Isovanhemmat, saatteko lounasta ym. kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan?
Poikani perhe asuu parin tunnin ajomatkan päässä ja totta kai nälkä alkaa kalvaa pitkän ajomatkan jälkeen. Olen kuitenkin ihmetellyt, miksi on niin nihkeää laittaa ruokaa tarjolle? Pojalla ja miniällä on kaksi pientä lastakin, heillehän laitetaan ruokaa monta kertaa päivässä, mutta jostain syystä kun tulen, on kohtelu minulle nihkeää.
Kahviakin täytyy erikseen pyytää ja tulee vaivaantunut olo istua sohvalla odottamassa, toki kuuntelen lasten juttuja ja voin heille lukea vaikka kirjan. Poika tuo usein myös lehden, mutta eihän se verensokeriin auta. Pari kertaa olen mennyt keittiön pöydän ääreen juttelemaan miniän kanssa kun hän touhuaa, mutta hän on niukkasanainen ja pyysinkin anteeksi että häiritsen ja siirryin takaisin sohvalle.
Kun meille tulee vieraita, tarjoan kyllä heti lämpimän ruuan, kahvia, teetä ym. kahvipullaa ja pikkupurtavaa. Onhan siinä aikaa valmistella sen pari tuntia, ennen kuin ovat perillä.
Otin huumorin varjolla tilanteen puheeksi poikani kanssa ja vitsailin, että kutsun itseni syömään heille viikon päästä, ja silloin poikani paistaa pihvejä mulle. Tiedän, että hän melko hyvä kokki. Poika naurahti, miniä ei sanonut mitään eikä minua ole sen jälkeen pyydetty enää ollenkaan kylään. Tästä on vuosi.
Kysyisinkin, miten teillä muilla toimitaan, kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan. Pitääkö ottaa omat eväät mukaan vai miten? Itse harkitsen, että pysähdyn syömään johonkin matkan varrelle jatkossa, mutta hassultahan sekin tuntuu, kun kyläpaikassakin syödään monta kertaa päivässä.
Kommentit (1696)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä muuta kuin että onpa hemmetin karua porukkaa suomalaisissa. Meillä ei kitsastella tarjottavissa ja kummankin sukuun pidetään yhteyttä. Lapsistakin tullut täysipäisiä kun vanhemmilla on järki päässä ja käytöstapoja
Kiitos! Olenkin tässä miettinyt, ollaanko jotenkin outoja kun tässäkin keskustelussa normaali vieraanvaraisuus on täysin tuntematon käsite ja puolison suku on vihollisia.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se niinkin ettei kaikki oo anopin toiveminiöitä eikä toivevävyjä.
Ei tietenkään, mutta toimeen voi silti tulla, aikuiset ihmiset.
Ja kyllä on kokemusta hankalasta anopista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä muuta kuin että onpa hemmetin karua porukkaa suomalaisissa. Meillä ei kitsastella tarjottavissa ja kummankin sukuun pidetään yhteyttä. Lapsistakin tullut täysipäisiä kun vanhemmilla on järki päässä ja käytöstapoja
Kiitos! Olenkin tässä miettinyt, ollaanko jotenkin outoja kun tässäkin keskustelussa normaali vieraanvaraisuus on täysin tuntematon käsite ja puolison suku on vihollisia.
Pikemminkin se on järkyttävää, että EDELLEEN NYKYAIKANA SE ON SE MINIÄ, JONKA PITÄÄ OLLA VASTUUSSA TARJOILUISTA.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat saa tänään kalakeittoa, itse tehtyjä sämpylöitä, cheesecakea jälkkäriksi.
Teethän heillekin selväksi, että jälkiruokana on cheesecakea eikä juustokakkua?
Kuulostat ihan mun anopilta: ilmoitti miehelleni että kälyni alkaa yöpyä meillä opiskelun tähden, käly kulkee miten kulkee eikä minulle edes kerrota koska tulee ja silti anoppi haukkuu minua kun en ole varannut kälylle ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Olimme vkl lapsenlapsemme synttäreillä ja kerroin jo etukäteen, että tuomme koko isolle porukalle kakun, suolaista piirakkaa, Runebergin torttuja ja laskiaispullia, ettei tukevasti raskaana olevan miniän tarvitse väsyneenä miettiä tarjoiluja. Ilolla otettiin vastaan. Ja kahvipöydästä noustuamme miniä istahti sohvalle seurustelemaan muiden kanssa ja minä sujuvasti laitoin jääkaappiin tarjoilujen rippeet ja täytin tiskikoneen siitä numeroa tekemättä ja pappa leikki lapsenlapsen kanssa uusilla leluilla.
Meillä on todella lämpimät välit kaikkiin miniöihimme ja vävyihimme ja yhteyttä pidetään ja kylään kutsutaan puolin ja toisin. Olen aina valmis auttamaan lapsenlapsen kanssa, haen päiväkodista, vien leikkipuistoon, otan yökylään tai hoidan heillä. Jos on pidempi tauko esim. ollessamme lomalla, tulee ihan varmasti videopuhelu isovanhemmille. Kiitos rakkaat lapsemme ja teidän puolisonne!
Katsopa peiliin ja mieti löytyyköhän syy sieltä.
Ilmoitatko olevasi tulossa? Jos, niin kysytkö tarviiko tuoda jotain tullessa? Pelisäännöt on hyvä sopia tehdä selviksi, eli syödäänkö vaiko kahvitellaan vaan.
En minäkään koskaan ole sen kummemmin varautunut yllätysruokailijoihin, mutta toki aina jotain pientä purtavaa kotoa löytyy. Kyllä se meillä toimii siten, että ennakkoon ilmoitetaan tai kutsutaan. Joitain poikkeuksia toki jos vaikka lapsen lapsi sattuu olla kipeenä niin silloin tulevat pikahälytyksellä ja kyllä potilaalle ruokaa aina löytyy.
Toisaalta jos eivät "vapaaehtoisesti" halua sinua sinne, vaan käyntisi on pelkkä pakollinen kuvio, on syyt todennäköisimmin jossain syvällä ja ne ois hyvä puhumalla hoitaa ja tehdä sen perusteella ratkaisut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Passiivis-aggressiivinen ap. Ei ihme, etteivät halua tavata.
Eikä ole. Aivan normaali asia, että tuollaista ihmettelee. Kummastelen kyllä ettei syötävää tai juotavaa tarjota. Se kuuluu jo ihan perustapoihin kun joku tulee kylään niin tarjoillaan syötävät ja juotavat.
Jos joku tulee yllättäen vierailulle, niin meillä ei välttämättä ole oikeasti mitään tarjottavaa. Meillä on myös aika aktiivinen elämän tapa, joten välttämättä ei olla edes kotona. Olen myös sen verran itsekäs, että en ala muuttamaan suunnitelmia yllätysvieraiden takia.
Niin tuollaisissa tapauksissa voi käydä kaupasta jotain hakemassa. Ihan outoa porukkaa suurin osa tässä ketjussa. Kylään ei saa tulla ja jos kehtaa tulla kylään niin mitään tarjottavaa on ainakin aivan turha odottaa. 🙄 Onko ihmiset todellakin tuollaisia vai provotaanko täällä?
Täytyy myöntää, että joskus pyydän omien vanhempien apua ihan viime hetkellä pakon edessä kun olen ihan totaalisen loppu. En todellakaan jaksaisi palvella, siivota laittaa...siis yhtään mitään!
Sä olet sun pojan äiti. Sun poika voi keittää sulle kahvit ja tehdä ruoat sulle, kun tulet kylääm. Miniä voi keittää kahvit ja tehdä ruoat omalle äidilleen, kun hänen äitinsä tulee kylään.
Täytyy ottaa huomioon olosuhteet. Nuori pari ja raha tiukalla niin voi mennä ruokakassin kanssa. Voi kertoa miten voi auttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Passiivis-aggressiivinen ap. Ei ihme, etteivät halua tavata.
Eikä ole. Aivan normaali asia, että tuollaista ihmettelee. Kummastelen kyllä ettei syötävää tai juotavaa tarjota. Se kuuluu jo ihan perustapoihin kun joku tulee kylään niin tarjoillaan syötävät ja juotavat.
Jos joku tulee yllättäen vierailulle, niin meillä ei välttämättä ole oikeasti mitään tarjottavaa. Meillä on myös aika aktiivinen elämän tapa, joten välttämättä ei olla edes kotona. Olen myös sen verran itsekäs, että en ala muuttamaan suunnitelmia yllätysvieraiden takia.
Niin tuollaisissa tapauksissa voi käydä kaupasta jotain hakemassa. Ihan outoa porukkaa suurin osa tässä ketjussa. Kylään ei saa tulla ja jos kehtaa tulla kylään
Täytyy ilmoittaa etukäteen muuten aikataulut menee sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Sä olet sun pojan äiti. Sun poika voi keittää sulle kahvit ja tehdä ruoat sulle, kun tulet kylääm. Miniä voi keittää kahvit ja tehdä ruoat omalle äidilleen, kun hänen äitinsä tulee kylään.
Kuulut varmaan niihin ihmisiin, joilla on jääkaapissakin eri hyllyt sun ruokatarvikkeille ja mun ruokatarvikkeille. Vahingossakaan ei jeesata toista eikä varsinkaan toisen sukulaisia. Roskapussien vientivuoroista tulee kamala riita, sen sijaan, että ihan vaan veisi mennessään ulos. Minä pyyhin keittiön pöydän eilen, en tasan tarkkaan pyyhi tänään! Jne.
Kyllä todellakin on mennyt ihmeelliseksi ihmissuhdevoimisteluksi normaali kylässä käynti näköjään. Ei ole mukamas mitään tarjottavaa lapsiperheellä yhdelle isovanhemmalle. Mielenosoitusta se on, jos ei mitään tarjota. Henkinen keskisormen näyttö niin sanoakseni. Vieraalle voi tarjota vaikka voileipiä ja kahvia. Ei tarvitse olla mitään suolaisia piirakoita tai leivonnaisia. Tarvitaan yhteisöllisyyttä tähän Suomeen nyt!
Vierailija kirjoitti:
Miksi et tuo ruokaa tuliaisena? Me ei tahdota liian pieniä tarjouksesta ostettuja vaatteita eikä myöskään leluja yhtään lisää!
Oletko niin typerä ja köyhä ettet osaa ruokaa laittaa ja tarjota?
Mene ulisemaan noista vaatteista ja leluista muihin anoppienhaukkumisketjuihin, typerys!
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat ihan mun anopilta: ilmoitti miehelleni että kälyni alkaa yöpyä meillä opiskelun tähden, käly kulkee miten kulkee eikä minulle edes kerrota koska tulee ja silti anoppi haukkuu minua kun en ole varannut kälylle ruokaa.
Kuinka monta kertaa trollaat tän saman joka ketjuun? Tässä on kyse siitä, että nuorempi polvi ei osaa olla vieraanvarainen. Opettele lukemaan!
Voihan isovanhemmille iskeä eteen kylmiä nakkeja jääkaapista vaikka, jos niin nälissään tulevat. Kai ne osaavat ruokailla.
Onhan se niinkin ettei kaikki oo anopin toiveminiöitä eikä toivevävyjä.