Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistutus siitä mitä päättäjät meistä kansalaisista ajattelevat:Vain joka viides päättäjä uskoo, että kansalaiset ovat riittävän kyvykkäitä osallistumaan monimutkaisiin keskusteluihin poliittisista päätöksistä

Vierailija
27.03.2023 |

Samaan aikaan iso joukko suomalaisia, jopa 700 000 ihmistä, olisi kiinnostunut osallistumaan päätöksentekoon nykyistä enemmän, jos se olisi helpompaa. Monesta päätöksenteko tuntuu vaikeasti lähestyttävältä.

Sitran asiantuntijanPerttu Jämséninmukaan on huolestuttavaa, että päättäjät eivät luota kansalaisten kykyyn osallistua monimutkaiseen keskusteluun.

Me olemme valtavan korkeasti koulutettu kansa Suomessa, ja sikäli olisi edellytyksiä käydä tällaisia keskusteluja, Jämsén sanoo.

https://yle.fi/a/3-12619308

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä yhtään ihmettele, kun katsoo minkälaisia uuvatteja täällä elää.

Vierailija
2/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan tuo on, en nyt tiedä onko pelkkä viidesosa, mutta aika paljon on ihan urpoja. Ja osa poliitikoista samaa sarjaa esimerkiksi Mika Niikko, siltä ei pitäisi kysyä mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en puolestani usko siihen, että edes viidennes päättäjistä ymmärtäisi mistään mitään.

Vierailija
4/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa minä ajattelen päättäjistä. Ehdokkaista vielä enemmän.

Vierailija
5/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo ennakkoluulo pitää paikkansa. Miettikää jos kansa saisi päättää, mitä siitä seuraisi? Kauheasti muutoksia eliitille. He menettäisivät kontrollin. He eivät voisi varmuudella luottaa siihen, ettei heille epämukavia lakeja säädettäisi yms. Lyhyesti sanottuna: perseily loppuisi.

Vierailija
6/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama kunhan päättäjät sitten tekee päätöksiä, jotka oikeasti kansainen itse kokee hänelle olevan eduksi ja hyödyksi.

Vierailija
7/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos päättäjät on niitä fiksumpia niin kuinka tyhmää voi olla sitten kansa?

Vierailija
8/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämäkö ei ole uhka demokratialle?

Vierailija
9/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo ennakkoluulo pitää paikkansa. Miettikää jos kansa saisi päättää, mitä siitä seuraisi? Kauheasti muutoksia eliitille. He menettäisivät kontrollin. He eivät voisi varmuudella luottaa siihen, ettei heille epämukavia lakeja säädettäisi yms. Lyhyesti sanottuna: perseily loppuisi.

Minä luulen että perseily alkaisi.

Vierailija
10/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä päättäjinä pitää olla se fiksumpi porukka. Tyhmät saa aikaan tyhmiä päätöksiä. Olen elämäni aikana äänestänyt lähes kaikkia puolueita, mutta aina kyllä koulutettua ihmistä.

Vierailija
11/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa vaikka brexitiä, moni sitä äänestänyt oli myöhemmin järkyttynyt että se toteutui, sanoivat lehdessä että eivät halunneet sitä oikeasti, protestiksi äänestivät brexitin puolesta. Tällaisia änkyröitä on Suomessakin paljon.

Vierailija
12/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että EU:ssa on käyty keskustelua siitä, miten torjutaan demokratian aiheuttamaa uhkaa?

Vierailija
13/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain joka viides kansalainen on kyvykäs joten helppo uskoa.

Vierailija
14/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, omaa etua ne poliitikotkin aina ensisijaisesti ajattelee, vaikka mainoksissa ja juhlapuheissa muuta sanovatkin.

Vierailija
15/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahintahan tässä on se että kun päättäjät ei luota kansan arviointikykyyn niin he alkaa salata kansalta totuutta. Pahimmillaan alkavat syöttää kansalle väärää tietoa mielellä "tämä on kansan parhaaksi". ja " Taitaa taas totuus olla kansan korville liian hapokasta ja kehitelläämpä tämmöinen valhe....kansan parhaaksi".

Tämä toiminta on tosi väärin ja niin pimeetä! Itse asiassa en luota enää meidän päättäjiin totuuden suhteen.

Vierailija
16/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä luulen että perseily alkaisi.

Tämä! Luojan kiitos meillä on edustuksellinen demokratia eikä torikokouksia, muuten olisi lynkkaukset käytössä. 

Vierailija
17/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

PalstaTrolli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että EU:ssa on käyty keskustelua siitä, miten torjutaan demokratian aiheuttamaa uhkaa?

Meniköhän nyt oikein, teillä Rssälässä näitä keskusteluja käydään ?

Vierailija
18/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo on ihan asiallinen väittämä. En itse usko ihmisten olevan lähtökohtaisesti kyvyttömiä (esim. että olisi liian heikko älykkyys), vaan että asioista pitäisi omaksua niin valtaisat määrät pohjatietoa päätöksenteon tueksi, että ei siihen monikaan pysty.

Esimerkiksi itse en kykene hankkimaan riittävästi tietoa valtion velkaantumisesta ja siitä, mikä olisi optimaalinen velkaantumisen aste ja miksi. Mitä enemmän kansantaloustieteen artikkeleita luen, sitä monimutkaisemmalta asia tuntuu. Olen aivan varmasti älyltäni riittävällä tasolla tekemään päätöksiä, mutta minulla ei ole tarpeeksi aikaa ja motivaatiota tarvittavan tiedon hankkimiseen.

Vierailija
19/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi ihan oikeasti olla ennen äänestystä testi, onko ylipäätään kyvykäs äänestämään. Jäisivät ne Kekkosen tai Aku Ankan äänet pois.

Vierailija
20/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo on ihan asiallinen väittämä. En itse usko ihmisten olevan lähtökohtaisesti kyvyttömiä (esim. että olisi liian heikko älykkyys), vaan että asioista pitäisi omaksua niin valtaisat määrät pohjatietoa päätöksenteon tueksi, että ei siihen monikaan pysty.

Esimerkiksi itse en kykene hankkimaan riittävästi tietoa valtion velkaantumisesta ja siitä, mikä olisi optimaalinen velkaantumisen aste ja miksi. Mitä enemmän kansantaloustieteen artikkeleita luen, sitä monimutkaisemmalta asia tuntuu. Olen aivan varmasti älyltäni riittävällä tasolla tekemään päätöksiä, mutta minulla ei ole tarpeeksi aikaa ja motivaatiota tarvittavan tiedon hankkimiseen.

Erittäin fiksua tekstiä! Sekin on fiksuutta, että ymmärtää rajansa ja jättää osan asioista oikeille asiantuntijoille. Osaan vääntää mihin tahansa järjestelmään koodia, mutta en kyllä mene muuraria neuvomaan miten seinää tehdään tai lentäjää, miten laskeudutaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi