Isovanhemmat, saatteko lounasta ym. kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan?
Poikani perhe asuu parin tunnin ajomatkan päässä ja totta kai nälkä alkaa kalvaa pitkän ajomatkan jälkeen. Olen kuitenkin ihmetellyt, miksi on niin nihkeää laittaa ruokaa tarjolle? Pojalla ja miniällä on kaksi pientä lastakin, heillehän laitetaan ruokaa monta kertaa päivässä, mutta jostain syystä kun tulen, on kohtelu minulle nihkeää.
Kahviakin täytyy erikseen pyytää ja tulee vaivaantunut olo istua sohvalla odottamassa, toki kuuntelen lasten juttuja ja voin heille lukea vaikka kirjan. Poika tuo usein myös lehden, mutta eihän se verensokeriin auta. Pari kertaa olen mennyt keittiön pöydän ääreen juttelemaan miniän kanssa kun hän touhuaa, mutta hän on niukkasanainen ja pyysinkin anteeksi että häiritsen ja siirryin takaisin sohvalle.
Kun meille tulee vieraita, tarjoan kyllä heti lämpimän ruuan, kahvia, teetä ym. kahvipullaa ja pikkupurtavaa. Onhan siinä aikaa valmistella sen pari tuntia, ennen kuin ovat perillä.
Otin huumorin varjolla tilanteen puheeksi poikani kanssa ja vitsailin, että kutsun itseni syömään heille viikon päästä, ja silloin poikani paistaa pihvejä mulle. Tiedän, että hän melko hyvä kokki. Poika naurahti, miniä ei sanonut mitään eikä minua ole sen jälkeen pyydetty enää ollenkaan kylään. Tästä on vuosi.
Kysyisinkin, miten teillä muilla toimitaan, kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan. Pitääkö ottaa omat eväät mukaan vai miten? Itse harkitsen, että pysähdyn syömään johonkin matkan varrelle jatkossa, mutta hassultahan sekin tuntuu, kun kyläpaikassakin syödään monta kertaa päivässä.
Kommentit (1696)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lapset ovat hyvin valikoivia syöjiä. Olen vienyt mm. ruokaisia lohimuffineja, kasvispaistoksia ja yrttisämpylöitä (ihan vähän mietoja yrttejä), kaikki jää lapsilta syömättä. Itse ajattelen, että sitä syödään mitä on tarjolla, mutta etenkin miniä on eri mieltä. Olen vienyt myös karkkia, mutta sekin laitettiin kaappiin.
Täh? Eli viet sinne ruokaa, muttet syö sitä? Ja mitä ihmettä sinä siihen lasten ruokavalioon sekaannut?
Tuossa ehdotettiin, että vie ruokaa. Olen ennen vienytkin, nyt en enää vie kun ei kelpaa.
En mielestäni sekaannu mihinkään, eikö ole ihan yleinen periaate että aikuinen päättää mitä on tarjolla ja lapsi, kuinka paljon syö?
Sinä siis et voi ottaa itsellesi niistä viemisistä syötävää? Mitä se niiden muiden syöminen sinulle kuuluu?
Ei ole.
Kyllä, olen syönyt sitten itse viemääni ruokaa, mutta typerältä sekin tuntuu. Eikä ole kiva, kun lapset käy närppimässä ja maistavat puolipakolla murusen, sanovat etteivät tykkää ja onko meillä äiti jotain muuta. Todella vaikea uskoa, että tämä on kaikilla tällaista.
Syö toki itse kun kerran olet jotain tuonut ja olet nälkäinen. Eihän sinun tarvitse jättää syömättä sen takia, että lapset eivät syö.
Kahden tunnin ajomatka ei ole niin pitkä, että sen jälkeen alkaisi nälkä olemaan jos syö ennen lähtöä kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lapset ovat hyvin valikoivia syöjiä. Olen vienyt mm. ruokaisia lohimuffineja, kasvispaistoksia ja yrttisämpylöitä (ihan vähän mietoja yrttejä), kaikki jää lapsilta syömättä. Itse ajattelen, että sitä syödään mitä on tarjolla, mutta etenkin miniä on eri mieltä. Olen vienyt myös karkkia, mutta sekin laitettiin kaappiin.
Täh? Eli viet sinne ruokaa, muttet syö sitä? Ja mitä ihmettä sinä siihen lasten ruokavalioon sekaannut?
Tuossa ehdotettiin, että vie ruokaa. Olen ennen vienytkin, nyt en enää vie kun ei kelpaa.
En mielestäni sekaannu mihinkään, eikö ole ihan yleinen periaate että aikuinen päättää mitä on tarjolla ja lapsi, kuinka paljon syö?
Äitini on taitava ruoanlaittaja, mutta ruoat eivät pienimmille lapsenlapsille kauheasti uponneet. Oli sitten konsultoinut ystäväänsä, jolla on useampia lapsenlapsia ja päätyi tekemään jaihelihamakaronimössöä 😁
No tällaiseen minä en lähde. Jauhelimakaroonimössössä ei ole mitään vihanneksiakaan jos pelkältään tekee, ei kuitua eikä vitamiineja. Ei lasten tulisi sellaista syödä.
Kuulostaa siltä, että pojalla ja miniällä ei ole ylimääräistä energiaa huolehtia sinun ruokailustasi. Eikä miniällä kuulosta olevan ylimääräistä energiaa jutusteluunkaan. Joten jos haluat lapsenlapsiasi tavata niin asennoidu niin, että menet sinne tapaamaan lapsenlapsiasi etkä syömään. Huolehdi syömisestäsi itse parhaaksi katsomallasi tavalla.
Porvoosta päivää! Kyllä on harvinaisen epäonnistuneita trolleja tänään, ei jatkoon 👎🏻
Mitä jos veisit vaikka kaupan paistopisteeltä jotain? Tai patonki+tuorejuustoa ja viinirypäleitä. Meillä uppoaa nirsompiinkin lapsiin eikä vaadi keneltäkään vaivannäköä. Ehkä vähän hölmöä pojaltasi olla tarjoamatta mitään, jos tulet pidemmän matkan päästä , laittaisi edes voileipätarvikkeet pöytään. Oman perheen, johon lasken isovanhemmatkin kesken tuo riittää ihan hyvin. Lapsiperheeseen on kyllä kiva mennä tuliaisten kanssa, hommaa tosiaan riittää muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Menetkö siis yllättäen, vai tiesivätkö tulostasi? Ja jos tiesivät, olivatko kutsuneet vai ilmoititko vain itse että olet tulossa?
Kyllä ovat tienneet tulostani. Olen ehdottanut etukäteen viikonloppuja, milloin voisin tulla, ja ovat valinneet itselleen sopivan ajankohdan. Tämä on ollut meillä aina käytäntönä.
Meillä keitetään kahvit ja tarjotaan kahvin kanssa jotain. Lounasta en ala tarjoamaan siitä syystä, että ei kelpaisi ja jos kelpaa, ruvetaan näykkimään ja närppimään kun ei ole sellaista, johon kotona totuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini on taitava ruoanlaittaja, mutta ruoat eivät pienimmille lapsenlapsille kauheasti uponneet. Oli sitten konsultoinut ystäväänsä, jolla on useampia lapsenlapsia ja päätyi tekemään jaihelihamakaronimössöä 😁
No tällaiseen minä en lähde. Jauhelimakaroonimössössä ei ole mitään vihanneksiakaan jos pelkältään tekee, ei kuitua eikä vitamiineja. Ei lasten tulisi sellaista syödä.
Voihan ne vihannekset tarjota lisukkeenakin. Osa tykkää muutenkin syödä ne erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun hommasi ei ole sanella muiden lasten ruokailuja. Pöydässä voi toki olla salaattiakin. Makaronia on kuitupitoisenakin.
Sinulle ei todennäköisesti tarjota ruokaa, koska arvostelet sen joko suoraan sanallisesti tai ilmeilläsi. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos veisit vaikka kaupan paistopisteeltä jotain? Tai patonki+tuorejuustoa ja viinirypäleitä. Meillä uppoaa nirsompiinkin lapsiin eikä vaadi keneltäkään vaivannäköä. Ehkä vähän hölmöä pojaltasi olla tarjoamatta mitään, jos tulet pidemmän matkan päästä , laittaisi edes voileipätarvikkeet pöytään. Oman perheen, johon lasken isovanhemmatkin kesken tuo riittää ihan hyvin. Lapsiperheeseen on kyllä kiva mennä tuliaisten kanssa, hommaa tosiaan riittää muutenkin.
Tuon voileivän voin kyllä syödä autossakin, ei sitä tarvitse erikseen pöytään kattaa. Ihmettelen vain, eikö lapsillekin kuuluisi tarjota lämmin, ravitseva ja monipuolinen ruoka kahdesti päivässä. Vaikka menen lounasaikaan, on juuri syöty.
Mitä enemmän ap kirjoittaa viestejään tähän ketjuun, niin sitä enemmän pidän häntä vaikeana ihmisenä enkä yhtään ihmettele, että kylään ei enää kutsuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että muiden tarjoama ruoka ei välttämättä kelpaisi sinulle kuitenkaan, joten parasta että huolehdit ruuista itse.
Vierailija kirjoitti:
Itsekkäitä ja laiskoja nämä nykyajan nuoret parit, eikä mitään käytöstapoja.
En kyllä menisi kylään olenkaan. Pidetään nälässä, eikä edes keskustella.
Moukkamaista.
Niinpä! Eikä nämä ole edes nuorikoita enää, vaan yli 30v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinullehan ei kuulu muiden lasten syömiset pätkän vertaa. Sinä et päätä pitääkö syödä, milloin syödään ja miten.
Kuulostaa siltä että olet temppuillut nyt niin paljon, että pojallesi riitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon voileivän voin kyllä syödä autossakin, ei sitä tarvitse erikseen pöytään kattaa. Ihmettelen vain, eikö lapsillekin kuuluisi tarjota lämmin, ravitseva ja monipuolinen ruoka kahdesti päivässä. Vaikka menen lounasaikaan, on juuri syöty.
Eli lapset siis on syöneet lounaan. Mikä on ongelma?
Nyt tulee paha kommentti. Pahoittelen. Mulle on tuskaa käydä anoppilassa, koska hän tarjoaa aina syötävää ja toki syö itsekin. Vaikka onkin ammattikokki(koulussa töissä) ruoat on karseita ja hygieniasta ei tietoakaan. Kaivaa korvaa, nenää pesemättä käsiä leikatessaan leipää tms., ottaa samalla lusikalla kaikkea ja maistelee sillä itse pesemättä ja vaihtamatta. Eli hänen sylkeään on joka paikassa ruoissa. Tämän lisäksi syö ruokaa äänekkäästi maiskuttaen ja suu auki ja puhuu ja höhöttää syödessään. Mä en kestä kuunnella sitä syömistä misofoniani vuoksi. On käynyt meillä viimeksi yli 10vuotta sitten. Tässäpä pari syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekkäitä ja laiskoja nämä nykyajan nuoret parit, eikä mitään käytöstapoja.
En kyllä menisi kylään olenkaan. Pidetään nälässä, eikä edes keskustella.
Moukkamaista.Niinpä! Eikä nämä ole edes nuorikoita enää, vaan yli 30v.
Nuorikko on nuori nainen. Eli mikä se perhe on missä mukakyläilit? Onko poikasi siis trans?
Puhukaa. Aukaiskaa suunne ja ilmaiskaa itseänne. Jos haluatte jotain tai ette halua mitään.
En tiedä. Eikä tee vaikka pyytäisikin, kuten olen puolivakavissani pyytänytkin ja ehdottanut minulle maistuvia ruokia, joita poika osaa tehdä. Se johti totaaliseen kutsumattomuuteen heille.