Isovanhemmat, saatteko lounasta ym. kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan?
Poikani perhe asuu parin tunnin ajomatkan päässä ja totta kai nälkä alkaa kalvaa pitkän ajomatkan jälkeen. Olen kuitenkin ihmetellyt, miksi on niin nihkeää laittaa ruokaa tarjolle? Pojalla ja miniällä on kaksi pientä lastakin, heillehän laitetaan ruokaa monta kertaa päivässä, mutta jostain syystä kun tulen, on kohtelu minulle nihkeää.
Kahviakin täytyy erikseen pyytää ja tulee vaivaantunut olo istua sohvalla odottamassa, toki kuuntelen lasten juttuja ja voin heille lukea vaikka kirjan. Poika tuo usein myös lehden, mutta eihän se verensokeriin auta. Pari kertaa olen mennyt keittiön pöydän ääreen juttelemaan miniän kanssa kun hän touhuaa, mutta hän on niukkasanainen ja pyysinkin anteeksi että häiritsen ja siirryin takaisin sohvalle.
Kun meille tulee vieraita, tarjoan kyllä heti lämpimän ruuan, kahvia, teetä ym. kahvipullaa ja pikkupurtavaa. Onhan siinä aikaa valmistella sen pari tuntia, ennen kuin ovat perillä.
Otin huumorin varjolla tilanteen puheeksi poikani kanssa ja vitsailin, että kutsun itseni syömään heille viikon päästä, ja silloin poikani paistaa pihvejä mulle. Tiedän, että hän melko hyvä kokki. Poika naurahti, miniä ei sanonut mitään eikä minua ole sen jälkeen pyydetty enää ollenkaan kylään. Tästä on vuosi.
Kysyisinkin, miten teillä muilla toimitaan, kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan. Pitääkö ottaa omat eväät mukaan vai miten? Itse harkitsen, että pysähdyn syömään johonkin matkan varrelle jatkossa, mutta hassultahan sekin tuntuu, kun kyläpaikassakin syödään monta kertaa päivässä.
Kommentit (1696)
Kannattaa yrittää ymmärtää myös toisenlaisia tapoja. Sinulle olisi kunnia-asia tarjota ruokaa, heille ei. Eväät mukaan tai syöt jossain ennenkuin menet. Tosin taidat olla trolli, on jotenkin ihmeellinen asenne.
Tarjoan ruokaa ja kahvia jos on ruoka- tai kahviaika ja muutkin syö/juo. Ei meillä lapsia katsomaan tulevat isovanhemmat ole jotain erityisvieraita joita kuuluisi erikseen kestitä. Äitini käy meillä aika usein, joskus sillä on omat eväät ja joskus syö meillä. Miehen vanhemmat ja oma isäni käyvät harvemmin, eikä he yleensä halua syödä tai juoda mitään vaikka tarjoaisikin. Vaikka ajomatkaa on heilläkin se reilu tunti suuntaansa, käyvät yleensä samalla muilla asioilla kun tänne päin tulevat ja samalla sitten syömässäkin jos on tarvetta.
Ap:lla on varmasto hyvä tarkoitus, mutta kannattaa yrittää asettua lapsiperheen asemaan. Itse olin niin väsynyt/ uupunut pikkulapsi aikana (2 vilkasta lasta pienillä ikäeroilla), että olisin ollut todella kiitollinen jos anoppi ja appiukko olisivat joskus tuoneet ruokaa tullessaan. Vaikkapa ihan makaronilaatikkoa tai sitten kaupasta vaikka pakastepizzat mukaan. Kotiäidille lepohetki ruuanlaitosta on todellista luksusta, johon harvemmin on mahdollisuus.
Meillä pikkulapsi aika oli myös taloudellisesti erittäin tiukkaa huom. kotihoidontuki on erittäin pieni! Tuolloin saattaa tuntua jopa loukkaavalta, jos anoppi alkaa ehdottelemaan, että hän haluaisi myös syötävää.
Jos sinulla ap on energiaa niin tarjoa apuasi ja tuo ruokaa mukana. Sitä monet arvostavat ruuhkavuosien keskellä <3
Hyvää kevättä :)
Yleensä keskustelen poikani kanssa etukäteen että menemmekö ravintolaan vai syödäänkö heillä. Yleensä poikani valitsee kokkaamisen, koska kokkaa mielellään ja tekee hyvää ruokaa. Vien myös tuliaisia, niistäkin kysyn etukäteen paljonko heille mahtuu lihaa ja marjoja pakastimeen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 2 poikaa, joilla molemmilla on useampi lapsi. Olen ollut lapsenvahtina kummassakin perheessä monta kertaa ihan sovitusti, mutta mitään tarjottavaa minua varten ei yleensä ole varattu. Olen syönyt samaa, mitä olen lapsillekin antanut. Kun lapset olivat pienempiä ja söivät vauvaruokia, opin ottamaan omat eväät mukaan. Kerran sattui niin, että vanhemmat olivat pitempään poissa ja minulla oli mukanani enemmän eväitä. Miniän sisar tuli minun jälkeeni jatkamaan lapsenvahtina, jolloin tarjosin omia eväitäni hänellekin. Hän vastasi, ettei tarvitse, sillä hänkin oli huomannut, ettei lapsenvahdille ole siellä varattu ruokaa, joten omat eväät oli hänelläkin mukana. Tässä perheessä minulle ei ole koskaan tarjottu ruokaa, mutta kahvia kylläkin. Poikani on perheen kokki. Jos vien sinne ikään kuin avuksi itse laittamiani ruokia, hän ei selvästikään pidä siitä. Toisen poikani perheessä on sama järjestys eli poika on pääkokki. Siellä minulle on tarjottu ruokaa ja se perhe ottaa vastaan myös minun tekemiäni ruokatuliaisia. Molemmat perheet käyvät luonani joskus sunnuntailounailla. Ja molempien perheiden lapset yökyläilevät mummillaan ja syövät halulla ruokiani. Miniöiden kanssa juttuni sujuu melkein paremmin kuin poikieni kanssa. - Eli ei kannata hakea kattavaa selitystä. Perheet ja ihmiset vain ovat erilaisia. Omien mallien tuputtamista kannattaa kyllä välttää.
Tai sitten ne poikasi ei sen kummemmin ole pääkokkeja, perheessä on vain linjaus, että kumpikin vastaa omista sukulaisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla on varmasto hyvä tarkoitus, mutta kannattaa yrittää asettua lapsiperheen asemaan. Itse olin niin väsynyt/ uupunut pikkulapsi aikana (2 vilkasta lasta pienillä ikäeroilla), että olisin ollut todella kiitollinen jos anoppi ja appiukko olisivat joskus tuoneet ruokaa tullessaan. Vaikkapa ihan makaronilaatikkoa tai sitten kaupasta vaikka pakastepizzat mukaan. Kotiäidille lepohetki ruuanlaitosta on todellista luksusta, johon harvemmin on mahdollisuus.
Meillä pikkulapsi aika oli myös taloudellisesti erittäin tiukkaa huom. kotihoidontuki on erittäin pieni! Tuolloin saattaa tuntua jopa loukkaavalta, jos anoppi alkaa ehdottelemaan, että hän haluaisi myös syötävää.
Jos sinulla ap on energiaa niin tarjoa apuasi ja tuo ruokaa mukana. Sitä monet arvostavat ruuhkavuosien keskellä <3
Hyvää kevättä :)
Ap:han on vienyt ja senkin saanut sitten käännettyä muttuiseksi epämukavaksi arvosteluksi ja lasten haukkumiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa yrittää ymmärtää myös toisenlaisia tapoja. Sinulle olisi kunnia-asia tarjota ruokaa, heille ei. Eväät mukaan tai syöt jossain ennenkuin menet. Tosin taidat olla trolli, on jotenkin ihmeellinen asenne.
Kun kyse provosta, niin vaikka tarjoilua olisi niin sekin olisi vääränlaista, väärä määrä, tarjoiltu väärällä tavalla jne.
No aika outoa, jos ei edes kahvia tarjota, mutta jos kyse on vain hetken kyläilystä eli ei olla jäämässä yöksi, niin ei minusta voi olettaa, että ruokatarjoilu olisi jokin automaatio. Kyllä syömiset ovat sovittuja juttuja. Etenkin, jos kyse on esim. vaikka töissäkäyvistä pienten lasten vanhemmista, niin oikeastaan aika tökeröä vaatia etenkin sopimatta etukäteen, että olisivat valmistaneet illallisen suuremmalle joukolle. Joo, kyllähän sitä ruokahuoltoa riittää lapsiperheissä, mutta eiköhän nekin ole mitoitettu niin, että perhe syö, eikä ylimääräiset ihmiset siinä lisäksi. Monilla voi olla taloudellisesti tiukkaa, ettei lämpimään ruokaan ole edes varattu aineksia isommalle joukolle.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämä kuuluisi siihen ketjuun "oletko ollut nälässä kyläpaikassa".
Oman lapsen koti ei ole kyläpaikka!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä se sinun kotikaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat minun appivanhemmiltani, jotka 20 vuotta kävivät "Matin asunnolla". Matti siis mieheni, joka oikeasti asui minun omistamassani asunnossa.
Minä olin appivanhempien silmissä siellä kuin jonkinlainen piika, jolle lankesi kunnia tulla ylenkatsotuksi ja komennelluksi siellä heidän poikansa kotona, joka oli heidän mielestään käytännössä heidän. Sopivat mm miehen siskojen kanssa, milloin miehen siskot voi tulla Matin asunnolle yöpymään yms.
Ap:n suoraan sanomiset ja vitsailut kuulostavat näin ulkopuolisen korvaan passiivisaggressiiviselta v**tuilulta. Ei minuakaan huvittaisi alkaa keittää kystä kyllä henkilölle, joka ei osaa sanoa suoraan vaan vitsin varjolla arvostelee ja kuittailee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin on. Se on lapsesi ja hänen puolisonsa koti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menetkö siis yllättäen, vai tiesivätkö tulostasi? Ja jos tiesivät, olivatko kutsuneet vai ilmoititko vain itse että olet tulossa?
Kyllä ovat tienneet tulostani. Olen ehdottanut etukäteen viikonloppuja, milloin voisin tulla, ja ovat valinneet itselleen sopivan ajankohdan. Tämä on ollut meillä aina käytäntönä.
Eli tavallaan olet itse kutsunut itsesi. No ei ihme että vastaanotto on nuiva. Mutta ihan totta, jos haluat lapsenlapsiasi nähdä, niin asennoidu että menet heitä katsomaan ja heidän kanssaan leikkimään jne, äläkä odota aikuisilta passausta. Järjestä syöminen muuten, esim just abc:llä tai ennen lähtöä, kahden tunnin matka ei nyt niin pitkä ole, että heikko olo tulisi sen jälkeen.
Ja meillä kyllä tarjotaan kahvit kahvileipineen kaikille vieraille. Ruokaa tarjotaan jos on kutsuttu syömään tai jos pitkän matkan vieraat ovat niin kauan, että ovat myös ruoka-aikaan paikalla. Anoppi käy meillä joka viikko saunomassa ja tottakai tarjoan saunakahvit ja jotain suolaista ja makeaa kahvin kanssa, mutta välimme ovatkin läheisemmät kuin mitä ap sinulla vaikuttaa oman miniäsi kanssa olevan. Joskus ihmissuhteet ovat vaikeita. Kannattaa omalta osaltaan keskittyä niihin lastenlapsiin, ne kai ne tärkeimmät on, eikä se, mitä poikasi ja miniäsi tarjoavat sinulle. Nyt vaikuttaa siltä, että sinulle on tärkeintä se, että poikasi kokkaa sinulle, kuin se, että vietät aikaasi lastenlasten kanssa. Tuo vihjailu pihveistä vaikuttaa siltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos veisit vaikka kaupan paistopisteeltä jotain? Tai patonki+tuorejuustoa ja viinirypäleitä. Meillä uppoaa nirsompiinkin lapsiin eikä vaadi keneltäkään vaivannäköä. Ehkä vähän hölmöä pojaltasi olla tarjoamatta mitään, jos tulet pidemmän matkan päästä , laittaisi edes voileipätarvikkeet pöytään. Oman perheen, johon lasken isovanhemmatkin kesken tuo riittää ihan hyvin. Lapsiperheeseen on kyllä kiva mennä tuliaisten kanssa, hommaa tosiaan riittää muutenkin.
Tuon voileivän voin kyllä syödä autossakin, ei sitä tarvitse erikseen pöytään kattaa. Ihmettelen vain, eikö lapsillekin kuuluisi tarjota lämmin, ravitseva ja monipuolinen ruoka kahdesti päivässä. Vaikka menen lounasaikaan, on juuri syöty.
Eli lapset siis on syöneet lounaan. Mikä on ongelma?
Se, että ruoka syödään suunnitellusti niin, etten minä vaan ehdi mukaan ja jään nälkäiseksi. Olen kyllä alkanut epäillä, syövätkö vaan "nakit ja ranut" ennen tuloani ja siksi ei mulle tarjota, kun eivät halua moista näyttää. Kerran kyllä haisikin sellainen tunkkainen paistorasva, että ihan hyvin mahdollista.
OMG 🤣🤣🤣
Tän täytyy olla keksitty juttu. Tai sitten ap on oikeasti aivan kamala kyylä. Poika ja miniä parka.
Minua loukkaisi kyllä se, että tullaan vain lapsenlapsia katsomaan ja käyttäydytään töykeästi niitä lapsenlasten vanhempia kohtaan.
Tarkkaillaan ja kyylätään ja arvostellaan ja arvioidaan va nhemmuutta ja sekaannutaan. Kiukutellaan.
Ap:n vastaukset menevät koko ajan vain överimmiksi 😅 Jään mielenkiinnolla seuraamaan.
Mun anoppi on kaivanut viemäni keksipaketin kääreen roskiksesta analysoidakseen sen ravintosisällön. Kaikki oli tietysti pielessä.
Meillä vierailut toistepäin ollut tapana.