Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ONKO fysioterapeuttia/ortopedia/osteopaattia/kiropaktikkoa PAIKALLA?

Vierailija
26.11.2006 |

Auts... minkä mulla on :`(?

Diagonosoitu paha oikoryhti (kyfoottinen ryhti). olen 23v. ja koko ikäni urheilut. Nyt äkkiä alkanut vaivaamaan niin, että niskat ja kädet puutuu tunnottomiksi. Tätä yritin helpottaa hieronnalla, sauvakävelyllä, jumppaliikkeillä. Kivut vain tästä pahenivat ja lapaluiden väliin sattui... Lisäksi selkä on alkanut naksumaan, eli aina kun suoristan ryhtiä/ korjaan asentoa, kuuluu pieniä naksahduksia??

Nyt tätä showta on kestäny pari viikkoa ja taas on kädet ja niskat ihan puutuneet :(

Olen laittanut jääsalvaa (turruttaa kipua)

- pitänyt kylmää ja kuumaa

- yrittänyt nukkua selällään (mahallaan ja käsien päällä nukkuessa pahenee)

-seisonut seinää vasten ja vetänyt niskaa kiinni seinään

aika ortopedille on tilattu...osaako ortopedi katsoa onko esim fasettilukko päällä vai mikä on? :((

apuaa... :(

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kädet ja niskat on puutuneet ihan tunnottomiksi ja itken täällä, on niin kauheaa. jos teillä on mies tai joku tuttu paikalla, kaipaisin apua :((

vammaudunko näin nuorena jo? pelottaa. otin kolmiolääkettä, panacodia ja yritän kestää. itkettää, sattuu niin :(

ap

Vierailija
2/25 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut 19-vuotiaasta asti, jolloin oikoryhti todettiin. Myöhemmin, n. 35-vuotiaana todettiin vielä TOS-oireyhtymä, joka aiheuttaa varsinkin yöllistä käsien puutumista, käsien väsymistä ja huimausta. TOSin diagnosoi fysiatri. Nikamien naksuminen ei ole mitenkään vaarallista, vaan sitä on ihan terveryhtisilläkin, mutta lapojen välien kipu voi kyllä johtua nikamalukostakin. Itse olen saanut parhaan avun vaivoihini kiropraktikolta. Fysioterapiasta ei ole ollut mitään apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen joskus joutunut käymään päivystyksessä pahojen kipujen takia ja olen saanut ensiavuksi kortisonipiikin.

Vierailija
4/25 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli myös pään magneetti+ muut kokeet.

Vierailija
5/25 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

odotan kovasti ortopedille menoa, jos saisin apua! käytkä 8 omalla kustannuksella kiropraktikolla? mitä maksaa?

Vierailija
6/25 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireitasi ei kuitenkaan saa kuitata olankohautuksella vaan niiden aihuttaja täytyy selvittää.

Vierailija
7/25 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertakäynti on n. 40 euroa. Viimeksi olen käynyt n. vuosi sitten, enkä tiedä tämän hetkistä hintaa. Otan aina 3 - 5 hoitoa ja sillä pärjään pitkään. Ja ehdottomasti kannattaa käydä koulutetulla kiropraktikolla (D. C.) eikä millään kiropraktikoksi itseään kutsuvalla kansanparantajalla. Moni on saanut apua myös osteopaatilta tai naprapaatilta. Neuvon vielä välttämään punttijumppaa. Tämän ohjeen antoi minulle fysiatri, mutta omakin kokemus on, että punttijumpan jälkeen olen suunnilleen invalidi. Pää, kasvot ja kädet voivat olla viikkoja puuduksissa, jos olen harrastanut punttijumppaa.

Vierailija
8/25 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on siis otettu kaularangan rtg ja ct sekä taivutukset(?)

Minua pelottaa tämä koko juttu. Miten kasi olet saanut tuon turtumisen pois? Minulla on nyt niin turtuneet niskat, kädet, olkapäät hyvä että tässä kirjoittaa pystyn. Tenttiin lukemisesta ei tule mitään koska en voi istua ja lukea, olen niin kipeä.

Pelottaa myös nuo kustannukset! Minkä kautta kannattaisi hakeutua noille erikoislääkäreille, yths:n, terveyskeskuksen, työterveyden? Kuka maksaa kaiken? Opiskelijana 100 euron kuukausituloilla kauhistuttaa! Tottakai enemmän pelottaa oman terveyden puolesta :((

Kiitos avustanne!

ap

Vierailija
9/25 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

soita päivystykseen, saisit jotain akuuttiapua tuohon kipuun.

Vierailija
10/25 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietääkö kukaan saako ilma reseptiä jotain lihasrentouttavaa??

Vierailija
11/25 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sulla voi olla rannekanavaoireyhtymä tai TOS-oireyhtymä, googlesta lisätietoa. Kannattaa hakeutua fysiatrian polille tutkimuksiin, lähete terkkarista esim.

Kannattaa muuten mittauttaa kilpirauhasarvot samalla, kilpparin vajaatoiminta altistaa rannekanavaoireyhtymälle

Vierailija
12/25 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli fysiatri olis nyt parempi kuin ortopedi. Lähete vaikka terkkarista tai yksityislääkäriltä. nykyään pääsee polille aika nopeastikin. Ensiavuksi voisin suositella lääkäriltä lihasrelaksanttia ja särkylääkettä. Reseptillä siis tuota lihaksia rentouttavaa. Mutta jos on hermopinnettä, ei tuo auta, jollei hermopinne johdu lihasturvotuksesta, kun jumissa.

Itselläni auttoi myös todella voimakas hieronta, oli sidekudoshieroja kenellä kävin. jos sen alan hierojaa löytyy paikkakunnaltasi, mene sinne ihmeessä!!!!

Vierailija
13/25 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

löysin tämän: mutta en usko että on tos. voi hitsi, pääseekö täällä pohjoisessa fysiattrille, taitavat olla aika harvinaisia.

- TOS on englanninkielinen lyhenne rintakehän yläaukeaman ahtautumiselle. Tämä yläaukeama sijaitsee kaulalla, josta lähtee hermot ja verisuonet yläraajoihin. Jos se on ahtautunut niin hermojen ja verisuonten toiminta häiriintyy. On olemassa tiettyjä testejä, joilla TOS todetaan.

Yksi ihan kotona tehtävä testi on seuraavanlainen:

Kädet nostetaan sivuille vähän yli vaakatason ja hieman takaviistoon. Kyynärpäät ovat taivutettuina noin 90 asteen kulmaan ja kämmenet ovat kohti kattoa. Keuhkot vedetään täyteen ilmaa ja pumpataan nopeasti käsiä nyrkkiin ja auki. Oireenpuoleinen käsi muuttuu kylmäksi, voimattomaksi ja hervottomaksi. Hoitona käytetään tavallisesti ihan fysioterapeuttisia konsteja eli pyritään laukaisemaan kaulan lihasjännitystä. Mutta jos vaiva on todella paha eli se painaa hermoa niin, että ilmenee esimerkiksi tuntopuutoksia, se voidaan joutua leikkaamaan.

Vierailija
14/25 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hartiat niin kipeät ja jumissa

Vierailija
15/25 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän auttaa eteenpäin. Lähete sinne fysiatrille (yksityisesti tulee aika kalliiksi kun täytyy hermoratatutkimus tehdä).

terkuin ööö olinko 24 ja 23 tai jotain sinne päin

Vierailija
16/25 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaisitko vielä sanoa jotain ensiapua tähän?nyt jääpussi niskassa, turruttaa hieman ettei tunne puutumista/kipua niin paljoa :(

ap

Vierailija
17/25 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin nyt sinä, ottaisin 800mg buranaa ja 2 kpl Panacodeja. Ne auttavat paremmin yhdessä.

Vierailija
18/25 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokeile kumpi tuntuu paremmalta, kylmä vai kuuma. Muuta ensiapua ei valitettavasti ole, jos et pärjää, on mentävä yöpäivystykseen. Jos kädet puutuu " ihan erkkinä" eikä vain kipua, on mentävä jo yöllä päivystykseen. Kovalla puutumisella tarkoitan siis ihan sellasta että kädet menee voimattomiski jne.

Vierailija
19/25 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaavia hierojia löytyy myös pohjoisesta.

Vierailija
20/25 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäkin kokeilin aikoinaan. Olen ap:n kaltaisessa tilanteessa joutunut monta kertaa menemään päivystykseen, kun ei kotikonsteilla ole tullut helpotusta oloon. Olen saanut kortisonia ja lihasrelaksanttia piikkinä. Puutumiseen ei sitten oikein mitkään särkylääkkeet auta, vaikka minkälaisen coctailin ottaa, mutta kipuun on paras juuri parasetamolin ja ibuprofeenin yhdistelmä, t. 8

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi