Meillä on vanha talo kesäpaikkana, kunnostaminen perinnemenetelmin olisi ihana ajatus mutta se on järjettömän kallista tai hankalaa
Meillä on osa ikkunoista alkuperäisiä, mutta todella huonokuntoisia. Kyselin muutamalle ikkunalle paikalliselta firmalta hintaa kunnostukselle ja tarjous oli yli 7000€, ja hintaa voi olla enemmänkin riippuen miten paljon pitää korjata puuosia. Ei tuossa hinnassa ole mitään järkeä meidän kannaltamme ainakaan. Oma aika, taidot eikä halukaan riitä alkaa niitä kunnostamaan itse joten todennäköisesti vaihdamme ikkunat kokonaan uusiin.
Vähän samaan törmäsimme kun korjasimme yhden huoneen lattioita, eristystä piti laittaa lisää koska lattiat olivat hyvin kylmät. Ajatus oli säästää vanhat lankut ja laittaa ne takaisin mutta poistovaiheessa tuli ilmi että niiden ehjänä poisto oli mahdotonta joten suuri osa niistä vaurioitui niin että uudelleenkäyttö muuna kuin polttopuuna oli mahdotonta. Uusiksi siis meni sekin ja yksi talon alkuperäinen osa hävisi siinä.
Kaikenkaikkiaan ymmärrän nyt hyvin ihmisiä jotka ostavat vanhan talon ja remontin myötä uusivat sen. Varmaan ainakin osa on heistä kuin me, ajatus on ollut ensin säästää vanhaa mutta realiteetit on tulleet eteen ja on menty sen mukaan mikä on järkevämpää työn määrän ja kustannusten kannalta.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Joskus sitä vaan joutuu hyväksymään, että vanhassa talossakaan ei kaikkea voi korjata kuin alkuperäisiksi ainakaan kohtuukustannuksin. Lohdutukseksi voi kertoa, että minulla on alkuperäinen faarin perintökirves, siihen on vain terä vaihdettu 2 kertaa ja varsi 4 kertaa.
Kyllä, meidän kohdalla on ainakin tuo tullut vastaan. Silloin muutama vuosi sitten kun tuo ostettiin, oltiin vähän sinisilmäisiä tuon asian suhteen. Ap
Mitä se kunnostaminen käytännössä sitten tarkoittaa? Jos ikkunan puuosat ovat lahoja, niin eihän niitä toimiviksi saa ilman että vaihtaa puun uuteen ja miten oleellista on, että juuri se vanha lasiosa on paikallaan? Eikö järkevämpää olisi ostaa kokonaan uudet ikkunat, jotka olisivat ulkonäöltään ja kriittisiltä ominaisuuksilta vanhoja vastaavat? Eli onhan siinä kuitenkin iso ero, että remontoiko vanhaa kunnioittaen ja vastaavilla materiaaleilla (uusi lautalattia vanhan tilalle/uudet saman tyyliset ikkunat kuin aiemmat) vai laittaako kaiken nykymuodin mukaisesti (laminaatti laudan tilalle ja standardi-ikkunat).
Se yleinen vanhojen talojen pilaaminen on esimerkiksi itsekseen hengittävän talon kuorruttaminen muovilla ja koneellisen ilmanvahdon lisääminen.
Kyllähän pitää ymmärtää se, että tekeminen maksaa. Jos sä koristelet pipareita 5 h, ei kukaan maksa 200 e siitä.
Työ maksaa ja maksu tulee tehdyistä työtunneista.
Se, että tekeekö se ikkunoita vai lattiaa ei ole pointti vaan tuntien määrä.
Me kunnostettiin 2020 mun äidin lapsuudenkoti.
Eli siivosimme paikat. Vietiin jätesäkkikaupalla rojua roskiin ja myytäbäksi kelpaavaa myytiin.
Ikkunoista veti, laitettiin pahvia ikkunan eteen ja sen päälle paksu viltti.
Jos oltais jätetty itselke, oltais voitu miettiä kunnostamista.
Kun luet noita kunnostusjuttuja, siinä omistajat itse korjaavat vst ja mm sähkötylt ulkoistetaan