Isovanhemmat, saatteko lounasta ym. kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan?
Poikani perhe asuu parin tunnin ajomatkan päässä ja totta kai nälkä alkaa kalvaa pitkän ajomatkan jälkeen. Olen kuitenkin ihmetellyt, miksi on niin nihkeää laittaa ruokaa tarjolle? Pojalla ja miniällä on kaksi pientä lastakin, heillehän laitetaan ruokaa monta kertaa päivässä, mutta jostain syystä kun tulen, on kohtelu minulle nihkeää.
Kahviakin täytyy erikseen pyytää ja tulee vaivaantunut olo istua sohvalla odottamassa, toki kuuntelen lasten juttuja ja voin heille lukea vaikka kirjan. Poika tuo usein myös lehden, mutta eihän se verensokeriin auta. Pari kertaa olen mennyt keittiön pöydän ääreen juttelemaan miniän kanssa kun hän touhuaa, mutta hän on niukkasanainen ja pyysinkin anteeksi että häiritsen ja siirryin takaisin sohvalle.
Kun meille tulee vieraita, tarjoan kyllä heti lämpimän ruuan, kahvia, teetä ym. kahvipullaa ja pikkupurtavaa. Onhan siinä aikaa valmistella sen pari tuntia, ennen kuin ovat perillä.
Otin huumorin varjolla tilanteen puheeksi poikani kanssa ja vitsailin, että kutsun itseni syömään heille viikon päästä, ja silloin poikani paistaa pihvejä mulle. Tiedän, että hän melko hyvä kokki. Poika naurahti, miniä ei sanonut mitään eikä minua ole sen jälkeen pyydetty enää ollenkaan kylään. Tästä on vuosi.
Kysyisinkin, miten teillä muilla toimitaan, kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan. Pitääkö ottaa omat eväät mukaan vai miten? Itse harkitsen, että pysähdyn syömään johonkin matkan varrelle jatkossa, mutta hassultahan sekin tuntuu, kun kyläpaikassakin syödään monta kertaa päivässä.
Kommentit (1696)
Me tarjottas mun vanhemmille ruuat kun käyvät kylässä, mutta aina on omat perunavellit mukana, kun ei me kuulemma osata laittaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä olet sun pojan äiti. Sun poika voi keittää sulle kahvit ja tehdä ruoat sulle, kun tulet kylääm. Miniä voi keittää kahvit ja tehdä ruoat omalle äidilleen, kun hänen äitinsä tulee kylään.
Tarkkaa on. Meillä kumpi tahansa voi kahvit keittää ihan riippumatta sukulaissuhteista. Myös ruokaa on laitettu toistemme sukulaisille ja kavereille.
Niin. Kyllä minä silti oletan, että kun miehen sukulaisia tulee kylään, niin mies ensisijaisesti hoitaa heille tarjottavat ja hoitaakin. Näin on myös toisinkin päin.
Nykyisin on tavallista, että lapsille syötetään eineksiä, kuten nakkeja valmislihapullia yms., jotka jo haiseekin soijajätteelle. Kuinka monessa lapsiperheessä kokataan tavallista kotiruokaa ja leivotaan?
Vierailija kirjoitti:
Hei kaikki anopit ja miniät!
Olen ratkaissut aloittajan avaaman ongelman seuraavasti:
Olen siis jo eläkemummo, eikä kokkailu enää liiemmin minua nappaa. Joten vien aina koko porukan ulos syömään. Pikkukaupungissamme on muutamia hyviä ja edullisia lounaspaikkoja. Näin kaikki saavat syödäkseen, eikä kenellekään tule stressiä kokkaamisesta. Muistan, kun itse nuorena jännitin anoppia kovasti, joten ymmärrän miniää.
Syömme ulkona, olimmepa minun luonani, tai lasten perheiden luona. Haluan tarjota safkat!
Terveisin mummo Etelä-Karjalasta
Aivan ihanaa! Minustakin on mukava, jos käydään pitsalla tai milloin missäkin. Kaikille helppoa ja suhteellisen halpaa. Lapset ottaa yleensä esim pitsan puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin on tavallista, että lapsille syötetään eineksiä, kuten nakkeja valmislihapullia yms., jotka jo haiseekin soijajätteelle. Kuinka monessa lapsiperheessä kokataan tavallista kotiruokaa ja leivotaan?
Kyllä, ja jos kokataan, se on jotain makaronia, pastaa, vehnäjauhoista tehtyä mössöä, jossa ei ole vitamiineja.
Vähän sama meillä. Lasten lapsien synttäreillä saadaan hyvät tarjoilut. Lapsia on kaksi. Parhaita maan päällä. Siinä yhden vuoden tarjoilut ovat, jollemme tuppaudu useammin. Saatamme joskus saada ruokaakin tuppautuessamme.
Kahden tunnin päästä siivoilevat astioita pois, siinä mielessä että voitte poistua.
Välimatka on vajaa 100 kilometriä. He tulevat meille kahden lapsensa kanssa yleensä kahdeksi yöksi.
lähtevät myöhään iltapäivällä.
Loppuilta menee siivoamisessa.
Harvoin tuovat mitään tullessaan.
Pizza on pizzaa ja ruokailussa syödään ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli lapset ovat hyvin valikoivia syöjiä. Olen vienyt mm. ruokaisia lohimuffineja, kasvispaistoksia ja yrttisämpylöitä (ihan vähän mietoja yrttejä), kaikki jää lapsilta syömättä. Itse ajattelen, että sitä syödään mitä on tarjolla, mutta etenkin miniä on eri mieltä. Olen vienyt myös karkkia, mutta sekin laitettiin kaappiin.
Siis trolli! Kuka vie lapsille lohimuffineja? Itsekään en söisi niitä. Mikä valmistaja niitä myy, en ole koskaan kuullut? Kertoisitko? Vai oletko ihan itse tehnyt?
Vierailija kirjoitti:
Menetkö siis yllättäen, vai tiesivätkö tulostasi? Ja jos tiesivät, olivatko kutsuneet vai ilmoititko vain itse että olet tulossa?
Tämäkin tärkeä huomio. Ja kuinka usein käy kylässä (liian usein jomman kumman mielestä?). Voi olla, että tähän kytkeytyy jotain muuta..esimerkiksi jos kutsuu itsensä kylään, niin silloin ei välttämättä voi olettaa saavansa kaikkea.
Tai jos eivät ole niin innokkaita keittiössä, kun tekevät lapsilleenkin sitä ruokaa... ehkä kannattaa itse ehdottaa kokkailua. Että vie sinne aineksia ja kysyy saako laittaa kaikille ruokaa, siinä saa samalla itselleenkin ruokaa. Eri juttu on sitten kun varsinaisesti kutsuttu kylään ja on juhlat, kyllä silloin pitää olla riittävästi tarjolla. Ja kyllä nyt kahvia silti voisi tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ja jos kokataan, se on jotain makaronia, pastaa, vehnäjauhoista tehtyä mössöä, jossa ei ole vitamiineja.
No eikö sit ole parempi, ettei tarjota mitään vieraille, kun lapsillekin tarjotaan vain mössöä?
Kumpikaan miniämme ei laita tikkua ristiin tarjoilujen kanssa. Aina omat poikamme hoitavat sen. Itse me keitämme ja leivomme koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Passiivis-aggressiivinen ap. Ei ihme, etteivät halua tavata.
Kyllä olisi ystävällistä tarjota ruokaa ja kahvia, kun toinen tuntien matkan takaa tulee. Ihme nuiva miniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei poikasi tee sinulle ihan kysymättä ruokaa?
En tiedä. Eikä tee vaikka pyytäisikin, kuten olen puolivakavissani pyytänytkin ja ehdottanut minulle maistuvia ruokia, joita poika osaa tehdä. Se johti totaaliseen kutsumattomuuteen heille.
Kyllä on surullista luettavaa. Poikani asuu 7 km:n päässä, ja jos satun ruoka-aikaan, niin aina kutsutaan syömään, vaikka olisin tullut yllättäen. Käyn kuitenkin aika harvoin, odotan heitä aina tänne. Vähintään kahvit keitetään aina minulle ja laitetaan pakkasesta pullaa uuniin. Lapsilta kysyn aina, haluavatko pizzaa ja kaakaota tai mitä muuta? He kertovat mitä haluavat ja niillä mennään.
moi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä muuta kuin että onpa hemmetin karua porukkaa suomalaisissa. Meillä ei kitsastella tarjottavissa ja kummankin sukuun pidetään yhteyttä. Lapsistakin tullut täysipäisiä kun vanhemmilla on järki päässä ja käytöstapoja
Kiitos! Olenkin tässä miettinyt, ollaanko jotenkin outoja kun tässäkin keskustelussa normaali vieraanvaraisuus on täysin tuntematon käsite ja puolison suku on vihollisia.
Minun karjalaiset sukulaiseni ovat olleet vieraanvaraisia, mutta joissakin perheissä seuraava sukupolvi ei enää ole. Itse olen näyttänyt lapsilleni esimerkkiä vieraanvaraisuudesta ja siitä, että kylään ei mennä kädet kahta puolta heiluen, vaan aina viedään jotakin.
moi
Mitä teillä sitten syötiin jos et "laittanut erikseen ruokaa". Kynsiäkö söitte? Oliko lapset aliravittuja? Kun menit itse vanhemmillesi kylään niin istuitko sohvalla tekemättä mitään? Laitettiinko perunoita kuorimaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa väkeä täällä. Kalustetuissa huoneissa kasvaneet osaavat käytöstavat, joihin kuuluu mm se, että kutsutuille vieraille tarjotaan syömistä ja juomista. Etenkin jos tulevat matkan takaa. Kutsumattomille myös, ellei satu olemaan kaapit tyhjänä. Anoppi asui muutaman kilometrin päässä, enkä ikinäolidi jättänyt tarjoamatta kahvia ja jotain syötävää. Todella tylyä porukkaa jos itse syövät ja vieras odottaa toisessa huoneessa. En menisi toiste enkä kutsuisi sellaisia ihmisiä kotiini.
Tässä ei ole anoppia kutsuttu, vaan hän on kutsunut itse itsensä. Sitten on huuli pitkällä, kun tarjoilu ei pelaa eikä talon väki ole muutenkaan innostunutta pitämään seuraa.
Tuo alkuperäinen kirjoittaja on aikuinen ihminen, joten on ihan yksin vastuussa syömisistään. Toisekseen, kun ihan itse tunkeutuu "kylään", niin onko ihme, että vastaanotto on nihkeä?
Tuossa jutussa kävi ilmi selvästi, että hän meni kutsuttuna kylään. Sanoi lopussa, että nyt ei ole vuoteen enää kutsuttu. Ettekö osaa lukea? Tuntuu, että täällä kirjoittelee hyvin itsekästä ja ei-vieraanvaraista porukkaa. Eipä ole teidänlaisianne tuttuja eikä sukulaisia, onneksi. Jos kylään kutsutaan, niin vähintään kahvia on tarjottava vieraille.
moi
Eväsleivät mukaan hyvillä täytteillä ja termospulloon kahvia, teetä tms
Sitten kun tulee nälkä menet kaikessa rauhassa syömään eväitäsi keittiön pöydän ääreen.
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama meillä. Lasten lapsien synttäreillä saadaan hyvät tarjoilut. Lapsia on kaksi. Parhaita maan päällä. Siinä yhden vuoden tarjoilut ovat, jollemme tuppaudu useammin. Saatamme joskus saada ruokaakin tuppautuessamme.
Kahden tunnin päästä siivoilevat astioita pois, siinä mielessä että voitte poistua.
Välimatka on vajaa 100 kilometriä. He tulevat meille kahden lapsensa kanssa yleensä kahdeksi yöksi.
lähtevät myöhään iltapäivällä.
Loppuilta menee siivoamisessa.
Harvoin tuovat mitään tullessaan.
"Kahden tunnin päästä siivoilevat astioita pois.."
No mitä outoa tuossa on? Kuinka kauan ruokien täytyy lämmetä ja läsöttää pöydässä, ettei appivanhemmat loukkaannu? Voi elämä miten ihmiset tekee hankalaksi elämänsä.
Vierailija kirjoitti:
Kumpikaan miniämme ei laita tikkua ristiin tarjoilujen kanssa. Aina omat poikamme hoitavat sen. Itse me keitämme ja leivomme koko ajan.
"itse me keitämme ja leivomme koko ajan" Tarkoittaako tuo, että kun esim pojan perhe tulee teille käymään, te leivotte ja keitätte ja tarjoatte koko perheelle ruokaa?? Tuohan on ihan normaalia, että kun aikuinen lapsi tulee käymään lapsuudenkotonaan/vanhemmillaan , että myös puolisolle tarjotaan, koska eihän sen puolison vanhemmat ole siellä "passaamassa" omaa lastaan, mutta kun te menette kylään poikanne luokse, voi se poika ihan hyvin hoitaa tarjoilun(varsinkin jos miniäkin käytöissä, niin miksi vieraiden kestitys olisi vain hänen harteillaan?) ja kun miniän omat vanhemmat tulee käymään, niin miniä varmaan silloin hoitaa tarjoilun. Tasapuolista.
Ja varmaan, kun poikanne menee omaan anoppilaan, miniän vanhemmat tarjoavat ruuan myös pojallesi.
Voi jumankekka, että on tylyä. Olen usein tällä palstalla ihmetellyt tuota "mitä se sulle kuuluu"-tyylistä kommentointia. Varmaan tosi v....mainen ihminen muutenkin, joka tuota harrastaa!