa. En ole vain jotenkin hahmottanut sitä siinä vaikka kävelin sen ohi monta kertaa, mikä ilmeisesti johtui siitä, että jäin metrosta niin eri kohdassa laituria kuin yleensä ja tämä sekoitti "vakioasetukset" päässäni. Samantyyppisiä tilanteita on ollut muitakin, mutta tämä on kyllä se pahin. Tällaista on hahmotushäiriön kanssa.

Ei se ole naisvihaa, Kiri antaa sarjassa laiskan ja saamattoman kuvan itsestään. Kavereitten kanssa jaksaa olla baarissa, mutta päivällä ei koulussa.

Vierailija
1160/1223 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli Tessa on hetero, tosi onnistuneesti hän on vältellyt miehiä.

Ei kai hänen parisuhteistaan tai suuntautumisestaan ohjelmassa mitään puhuttu? Oletin että ilman muuta noin ihanalle olennolle vientiä riittää ja tässä oli kyse vain kaveruudesta.