Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isovanhemmat, saatteko lounasta ym. kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan?

Vierailija
27.03.2023 |

Poikani perhe asuu parin tunnin ajomatkan päässä ja totta kai nälkä alkaa kalvaa pitkän ajomatkan jälkeen. Olen kuitenkin ihmetellyt, miksi on niin nihkeää laittaa ruokaa tarjolle? Pojalla ja miniällä on kaksi pientä lastakin, heillehän laitetaan ruokaa monta kertaa päivässä, mutta jostain syystä kun tulen, on kohtelu minulle nihkeää.

Kahviakin täytyy erikseen pyytää ja tulee vaivaantunut olo istua sohvalla odottamassa, toki kuuntelen lasten juttuja ja voin heille lukea vaikka kirjan. Poika tuo usein myös lehden, mutta eihän se verensokeriin auta. Pari kertaa olen mennyt keittiön pöydän ääreen juttelemaan miniän kanssa kun hän touhuaa, mutta hän on niukkasanainen ja pyysinkin anteeksi että häiritsen ja siirryin takaisin sohvalle.

Kun meille tulee vieraita, tarjoan kyllä heti lämpimän ruuan, kahvia, teetä ym. kahvipullaa ja pikkupurtavaa. Onhan siinä aikaa valmistella sen pari tuntia, ennen kuin ovat perillä.

Otin huumorin varjolla tilanteen puheeksi poikani kanssa ja vitsailin, että kutsun itseni syömään heille viikon päästä, ja silloin poikani paistaa pihvejä mulle. Tiedän, että hän melko hyvä kokki. Poika naurahti, miniä ei sanonut mitään eikä minua ole sen jälkeen pyydetty enää ollenkaan kylään. Tästä on vuosi.

Kysyisinkin, miten teillä muilla toimitaan, kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan. Pitääkö ottaa omat eväät mukaan vai miten? Itse harkitsen, että pysähdyn syömään johonkin matkan varrelle jatkossa, mutta hassultahan sekin tuntuu, kun kyläpaikassakin syödään monta kertaa päivässä.

Kommentit (1696)

Vierailija
41/1696 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos veisit vaikka kaupan paistopisteeltä jotain? Tai patonki+tuorejuustoa ja viinirypäleitä. Meillä uppoaa nirsompiinkin lapsiin eikä vaadi keneltäkään vaivannäköä. Ehkä vähän hölmöä pojaltasi olla tarjoamatta mitään, jos tulet pidemmän matkan päästä , laittaisi edes voileipätarvikkeet pöytään. Oman perheen, johon lasken isovanhemmatkin kesken tuo riittää ihan hyvin. Lapsiperheeseen on kyllä kiva mennä tuliaisten kanssa, hommaa tosiaan riittää muutenkin.

Tuon voileivän voin kyllä syödä autossakin, ei sitä tarvitse erikseen pöytään kattaa. Ihmettelen vain, eikö lapsillekin kuuluisi tarjota lämmin, ravitseva ja monipuolinen ruoka kahdesti päivässä. Vaikka menen lounasaikaan, on juuri syöty.

Poikasi perheessä on ilmeisesti eri lounasaika kuin sinulla. Sinun tulisi tulla aikaisemmin eikä vasta sitten, kun pöytä on jo korjattu. 

Vierailija
42/1696 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekkäitä ja laiskoja nämä nykyajan nuoret parit, eikä mitään käytöstapoja.

En kyllä menisi kylään olenkaan. Pidetään nälässä, eikä edes keskustella.

Moukkamaista.

Pienten lasten perheet ovat väsyksissä. Eivätkä he ole mikään kärttyisten ja vaativien besserwisser anoppien viihderyhmä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/1696 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei appivanhemmille kelpaa yksinkertaisesti yhtään mikään ja he kertovat sen todellakin.

Jopa häissämme appi jauhoi suoraan päin naamaa, miten miehen serkulla oli ollut paremmat häät ja tarjoilut ja hevoskärrit.

Vierailija
44/1696 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moukkamaista kutsua itsensä syömään.

Vierailija
45/1696 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhukaa. Aukaiskaa suunne ja ilmaiskaa itseänne.  Jos haluatte jotain tai ette halua mitään.  

Ap on selkeästi ilmaissut itsensä ulos sieltä poikansa kodista. Vaikeneminen ei ole ollut liiallista.

Vierailija
46/1696 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos veisit vaikka kaupan paistopisteeltä jotain? Tai patonki+tuorejuustoa ja viinirypäleitä. Meillä uppoaa nirsompiinkin lapsiin eikä vaadi keneltäkään vaivannäköä. Ehkä vähän hölmöä pojaltasi olla tarjoamatta mitään, jos tulet pidemmän matkan päästä , laittaisi edes voileipätarvikkeet pöytään. Oman perheen, johon lasken isovanhemmatkin kesken tuo riittää ihan hyvin. Lapsiperheeseen on kyllä kiva mennä tuliaisten kanssa, hommaa tosiaan riittää muutenkin.

Tuon voileivän voin kyllä syödä autossakin, ei sitä tarvitse erikseen pöytään kattaa. Ihmettelen vain, eikö lapsillekin kuuluisi tarjota lämmin, ravitseva ja monipuolinen ruoka kahdesti päivässä. Vaikka menen lounasaikaan, on juuri syöty.

Eli lapset siis on syöneet lounaan. Mikä on ongelma?

Se, että ruoka syödään suunnitellusti niin, etten minä vaan ehdi mukaan ja jään nälkäiseksi. Olen kyllä alkanut epäillä, syövätkö vaan "nakit ja ranut" ennen tuloani ja siksi ei mulle tarjota, kun eivät halua moista näyttää. Kerran kyllä haisikin sellainen tunkkainen paistorasva, että ihan hyvin mahdollista.

Vierailija
47/1696 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli lapset ovat hyvin valikoivia syöjiä. Olen vienyt mm. ruokaisia lohimuffineja, kasvispaistoksia ja yrttisämpylöitä (ihan vähän mietoja yrttejä), kaikki jää lapsilta syömättä. Itse ajattelen, että sitä syödään mitä on tarjolla, mutta etenkin miniä on eri mieltä. Olen vienyt myös karkkia, mutta sekin laitettiin kaappiin.

No miksi viet tuollaista ruokaa? Vie sellaista mistä lapset tykkää.

En edes aikuisena söisi tuommosta.

Vierailija
48/1696 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moukkamaista kutsua itsensä syömään.

Se oli vain puolitosissaan sanottu ja toisaalta, miksi en voisi pojan loihtimia herkkuja syödä. Miksi oma poika ei voisi kerrankin kokata ja keittää vanhalle äidilleen? Ei kai siinä mitään moukkamaista ole.

Vierailija
49/1696 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lapset siis on syöneet lounaan. Mikä on ongelma?

Se, että ruoka syödään suunnitellusti niin, etten minä vaan ehdi mukaan ja jään nälkäiseksi. Olen kyllä alkanut epäillä, syövätkö vaan "nakit ja ranut" ennen tuloani ja siksi ei mulle tarjota, kun eivät halua moista näyttää. Kerran kyllä haisikin sellainen tunkkainen paistorasva, että ihan hyvin mahdollista.

Onko perhe siis kutsunut sinut lounaalle?

Vierailija
50/1696 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menetkö siis yllättäen, vai tiesivätkö tulostasi? Ja jos tiesivät, olivatko kutsuneet vai ilmoititko vain itse että olet tulossa?

Kyllä ovat tienneet tulostani. Olen ehdottanut etukäteen viikonloppuja, milloin voisin tulla, ja ovat valinneet itselleen sopivan ajankohdan. Tämä on ollut meillä aina käytäntönä.

Oletteko puhuneet, että tarkoitus syödä kunnon ruokaa tai kahvitella tykötarpein? 

Vierailija
51/1696 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teit siitä tuollaisen ongelman? Jos kerran tiesit niin mikset syönyt matkalla?

Me ei saada appivanhemmillani ikinä ruokaa. Kahden kerran jälkeen opittiin ihan itse pysähtymään ABC:llä ja pakkaamaan eväät.

Siis mitä? Miksi teet ongelman että ei tarjota ruokaa monen tunnin reissulla? No koska se ei ole pelkästään ongelma, vaan äärimmäistä suomalaista junttiutta ettei tarjota ruokaa. Voiko olla enää tottakaan tuollainen.

Jos ei ole kutsuttu syömään, ei voi olettaa, että sinne mennään syömään.

Ja matkahan oli vain pari tuntia. Miten niin aikuinen ihmienn ei voi syödä lähtiessään, juoda kahvit kylässä ja sitten taas kotona syödä??

Vierailija
52/1696 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itäsuomesta ja meillä ei koskaan ole kutsuttu ketään "syömään". Jos on sovittu erikseen että tulee ns kylään, on itsestään selvää että syödään yhdessä. Joskus lyhyemmät vierailut enemmän extemporee tyyliin niin tapana on tarjota teetä tai kahvia suolaisella ja makealla tarjottavalla. Jokatapauksessa aina on tarjolla syötävää niin ettei kukaan lähde koskaan nälissään. Ei tietenkään ole pakko syödä mitään mutta minusta on kunnia-asia olla vieraanvarainen.

Vierailija
53/1696 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekkäitä ja laiskoja nämä nykyajan nuoret parit, eikä mitään käytöstapoja.

En kyllä menisi kylään olenkaan. Pidetään nälässä, eikä edes keskustella.

Moukkamaista.

Niinpä! Eikä nämä ole edes nuorikoita enää, vaan yli 30v.

Nuorikko on nuori nainen. Eli mikä se perhe on missä mukakyläilit? Onko poikasi siis trans?

Ei ole trans, nuorikko ja nuorukainen tarkoitin, mutta eivät ole sellaisia enää.

Vierailija
54/1696 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itäsuomesta ja meillä ei koskaan ole kutsuttu ketään "syömään". Jos on sovittu erikseen että tulee ns kylään, on itsestään selvää että syödään yhdessä. Joskus lyhyemmät vierailut enemmän extemporee tyyliin niin tapana on tarjota teetä tai kahvia suolaisella ja makealla tarjottavalla. Jokatapauksessa aina on tarjolla syötävää niin ettei kukaan lähde koskaan nälissään. Ei tietenkään ole pakko syödä mitään mutta minusta on kunnia-asia olla vieraanvarainen.

Näin meilläkin, kun kutsutaan kylään, on aina ruoka ja parhaassa tapauksessa pöytä notkuu. Siihen itsekin pyrin, mutta aina ei tietenkään ehdi. Mulla on paljon harrastuksia kun kerrankin on aikaa itselle.

Vierailija
55/1696 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleepa tästä provosta äitini mieleen.

Mun kuopus sairasteli pienenä valtavasti. Oli paha astma, flunssakierre ja refluksi. Kaikki tuli välillä ylös, ruoan piti olla sileää mössöä ja astmalääkettä annettiin vuorokauden ympäri kahden tunnin välein.

Oltiin täysin univelkaisia ja ryytyneitä ja uupuneita. Äitini teki aina valtavan metelin meidän syömisistä, kyttäsi lapsia ja toi ruokaa, jota meillä ei syöty. Suolatonta haisevaa makkarasoppaa jne.

Ja sitten marisi puoli vuotta, kun ei langettu lattialle sen makkarasoppakattilan takia.

Oikeasti oltiin niin väsyneitä välillä, että ei kunnolla edes hahmotettu, kävikö meillä joku. Lapsista huolehdittiin, mutta en todellakaan jaksanut alkaa selittää, mitä se lapsi voi syödä ja ei voi syödä. Refluksin lisäksi hänellä oli mm maito- ja vehnäallergia.

Vierailija
56/1696 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, muilla ei ole tätä ongelmaa. Joten nyt sinä, ap, otat nätisti eväsleivän mukaan autossa syötäväksi ja viet pullaa kahvittelutuliaisiksi.

Jos sinua enää siis kutsutaan.

Vierailija
57/1696 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan käsittämätöntä ettei tarjota perheenjäsenelle ruokaa. Meillä tarjotaan putkimiehellekin vähintään kahvit.

Vierailija
58/1696 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan käsittämätöntä ettei tarjota perheenjäsenelle ruokaa. Meillä tarjotaan putkimiehellekin vähintään kahvit.

Tarjotaanhan siellä perheenjäsenille ruokaa ja ap kertoo saavansa kahvit.

Vierailija
59/1696 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nythän emme tiedä syödä lapsiperhe lounaan vakioaikaan, vieraan kanssa ei ole mitään puhetta että vieras tulisi myös lounaalle. Ap sitten loukkaantuu, kun lapsiperheen lounasaika ei olekaan ap:n vakiolounasaika. Itse ainekin kykenen sopimaan sukulaisten kanssa onko tarkoitus syödä vai ei.

Vierailija
60/1696 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eihän sulla ole enää ongelmaa, kun eivät enää kutsu.

Olisko muuten sun vuoro kutsua heidät?