Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhemmat, saatteko lounasta ym. kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan?

Vierailija
27.03.2023 |

Poikani perhe asuu parin tunnin ajomatkan päässä ja totta kai nälkä alkaa kalvaa pitkän ajomatkan jälkeen. Olen kuitenkin ihmetellyt, miksi on niin nihkeää laittaa ruokaa tarjolle? Pojalla ja miniällä on kaksi pientä lastakin, heillehän laitetaan ruokaa monta kertaa päivässä, mutta jostain syystä kun tulen, on kohtelu minulle nihkeää.

Kahviakin täytyy erikseen pyytää ja tulee vaivaantunut olo istua sohvalla odottamassa, toki kuuntelen lasten juttuja ja voin heille lukea vaikka kirjan. Poika tuo usein myös lehden, mutta eihän se verensokeriin auta. Pari kertaa olen mennyt keittiön pöydän ääreen juttelemaan miniän kanssa kun hän touhuaa, mutta hän on niukkasanainen ja pyysinkin anteeksi että häiritsen ja siirryin takaisin sohvalle.

Kun meille tulee vieraita, tarjoan kyllä heti lämpimän ruuan, kahvia, teetä ym. kahvipullaa ja pikkupurtavaa. Onhan siinä aikaa valmistella sen pari tuntia, ennen kuin ovat perillä.

Otin huumorin varjolla tilanteen puheeksi poikani kanssa ja vitsailin, että kutsun itseni syömään heille viikon päästä, ja silloin poikani paistaa pihvejä mulle. Tiedän, että hän melko hyvä kokki. Poika naurahti, miniä ei sanonut mitään eikä minua ole sen jälkeen pyydetty enää ollenkaan kylään. Tästä on vuosi.

Kysyisinkin, miten teillä muilla toimitaan, kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan. Pitääkö ottaa omat eväät mukaan vai miten? Itse harkitsen, että pysähdyn syömään johonkin matkan varrelle jatkossa, mutta hassultahan sekin tuntuu, kun kyläpaikassakin syödään monta kertaa päivässä.

Kommentit (1696)

Vierailija
1121/1696 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä mene koskaan lapsenlapsiani katsomaan, vaan menen kylään tyttäreni luo tai auttamaan tyttäreni perhettä.

En mene sinne miettimään mitä kaikkea minä vaadin tai miten minusta asioiden pitäisi siellä olla tai mitä minä siitä saan.

Tällä viikolla olen kokannut heille ruokaa ja käynyt kerran kaupassakin, koska ovat kipeinä koko porukka. Tartuntavaaran takia en ole mennyt sisälle, vaan kuistille vienyt - ja kysyin ensin tarkoin, mitähän he pystyisi syömään, enkä vääntänyt sienimuffineja, koska minusta lasten pitää syödä sienimuffineja.

Vierailija
1122/1696 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kommentteja lukiessa kiitän taas omasta anopista joka kylläkin ex anoppi, mutta silti edelleen rakas ja aina tervetullut meille, hän tuo tullessaan jotain ja itse tarjoan niin kahvit kuin ruokaakin riippuen tilanteesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1123/1696 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä kommentteja lukiessa kiitän taas omasta anopista joka kylläkin ex anoppi, mutta silti edelleen rakas ja aina tervetullut meille, hän tuo tullessaan jotain ja itse tarjoan niin kahvit kuin ruokaakin riippuen tilanteesta.

Niin, varmasti me kaikki joilla on ap:n kaltainen hirviöanoppi olisimme kiitollisia ihansta anopista.

Mun edellisen poikaystävän lapsuudenperhe oli IHANA. He kohteli kuin omaa lasta, olivat ystävällisiä, kannustavia ja kaikin puolin rakastavia.

Vierailija
1124/1696 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa aapeen tapauksessa voi olla niin, että hän menee omasta ilmoituksestaan kylään, siis kutsumatta.

Tai poikansa on kutsunut, mutta miniälle ei ole kerrottu, saatikka kysytty, onko sopiva päivä kyläilijää kutsua.

Mun miehen suku työntyi ilmoittamatta milloin sattuu meille. Heille puhelin oli ilmeisen tuntematon käsite. Ottaa vaan puhelimen käteen, ja soittaa kysyäkseen, sopiiko tulla käymään.

Olimme syömässä, kun miehen sisko perheineen tuli yllätyskäynnille. Tää sisko katsoi, mitä syömme, ja vielä näki tarpeelliseksi arvostella ruokaa. "aika erikoinen yhdistelmä tuo ruoka, heh heh heh hee". Kovasti sitä nauratti.

Kyllä meni maku koko porukkaan.

Vierailija
1125/1696 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tossa aapeen tapauksessa voi olla niin, että hän menee omasta ilmoituksestaan kylään, siis kutsumatta.

Tai poikansa on kutsunut, mutta miniälle ei ole kerrottu, saatikka kysytty, onko sopiva päivä kyläilijää kutsua.

Mun miehen suku työntyi ilmoittamatta milloin sattuu meille. Heille puhelin oli ilmeisen tuntematon käsite. Ottaa vaan puhelimen käteen, ja soittaa kysyäkseen, sopiiko tulla käymään.

Olimme syömässä, kun miehen sisko perheineen tuli yllätyskäynnille. Tää sisko katsoi, mitä syömme, ja vielä näki tarpeelliseksi arvostella ruokaa. "aika erikoinen yhdistelmä tuo ruoka, heh heh heh hee". Kovasti sitä nauratti.

Kyllä meni maku koko porukkaan.

Mun appivanhemmat tuli itsenäisyyspäivän aamuna seitsemältä. Mulla oli tentti seuraavana päivänä. Appi sanoi että olen tyhmä kun joudun lukemaan tenttiin. Ei hänen tyttärensä vaan koskaan lue tentteihin.

No ,minä olen nykyään maisteri, tää käly ei ole vieläkään valmistunut.

Vierailija
1126/1696 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten usein tämä aloittaja on käynyt istumassa sohvalla odottaen palvelua? Sopiiko aika perheelle? Onko sovittu etukäteen?

En minä ainakaan halua arkeni keskelle ketään sohvalla istuksijaa. Jos vieras tahtoo pölähtää arjen keskelle, niin tekee itsensä hyödylliseksi, keittää vaikka itse ne kahvit.

Ja jos en etukäteen tiedä vieraista, niin ei sitä ruokaa välttämättä ole kuin omalle perheelle. En minä ehdi kauppaan, jos joku ilmoittaa olevansa tulossa tänään meille.

Vierailija
1127/1696 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten usein tämä aloittaja on käynyt istumassa sohvalla odottaen palvelua? Sopiiko aika perheelle? Onko sovittu etukäteen?

En minä ainakaan halua arkeni keskelle ketään sohvalla istuksijaa. Jos vieras tahtoo pölähtää arjen keskelle, niin tekee itsensä hyödylliseksi, keittää vaikka itse ne kahvit.

Ja jos en etukäteen tiedä vieraista, niin ei sitä ruokaa välttämättä ole kuin omalle perheelle. En minä ehdi kauppaan, jos joku ilmoittaa olevansa tulossa tänään meille.

Ap vastaa. Vierailuni ovat harventuneet vuosien saatossa kun en tunne olevani tervetullut. nyt en ole vuoteen käynyt, aiemmin noin kaksi tai kolme tai ihan max. 4 kertaa vuodessa käväisin. Että en ole taakaksi ollut. Kuten jollain muullakin, minäkin yhdistin samaan käyntiin omia menoja kuten pojan kaupungissa asuvien ystävien tapaamista. Olen käynyt ensin pojalla ja ennen siellä jotain ruokaa saikin, ennen kuin tilanne ajautui näin huonoksi ja tylyksi. Nyt olen sitten ajanut ko. paikkakunnalle vain ystävien kanssa teatteriin, ranvintolaan tai messuille ym. tapahtumiin pojan perhettä näkemättä.

PS. ei se minunkaan miniä tenteissä loistanut kun meni liki 10 vuotta valmistumiseen, kun tuossa on yllä puhetta tenteissä.

Vierailija
1128/1696 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anoppi on sellainen, että jos jokin (eli suurin osa maailman menosta) ei häntä kiinnosta, hän vain lösähtää jonnekin istumaan ja näyttää aivan tyytymättömältä tanhupallolta. Hän ei siis edes yritä kohteliaisuuttaan pinnistellä viittä minuuttia, vaan kököttää kuin noin kolmevuotias, jolla on tylsää.

OItiin kerran marketissa ja menin sovittamaan ulkohousuja niin sekin oli hänelle liikaa, hän rupesi kykkimään siellä marketin lattialla ihan sennäköisenä että just heittäytyy selälleen, jos ei jatketa.

Meidän häissä (jotka oli pienet, käytiin vain maistraatissa ja sitten syömässä) hän meni istumaan naulakkoon kenkätelineelle, kun ei saanut lähteä niin nopeasti kuin halusi. Tylsääääää....

Ja ei, ei ole vanha raihnas hauras jne vaan ihan vaan keskenkasvuinen.

Sitten taas jos hän haluaa paasata jossain, tuntien kulumisella ei ole mitään väliä. Maailmahan pyörii hänen ympärillään.

Vierailija
1129/1696 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suureen ikäluokkaan kuuluva, kaiken erittäin helpolla saanut ap syököön omaan piikkiin ja kehukoon itseään shellin baarissa, ei sitä kukaan normaali jaksa kuunnella.

Vierailija
1130/1696 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa. Vierailuni ovat harventuneet vuosien saatossa kun en tunne olevani tervetullut. nyt en ole vuoteen käynyt, aiemmin noin kaksi tai kolme tai ihan max. 4 kertaa vuodessa käväisin. Että en ole taakaksi ollut. Kuten jollain muullakin, minäkin yhdistin samaan käyntiin omia menoja kuten pojan kaupungissa asuvien ystävien tapaamista. Olen käynyt ensin pojalla ja ennen siellä jotain ruokaa saikin, ennen kuin tilanne ajautui näin huonoksi ja tylyksi. Nyt olen sitten ajanut ko. paikkakunnalle vain ystävien kanssa teatteriin, ranvintolaan tai messuille ym. tapahtumiin pojan perhettä näkemättä.

PS. ei se minunkaan miniä tenteissä loistanut kun meni liki 10 vuotta valmistumiseen, kun tuossa on yllä puhetta tenteissä.

Mitä sinä ajat takaa näillä avautumisilla?

Jos haluat tilanteeseen parannusta, sinun pitää miettiä, mitä olet tehnyt.

Oikeasti.

Sen jälkeen ottaa poikaasi yhteyttä ja pyytää käytöstäsi anteeksi. Lapsilta ja miniältä myös.

Lopettaa tuo aivan jatkuva typerä miniän mollaaminen.

1131/1696 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et itse tajua että susta ei tykätä niin vittuako änkeet sinne älä mene äläkä valita.

Vierailija
1132/1696 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletat aika paljon asioita. Ei nykymaailmassa yleensä tarjota vieraille lämmintä ruokaa, jollei asiasta ole erikseen sovittu. Kahvia tai teetä voidaan tarjota ja lisänä voi olla keksejä, kakkua tai pullaa, jos niitä kaapista tai pakastimesta löytyy. Yleensä löytyy, jos vierailusta on sovittu hyvissä ajoin, mutta joskus kaupassa käynti ei sovi aikatauluun. Jos vieras (edes lähisukulainen) alkaisi vitsin muodossa vaatia kokkaamaan itselleen ruokaa seuraavalla käynnillä, en todellakaan pitäisi siitä.

Meillä toiset isovanhemmat asuvat lähellä ja toiset kauempana. Kauempaa tulevat isovanhemmat tuovat aika usein tullessaan jotain sellaista ruokaa, josta tietävät lasten pitävän (esim. lihapullia). Ne ovat usein pakastettuja ja olleet matkan kylmälaukussa, joten ei ole tarkoituskaan syödä niitä heti. He eivät yritä vaikuttaa siihen, miten me lapsemme ruokimme ja kasvatamme, mutta ovat usein olleet suureksi avuksi.

Lapsiperheissä ei välttämättä tarjota kahta lämmintä ateriaa päivässä aikuisille. Ei ole mitenkään tavatonta, että jopa viikonloppuina pöydässä on vain yksi lämmin ateria koko perheelle. Taaperoikäisille saatetaan antaa lisäksi jotain valmislastenruokaa toisena lämpimänä ateriana. Isommille lapsille lämmitetään ehkä pakastimesta ruoka-annos, jos lapsi vaikuttaa nälkäiseltä. Yhden lämpimän aterian lisäksi tarjolla on aamupala, iltapala ja pari välipalaa. 

Kuvauksen perusteella AP kuulostaa vierailijalta, jolla on taipumusta arvostella toisten elämää ja tapoja ja jopa vaatia muita elämään hänen vaatimustensa mukaisesti. Sellainen on ikävää, eikä kannusta kutsumaan kylään.

Vierailija
1133/1696 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä...

Siinähän se ongelma kiteytyykin.

Vierailija
1134/1696 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritätkö antaa itsestäsi fiksumman ja inhimillisemmän kuvan haukkumalla miniääsi?

Vierailija
1135/1696 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ja tavat muuttuu niin se vain on. Kun menee  lapsenlapsia katsomaan matkalla pitää käydä syömässä jossain matkan varrella, muuten sitä ruokaa ei saa tai saa silloin kun perhe tekee sitä myös itselleen. Ennen tehtiin ruokaa ja kahvitettiin vieraita kun tulivat ja oltiin iloisia kun joku kylään tuli. Nyt ihmiset on väsyneitä, meni sitten sovittuun tai sopimattomaan aikaan, ihan kuin eivät ketään kylään haluaisikaan. Lapsenlapsia olisi kuitenkin mukava nähdä silloin tällöin. Välimatkaa on eikä tule usein käytyä . Ja kyllä sen vävyn valmistuminen kesti mutta tytär oli silloin jo valmistunut ja työelämässä joten ei ollut vävyllä kiire valmistua.

Vierailija
1136/1696 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä pari ehdotusta ap:lle:

1. Kysy mikä on lapsenlapsiesi lempiruoka ja ehdota ,että tuot sitä mukana tullessasi. Kylmäkallejen avulla ruuan kuljetus onnistuu kauempaakin (meillä lapset rakastavat anopin tekemiä lihapullia!). Miniä arvostaa varmasti tälläistä huomaavaista elettä sinulta.

2. Kutsu heidät kylään luoksesi ja kysy mitä he haluaisivat syödä. Anna ruokaa myös kotiin viemiseksi.

3. Tarjoa vanhemmille mahdollisuus kahdenkeskiseen vapaahetkeen treffien muodossa. Pikkulapsiperheet elävät todellisia ruuhkavuosia ja tälläiset eleet anopilta ovat todella huomaavaisia

Näillä keinoilla välit pojan perheeseen todennäköisesti paranevat. Lapsiperheet arvostavat aitoa apua ja ovat siitä kiitollisia.

Ps. On yleistä että pienet lapset ovat nirsoja, sillä makuaisti kehittyy koko iän. Älä kritisoi lastenlasten syömisiä

1. Pitääpä kysyä, en itse noita lempiruokia oikein ymmärrä. Meillä on aikuinen päättänyt tarjoilut, lapset syöneet tai jättäneet syömättä.

2. Käyvät kylässä, annan ruokaa.

3. Olen tarjonnut vapaahetkeä ottamalla vauvan hoitoon ja miniä olisi voinut lähteä shoppailemaan. Olisi tehnyt hänelle varmasti hyvää, kun vauva oli silloin vain muutaman viikon vanha ja valvotti yöllä. Totta puhuen olisi myös mielelläni viettänyt aikaa vauvan kanssa ilman että miniä tuijottaa koko ajan vieressä. Tai jopa ohjeistaa kokenutta äitiä.

On epäkohteliasta tehdä pelkästään oman päänsä mukaan ruokia muille. Toisaalta, jos tulee pikkulapsiperheeseen vaatimaan pihvejä lounaaksi, niin sehän jo kertookin kaiken. 

Miksi tartutte noihin pihveihin? Mitä väärää siinä on, jos poika kutsuu äidin kylään ja paistaa äidilleen hyvät pippuripihvit lisukkeineen?

Siinä on se väärä, että perheessä ei välttämättä syödä ollenkaan lihaa. Tai ehkä ei syödä punaista lihaa, vaan kanaa tai kalaa. En tiedä yhtäkään perhettä, jossa tarjottaisiin lounaaksi pippuripihvejä. Pihvit jätetään juhlavampiin hetkiin tai jos perhe tulee toimeen hyvin, viikonloppuun. Lounaalla syödään kalakeittoa, nakkisoppaa, jauhelihakastiketta, kanakastiketta tai jotain muuta yksinkertaista ja nopeaa.

Ehkä joskus aiemmin on tarjottu ap:lle jotain perheelle itselleen mieleistä ruokaa ja saatu tyytymätöntä palautetta. Siitä on sitten seurannut päätös, että ruokaa ei tarjota, koska se ei kelpaa.

Vierailija
1137/1696 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miniä siis on opiskellut ja tehnyt lapsia samalla sinä olet mennyt istumaan ja odottamaan ruoka tarjoilua ja kieltäytynyt kun olet ravintolaan menossa.

Vierailija
1138/1696 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli käytännössä et ole koskaan ikinä auttanut poikasi perhettä millään tavoin. Olet käyttänyt heidän kotiaan ilmaisena ravintolana ja vessatauon paikkana, jossa käyt reklamoimassa ja urputtamassa. Se poikasi koti on ollut sinulle kuin se matkan varrella oleva abc, sillä erotuksella, että tuolla ei ole tarvinnut käyttäytyä ollenkaan. Olet voinut olla just niin kaamea kuin keksit.

Ja sen lisäksi olet kyllä itse teettänyt pojallasi ilmaiseksi erilaisia paskahommia ja kiittänyt siitä syöttämällä miniälle ja lapsenlapsille pelkkää leipää ja taas urputtanut ja haukkunut poikasi lapsia.

Ja taas tölvit sitä miniääsi, mutta samaan hengenvetoon ihmettelet viattomasti, mitenköhän tämä tällaiseksi meni. Täysmysteeri.

Vierailija
1139/1696 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat varmaan taloudellisesti tiukoilla ja hävettää laittaa tarjottavaksi jotain puuroa, sosekeittoa tai eineskalapuikkoja lounaaksi. Ilmankos meni solmuun kun ehdotit pihvilounaan. Käy jollain verukkeella katsomassa löytyykö jääkaapista muuta kuin valo

Eivät ole taloudellisesti tiukoilla, brutto heillä yhteensä yli 7 tuhatta euroa, toki miniällä nyt vähemmän kun on hoitovapaalla. Ei minulla ole tuollaisia rahoja ollut koskaan.

Bruttona 7000€ ei ole mitenkään valtavan paljon etenkään, jos perhe asuu jossain, missä asunnot ovat kalliita. Meillä brutto on kai melkein 9000€/kk, eikä siitäkään nyt ihan valtavasti ylimääräistä jää, kun vähennetään asumiskulut (laina, yhtiövastike, sähkö) ja muut säännölliset menot. Emme me missään nälkärajalla ole ja pystymme varmasti tarjoamaan vieraille ruokaa, mutta ei meillä ole varaa syödä pihvejä tai kalliimpaa kalaa, joka maksaa 30-40€/kg kuin vähän juhlavampana ruokana.

Jossain syrjemmällä asumiskulut voisivat olla pienemmät, mutta sitten pitäisi olla auto ja maksaa siitä vähintään erotuksen verran.

Vierailija
1140/1696 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat varmaan taloudellisesti tiukoilla ja hävettää laittaa tarjottavaksi jotain puuroa, sosekeittoa tai eineskalapuikkoja lounaaksi. Ilmankos meni solmuun kun ehdotit pihvilounaan. Käy jollain verukkeella katsomassa löytyykö jääkaapista muuta kuin valo

Eivät ole taloudellisesti tiukoilla, brutto heillä yhteensä yli 7 tuhatta euroa, toki miniällä nyt vähemmän kun on hoitovapaalla. Ei minulla ole tuollaisia rahoja ollut koskaan.

Ei tuo nyt kovin paljon ole, kun se jakaa kahdelle aikuiselle ja lapsille. Veroja menee paljon ja enemmän kuin yhdeltä 3500 euroa ansaitsevalta. Naudanliha sisäfileepihvi voi maksaa kaupassa jopa 80 euroa kg, kahden pilvin hinnaksi tulee 24 euroa. Ainakin 50 euroa menisi jo neljään pihviin.

Niin mutta eivät ole tiukoilla. Voihan arjessa olla vähän juhlaakin, hyvät pihvit ja jopa lasillinen viiniä, ei pojan perheen talous siihen kaatuisi jos kestittäisivät vanhaa äitiä edes minimin.

Kirjoittaja trollaa. Autolla liikkuvalle ihmiselle ei tarjota viiniä parin tunnin vierailulla. Vai että pitäisi olla hyvät pihvit ja viiniä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä