Metformiini
Onko kokemuksia metformin lääkkeestä pcon hoidossa? Koska pitäisi vaikuttaa
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Nostan tätä, jos löytyisi lisää kokemuksia. Olen nyt viikon syönyt metformiinia PCOS-oireisiin. Nälän tunne on kadonnut. Mitään ikäviä sivuvaikutuksia ei ole ollut, päinvastoin: IBS-tyyppinen oireilu on kadonnut kokonaan. Olo on virkeä ja hyvä. Onko tämä todella näin ihmeellinen lääke? 😳
Metformiini on hyvä lääke, tosin minua se ei diabeetikkona auttanut tarpeeksi. Se toki laski sokerit hyvin, mutta ne muut vaivat jäivät, kuten kivut. Minulla on ollut myös jatkuva ripuli ja metformiini auttoin siihen jonkin verran.
Se laihdutti minua muutaman kilon (olen reilusti ylipainoinen) oletettavasti siksi, että turvotus väheni. Vaikein sivuvaikutus metformiinilla on minulle, että joudun syömään 2 tunnin välein, jotta verensokeri ei putoa liikaa.
Tulin kyllä myöhemmin raskaaksi, ja olen jo yli 40 vuotias. Raskaus ei ollut suunniteltu, eikä yhdyntöjä ollut kuin kerran siinä kierrossa. Mutta minulla ei ole lapsettomuus taustaa, keskenmenoja kyllä on, ilmeisesti epätasapainossa olevasta diabeteksesta johtuen. Lisäksi minulla oli toinen, hedelmällisyyteen todistetusti vaikuttava diabeteslääke myös käytössä. Luulen silti, että raskaaksi tuloon oli suurin syy 10 kilon painon pudotus ja ennenkaikkea parantunut sokeritasapaino. Metformiinia ehdin syödä noin vuoden
Vierailija kirjoitti:
Sain vihdoin työterveyslääkäriltä lähetteen naistentautien erikoislääkärille PCOS:n hoitoon liittyen. Sinne aika ensi viikolla ja tarkoitus keskustella hormonitoiminnan tasapainottamisesta, kierron tasaamisesta (nyt kierto 28-70 päivää) ja mahdollisesta metmorfinin aloituksesta painonhallinnan tueksi. Painonhallinta ei tunnin omien keinoin tottelevan lainkaan ja vhh, liikunnan lisääminen tai muut kokeillut keinot pudottaa painoa eivät ole tepsineet. Jään kuulolle, jos täältä kuulisi kokemuksia asiaan liittyen.
Onko sinulla paljon ylipainoa? Siis oikeita paino-ongelmia, eikä kuten tuolla joka oli 168/68.
Vierailija kirjoitti:
Kova myrkky vaikutti olevan, koska sivuvaikutukset rajut, muista henkilöistä en tiedä. Lääke on jo maultaan tosi ärhäkkä, vaikka vain hetken suussa.
Höpö höpö. Ei se tabletti maistu miltään. Kuvittelet vain.
Mikään lääke ei sovi kaikille, mutta kuten tästäkin ketjusta huomaat, moni, jolla on ollut suolistovaivoja, on saanut metformiinista apua. Minä mukaan luettuna. Vatsa muuttui paljon paremmaksi, vaikka ei parantunut kokonaan. Kokonaan ärtyneen suolen oireilun, eli jatkuvan/toistuvan ripulin vei pois suolistohormoni, diabeteksen hoitoon tarkoitettu laihduttava lääke rybelsus.
Tämä on sama, kuin pistettävä ozempic mutta tablettimuotoinen.
Vierailija kirjoitti:
Metformiini auttoi minua PCO:n kanssa. Ilman metformiinia kuukautisia ei tullut, Metformiinilla kyllä.
Halusitko raskaaksi vai miksi kuukautiset?
Jännä tuo että poistaa ripulin, mulla meni maha löysälle kun aloitin lääkkeen. En jatkanut.
Metformiini ilman reseptiä - https://euhealth247.com/fi/drug/glucophage Metformiini on hyvä lääke, eikä se minulle mitään vaivoja aiheuttanut.
Diabeetikoille metformiini on insuliinin lisäksi ainoa lääke, jota voi raskaana käyttää. Sitä on tutkittu paljon, ja todettu se ilmeisen turvalliseksi. Toki näissä aina puntaroidaan riskit ja haitat, ja korkean verensokerin riskit ovat sikiölle suuret.