Oletteko kaikki hyvätuloisia, te jotka äänestätte oikeistoa (kok+ps+kd jne)?
Teille on ok että perusturvaa heikennetään?
Onko teillä selusta kunnossa jos tulee sairautta tai työttömyyttä?
Kommentit (932)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äänestän kokoomusta ja mun palkka on n. 2700. Silti mun mielestä on täysin ok että joku tienaa vaikka 200 000e vuodessa. Mielestäni hän joutuu maksamaan liikaa veroja ja hänen tienaamistaan rahoista pitäisi kuulua enemmän hänelle. Se ei ole minulta pois jos joku menestyy, on ahkera, vaurastuu. Päinvastoin on hienoa että ihmiset uskaltavat ottaa riskejä, kehittyä, mennä eteenpäin ja luoda talouskasvua. Yhtä arvokasta on myös matalapalkkainen työ. Kaikki työt.
Jos jään työttömäksi en koe että yhteiskunnan pitää maksaa mulle kaikki ja mun mielestä jo nykyinen ansiosidonnaisen taso ja kesto on liikaa.
Hyvä kirjoitus!! Olisin voinut kirjoittaa saman itse lähes sanasta sanaan. Omat tulot hiukan alle 3000/kk.
Olen iloinen jokaisesta minua paremmin tienaavasta. Suomen tarvitsemat tuloverorahat tulevat lähes kokonaan keski- ja suurituloisilta. Tuloverotuksen maksimi pitäisi laittaa jonnekin 30% tienoille, jolloin korkeampi palkka oikeasti tuntuu jossain ja vaurastuttaa henkilöä.
Tein pari vuotta ylimääräistä työtä toisella alalla mutta lopetin, koska extrayöstä piti maksaa 51% veroja. Silkkaa hulluutta ja rosvoamista tuollainen. Nyt ahne valtio saa extratyöstäni kohtuuden sijasta nolla euroa.
Jokaisen työkykyisen ja -ikäisen pitää ansaita elantonsa itse. Jonkinlainen ohut perusturva on paikallaan mutta silloin maksajalla on oikeus vaatia rahan vastineeksi yksinkertaista työtä 8h/vrk/5 päivää viikossa. Siis saman verran, kuin ansiotöissäkäyvätkin tekevät.
Työt voisivat olla jotain yleishyödyllistä perustyötä, esimerkiksi katujen lakaisua, roskien poimimista, lumen luontia, risusavottaa, lapiotöitä jne jne. Työpäivän aikana ilmainen yksinkertainen keittolounas.Jokaisella on mahdollisuus parempiin ansioihin ryhtymällä tekemään paremmin palkattua ansiotyötä.
Olen eläkkeellä ja eläke alle 1000e/kk, silti en enää äänestä vasemmistoja, en tietenkään kokoomustakaan. En ole kateellinen hyvätuloisille, ne jotka rahansa rehellisellä työllä ansaitsee. Teen vielä työkeikkoja, pakko koska on lainaa jäljellä, itse olen lainani joutunut ottamaan ja itse ne aion maksaa. En pidä siitä että luukuilla käyvät sellaiset jotka voisivat rahansa hankkia muullakin tavalla. MUTTA sen vaadin että jos oikeasti apua tarvitsee luukulta sitä myös saa, esim eläkeläisten tuet, samoin lapsiperheet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen keskituloinen. Suomalaiset ensin! Ei sosiaaliturvaa maassamme laittomasti oleskeleville.
Juuri näin. Rikollisuus loppumaan ja verorahoille järkevämpää käyttöä.
Mieluummin kunnostaisin Suomen tiet kun lähetän ne rahat kehitysmaihin joissa rahalla ei ole saatu mitään aikaan sitten 1960-luvun.
Jep, minäkin haluaisin, että yhteiskunnan toimivuudesta alettaisiin taas välittää mm. teiden kunnossapidon osalta. Siksi vasemmisto on oikea valinta, mieluummin kaiken yksityistävän, halpuuttavan ja kilpailuttavan oikeiston sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ansiosidonnaista huononnetaan niin ihmiset eroavat liitoista, jolloin työnantajat saavat poistaa vakituisten vuorolisät.
EK on halunnut poistaa vuorolisät jo pitkään.
Liitoilla on määräysvaltaa vain tietyllä jäsen määrällä.
Mitä tekemistä ansiosidonnaisella ja liitoilla on keskenään? Ansiosidonnaisen saa olemalla työttömyyskassan jäsen - itsenkin kuulun oman alan kassaan vaikka en ole liiton jäsen (halvempi kuin YTK - vain 63 €/vuosi).
Ytk ei aja palkankorotuksia.
Moni ansiosidonnaista saava kuuluu liittoon, saa alennusta bensasta jne.
Se olisikin jymyjuttu, kun hoitajat sai verorahoista isot palkankorotukset ja sitten lähtisi vuorolisät.
Mutta liitot tulisi laittaa verolle miljardituloineen nyt duunari maksaa liiton maksamattomat verot joten täyttä kusetusta koko homma, duunareitten rahat niille kyllä kelpaa.
t. entinen luottamusmies
Kuitenkin liiton neuvottelema tes ja palkankorotukset kelpaa sinullekin.
Ei, kyllä neuvottelin ihan itse palkkani ja etuni olisin hävinnyt liiton neuvottelemissa palkoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusturvahan meni vain huonompaan suuntaan nykyhallituksen aikana, eli demarien ja vasemmiston.
Miten se oli? Työmarkkinatuki nousi, kansaneläke nousi, samoin työeläke. Toimeentulotukea nostettiin. Kenen kannalta huonompi suunta? Petterin kannalta?
Ruoan ja pesuaineiden hinta nousi, bensan hinta nousi, samoin sähkön jne.
Meni miinukselle mun tulot tämän hallituksen aikana silti.
Hallitusko niitä hintoja nosti, vai maailmanlaajuiset kriisit?
Kannatan yrittämistä, työntekoa, vastuuntuntoa, ahkeruutta,kouluttautumista, sairaiden , vanhusten, lasten olojen parantamista. Kannatan yritteliäisyyttä myös musiikki-,elokuva- ja tanssialoilla. Äänestin kokoomusta. En ymmärrä vasemmistolaista ideologiaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä ja mieheni ollaan kumpikin hyvätuloisia (vuositulot yhteensä 200k€) eikä todellakaan äänestä mitään noista puolueista. Mieheni ei äänestä ollenkaan eikä ole koskaan äänestänyt ja minä äänestän yleensä vihreitä. Joskus olen äänestänyt myös demareita.
Voi vit tu
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvätulonen ja nykyisin jo eläkkeellä. Olen aina äänestänyt vasemmistoa. Se on kodin peruja äidin suvun puolelta. Näkivät pohjalaissukuna, mitä äärioikeistolainen kiihko ja nationalismi pahimmillaan saa aikaan.
Hävettää sukusi kunnon Pohjalaisten puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvätulonen ja nykyisin jo eläkkeellä. Olen aina äänestänyt vasemmistoa. Se on kodin peruja äidin suvun puolelta. Näkivät pohjalaissukuna, mitä äärioikeistolainen kiihko ja nationalismi pahimmillaan saa aikaan.
Oletko noin tyhmä että luulet että oikeiston äänestäminen automaattisesti johtaa äärioikeistolaisiin olosuhetisiin.
Tälle mummollehan on valehtelemalla selitetty kom mu nis mi tausta. Eikä ole vieläkään silmät auenneet vaikka jo Tena housuissa pitäisi taas vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusturvahan meni vain huonompaan suuntaan nykyhallituksen aikana, eli demarien ja vasemmiston.
Miten se oli? Työmarkkinatuki nousi, kansaneläke nousi, samoin työeläke. Toimeentulotukea nostettiin. Kenen kannalta huonompi suunta? Petterin kannalta?
Ruoan ja pesuaineiden hinta nousi, bensan hinta nousi, samoin sähkön jne.
Meni miinukselle mun tulot tämän hallituksen aikana silti.Hallitusko niitä hintoja nosti, vai maailmanlaajuiset kriisit?
Hallituksen kyvyttömyys ja osaamattomuus toimia kriisitilanteessa pahensi ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Olen ainut lapsi ja perin vanhempani jotka ovat paljon rikkaampia kuin minä. Se on vanhuuden turvani.
Ai, minä taas olen tehnyt koko ikäni työtä. Se on vanhuuden turvani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ansiosidonnaista huononnetaan niin ihmiset eroavat liitoista, jolloin työnantajat saavat poistaa vakituisten vuorolisät.
EK on halunnut poistaa vuorolisät jo pitkään.
Liitoilla on määräysvaltaa vain tietyllä jäsen määrällä.
Mitä tekemistä ansiosidonnaisella ja liitoilla on keskenään? Ansiosidonnaisen saa olemalla työttömyyskassan jäsen - itsenkin kuulun oman alan kassaan vaikka en ole liiton jäsen (halvempi kuin YTK - vain 63 €/vuosi).
Ytk ei aja palkankorotuksia.
Moni ansiosidonnaista saava kuuluu liittoon, saa alennusta bensasta jne.
Se olisikin jymyjuttu, kun hoitajat sai verorahoista isot palkankorotukset ja sitten lähtisi vuorolisät.
Mutta liitot tulisi laittaa verolle miljardituloineen nyt duunari maksaa liiton maksamattomat verot joten täyttä kusetusta koko homma, duunareitten rahat niille kyllä kelpaa.
t. entinen luottamusmies
Kuitenkin liiton neuvottelema tes ja palkankorotukset kelpaa sinullekin.
Työehtosopimukset eivät ole enää pitkään aikaan hyödyttäneet muita kuin liittoja itseään. Ne ovat täynnä kaiken maailman turhanpäiväistä pilkunviilausta ja suoranaista kiusantekoa, joka ei ainakaan helpota työllistämistä.
Vierailija kirjoitti:
Pienituloinen mutta enää en äänestä ns työväenpuolueita kun heidän arvot ei enää ole entisensä eli työväen puolella vaan muiden maiden kansalaiset on ykkössijalla.
Kun saataisiin poistettua turhat rahan lappamiset kehitysapuihin yms niin jäsi suomalaistenkin käyttöön jotain.
Pienituloinen, kuvitteletko oikeasti, että kun Suomi lakkauttaa kehitysavun ja turvapaikkapakolaisten vastaanottamisen, sinä ja muut köyhät saatte isomman siivun? Älä unta nää. Äänestät todennäköisesti persuja kuten lukuisat muut persujen höynäyttämät köyhät. Persujen talouspolitiikka on kovaa oikeistolaista talouspolitiikkaa, siinä saa huutia sosiaaliturva ym. hyvinvointiyhteiskunnan kehittämät tasa-arova edistävät toimet. Joku päivä huomaat entisestään pienen palkkapussisi kaventuneen entisestään, asumistukesi kutistuneen, ylityökorvauksesi ja kenties lomakorvauksesi hävinneen taivaan tuuliin. Pomosi kolkuttaa olkapäälle ja vinkkaa että aikovat ottaa tilallesi puoli-ilmaisen harjoittelijan tai työttömyyskortistosta ilmaisen työkokeilijan. Siinäpä äänestä persuja ym. oikeistoa ja sahaile omaa oksaasi.
Persut vetoavat perussuomalaisen kansantyypin ikiaikaiseen kateuteen ja vieraspelkoon. Maahanmuuttovastaisuudella vedetään äänilaarit täyteen hölmöläisten avulla.
Yksityisten päiväkotien ja hoivakotien surkeasta tilasta näkee mihin kokoomuksen ihannoima yksityistäminen johtaa.
Äänestän demareita.
Olen 3700e tienaava keskituloinen.
Äänestän PS koska muut haluaa tehdä autoilusta mahdotonta keskituloisellekin ja silloin en pääsisi enää töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äänestän kokoomusta ja mun palkka on n. 2700. Silti mun mielestä on täysin ok että joku tienaa vaikka 200 000e vuodessa. Mielestäni hän joutuu maksamaan liikaa veroja ja hänen tienaamistaan rahoista pitäisi kuulua enemmän hänelle. Se ei ole minulta pois jos joku menestyy, on ahkera, vaurastuu. Päinvastoin on hienoa että ihmiset uskaltavat ottaa riskejä, kehittyä, mennä eteenpäin ja luoda talouskasvua. Yhtä arvokasta on myös matalapalkkainen työ. Kaikki työt.
Jos jään työttömäksi en koe että yhteiskunnan pitää maksaa mulle kaikki ja mun mielestä jo nykyinen ansiosidonnaisen taso ja kesto on liikaa.
Hyvä kirjoitus!! Olisin voinut kirjoittaa saman itse lähes sanasta sanaan. Omat tulot hiukan alle 3000/kk.
Olen iloinen jokaisesta minua paremmin tienaavasta. Suomen tarvitsemat tuloverorahat tulevat lähes kokonaan keski- ja suurituloisilta. Tuloverotuksen maksimi pitäisi laittaa jonnekin 30% tienoille, jolloin korkeampi palkka oikeasti tuntuu jossain ja vaurastuttaa henkilöä.
Tein pari vuotta ylimääräistä työtä toisella alalla mutta lopetin, koska extrayöstä piti maksaa 51% veroja. Silkkaa hulluutta ja rosvoamista tuollainen. Nyt ahne valtio saa extratyöstäni kohtuuden sijasta nolla euroa.
Jokaisen työkykyisen ja -ikäisen pitää ansaita elantonsa itse. Jonkinlainen ohut perusturva on paikallaan mutta silloin maksajalla on oikeus vaatia rahan vastineeksi yksinkertaista työtä 8h/vrk/5 päivää viikossa. Siis saman verran, kuin ansiotöissäkäyvätkin tekevät.
Työt voisivat olla jotain yleishyödyllistä perustyötä, esimerkiksi katujen lakaisua, roskien poimimista, lumen luontia, risusavottaa, lapiotöitä jne jne. Työpäivän aikana ilmainen yksinkertainen keittolounas.Jokaisella on mahdollisuus parempiin ansioihin ryhtymällä tekemään paremmin palkattua ansiotyötä.
Olen eläkkeellä ja eläke alle 1000e/kk, silti en enää äänestä vasemmistoja, en tietenkään kokoomustakaan. En ole kateellinen hyvätuloisille, ne jotka rahansa rehellisellä työllä ansaitsee. Teen vielä työkeikkoja, pakko koska on lainaa jäljellä, itse olen lainani joutunut ottamaan ja itse ne aion maksaa. En pidä siitä että luukuilla käyvät sellaiset jotka voisivat rahansa hankkia muullakin tavalla. MUTTA sen vaadin että jos oikeasti apua tarvitsee luukulta sitä myös saa, esim eläkeläisten tuet, samoin lapsiperheet.
Eläkeläinen saa joka kuukausi eläkkeen millä maksaa asumiskulut ja ruoat. Palkka on vain lisätulo.
Tuttavani teki kuukauden sijaisuusen tarhassa ja odotti sen jälkeen rahoja kelasta 2 kuukautta. Työttömyystuet käsiteltiin uudelleen. Elivät 2 kuukautta puolison palkalla ja lapsilisillä.
Itse otan vain 6 kuukauden kokoaikatyöpätkiä, jotta saan säästettyä 2 kuukauden vuokra- ja ruokarahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työt voisivat olla jotain yleishyödyllistä perustyötä, esimerkiksi katujen lakaisua, roskien poimimista, lumen luontia, risusavottaa, lapiotöitä jne jne. Työpäivän aikana ilmainen yksinkertainen keittolounas.
Back to Auschwitz?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläinen saa joka kuukausi eläkkeen millä maksaa asumiskulut ja ruoat. Palkka on vain lisätulo.
Tuttavani teki kuukauden sijaisuusen tarhassa ja odotti sen jälkeen rahoja kelasta 2 kuukautta. Työttömyystuet käsiteltiin uudelleen. Elivät 2 kuukautta puolison palkalla ja lapsilisillä.
Itse otan vain 6 kuukauden kokoaikatyöpätkiä, jotta saan säästettyä 2 kuukauden vuokra- ja ruokarahat.
Työttömällä on myös kerran vuodessa 5 päivän karenssi eli kun työ päättyy niin ensimmäiseltä viikolta ei saa työttömyysrahaa.
Yleensä olen odottanut ansiosidonnaista 2 kuukautta, kun työ päättyy eli viimeisen palkan jälkeen ollaan 2 kuukautta ilman rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienituloinen mutta enää en äänestä ns työväenpuolueita kun heidän arvot ei enää ole entisensä eli työväen puolella vaan muiden maiden kansalaiset on ykkössijalla.
Kun saataisiin poistettua turhat rahan lappamiset kehitysapuihin yms niin jäsi suomalaistenkin käyttöön jotain.
Pienituloinen, kuvitteletko oikeasti, että kun Suomi lakkauttaa kehitysavun ja turvapaikkapakolaisten vastaanottamisen, sinä ja muut köyhät saatte isomman siivun? Älä unta nää. Äänestät todennäköisesti persuja kuten lukuisat muut persujen höynäyttämät köyhät. Persujen talouspolitiikka on kovaa oikeistolaista talouspolitiikkaa, siinä saa huutia sosiaaliturva ym. hyvinvointiyhteiskunnan kehittämät tasa-arova edistävät toimet. Joku päivä huomaat entisestään pienen palkkapussisi kaventuneen entisestään, asumistukesi kutistuneen, ylityökorvauksesi ja kenties lomakorvauksesi hävinneen taivaan tuuliin. Pomosi kolkuttaa olkapäälle ja vinkkaa että aikovat ottaa tilallesi puoli-ilmaisen harjoittelijan tai työttömyyskortistosta ilmaisen työkokeilijan. Siinäpä äänestä persuja ym. oikeistoa ja sahaile omaa oksaasi.
Persut vetoavat perussuomalaisen kansantyypin ikiaikaiseen kateuteen ja vieraspelkoon. Maahanmuuttovastaisuudella vedetään äänilaarit täyteen hölmöläisten avulla.
Tosiaan työnantajat ottavat työttömyyskortistosta ilmaisen työkokeilijan tai puoli-ilmaisen harjoittelijan.
Toteutuu kokkareitten märkä uni: vielä kymmeniä tuhansia kärkkyjiä ulkomailta lisää, niin pian kokkarit saavat työvoiman ilmaiseksi. Vain sitä he ajavat takaa. Ja vasemmisto menee perässä kuin pässi lahtipenkkiin. O sancta simplicitas!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihmettelen vaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaan n. 60k/vuosi eli ihan hyvätuloinen, mutten mikään rikas kuitenkaan. Tuntuu, ettei mikään puolue aja oikeasti asiaani. Kokoomus ajaa suuryritysten ja oikeasti rikkaiden (pääomatulolla elävien) etua ja vasemmisto haluaa verottaa minut hengiltä. Keskustakaan ei näin pääkaupunkiseudulla puhuttele minua ollenkaan. Ehkä kallistun Perussuomalaisiin, vaikka en todellakaan ole heidänkään kanssa kaikesta samaa mieltä.
Miten olisi SDP. Työläisiä me ollaan kaikki noillakin tuloilla ja demarit sentään yrittää pitää tämän maan hyvinvointipalvelut, koulutuksen jne. jollain tasolla.
SDPllä on duunarille tarjota vain veronmaksajan rooli. Miksi äänestäisin köyhien ja kotonamakoilijoiden puoluetta?
Eikö mielestäsi koulutuksen, terveydenhoidon, perhetukien, päivähoidon jne. puolustaminen ole mitään? Demarit sentään yrittää pitää julkiset palvelut kunnossa ja ne hyödyttää meitä ihan kaikkia. Erityisen hyödyllisiä pienituloisille ja keskituloisille.
No kyllä ei viime vaalikaudella ole oikein kunnon näyttöä saatu vaikka demarien johtama hallitus. Olisi voitu oikeestikin esim. alhaisen palkan sosiaalialan työntekijöiden palkkoja nostaa sillä sillä alalla on hurjaa työvoimavajetta. Säälittää katsoa vanhuksia ja lapsia lähes heitteillä maassamme. Ja näitä suurpäiväkoteja ainakin pk- seudulle tulee sellaisella syötöllä että pois alta! Luokkien koot karmeat. Demarit ja vihervasemmisto ovat innoissaan ottamaan tänne vieraskielistä väestönosaa mutta perusongelmia eivät kykene ratkomaan kun tämä trendi tuo myös suuria paineita päiväkoti- ja koulumaailmaan. Päiväkoteja suljetaan, saattaa olla päiväkotipaikka jossain 10 km päässä, ainakin täällä Helsingissä. Ennen sentään samalta alueelta löytyi. Jokin mättää ja pahasti. Mikä mättää ettei demarihallitus tällaisia perusongelmia saanut ratkottua omalla kaudellaan???
Oikeistohallitukset leikkasivat pitkän aikaa niin paljon kaikesta Suomen hyvinvoinnista, että ei yhdessä hallituskaudessa pysty kaikkea korjaamaan.
Suomalaiset tekivät ison virheen, kun äänestivät putkeen useita oikeistohallituksia. Hyvinvointivaltiota on ajettu alas melkein koko 2000-luku.
Ei ole 2000-luvun oikeustohallitusten vika, että demografia on mitä on. Kun koko maa on lähinnä vanhainkoti, ei jaettavaa ole. Maksajat loppuvat.
Rahaa pitäisi jakaa tasaisemmin, jotta asiakkaita riittäisi partureihin, ravintoloihin, kahviloihin ja ostoksille ja työllisyys kasvaisi.
5000 ihmistä kuolee kuukaudessa ja ansiosidonnaista meinataan taas leikata.
Puoliso tai tytär leikkaa hiukseni ja kiharoita voi tehdä kotikonstein pampuloilla.
Suomessa on teollisuusmaiden keskuudessa kaikkein eniten tuloja tasaava verotus ja sosiaalitukijärjestelmä - ja samalla kehittymättömin palvelusektori. Olisikohan näillä mitään tekemistä toistensa kanssa?
Kun palkkahaitari on samaanaikaan varsin kapea, niin seurauksena on se, että nk. hyvätuloinenkin joutuu tekemään töitä enemmän kuin tunnin ostaakseen tunnin palveluita - aika äkkiä lääkärin, ekonomin ja dippainssin mieleen tulee, että kodin voi siivota itsekin, pienet remontit hoituvat omin voimin, paidat pesee ja silittää kaiken muun arkikiireen keskellä jne.
Onko se huono asia? En minä ainakaan halua yhteiskuntaa jossa pienituloisimmat joutuvat tekemään useaa työtä, eivätkä pysty edes perustamaan perhettä.
FM, joka maksaa ihan mielellään siivoojalleen saman tuntipalkan kuin itse saa.
Ihan rautalangasta vääntäen:
Kun Suomi pärjää, myös sen kansalaisilla on jotain jaettavaa. Poliittinen päätös on, miten jaetaan.
Korostan: Suomen kansalaisilla. Emme ole koko maailman sosiaalitoimisto.
Voit mennä hyvesignaloimaan esim. Afrikkaan.
Kuinka paljon heidän kuvittelet ajattelevan meidän parastamme ...?
Siksi Perusuomalaisille ääneni.