Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä säästäisit Suomen taloudessa, jotta velkaantuminen hidastuisi

Vierailija
26.03.2023 |

Otsikossa siis kysymys. Jos olisit hallituksessa, niin mistä säästäisit, jotta Suomen velkaantuminen hidastuisi tai loppuisi?

Kommentit (191)

Vierailija
121/191 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liberaalipuolueen Leikattavaa löytyy -lista on tähän aivan loistava!

Vierailija
122/191 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysapu nykyisellään pois. Vain täsmäkoulutusta ehkäisystä ja yritystoiminnasta naisille ja lapsille. Opetetaan heidät myös opettamaan toisiaan. Naiset alkavat pienellä lainalla ja koulutuksella hankkimaan niitä kanoja, vuohia ja ompelukoneita ja elättämään ja kouluttamaan perheensä. Miehet lähtee Suomeen makaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/191 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostaisin alkoholi- ja tupakkaveron johonkin korkealle.

Sokerivero (lisätty sokeri) eli karkkien, sokeripitoisten leivonnaisten ja juomien verotus.

Täytyy kyllä muistaa että ne monet "sokeroimattomat" tuotteet eli ne missä on sukraloosia tai aspertaania pitäisi laittaa samaan kastiin ja jos halutaan ympäristöä ajatella niin myös kaikki tuotteet missä on palmuöljyä suotais saada korkeimman verotuksen.

Vierailija
124/191 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä olisi saada rahaa pois Yleltä, apurahataiteilijoilta, yritystuista ja kehitysavusta.

Vierailija
125/191 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ministerien erityisavustajien ja valtiosihteerien määrässä.

Se ei kannata, sillä heillä on tarvittavat tiedot ja taidot.

Vierailija
126/191 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annetaan sokerin olla rauhassa, ennemminkin karkkivero, limsavero, sipsivero, mikä sen nimi olisikaan, epäterveellistä riippumatta siitä millä makeutettu.

Vierailija
127/191 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovempi valvonta ja seula toimeentulotuen ja maksusitoumusten käytölle. Pikkusen sylettää kun maksusitoumuksella ostetaan ruokaa ja hygitarvikkeita ja lopuksi pari keissiä kaljaa ja tupakat käteisellä. Ja samat ihmiset jatkuvasti vuodesta toiseen.

Vierailija
128/191 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus ollut 28 vuotta hallituksessa viimeisestä 35:stä. Tänä aikana velka kasvanut. Kokoomuksen velkapuheet täyttä harhautusta siis.

Suomen ongelma on helvetin syvä korruptio, vaikka muuta sanotaan. Niin kauan kuin moraali on yhtä löyhä hallinnossa ja sitä ympäröivisså instansseissa, ei mihinkään asiaan, joka nyt menee huonosti, tule mitää muutosta. Sen sijaan lopuksi voi olla tilanne, että verotus on nykyistä kovempi, mutta terveydenhuoltoakaan ei ole lainkaan tai se on murto-osa nykyisestä.

Koulut puolestaan niin rappiolla, että pojista 9. luokan jälkeen osaa kunnolla lukea 5 %,loput ei lainkaan tai heikosti.

Nämä asioiden heikkenemis-ilmiöt eivät lopu, ennen kuin kansa ottaa vallan takaisin itselleen.

Vierailija
129/191 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaisin kuntien määräksi n.  20.   Myös eduskunnan määrän voisi puolittaa.

Vierailija
130/191 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeistä tulisi leikata reilusti, pelkkä takuueläke ja loppuosa on rahoitettava tai säästettävä itse. Toimeentulokompensaatio varattomille eläkeläisille, jos on tarvetta tehostettuun palveluasumiseen.

Mistään muusta ei pysty leikkaamaan tarpeeksi. Kaikki muut erät ovat roposia, vaikka toki nekin voi käydä läpi.

Vanhukset ovat valitettavsti Suomen isoin menoeräongelma. Tulopuolella taas on liian vähän suomalaisia vientiyrityksiä eivätkä suomalaiset enää perusta niitä, kun kaikki ovat hoitajina tai virkamiehinä valtiolla tai kunnilla töissä tai yksityisellä tuottamattomissa myyjän, kampaajan yms. pienipalkkaisissa töissä.

Työeläkkeitä ei makseta valtion varoista, joten tästä koituisi vain lisämenoja toimeentulotukien muodossa ja samalla verotulot vähenisivät.

Ranskassa mellakoidaan eläke-etujen huonontamista vastaan, täällä pullamössöt vaativat niiden huonontamista itseltään.

Kannattaisi vähän perehtyä miten eläkkeet rahoitetaan. Työeläkkeitä maksetaan valtavasti vero- ja julkisin varoin. Kaikki julkisen puolen eläkkeet on veroilla maksettuja. Vain naurettavan pieni osa yksityisellä sektorilla töissä ollut tai yrittäjä on maksanut itse eläkkeensä. Yrittäjistäkin harva on maksanut riittävää eläkemaksua.

Onko minulle maksettava palkka siis julkisia varoja ja pankkitilini siten yhteiskunnan käytössä? Joka kuukausi tilistäni napataan pois vähän yli 400 e eläkemaksuja, joten sinun logiikallasi minun tulisi saada tuo summa itselleni ja yhteiskunta maksaisi erikseen eläkevakuutusmaksun. Vai miksi oletat, että julkisen puolen eläkkeet maksetaan verovaroilla? Kyllä, tiedän miten julkinen puoli kerää rahoituksensa, mutta on aika alentavaa todeta, että lääkärit eivät itse edes maksa eläkevakuutusmaksujaan, ne maksaa yhteiskunta.

Julkisen puolen eläkkeet ja palkat ovat yksityisen sektorin maksamia. Ei ole mitenkään alentavaa todeta, että kunnallisen puolen lääkäri ei maksa eläkemaksujaan, koska se on faktaa.

Minä olen töissä suomalaisessa vientiyrityksessä jonka rahat tulevat 100 % ulkomaankaupasta. Siis työntekijöiden palkat, eläkemaksut ym. ovat ulkolaista rahaa. Ei suomalaista julkista rahaa.

Pitäisikö minun eläkemaksuni, yrityksen ja minun maksuosuus, maksaa jatkossa ulkomaille ulkolaiseen eläkekassaan jotta saan eläkerahani sitten kun siirryn eläkkeelle? 

Vierailija
131/191 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti kaikki eläkkeet tulisi laskea normaalin sosiaaliturvan tasolle, sillä sosiaalitukia ne ovat samalla lailla mitä työttömyysturva, vanhempainraha tai sairauspäivärahat, tms.

Tällä hetkellä eläkkeitä maksetaan vuosittain 30 miljardin verran. Tästä summasta noin 5 miljardia katetaan nykyisten eläkeläisten aikoinaan itse keräämistä eläkerahastoista. Loppu 25 miljardia kerätään tämän hetken työntekijöiltä kerättävillä eläkemaksuilla.

Tämä vuosisadan ku*etus kun lopetettaisiin niin johan talous alkaisi nousta ja velkaantuminen saataisiin kuriin.

Terveet eläkeläiset voisivat halutessaan lisätienestien vuoksi tehdä vielä töitä ja näin ollen työvoimapulaankin tulisi helpotusta. Köyhillä eläkeläisillä tulot taas pysyisivät about samana, sillä Suomessa sosiaaliturva kattaa kyllä elämisen.

Ehdottomasti kaikki tulevat eläkkeet tulisi laskea normaalin sosiaaliturvan tasolle.

Minä vastustan myös eläkemaksujen maksamista suomalaisiin eläkekassoihin. Ruotsissa jokainen voi valita itse miten sijoittaa eläkerahansa. Minulla on tuottoisampi sijoituskohde ulkomailla josta saan tuoton jopa kokonaan verottomana .

Vierailija
132/191 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäpäiväoikeus pois. Ansiosidonnainen max vuoden pituiseksi ja max määrä siihen 2500€

Vierailija
133/191 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysapu. Siitä voisi silpaista pois suurimman osan ja loput kohdentaa järkevästi. Kehitysapu on ehkä yksi suurin afrikan kehittymisen este.

Keinotekoinen kaksikielisyys. Onkohan kukaan laskenut kuinka paljon tämä maksaa vaikka pakkoruotsin oppimistulokset ovat umpisurkeat? Saavatko ne suomeakin mainiosti osaavat suomenruotsalaiset palvelua omalla kielellään niiltä 2/3 oppilaista joiden ruotsinnumero on 5 tai alle?

Siinä pari mistä voisi aloittaa

Vierailija
134/191 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeistä tulisi leikata reilusti, pelkkä takuueläke ja loppuosa on rahoitettava tai säästettävä itse. Toimeentulokompensaatio varattomille eläkeläisille, jos on tarvetta tehostettuun palveluasumiseen.

Mistään muusta ei pysty leikkaamaan tarpeeksi. Kaikki muut erät ovat roposia, vaikka toki nekin voi käydä läpi.

Vanhukset ovat valitettavsti Suomen isoin menoeräongelma. Tulopuolella taas on liian vähän suomalaisia vientiyrityksiä eivätkä suomalaiset enää perusta niitä, kun kaikki ovat hoitajina tai virkamiehinä valtiolla tai kunnilla töissä tai yksityisellä tuottamattomissa myyjän, kampaajan yms. pienipalkkaisissa töissä.

Työeläkkeitä ei makseta valtion varoista, joten tästä koituisi vain lisämenoja toimeentulotukien muodossa ja samalla verotulot vähenisivät.

Ranskassa mellakoidaan eläke-etujen huonontamista vastaan, täällä pullamössöt vaativat niiden huonontamista itseltään.

Kannattaisi vähän perehtyä miten eläkkeet rahoitetaan. Työeläkkeitä maksetaan valtavasti vero- ja julkisin varoin. Kaikki julkisen puolen eläkkeet on veroilla maksettuja. Vain naurettavan pieni osa yksityisellä sektorilla töissä ollut tai yrittäjä on maksanut itse eläkkeensä. Yrittäjistäkin harva on maksanut riittävää eläkemaksua.

Onko minulle maksettava palkka siis julkisia varoja ja pankkitilini siten yhteiskunnan käytössä? Joka kuukausi tilistäni napataan pois vähän yli 400 e eläkemaksuja, joten sinun logiikallasi minun tulisi saada tuo summa itselleni ja yhteiskunta maksaisi erikseen eläkevakuutusmaksun. Vai miksi oletat, että julkisen puolen eläkkeet maksetaan verovaroilla? Kyllä, tiedän miten julkinen puoli kerää rahoituksensa, mutta on aika alentavaa todeta, että lääkärit eivät itse edes maksa eläkevakuutusmaksujaan, ne maksaa yhteiskunta.

Julkisen puolen eläkkeet ja palkat ovat yksityisen sektorin maksamia. Ei ole mitenkään alentavaa todeta, että kunnallisen puolen lääkäri ei maksa eläkemaksujaan, koska se on faktaa.

Minä olen töissä suomalaisessa vientiyrityksessä jonka rahat tulevat 100 % ulkomaankaupasta. Siis työntekijöiden palkat, eläkemaksut ym. ovat ulkolaista rahaa. Ei suomalaista julkista rahaa.

Pitäisikö minun eläkemaksuni, yrityksen ja minun maksuosuus, maksaa jatkossa ulkomaille ulkolaiseen eläkekassaan jotta saan eläkerahani sitten kun siirryn eläkkeelle? 

Näin tulee varmasti olemaan jatkossa kun mennään Ruotsin malliin ja kun julkisen sektorin eläkkeitä ruvetaan rajoittamaan. Yksityisen sektorin eläkkeet siirtyvät ulkomaille. Häviäjä on valtio joka menettää yksityisistä eläkkeistä saadut verotulot.

Vierailija
135/191 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysavut nollaan nyt kun ei ole vara maksaa ja naapurissa on sota. Alkoholinkäytön kieltäminen ministereiltä ja kansanedustajilta ns työaikana.

Vierailija
136/191 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikai sitä tupakkaa voi kokonaan kieltää. Joillakin on tarve sitä käyttää. Ja ne ihmiset ovat usein vähätuloisempia. Korkeita eläkkeitä voi madaltaa. Vähemmän rahaa kehitysmaille tai sotaa käyville maille.

Tarve loppuu kun sitä ei enää saa mistään.

Kyllä saa. Suomi ei ole koko maailma.

Nuuskan myynti on Suomessa kielletty, silti sen käyttö on vain lisääntynyt.

Vierailija
137/191 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkoruotsin lakkauttamisella säästettäisiin monta miljoonaa euroa.

Kielten opetus ylipäätään on suurimmalle osalle Suomalaisia turhaa. Peruskouluun pitäisi palauttaa taso-opetus ja kieltenopetus suunnata vain niille lapsille jotka aikovat yliopistouralle.

Vierailija
138/191 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimeltä mainitsematon asia maksaa 3,2 miljardia VUODESSA. Siitä olisin valmis leikkaamaan, samoin kehitysavusta.

Vierailija
139/191 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkoruotsin lakkauttamisella säästettäisiin monta miljoonaa euroa.

Kielten opetus ylipäätään on suurimmalle osalle Suomalaisia turhaa. Peruskouluun pitäisi palauttaa taso-opetus ja kieltenopetus suunnata vain niille lapsille jotka aikovat yliopistouralle.

Suomalaiset eivät tarvitse kieliä. Kielten opetus voisi jatkossa olla kaikille halukkaille tasapuolisesti maksullista.  Sillä katettaisiin kielten opetuksen hinta.

Vierailija
140/191 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimeltä mainitsematon asia maksaa 3,2 miljardia VUODESSA. Siitä olisin valmis leikkaamaan, samoin kehitysavusta.

Koko 3.2 mrd osuus voitaisiin ottaa pois valtion menoista.

Minäkin matkustelen ulkomailla omilla rahoillani. En mene paikalliseen sosiaalitoimistoon asiakkaaksi vaatimaan ylläpitoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi