Kirjolla
Hyvä sarja Aspergereista
Kommentit (1223)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, en ole ollut kehitysvammaisten kanssa juuri tekemisissä niin tämä sarja oli ihan silmiä avaava..
Ei kait nää mitään kehitysvammaisia ole. Kehitysvammaisuus määritellään niin että älukkyys on alempi kuin kaksi keskihajonnan mittaa väestön älykkyysjakautuman keskiarvosta. Yleensä kai autistien älykkyys on kuitenkin jonkin verran keskiarvoa korkeampi. Joillakin ihmisillä voi tietysti olla molemmat, mutta ei näillä mun mielestä näytä mitään kehitysvammaa olevan.
Autismi ei vaikuta älykkyyteen suuntaan tai toiseen. On olemassa niin huippuälykkäitä, normaaliälyisiä kuin tyhmiäkin autisteja. Älykkyys jakautuu eri yksilöiden välillä ihan niin kuin muillakin ihmisillä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkyttävää naisvihaa koko suhtautuminen Kiriin, nyt loppuu se kieltäminen. Katsotte naista ylikriittisten silmien läpi ettekä huomioi mitään positiivista. Vaaditte häneltä täydellistä käytöstä siinä missä katsotte noita poikien toilailuja aivan sormien läpi. Kuvaavaa, että kun tyttö on noista kielellisesti paras, saa hän siitäkin vain moitteita ja vähättelyä.
Kiri kävi tutustumassa työpaikkaan, kävi ulkomailla, oli todella empaattinen noiden yhteistapaamisessa, osallistui keskusteluun ja vaikka mitä. Yritti myös opiskella omaan tahtiinsa. Ja totta kai vaaditte täydellistä logiikkaa, ketäpä ei stressaisi koulu mutta juhliminen kyllä? Mitä saatte irti tuosta moralisoinnista, ihan suoraa vihaa todella monet kommentit.
Avatkaa ne silmänne tuolle naisvihallenne sen sijaan että nolosti ymmärrätte todella hyväosaisia poikia. Todistatte taas millaisia tyttövihaajia te heterot olette.
Samaa mieltä! Tuli mieleen, että Kirin tyyppisestä tapauksesta voisi olla todella avaavaa monelle tehdä vielä dokumenttityyppisempi sarja tai muu, jossa olisi myös esimerkiksi haastateltu ammattilaisia, jotka avaisivat lisää sitä, miksi jokin asia vaikka on vain todella vaikea ihmiselle, jolla on samoja piirteitä kuin Kirillä.
Olen itse hyvin lievästi "kirjolla", mutta samaistun paljon tuohon Kirin toiminnanohjausongelmaan. Vaikka minulla ei olekaan ollut ihan noin isoja haasteita selvitä arjesta kuin Kirillä, olen silti joutunut tekemään paljon töitä (ja teen edelleen) saadakseni arjen toimivaksi.
Tuota, että ei vaikka jaksa täyttää astianpesukonetta mutta saa lähdettyä kavereiden kanssa viettämään iltaa, on ehkä helppo ajatella vain laiskuudeksi, mutta voin sanoa, että jos on toiminnanohjauksen häiriötä, voi olla ihan suunnattoman vaikeaa saada aivot ohjelmoimaan päivän jotenkin järkevästi.
Itsellä just joskus esim. tilanteita, että yrittänyt koko päivän tehdä jotakin pientä juttua, jota ei vain meinaa saada tehtyä, ja se epätoivo itseä kohtaan kasvaa päivän mittaan niin suureksi, että lopuksi vain makaa masentuneena sohvalla ja itkee omaa huonouttaan, ja tuntuu että parempi katkaista tämä tilanne ennen kuin olen niin huonossa kunnossa taas henkisesti, itken koko yön enkä saa sitä pientä juttua tehtyä huomennakaan, ja jos jaksan nähdä vaikka jotakin kaveria, lähden hetkeksi vaikka hänen kanssaan kävelylle ja olo rauhoittuu. Siis vain yksi esimerkki nyt hatusta vetäistynä, mutta sitä kokonaisuutta on vaikea kuvata sellaiselle, joka ei ehkä ole tuttavien ja läheisten kohdalla sellaista joutunut vierestä seuraamaan, mutta se ongelma voi olla hyvin todellinen ja elämää suuresti rajoittava.
Alapeukku silti edelliseen viestiin sen vuoksi, että mitä heterous tämän asian kanssa tekee? Olen itse ihan hetero, ja ymmärrän hyvin Kiriä. Ja mistä tiedät siis, että häntä täällä haukkuvat eivät osa voisi olla myös ei-heteroita? En nyt yhtään tajua miten seksuaalinen suuntautuminen liittyy nyt tähän 🤔
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkyttävää naisvihaa koko suhtautuminen Kiriin, nyt loppuu se kieltäminen. Katsotte naista ylikriittisten silmien läpi ettekä huomioi mitään positiivista. Vaaditte häneltä täydellistä käytöstä siinä missä katsotte noita poikien toilailuja aivan sormien läpi. Kuvaavaa, että kun tyttö on noista kielellisesti paras, saa hän siitäkin vain moitteita ja vähättelyä.
Kiri kävi tutustumassa työpaikkaan, kävi ulkomailla, oli todella empaattinen noiden yhteistapaamisessa, osallistui keskusteluun ja vaikka mitä. Yritti myös opiskella omaan tahtiinsa. Ja totta kai vaaditte täydellistä logiikkaa, ketäpä ei stressaisi koulu mutta juhliminen kyllä? Mitä saatte irti tuosta moralisoinnista, ihan suoraa vihaa todella monet kommentit.
Avatkaa ne silmänne tuolle naisvihallenne sen sijaan että nolosti ymmärrätte todella hyväosaisia poikia. Todistatte taas millaisia tyttövihaajia te heterot olette.
Minä olen ihan hetero nainen ja olen kirjoittanut ketjuun muutaman kommentin, jossa olen kritisoinut samaa kuin sinä. Itselleni on silmiinpistävää, että liian moni kirjoittaja katsoo naisautistia eri silmälasien läpi kuin miespuolisia, esim. pieni ylipaino ja vähän likaiset hiukset katsottiin Kirillä osoitukseksi laiskuudesta ja siitä että hän ei pidä huolta itsestään, mutta ihan yhtä löysän kropan ja joissain kuvauksissa likaiset hiukset omaavat miehet kehuttiin maasta taivaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä! Tuli mieleen, että Kirin tyyppisestä tapauksesta voisi olla todella avaavaa monelle tehdä vielä dokumenttityyppisempi sarja tai muu, jossa olisi myös esimerkiksi haastateltu ammattilaisia, jotka avaisivat lisää sitä, miksi jokin asia vaikka on vain todella vaikea ihmiselle, jolla on samoja piirteitä kuin Kirillä.
Olen itse hyvin lievästi "kirjolla", mutta samaistun paljon tuohon Kirin toiminnanohjausongelmaan. Vaikka minulla ei olekaan ollut ihan noin isoja haasteita selvitä arjesta kuin Kirillä, olen silti joutunut tekemään paljon töitä (ja teen edelleen) saadakseni arjen toimivaksi.
Tuota, että ei vaikka jaksa täyttää astianpesukonetta mutta saa lähdettyä kavereiden kanssa viettämään iltaa, on ehkä helppo ajatella vain laiskuudeksi, mutta voin sanoa, että jos on toiminnanohjauksen häiriötä, voi olla ihan suunnattoman vaikeaa saada aivot ohjelmoimaan päivän jotenkin järkevästi.
Itsellä just joskus esim. tilanteita, että yrittänyt koko päivän tehdä jotakin pientä juttua, jota ei vain meinaa saada tehtyä, ja se epätoivo itseä kohtaan kasvaa päivän mittaan niin suureksi, että lopuksi vain makaa masentuneena sohvalla ja itkee omaa huonouttaan, ja tuntuu että parempi katkaista tämä tilanne ennen kuin olen niin huonossa kunnossa taas henkisesti, itken koko yön enkä saa sitä pientä juttua tehtyä huomennakaan, ja jos jaksan nähdä vaikka jotakin kaveria, lähden hetkeksi vaikka hänen kanssaan kävelylle ja olo rauhoittuu. Siis vain yksi esimerkki nyt hatusta vetäistynä, mutta sitä kokonaisuutta on vaikea kuvata sellaiselle, joka ei ehkä ole tuttavien ja läheisten kohdalla sellaista joutunut vierestä seuraamaan, mutta se ongelma voi olla hyvin todellinen ja elämää suuresti rajoittava.
Alapeukku silti edelliseen viestiin sen vuoksi, että mitä heterous tämän asian kanssa tekee? Olen itse ihan hetero, ja ymmärrän hyvin Kiriä. Ja mistä tiedät siis, että häntä täällä haukkuvat eivät osa voisi olla myös ei-heteroita? En nyt yhtään tajua miten seksuaalinen suuntautuminen liittyy nyt tähän 🤔
Mietin myös, että onkohan Kirin sosiaalisuus ikään kuin kehittynyt vähän pidemmälle kuin sarjan poikien sen vuoksi, että ehkä miehiltä "hyväksytään" usein enemmän epäsosiaalista käytöstä. Tai siis, onhan tämä vähän kärjistystä eikä varmasti aina päde, mutta jos olen joskus seurannut vierestä veljeni olemista kavereidensa kanssa, on ihan ok olla myös hiljaa ja keskustelu saattaa olla sellaista toteamista lyhyin lausein.
Ja ehkä tuntuu, että joskus miehet tapaavat toisiaan vielä niin, että ohessa on jokin "tekeminen", johon voi välillä keskittyä, eikä tarvitse puhua. Veljeni järjestää välillä laneja, ja saattavat siis pelata samassa huoneessa omilla koneillaan ja aina välillä vaihtavat siinä ohimennen ajatuksia keskenään ja kommentoivat jotakin. Tai lähtevät lenkille tai johonkin muuhun urheiluharrastukseen kavereita nähdessään.
Naiset (taas hieman kliseisesti, mutta kuitenkin omasta kokemuksesta tässä on jotakin totuuttakin takana) tapaavat ehkä useammin myös tilanteissa, joissa se yhteinen oleminen vaatii enemmän keskustelua ja siinä siis kehittymistä. Mennään vaikka kahvilaan tai kävelylle jo lähtökohtaisesti sillä olettamalla, että pääosassa on juttelu ja ohessa vaikkapa se kahvin juonti.
Itselle tuli vahvasti olo, että Kiri on joutunut todella paljon elämänsä aikana opettelemaan sosiaalisia taitoja. Kyllähän ohjelmassa tuli esille myös se, että häntä oli kiusattukin paljon ja kavereita oli ollut vaikea löytää. Uskon, että hänellä oli noita yksittäisiä pitkäaikaisia kavereita (ainakin Tessa) osin siksi, että nämä ovat nähneet sen työn, jonka Kiri on joutunut monessa asiassa tekemään ja halunnut kehittyä ja oppia vaikka just sosiaalisia taitoja.
Kirillä oli vähän rasittavaa mm. jäykkyyttä ja ehdottomuutta käytöksessään, mutta kaiken läpi näkyi samalla se, että on kärsinyt itsekin siitä paljon ja on joutunut myös opettelemaan muiden huomioimista ja joustoa. Joku muukin kehui hänen käytöstään huvipuistossa, ja minustakin juuri esimerkiksi siellä näkyi se, että hän on myös oppinut tosi kauniisti ottamaan myös (muut) erilaiset ihmiset ennakkoluulottomasti huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin myös, että onkohan Kirin sosiaalisuus ikään kuin kehittynyt vähän pidemmälle kuin sarjan poikien sen vuoksi, että ehkä miehiltä "hyväksytään" usein enemmän epäsosiaalista käytöstä. Tai siis, onhan tämä vähän kärjistystä eikä varmasti aina päde, mutta jos olen joskus seurannut vierestä veljeni olemista kavereidensa kanssa, on ihan ok olla myös hiljaa ja keskustelu saattaa olla sellaista toteamista lyhyin lausein.
Ja ehkä tuntuu, että joskus miehet tapaavat toisiaan vielä niin, että ohessa on jokin "tekeminen", johon voi välillä keskittyä, eikä tarvitse puhua. Veljeni järjestää välillä laneja, ja saattavat siis pelata samassa huoneessa omilla koneillaan ja aina välillä vaihtavat siinä ohimennen ajatuksia keskenään ja kommentoivat jotakin. Tai lähtevät lenkille tai johonkin muuhun urheiluharrastukseen kavereita nähdessään.
Naiset (taas hieman kliseisesti, mutta kuitenkin omasta kokemuksesta tässä on jotakin totuuttakin takana) tapaavat ehkä useammin myös tilanteissa, joissa se yhteinen oleminen vaatii enemmän keskustelua ja siinä siis kehittymistä. Mennään vaikka kahvilaan tai kävelylle jo lähtökohtaisesti sillä olettamalla, että pääosassa on juttelu ja ohessa vaikkapa se kahvin juonti.
Itselle tuli vahvasti olo, että Kiri on joutunut todella paljon elämänsä aikana opettelemaan sosiaalisia taitoja. Kyllähän ohjelmassa tuli esille myös se, että häntä oli kiusattukin paljon ja kavereita oli ollut vaikea löytää. Uskon, että hänellä oli noita yksittäisiä pitkäaikaisia kavereita (ainakin Tessa) osin siksi, että nämä ovat nähneet sen työn, jonka Kiri on joutunut monessa asiassa tekemään ja halunnut kehittyä ja oppia vaikka just sosiaalisia taitoja.
Kirillä oli vähän rasittavaa mm. jäykkyyttä ja ehdottomuutta käytöksessään, mutta kaiken läpi näkyi samalla se, että on kärsinyt itsekin siitä paljon ja on joutunut myös opettelemaan muiden huomioimista ja joustoa. Joku muukin kehui hänen käytöstään huvipuistossa, ja minustakin juuri esimerkiksi siellä näkyi se, että hän on myös oppinut tosi kauniisti ottamaan myös (muut) erilaiset ihmiset ennakkoluulottomasti huomioon.
Katsoin sarjan eilen loppuun ja paljon ajatuksia näköjään herännyt sen johdosta! Sellainen yksittäinen asia vielä Kiriin liittyen, että olin ihan yllättynyt, miten hienoa musiikkia teki, lauluäänikin tosi hyvä minusta!
en siis yllättynyt edes mitenkään hänen "kirjoisuutensa" vuoksi tuossa, vaan ihan yleisesti, olisin yhtä yllättynyt jos joku kaverini vaikka yhtäkkiä laulaisi noin hienosti enkä ole tiennyt siitä taidostaan aikaisemmin ja olisi olo että "miksi ihmeessä et mene jollekin studiolle näyttämään mitä osaat"!
Kiri taisi käydä lauluopetuksessa - jospa hänen opettajansa ohjaisi eteenpäinkin, jos vaikuttaisi, että Kirin taidot alkaisivat olla jo sellaisella tasolla, että hän voisi kokeilla musiikin saralla enemmänkin toimimista, jos häntä itseään myös kiinnostaisi edetä alalla (ja kyllähän hän muuten siitä puhuikin jotakin).
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oli ihana se Tessa, tuntuu että puolet suomalaisista ihastui häneen. En tosiaan ymmärrä, kuinka hän noin raskaan ja tylsän ihmisen (Kiri) kanssa jaksaa hengata, varmasti löytäisi miesystävän helposti. Todennäköisesti tämä 4 hengen tyttöporukka on ollut niin tiivis pienestä pitäen, että Kiri kummallisuuksineen on pysynyt mukana.
Siis mitä ihmettä, mistä ensinnäkin tiedät, että Tessa ei olisi parisuhteessa? 😅 Ja eihän hän olisi ollutkaan sitten niin ihana, jos ei olisi suhtautunut kirjolla olevaan ystäväänsä noin ymmärtäväisesti. Ja uskon, että Tessa oli aidosti sitä mieltä mitä sanoi, että Kiri tuo paljon mielenkiintoa elämään tyyliin että olisi tylsempää jos häntä ei olisi kaverina. Itsellä kans joitakin vastaavien diagnoosien ihmisiä kavereina, ja kun heidän kanssaan ikään kuin oppii toimimaan (muistaa pitää omista rajoista kiinni yms), ovat todella hyviä, uskollisia ja luotettavia ystäviä!
Vierailija kirjoitti:
Toi Sointu Borgin broidi on niin paras 😍
Kyllä ne kaikki on ihan yhtä hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi Sointu Borgin broidi on niin paras 😍
Kyllä ne kaikki on ihan yhtä hyviä.
Joo tähän nyt kannatti takertua 🙄
Vierailija kirjoitti:
Sympaattinen sarja. Toki herättää kysymyksen, miten huono-osaisten perheiden autistilapset pärjäävät itsenäistymisen kynnyksellä.
Juuri tämä minua häiritsi ihan alusta asti! Noilla kaikilla oli ihanat ja välittävät (ja hyvätuloiset, joka valitettavasti vaikuttaa paljon) vanhemmat ja perhe, mutta kun suurimmalla osalla ei todellakaan ole. Ja ne, joilla ei ole, heillä on todella vaikeaa! Olen tämän edellisessä ammatissani huomannut karulla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autismihan on yleistynyt osin siksi, että yhä vanhemmat miehet tulevat vielä isiksi. Siittiöt eivät ole enää priimaa.
Tabu, josta ei saa puhua.
Siitä olen kuullut, että vanhempien miesten lapsilla on korkeampi riski joihinkin perinnöllisiin poikkeavuuksiin. Mutta en ole kuullut että se koskisi juuri autismia./quote]
Nimenomaan autismia se koskee!
Yli 30-vuotiaiden isien lapsilla on suuri riski autismiin ja skitsofreniaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä mä ihailen asperger-ihmisissä on heidän iloinen ja optimistinen luonteensa. Meillä "valittajilla" olisi paljon oppimista heidän elämänasenteestaan.
No mulla ei ainakaan ole iloinen eikä optimistinen luonne, itseasiassa juuri päinvastoin. Johtunee jo pienenä alkaneesta kiusaamisesta, joka oli todella rankkaa enkä vieläkään ole päässyt siitä yli. En myöskään ole päässyt mihinkään kunnolliseen terapiaan, koska olen huonohkosti toimeentulevan yksinhuoltajaäidin poika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Siitä naisesta ei olisi huomannut, että hänellä on asperger tai mitään muutakaan erityistä.
Anteeksi, mua ärsyttää suunnattomasti nämä "havainnot". Mulle sitä ovat hokeneet jopa psykiatrit "ethän sinä näytä Aspergerilta etkä ole matemaattisesti lahjakas". Niin, kun en ole sellainen nuoren Bill Gatesin näköinen nörtti enkä myöskään mies.
Sama juttu täällä. Olen naishenkilö, jolla diagnosoitiin asperger vasta 45-vuotiaana. Se oli kaikille, jopa minullekin yllätys, koska olin ollut ihan "tavallinen" lapsi. En "aspergerin näköinen", ja surkea matematiikassa. Tuo "Kirjolla" ohjelma oli ihan yes seurattavaa, mutta olisin kaivannut siihen sellaista tavallisempaa kohdehenkilöä (lue: "penninvenyttäjää). Nythän nämä olivat kaikki varakkaista perheistä, joilla oli vara matkustella ja harrastaa kalliisti.
Totta. Varsinkin se Julius oli jopa rikkaasta perheestä; talo kalliilla hienostoalueella, oma kuntosali talossa, vsijetejä autoja, autokoulun maksakaan ei edes kysymys. Meitä on niin paljon tavallisia tai huonosti toimeentulevien vanhempien burgereita, joilla ei ole tällaisia etuoikeuksia. Emme voi edes unelmoida tuollaisesta elämästä. Tämä oli niin epärealistinen ja epäreilu sarja.
Vierailija kirjoitti:
Hämmennyin, kun näytti ensin, että sekä Juliuksen tennis- että autokoulunopettajat ovat sama henkilö. Mutta ilmeisesti vain sama tyyli. :D
Mä olin kans ihan varma, että oli yksi ja sama henkilö!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis autismi on kehitysvammaisuutta? luulin aina ennen että autistit on suht ok mutta nuohan on aivan vammaisia ja kykenemättömiä normaaliin elämään
Mikä diagnoosi sulla on? Kannattaa käydä tutkimuksissa, jos ei vielä ole. Tosin kusipäisyydelle ei ole tautiluokitusta.
Kusipäisyys johtunee monesti pelkästä älykkyyden puutoksesta
Väärin. Kaikista suurimmat kusipäät ovat äärimmäisen älykkäitä. Esim. psykopaatit ym
Vierailija kirjoitti:
Kiri oli vikassa jaksossa edukseen kun olivat Särkänniemessä ja jaksoi kysellä muilta asioita ja oli muutenkin huomioonottava. Mielikuvani hänestä muuttui parempaan suuntaan!
Toivon kaikkea hyvää kaikille neljälle!
Huomasin saman!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä mä ihailen asperger-ihmisissä on heidän iloinen ja optimistinen luonteensa. Meillä "valittajilla" olisi paljon oppimista heidän elämänasenteestaan.
No mulla ei ainakaan ole iloinen eikä optimistinen luonne, itseasiassa juuri päinvastoin. Johtunee jo pienenä alkaneesta kiusaamisesta, joka oli todella rankkaa enkä vieläkään ole päässyt siitä yli. En myöskään ole päässyt mihinkään kunnolliseen terapiaan, koska olen huonohkosti toimeentulevan yksinhuoltajaäidin poika.
Minä olen myös ihan hirveä nihilisti, pessimisti ja kokovartalokyrpä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oli ihana se Tessa, tuntuu että puolet suomalaisista ihastui häneen. En tosiaan ymmärrä, kuinka hän noin raskaan ja tylsän ihmisen (Kiri) kanssa jaksaa hengata, varmasti löytäisi miesystävän helposti. Todennäköisesti tämä 4 hengen tyttöporukka on ollut niin tiivis pienestä pitäen, että Kiri kummallisuuksineen on pysynyt mukana.
Siis mitä selität? Tessalla on poikaystävä. Eihän se Kirin kanssa seukkaa vaan ovat lapsuudenystävänsä.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Kyllä tuollainen pärjää, kun elää luxus-ympäristössä varakkaiden vanhempien ja suvun tukemana. Juliuksen ja Topin äidit ovat vielä ammatiltaan erityislasten terapeutteja. Jos tuollainen poika eläisi kaupungin vuokratalossa ja huonolla alueella wt-koulussa, kiusattaisiin äkkiä hengiltä.
Juurikin näin. Antaa niin väärän kuvan aspergereista/autisteista, koska 99,9% EI OLE rikkaita vanhempia, jotka saavat suhteilla ja rahalla lapsensa huippu neuropsykiatreille ja kalliiseen terapiaan. Myöskään elämänlaatu ei todellakaan ole tuollaista luxusta. Se on vaan niin helvetin epäreilua vähäosaisempia autisteja kohtaan, joilla ei ole läheskään samat lähtökohdat elämässään.
Vierailija kirjoitti:
Topi on kivannäköinen, onko kauhea sanoa mut olis kuumaa kamaa jos olisi neuronormaali ;) Söpö.
En tiedä onko jossain tuhannen viestin keskellä kommentoitu jo, että Topi muistuttaa ulkonäöltään Köpiä.