Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isovanhemmat, saatteko lounasta ym. kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan?

Vierailija
27.03.2023 |

Poikani perhe asuu parin tunnin ajomatkan päässä ja totta kai nälkä alkaa kalvaa pitkän ajomatkan jälkeen. Olen kuitenkin ihmetellyt, miksi on niin nihkeää laittaa ruokaa tarjolle? Pojalla ja miniällä on kaksi pientä lastakin, heillehän laitetaan ruokaa monta kertaa päivässä, mutta jostain syystä kun tulen, on kohtelu minulle nihkeää.

Kahviakin täytyy erikseen pyytää ja tulee vaivaantunut olo istua sohvalla odottamassa, toki kuuntelen lasten juttuja ja voin heille lukea vaikka kirjan. Poika tuo usein myös lehden, mutta eihän se verensokeriin auta. Pari kertaa olen mennyt keittiön pöydän ääreen juttelemaan miniän kanssa kun hän touhuaa, mutta hän on niukkasanainen ja pyysinkin anteeksi että häiritsen ja siirryin takaisin sohvalle.

Kun meille tulee vieraita, tarjoan kyllä heti lämpimän ruuan, kahvia, teetä ym. kahvipullaa ja pikkupurtavaa. Onhan siinä aikaa valmistella sen pari tuntia, ennen kuin ovat perillä.

Otin huumorin varjolla tilanteen puheeksi poikani kanssa ja vitsailin, että kutsun itseni syömään heille viikon päästä, ja silloin poikani paistaa pihvejä mulle. Tiedän, että hän melko hyvä kokki. Poika naurahti, miniä ei sanonut mitään eikä minua ole sen jälkeen pyydetty enää ollenkaan kylään. Tästä on vuosi.

Kysyisinkin, miten teillä muilla toimitaan, kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan. Pitääkö ottaa omat eväät mukaan vai miten? Itse harkitsen, että pysähdyn syömään johonkin matkan varrelle jatkossa, mutta hassultahan sekin tuntuu, kun kyläpaikassakin syödään monta kertaa päivässä.

Kommentit (1696)

Vierailija
1341/1696 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa väkeä täällä. Kalustetuissa huoneissa kasvaneet osaavat käytöstavat, joihin kuuluu mm se, että kutsutuille vieraille tarjotaan syömistä ja juomista. Etenkin jos tulevat matkan takaa. Kutsumattomille myös, ellei satu olemaan kaapit tyhjänä. Anoppi asui muutaman kilometrin päässä, enkä ikinäolidi jättänyt tarjoamatta kahvia ja jotain syötävää. Todella tylyä porukkaa jos itse syövät ja vieras odottaa toisessa huoneessa. En menisi toiste enkä kutsuisi sellaisia ihmisiä kotiini.

Tässä ei ole anoppia kutsuttu, vaan hän on kutsunut itse itsensä. Sitten on huuli pitkällä, kun tarjoilu ei pelaa eikä talon väki ole muutenkaan innostunutta pitämään seuraa.

Tuo alkuperäinen kirjoittaja on aikuinen ihminen, joten on ihan yksin vastuussa syömisistään. Toisekseen, kun ihan itse tunkeutuu "kylään", niin onko ihme, että vastaanotto on nihkeä?

Vierailija
1342/1696 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei.

Olen menossa etelään kahden lapseni perheeseen käymään. Junamatka n. 7 tuntia. Enkö saa siellä kummassakaan ollenkaan ruokaa enkä patjapaikkaa. Luuletteko, että kuolen nälkään ja janoon. Enhän toki osaa vieraassa paikassa käydä edes kaupassa. Otanpa ennen lähtöäni yhteyttä hautaustoimistoon. Voisikohan joku vakuutusfirma myydä sopivaa "hautausvakuutusta"...?

Miksi uhriutua? Tunnistatko omasta käytöksestä samoja piirteitä kuin ap:llä? Haukut lapsesi, heidän puolisonsa sekä jopa lapset? Sitten alat pyytämään pihviä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1343/1696 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle... Luojan KIITOS et ole anoppini. Vie ruokaa mukanasi, valmista se ja auta kotitöissä muutenkin... tyhmä laiska le..mä.

Vierailija
1344/1696 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt ihmetyttää, että kutsutaanko pojan perheeseen kylään, mutta ei tarjota mitään?  Onpa outoa! Vai olisiko että ap. kuvittelee, että kyllähän sen oman lapsen perheeseen voi mennä kyläilemään niin usein kuin haluaa, ihan kutsumatta, vaikka joka toinen päivä tai joka viikko.  Että enhän minä voi olla ei-toivottu, olen eri asia kuin ne kaikki muut, jotka tunkevat kutsumatta kylään.

Mulla anoppi asuu lähellä. Hän oli juurikin tuppautuja, joskaan ei ensimmäisenä ollut ruokapöytään tunkeutumassa.

Sanoin monta kertaa, että ei tarvitse ihan joka päivä tulla käymään. Vastaus oli, että ei tästä ole HÄNELLE mitään vaivaa. Jatkoin, että mä en halua vieraita kotiini joka päivä, mutta ei mennyt perille. Ei mun sanomana eikä mieheni sanomana. Vielä oli niin ovela, että kävi harvoin silloin kun mieheni oli kotona, häiriköi vain äitiyslomalla olevaa miniäänsä.

Vierailija
1345/1696 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kirjoittelusta paista selvästi läpi, että hän ei jostain syystä ole tervetullut poikansa ja miniänsä luo. Jotain siinä on taustalla, että miniä ei puhu, ruokaa eikä edes kahvia tarjota. Ap voisi katsoa peiliin ja muistella, onko tullut sanottua tai tehtyä jotain loukkaavaa.

ehkä on vääräntyylisesti hirveellä vuodatuksella pyydetty mökkiremppaan poikaa jota ois enemmän tarvittu omassa lapsiperhearjessaan

Vierailija
1346/1696 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kirjoittelusta paista selvästi läpi, että hän ei jostain syystä ole tervetullut poikansa ja miniänsä luo. Jotain siinä on taustalla, että miniä ei puhu, ruokaa eikä edes kahvia tarjota. Ap voisi katsoa peiliin ja muistella, onko tullut sanottua tai tehtyä jotain loukkaavaa.

ehkä on vääräntyylisesti hirveellä vuodatuksella pyydetty mökkiremppaan poikaa jota ois enemmän tarvittu omassa lapsiperhearjessaan

Siinähän ei sinänsä ole mitään pahaa, jos pyytää apua. Mutta jos pyynnössä (vai kuitenkin käskyssä) on mukana velvoite totella ja suorittaa annettu tehtävä välittömästi, niin sitten mennään jo pieleen. .

Vierailija
1347/1696 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka/mikä on     ap     , johon jokusen kerran viitataan?

Kauhuanoppi. Narsistinen tuppautuja, joka ei voi sietää sitä että poika ei ole enää hänen käskyvaltansa alla eikä toteuta äitinsä visiota, miten perhe-elämää tulee toteuttaa. Tämä kaikki tietysti miniän vika.

Vierailija
1348/1696 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miniät eivät yleensä pidä anopeistaan eivätkä anopit pidä miniöistään. Kohtelu voi olla nihkeää, jos appivanhemmat menevät yllätyskylään ja sekoittavat lapsiperheen aikataulun pahasti.

"Olen kuitenkin ihmetellyt, miksi on niin nihkeää laittaa ruokaa tarjolle?" Oletko ajatellut tätä asiaa miniäsi kannalta? Miniä voi kokea anopin (ja appiukon) vierailun epämiellyttävänä ja tungettelevana. Onko Sinulla huonot välit miniääsi ja poikaasi?

"Kahviakin täytyy erikseen pyytää" Voit keittää omat kahvit mukaan termospulloon ja juoda kahvin autossa. "eikä minua ole sen jälkeen pyydetty enää ollenkaan kylään. Tästä on vuosi." Oletko kysynyt suoraan, miksi Sinua ei pyydetä kylään?

Yleensä siihen on syynsä, miksi vanhempia, appivanhempia, sisaruksia tai sukulaisia ei pyydetä kylään. Huonot ihmissuhteet, riidat ja kireät välit aikuisten lasten, vanhempien, miniöitten, vävyjen ja appivanhempien välillä. Toisen yksityiselämään ja perheasioihin sekaantuminen. Komentelu, määräily ja kotirauhan rikkominen. Isovanhemmat puuttuvat ja sekaantuvat lastenhoitoon ja lastenkasvatukseen ja lasten vanhemmat eivät pidä tästä.

Vierailija
1349/1696 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme kutsu appivanhempia kylään koska joka kerta on tullut ylikävelty, lytätty ja turta olo.

MIKÄÄN ei kelpaa ja kaikkeen sekaannutaan ja kaikkea arvostellaan. Ja kaikki haukutaan myöhemmin selän takana.

Istutaan sellainen hapan ivahymy naamalla ja listataan mistä natkuttaa.

He ei ole käyneet tässä uudessa talossa ollenkaan enkä heitä tänne halua pahaa oloaan hönkimään.

Vierailija
1350/1696 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miniät eivät yleensä pidä anopeistaan eivätkä anopit pidä miniöistään. Kohtelu voi olla nihkeää, jos appivanhemmat menevät yllätyskylään ja sekoittavat lapsiperheen aikataulun pahasti.

"Olen kuitenkin ihmetellyt, miksi on niin nihkeää laittaa ruokaa tarjolle?" Oletko ajatellut tätä asiaa miniäsi kannalta? Miniä voi kokea anopin (ja appiukon) vierailun epämiellyttävänä ja tungettelevana. Onko Sinulla huonot välit miniääsi ja poikaasi?

"Kahviakin täytyy erikseen pyytää" Voit keittää omat kahvit mukaan termospulloon ja juoda kahvin autossa. "eikä minua ole sen jälkeen pyydetty enää ollenkaan kylään. Tästä on vuosi." Oletko kysynyt suoraan, miksi Sinua ei pyydetä kylään?

Yleensä siihen on syynsä, miksi vanhempia, appivanhempia, sisaruksia tai sukulaisia ei pyydetä kylään. Huonot ihmissuhteet, riidat ja kireät välit aikuisten lasten, vanhempien, miniöitten, vävyjen ja appivanhempien välillä. Toisen yksityiselämään ja perheasioihin sekaantuminen. Komentelu, määräily ja kotirauhan rikkominen. Isovanhemmat puuttuvat ja sekaantuvat lastenhoitoon ja lastenkasvatukseen ja lasten vanhemmat eivät pidä tästä.

Mun anoppi kysyi multa että miksi häntä ei kutsuta meille. Tai siis kysynyt useamman kerran. Olen kertonut, että hän on epäkunnioittava, tallova, pilkallinen, puuttuu meidän henkilökohtaisiin asioihin, kuten rahan käyttöön ja lasten kasvatukseen.

Mä olen vain ymmärtänyt kaiken väärin, väitti anoppi. Hän kun (rumpujen pärinää) hyvää hyvyyttään on vain ystävällisesti opastanut....

Enää en vaivaudu vastaamaan. Täysin kaivoon heitettyä aikaa narsistille yrittää selittää, että hänessä on jotain vikaa.

Vierailija
1351/1696 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menetkö siis yllättäen, vai tiesivätkö tulostasi? Ja jos tiesivät, olivatko kutsuneet vai ilmoititko vain itse että olet tulossa?

Kyllä ovat tienneet tulostani. Olen ehdottanut etukäteen viikonloppuja, milloin voisin tulla, ja ovat valinneet itselleen sopivan ajankohdan. Tämä on ollut meillä aina käytäntönä.

Miksi menet kylään heille? Miksi et kutsu lapsenlapsia sulle viikonlopuksi? Jos heillä oon tiukkaa, niin eivät he kaipaa yhtä passattavaa lisäksi.

Ovatko lapsenlapset koskaan olleet sulla hoidossa, että vanhemmat ovat voineet vain olla?

Vierailija
1352/1696 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmasti ihan eri asia "kutsua itsensä kylään" kuin mennä kutsuttuna.

Minusta anopin pitäisi myös ymmärtää ettei esim.kahden pienen lapsen äidillä ole välttämättä aikaa tai jaksamista passata siinä vielä anoppia viiden tähden illallisilla. Me kyllä keitetään yleensä vieraille kahvit. Jos joku sattuu ruoka-aikaan tulla, niin yleensä kysytään myös vieraalta haluaako syödä.

Varta vasten vieraalle ruoka laitetaan vaan jos on kutsuttu joku meille syömään. Jos joku tulee yllättäen kylään, niin ei meillä välttämättä ole edes mitään kahvileipää. Omasta anopista pakko sanoa,ettei hän ole se odotetuin vieras koska A) hänellä on tapana arvostella kotiamme ja muitakin asioita B) hän saattaa tuppautua kysymättä kylään vaikka aikaisin aamulla (en ymmärrä miksei näin kännykkä aikana voi soittaa ja ilmoittaa) C) ei ole mikään mukava luonne,suorastaan ilkeä. Toiseen lapseensa on välit menneet niin etteivät ole vuoteen olleet tekemisissä.

Ja nuo on valitettavasti totta! Turha aina miniää syyttää, jos olis aihetta itse peiliin katsoa.

Vierailija
1353/1696 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei varmaan ole koskaan ollut töissä kodin ulkopuolella. En nimittäin tiedä yhtään työpaikkaa, jossa syötäisiin kahden tunnin välein.

Vierailija
1354/1696 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhempien tehtävä on tuoda syötävää ja juotavaa mukanaan.

Vierailija
1355/1696 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isovanhempien tehtävä on tuoda syötävää ja juotavaa mukanaan.

Ei ole vaan heiltä odotetaan samaa normaalia käytöstä kuin muiltakin. Ap:lle ylivoimainen tehtävä.

Vierailija
1356/1696 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai ruokaa ja kahvia tarjotaan puolin ja toisin. Meilläkin etäisyyttä sen verran että jossakin pitäisi käydä syömässä jos päiväseltään kävisimme eikä perillä mitään ruokaa olisi. Ajomatka suuntaansa kolmisen tuntia pelkästään ja aamusta aikaisin lähdemme ja illalla myöhään kotona. Kesäisin joskus yövymme mutta useimmiten lapsen perhe yöpyy meillä kun enemmän tilaa. Ruokaa tekee se joka haluaa kokkailla eli välillä nuoret vaikka olisivat meillä. 

Enpä uskoisi että viitsisin kovin usein käydä ap:n kuvaileman kaltaisen perheen luona jos ei edes keskustelua miniän kanssa ja muutoinkin ollaan kovin vaikeita kaikessa. Siitäkin huolimatta että näkisin lapsenlapsia kovin harvoin tai en lainkaan.

Niinpä, kyllä sitä kaipaisi miniänkin kanssa juttelua ja kuulumisten vaihtoa. Pojan kanssa soittelenkin silloin tällöin ja jutellaan, mutta hänkin niin kiireisen oloinen. Tietysti lapsia on mukava nähdä, mutta kyllä aikuistenkin tulisi pystyä juttelemaan kun kylään on kerran pyydetty.

Mutta: kaipaako miniä kuulumisten vaihtoa kanssasi?

Vierailija
1357/1696 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saa, enkä mene enää katsomaan lapsia. Se on tämä nykyajan tapa, ettei vanhukset ole hyväksi lapsille. 

Olisiko peiliin katsomisen paikka, jos noin on?

Vierailija
1358/1696 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille isovanhemmat ovat tervetulleita milloin haluavat, vaikka yöksi tai pariksikin. Aina otamme heidät ilolla vastaan. He tietävät, ettei meillä ole aina aikaa heitä viihdyttää eikä palvella, ja jos meille tulevat, on ihan selvä juttu, että auttavat vähän lasten kanssa. 

Meillä saavat olla kuin kotonaan. Ruokaa on jääkaapissa saatavilla, jos sattuu hiukomaan yhteisten ruoka-aikojen ulkopuolella. Monesti tuovat myös jotain tuliaisena, etteivät ole "elättinä" tai kysyvät, voivatko auttaa ruuan tai esim. pyykkien kanssa. Meillä on onneksi neliöitä ja lääniä, joten ei tarvitse kylki kyljessä olla ja vieraatkin voivat vetäytyä omaan rauhaan niin halutessaan. Mielellämme toki myös vietämme aikaa heidän kanssaan. 

Vierailija
1359/1696 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmetyttää ilkeät kommentit ap:lle. Hänhän meni sovitusti käymään poikansa ja miniänsä luona. Eli kutsuttuna, niin kyllä kahvit tms. kuuluu tarjota. Aiempien kokemusten perusteella olisin ehkä ottanut omat eväät mukaan. Ap:han halusi auttaa ja olisi vauvaa katsonut vähän aikaa, että miniä voi mennä vaikka kauppaan. Minä imetin vauvan ja lypsin jemmaan maitoa, että äitini/anoppi hoitivat yleensä nukkuvaa vauvaa. Lasten ruokailutottumukset ovat kyllä yleensä helppo riitelyn ja mielensäpahoittelun aihe. Siihen soisin puolin ja toisin ymmärtämystä. Meillä anoppi paistoi aina lettuja, vaikka lounas olisi ollut tunnin päästä. Sinä päivänä lounaan syönti jäi vähän vähemmälle. Suosittelisin ap:ta nauttimaan elämästä ystävien kanssa ja ilmoittautuvan vaikka Spr:n ystäväpalveluun. Ja tuhlaamaan omaan elämäänsä rahansa. Tuli tuossa anopin kaappien kaivelusta mieleen. Appivanhemmat muuttivat rivitaloon ja me heidän taloonsa. Anoppi tuli käymään ja katseli kaikki kaapit läpi, mitä säilytän missäkin kaapissa ja etsi jopa jotain unohtuneita tavaroitaan. Silloin risoi, nyt ei enää. Hän kyllä kehui, että hyvin ovat järjestyksessä.

Vierailija
1360/1696 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihmetyttää ilkeät kommentit ap:lle. Hänhän meni sovitusti käymään poikansa ja miniänsä luona. Eli kutsuttuna, niin kyllä kahvit tms. kuuluu tarjota. Aiempien kokemusten perusteella olisin ehkä ottanut omat eväät mukaan. Ap:han halusi auttaa ja olisi vauvaa katsonut vähän aikaa, että miniä voi mennä vaikka kauppaan. Minä imetin vauvan ja lypsin jemmaan maitoa, että äitini/anoppi hoitivat yleensä nukkuvaa vauvaa. Lasten ruokailutottumukset ovat kyllä yleensä helppo riitelyn ja mielensäpahoittelun aihe. Siihen soisin puolin ja toisin ymmärtämystä. Meillä anoppi paistoi aina lettuja, vaikka lounas olisi ollut tunnin päästä. Sinä päivänä lounaan syönti jäi vähän vähemmälle. Suosittelisin ap:ta nauttimaan elämästä ystävien kanssa ja ilmoittautuvan vaikka Spr:n ystäväpalveluun. Ja tuhlaamaan omaan elämäänsä rahansa. Tuli tuossa anopin kaappien kaivelusta mieleen. Appivanhemmat muuttivat rivitaloon ja me heidän taloonsa. Anoppi tuli käymään ja katseli kaikki kaapit läpi, mitä säilytän missäkin kaapissa ja etsi jopa jotain unohtuneita tavaroitaan. Silloin risoi, nyt ei enää. Hän kyllä kehui, että hyvin ovat järjestyksessä.

Miten ihmeessä voit ap:n jutuista päätellä, että vierailu oli sovittu. Hän antoi vaihtoehdot päivämääristä ja poika joutui valitsemaan jonkun, jotta pääsee puhelusta eroon. Eli ei ollut sovittu, vaan saneltu.