Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Niin, että RUOTSIA muka osaat? Vähän mua naurattaa, mutta testaa nyt sitten taitosi Ruotsin yliopistojen sanastokokeella

Vierailija
26.03.2023 |

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

11/20, lukiosta on aikaa yli 20 vuotta enkä sen jälkeen ole pahemmin ruotsia tarvinnut. Mielestäni pärjäsin suht hyvin.

Tokalla kerralla 18/20. Jotain se vanhakin vielä oppii.

Vierailija
22/55 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

9/20 oikein pelkällä arvailulla. Hieman kuten koulussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mukavasti meni, ainoa, mitä en tiennyt, oli maxim, jota en ole koskaan kuullutkaan, onnea minä!

Vierailija
24/55 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

20/20

Kouluruotsilla en varmastikaan olisi tuohon pystynyt, mutta olen asunut täällä 40 vuotta joten sanonnat ovat tulleet tutuiksi.

Tosin esim "maxim" ei suinkaan ole arkikäytössä, mutta muistin sen jostain jo teininä Suomessa lukemastani kirjasta muodossa maksiimi. Olin silloin kiinnostunut aforismeista ja sen sellaisesta.

Vierailija
25/55 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko40 kirjoitti:

Mä olen asunut Ruotsissa yli 20 vuotta, enkä osaa sanoa muuta kuin köttbullar.

Hyvin on pärjätty.

Ihana!

Vierailija
26/55 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruosu kirjoitti:

20/20

Kouluruotsilla en varmastikaan olisi tuohon pystynyt, mutta olen asunut täällä 40 vuotta joten sanonnat ovat tulleet tutuiksi.

Tosin esim "maxim" ei suinkaan ole arkikäytössä, mutta muistin sen jostain jo teininä Suomessa lukemastani kirjasta muodossa maksiimi. Olin silloin kiinnostunut aforismeista ja sen sellaisesta.

Itse tulkkaisin sanan tyyppi mittana; pisin esimerkiksi tai eniten,  täynnä .Nämä tuli mieleen. Max tarkoittaa minun mielessä juuri mittaa eri tilanteissa. 

Itsekin ahkera kirjoittaja ja omasta mielestä hyvä kielipää. 

Vierailija
27/55 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

7/20 ja puolet tuurilla, tur, lycka!

Vierailija
28/55 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

11/20, useammassa ymmärsin itse sanan, mutta en vastausvaihtoehtoja :) Arkikäytössä pärjään kyllä ruotsiksi ihan ok.

Vierailija
29/55 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme, ettei ulkomailla ole tullut vielä kohua tästä Suomen rasistisesta ja rotuerottelua ajavasta järjestelmästä, joka pohjautuu Ruotsin toteuttamalle Suomen alistamiselle ja hyväksikäytölle historian aikana. Ei käytännössä eroa mitenkään siitä, miten Venäjä meitä kohteli satoja vuosia. RKP on rasistinen puolue ja hallitukset vuodesta toiseen antavat sen ajaa moraalittomia etujaan.

Mikä diagnoosi sinulla on😂

Vierailija
30/55 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme, ettei ulkomailla ole tullut vielä kohua tästä Suomen rasistisesta ja rotuerottelua ajavasta järjestelmästä, joka pohjautuu Ruotsin toteuttamalle Suomen alistamiselle ja hyväksikäytölle historian aikana. Ei käytännössä eroa mitenkään siitä, miten Venäjä meitä kohteli satoja vuosia. RKP on rasistinen puolue ja hallitukset vuodesta toiseen antavat sen ajaa moraalittomia etujaan.

Ilmeisesti totuuden puhuminen on diagnoosi nykyään?

Vierailija
31/55 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko40 kirjoitti:

Mä olen asunut Ruotsissa yli 20 vuotta, enkä osaa sanoa muuta kuin köttbullar.

Hyvin on pärjätty.

Tässä pari sanaa lisää fika, kanelbullar ja kaffe. Varsågod.

Vierailija
32/55 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsin sodissa kuoli toistasataatuhatta suomalaista miestä. Ilmeisesti sinusta tässä ei ole mitään riistoa ja hyväksikäyttöä??

Vierailija
33/55 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on siitä erikoinen kielipää, että opin nopeasti ymmärtämään, mutta en pitkänkään ajan kuluessa puhumaan. Olen kielissä vähän kuin ikuinen 2-vuotias.

Ruotsiksi katson sarjoja ja elokuvia. Pärjään ilman tekstityksiä. Matkustaessa Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa ymmärrän puheet ja kirjoitukset. Itse takeltelen sitten jotain, mutta aina saan hoidettua kaiken ilman englantia.

Joku virkamiesruotsi menisi yli hilseen.

Vierailija
34/55 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan semmoinen Ruotsin Kongo. Viikinkiajan jälkeen olivat vielä hetken kovempia, tekivät täällä oman Katynin metsä -operaation joka oli yksi syy miksi onnistuivat valtaamaan. Sen jälkeen suurvalta muuttui pullapojiksi kun suomalaiset hoitivat sotimisen heidän puolestaan.

Vierailija
35/55 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua puhua valloittaja-alistajaa, siksi ei ruotsille.

Vierailija
36/55 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkamiesruotsi suoritettu yliopistossa, se riittää minulle.

Vierailija
37/55 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaan semmoinen Ruotsin Kongo. Viikinkiajan jälkeen olivat vielä hetken kovempia, tekivät täällä oman Katynin metsä -operaation joka oli yksi syy miksi onnistuivat valtaamaan. Sen jälkeen suurvalta muuttui pullapojiksi kun suomalaiset hoitivat sotimisen heidän puolestaan.

Juuri näin. Ruotsinkielinen Suomi on Pimeyden ydin.

Vierailija
38/55 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

10/20 yli 50 vuotta sitten opitulla kouluruotsilla. Miksi ihmeessä suomalaisten pitäisi selvitä tällaisesta yliopistotason testistä tuota paremmalla tuloksella?

Vierailija
39/55 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli turha opiskella ruotsia, kun mikään ei teille kelpaa. Pitäisi osata yliopistotason ruotsia 🙄

Vierailija
40/55 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain 14 kahdestakymmenestä .Pari sanaa oli joita en ole koskaan kuullut.Yksi niistä on hereditet. Mielestäni vaikeat ajatellen että sain korkeimmat arvosanat Ruotsissa lukiossa ruotsin kielestä. Maxim levnadsregel andra ordet som jag aldrig hört under mina årtionden i Sverige.

Vaikea ja merkillinen koe. 

Mieleen on jäänyt pitkän englannin kirjoituksista tekstinymmärryksen monivalintakohta, jonka oikea vaihtoehto oli 'omnivorous' eli kaikkiruokainen.

Koskaan ei siihen mennessä ollut sana tullut vastaan, ja kysymys testasi kyllä enemmän latinan kuin englannin osaamista (lat. omni-alku tarkoittaa kaikki).

Ärsyttävää knoppailua, joka ei kerro kielitaidosta.

Joo, ylioppilaskirjoitusten laatijoilla ei ole aina järki mukana. Kun itse kirjoitin ruotsin, kirjoitelman otsikko oli sellainen, että sen helposti ymmärsi väärin. Itse kyllä käsitin oikein, mutta yksi luokkakaverini reputti ruotsin ja varmaan juuri kirjoitelman aiheen väärinymmärryksen vuoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme