Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näyttelijä Linnea Leino nälväisee kiitospuheessaan Purraa " kulttuuri kuuluu kaikille"

vierailija
25.03.2023 |

No mitäs me pienituloiset, kulttuuri kuuluu meillekin.
Montakos kertaa vuodessa käytte
-teatterissa, 25-50€ lippu
-leffassa 10-20€ lippu
-oopperassa, en edes tiedä paljonko lippu ..
-konsertissa, keikalla 30-miljoona euroa lippu
??

Kulttuuri kuuluu kaikille. Eipä kuulu, köyhille ja pienituloisille ainakaan.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuuri on hyvin ansaitsevien tuote, ei keskituloisellakaan ole asiaa elokuviin tai teattereihin.

Vierailija
2/18 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä enemmän maksais jos sitä ei yhtään tuettais kuten Purra toivoo.

Kirjastoihin sentään pääsee ja musiikkia voi kuunnella köyhäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hyvin pienituloinenkin voi käyttää kulttuuripalveluita. On ilmaisia tapahtumia, ilmaispäiviä museoissa, gallerioita, kirjastot jne. Ja köyhyysrajallakin voi haluta käyttää toisinaan sen vähäisen rahallisen liikkumavaransa kulttuuriin. Minä teen niin, pihistän muusta. Käyn toisinaan museoissa ja ostan elokuviin joko sarjalippuja tai alennuslippuja. Teatterissa käyn lasten kanssa keskimäärin kerran vuodessa, tämä on meidän budjetissa sen verran iso panostus, että tiheämpään tahtiin ei pystytä.

Vierailija
4/18 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulttuuri on hyvin ansaitsevien tuote, ei keskituloisellakaan ole asiaa elokuviin tai teattereihin.

Nyt vielä on varaa, mutta kohta ei, jos Riikkan toive toteutuu.

Vierailija
5/18 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän Purran pointin, koittakaa muutkin ajatella vähän laaja-alaisemmin.

Purrahan on juuri sitä mieltä että miksi valtio tulee vain hyväosaisten käyttämiä kulttuurimuotoja.

Sehän = tulonsiirto.

Miksi valtio tulee jotain balettia ja oopperaa, kun niissä käy sellaiset joilla olisi varaa maksaa vaikka 20€ enemmän joka lipusta. Senkin tukirahan voisi käyttää vaikka homekoulujen korjaukseen tai lasten suojeluun.

tämä on se pointti

Vierailija
6/18 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienituloinen ja käyn usein teatterissa, konserteissa ja tapahtumissa. Asun Helsingissä ja täällä on toki paljon mahdollisuuksia. Nettikirppiksiltä bongaan lippuja halvemmalla, harrastelijateatterit ei maksa kuin n 20e ja kansallisteatteriinkin pääsee välillä - 50%. Kaupunginteatterin kultaposseliput on 5e/kpl.Museokortin ostan kerran vuodessa kun se on tarjouksessa ja sen jälkeen pääsee minne vaan näyttelyyn. Leffassa käyn pari kertaa vuodessa ja ainoastaan jos on 5e päivä tai halpislippu pienempään teatteriin. Joku aika sitten Musiikkitalolle sai lipun konserttiin 10e. Oopperaan olen saanut lippuja 10-15eurolla. Kulttuuri on minulle iso ja tärkeä asia ja näen melko paljon vaivaa että pääsen siitä nauttimaan. Työttömät ja eläkeläiset saavat myös alennettuun hintaan lippuja. Jos kulttuuria ei tueta, siitä ei pääse oikeasti enää nauttimaan kukaan.

Tienaan vajaa 1700e netto/kk ja sinkku maksaa pelkästä asumisesta 800e Helsingissä

Vierailija
7/18 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Purrahan on juuri sitä mieltä että miksi valtio tulee vain hyväosaisten käyttämiä kulttuurimuotoja.

Sehän = tulonsiirto.

Miksi valtio tulee jotain balettia ja oopperaa, kun niissä käy sellaiset joilla olisi varaa maksaa vaikka 20€ enemmän joka lipusta. Senkin tukirahan voisi käyttää vaikka homekoulujen korjaukseen tai lasten suojeluun.

tämä on se pointti

Tuo ei pidä paikkaansa. Se "köyhä" ei käy oopperassa vaikka pääsisi ilmaiseksi. Kyse on jostain muusta kuin rahasta.

Vierailija
8/18 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

7

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän = tulonsiirto.

tämä on se pointti

Tuo ei pidä paikkaansa. Se "köyhä" ei käy oopperassa vaikka pääsisi ilmaiseksi. Kyse on jostain muusta kuin rahasta.

Aikamoista yleistämistä.

T. Köyhä, joka käy aina teatterissa jos onnistuu saamaan liput alle kympin. Oopperaa täällä ei lähimailla ole.

Vierailija
9/18 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän = tulonsiirto.

tämä on se pointti

Populistista asettaa nämä vastakkain. En itse haluaisi asua maassa jossa ei yhtään tueta kulttuuria. Sehän vaan kasvattaisi juopaa hyvä- ja huono-osaisten välillä kun vain etuoikeutetuilla olisi mahdollista nauttia kulttuurista.

Vierailija
10/18 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olisi Riikka voinut tarkentaa että mitä kulttuuria nimenomaisesti tarkoitti. Enpä ole huomannut että elokuvalippuja tai metallimusiikkikonsertteja tai -festareita valtio kauheasti tukisi. Ihan itse olen niihin huomattavan kalliitkin liput ostanut. Sitä taas en oikein ymmärrä että tuetaan näyttelyitä ja apurahoja syydetään joillekkin joiden "taide" on esim. mällit pyörimässä pesukoneessa ym.

Vierailija
11/18 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä olisi Riikka voinut tarkentaa että mitä kulttuuria nimenomaisesti tarkoitti. Enpä ole huomannut että elokuvalippuja tai metallimusiikkikonsertteja tai -festareita valtio kauheasti tukisi. Ihan itse olen niihin huomattavan kalliitkin liput ostanut. Sitä taas en oikein ymmärrä että tuetaan näyttelyitä ja apurahoja syydetään joillekkin joiden "taide" on esim. mällit pyörimässä pesukoneessa ym.

Apurahoja myöntää useimmissa tapauksissa joku aivan muu taho kuin valtio.

Vierailija
12/18 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungit on täynnänsä ilmaiskulttuuritapahtumia ja musiikkia kuulee radiosta. TV on kultturia täynnä. Miksi kaikki maksullinen vain mielletään kultuuriksi?

Vierailija
13/18 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hohhoijaa. Esim. Finnkinon kalliit liput ovat bisnestä, ei mitään tuettua kulttuuria. Nimenomaan kaikki ilmainen ja edullinen on sitä kulttuuria, jota verovaroin tuetaan. Onko kansalaisopisto tuttu? Kansalaisopistojen konsertit esimerkiksi ovat yleensä ilmaisia. Paikallislehdistä esimerkiksi löytää ilmaistapahtumia joissa voi käydä. Itse olen ihan työssäkäyvä mutta käyn paljon kesäisin esim puistokonsertissa ja monenmoisissa korttelitapahtumissa, jotka eivät maksa mitään. Elämä on valintoja.

Vierailija
14/18 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hohhoijaa. Esim. Finnkinon kalliit liput ovat bisnestä, ei mitään tuettua kulttuuria. Nimenomaan kaikki ilmainen ja edullinen on sitä kulttuuria, jota verovaroin tuetaan. Onko kansalaisopisto tuttu? Kansalaisopistojen konsertit esimerkiksi ovat yleensä ilmaisia. Paikallislehdistä esimerkiksi löytää ilmaistapahtumia joissa voi käydä. Itse olen ihan työssäkäyvä mutta käyn paljon kesäisin esim puistokonsertissa ja monenmoisissa korttelitapahtumissa, jotka eivät maksa mitään. Elämä on valintoja.

No, jos kerran kulttuuri on ilmaista, miksi sitä sitten pitäisi tukea?

Vierailija
15/18 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, jos kerran kulttuuri on ilmaista, miksi sitä sitten pitäisi tukea?

Mitä?? :D :D se on ilmaista sen takia että sitä tuetaan! Vai mistä ajattelet että esim. Kansalaisopiston musaopettajien palkan tulevan? Vai ajatteletko että he opettavat ilmaiseksi? Ei todellakaan osallistumismaksuilla kateta puoliakaan niistä kuluista, joita esim joku musaopiston kitara- tai lauluryhmän vetäminen vie. Vaan näitä tuetaan verovaroin. Sama homma koskee esim. monia ilmaistapahtumia joissa on esiintyjiä.

Vierailija
16/18 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan järkisanomaa että kulttuuri kuuluu kaikille.

Vierailija
17/18 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastot ovat kultturia. Eli Purra haluaa sulkea kaikki kirjastot.

Vierailija
18/18 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan järkisanomaa että kulttuuri kuuluu kaikille.

Samaa mieltä!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi