Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikan pisteiden keräilijt

Vierailija
25.03.2023 |

Lähes jokainen pidempään työelämässä ollut tunnistaa työyhteisöstä tällaiset "pisteiden keräilijät", jotka käyttävät hyväkseen joka tilanteen missä voivat päteä tai saada lisää arvostusta ja hyväksyntää. Eli juuri sitä mitä he kokevat kipeästi tarvitsevansa.
Kerto mihin tilanteisiin sinä olet törmännyt tämän pisteiden keräilijän kanssa.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just hiljattain tuli muutamaki tilanne uudehkossa työpaikassa jossa toisen tiimin vasta taloon tullut naikkonen toistaa kun papukaija erään johtajan sanoja sanatarkasti. Hän ihan jopa imitoi äänensävyä ja sanapainotuksia puhurssaan muille. Hän esittää siis johtajan sanomisia avoimesti ihan omina ideoinaan ja oikein korostetusti ryntää julistamaan niitä muille.

Ei siis tajua että me muut ollaan myös kuultu moi jutut ko johtajan suusta jo aiemmin.

Ihan hölmö ja nolaa vaan ittensä.

Vierailija
2/15 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta ja enemmänki noi huvittaa ja ehkä vähä säälittää ku jotkut ei tajuu että muut tajuaa tilanteen.

Mutta jotkut esihenkilöasemassa olevatkin voivat olla niin mielistelyn kipeitä, että heihin menee ku häkä alaisten, siis tällaisten pisteiden keräilijöiden, nuoleskelut tai muut yritykset kerjätä hyväksyntää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöset nuoleskelijat ovat useesti juur niitä jotka eivät ammatillisesti ole ehkä niin kovin päteviä ja tajuavat sen itsekin. Tai jostain syystä kokevat jääneensä työpaikalla alakynteen.

Oman egon ja oman pätevyyden nostatusta siis tarvitaan.

Tämä pisteiden ketäilyn käytös syntyy siis tarpeesta ja saattaa saada joskus absurditkin mittakaavat.

Vierailija
4/15 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yks daami saattaa jopa nolata työkavarin asiakkaan kuullen, mut hoitaa sen niin että ikäänku hän saa loistaa siinä tilanteessa ja on just samaa mieltä kun asiakas jollon taas keräs pojot ittelleen. Vaikka meillä ei saisi toimia noin.

Vierailija
5/15 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ne mielistelijä-nuoleskelijatyypit on eri asia ku pisteiden keräilijät.

Jälkimmäiset voivat olla vähän hankaliaki tai töisten yli läveliä jyrääjiä. He ei mielistele.

Mut annas olla kun hoksaavat että voivat jossain tilanteessa viisastella tai vaikka omasta melestään "pelastaa" jonku tilanteen (jossa ei oikeesti ole pelastamista) niin he käyttävät sekunnissa tilanteen hyväkseen koittaen antaa itsestään pätevän kuvan.

Vierailija
6/15 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opinnot ja tyhmätyöt. Ryhmässä 1-2 vapaamatkustajaa, jotka sitten saavat saman arvosanan kuin tehtävään tosissaan panostaneet. Arviointitilanteessa nostavat itsensä esille ja ottavat kunnian työn lopputuloksesta, vaikka oma panostus olisi tyylipuhdas 0. Ei voi kun ihmetellä miten se pokka kestää.

Vierailija
7/15 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opinnot ja tyhmätyöt. Ryhmässä 1-2 vapaamatkustajaa, jotka sitten saavat saman arvosanan kuin tehtävään tosissaan panostaneet. Arviointitilanteessa nostavat itsensä esille ja ottavat kunnian työn lopputuloksesta, vaikka oma panostus olisi tyylipuhdas 0. Ei voi kun ihmetellä miten se pokka kestää.

piti sanoa: ryhmätyöt 😅...

Vierailija
8/15 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kollega joka kehui aina esihenkilömme (ja meidän muidenkin) kuullen miten hyvin hänen asiakkuuksissaan menee ja miten asiakas on tyytyväinen ja oma henkilöstö viihtyy.

No - tunsin hyvinkin erään esihenkilön joka oli kollegani alaisuudessa. Hän kertoi kyllä ihan jotain muuta siitä miten heillä menee ja etteivät tykkää yhtään kollegani leväperäisestä johtamisesta ja eihän hän mitään edes tiedä kun ei edes käy kohteissa koskaan. Johti sähköpostilla ja korkeintaan joskus soitteli kuullemma.

Puhui siis ihan palturia kaikkien kuulle ja yritti sillä saada esihenkilömme hyväksynnän.

Onneks esihenkilöllemme selvisi melko pian asioiden todellinen laita ja kollegani asioiden todellisen tilan laatu.

Vierailija
9/15 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajien kylmyys ja itsekkyys tekee työntekijöistä samanlaisia.

Vierailija
10/15 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ne mielistelijä-nuoleskelijatyypit on eri asia ku pisteiden keräilijät.

Jälkimmäiset voivat olla vähän hankaliaki tai töisten yli läveliä jyrääjiä. He ei mielistele.

Mut annas olla kun hoksaavat että voivat jossain tilanteessa viisastella tai vaikka omasta melestään "pelastaa" jonku tilanteen (jossa ei oikeesti ole pelastamista) niin he käyttävät sekunnissa tilanteen hyväkseen koittaen antaa itsestään pätevän kuvan.

Itse olen kouliutunut tällaiseksi. Jollakin on kohtaamani ikärasismi kompensoitava. 

N55

Vierailija
11/15 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ymmärrän, tämä on ihan hiton ärsyttävää. Sain kerran tarpeekseni eräästä kehitysyksikön vapaamatkustajasta joka laiskuuttaan ja välinpitämättömyyttään meinasi rysdiä koko ison projektin. No me lty vastaavat korjattiin mitä oli korjattavissa tekemällä 12 tuntisia päiviä ym.

Projekti meni ihan ok ja saatiin kiitosta koko porukka ja jopa tämä vapaamatkustaja (projektipäälliklö) mainittiin että hienosti hoidettu projekti. Kyllä hymyili maireena ja kertoi kaikkea miten hän piti langat käsissä ja sitten kun hän sitä ja tätä ....siis mitä hel...iä?

Myönnän, olin ikävä ihminen ja talutin pari johtajaa neukkariin ja annoin tulla. Kerroin suoraan, että tuolla vapaamatkustajalla ei ole osaa eikä arpaa projetin hyvin menemisedyä vaan ihan päin vastoin. Jos oltas jätetty homma hänen johtamiskyvyn ja viitseliäisyyden varasn niin oltas kustu pahasti koko homma.

Hän sai vuoden päästä potkut, kun johto huomas vihdoin miten ylimielinen ja laiska hän on.

Vierailija
12/15 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen uudessa työpaikassa.

Olen löytänyt jo 2 tällaista jonkinasteista pisteiden keräilijää.

Toinen oikein mukavan oloinen, mutta heti jos jossain kohdassa tulee tilanne että joku meistä uusista ei muista jotain pikkuasiaa hän ryntää heti sanomaan että "minä olen kyllä kertonut tämän sinulle" Eli pelastaa sekunissa oman nahkansa. Samalla myös nolaa kuulijan.

Mulla on kyllä suht hyvä muisti ja opin nopeasti koska olen tehnyt ko työtä 10v. Kysyin jotain asiaa, hän ei edes vastannut vaan ryntää sanomaan minun esihenkilöni kuulle, että "minä olen kyllä perehdyttänyt sinulle tämän, etkö muista"? toisti vielä että minä sanoin tästä sulle. Siis sillai oikein korostetusti ryntäsi ensin sanomaan että hän on kyllä hoitanut tehtävänsä mutta sinä et vaan muista. Mietin monta kertaa tuotakin tilannetta ja katsoin muistiinpanoja, ei mitään merkintöjä eikä mielikuvaa asiasta, eli voi hyvinkin olla että hän oli unohtanut sanoa asian mutta ryntäsi pelastamaan oman nahkansa vaikka asia oli ihan mitätön.

Toinen keräsi pojot mielistellen asiakasta ja nolaten kollegansa asiakkaan ollessa samassa virstiketjussa. Hitto miten epäammattimaista käytöstä.

Toivottavasti muut viestiketjussa mukana olleet tajusi tämän. Noloa ja amatöörimäistä touhua.

Vierailija
13/15 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen itse saanut kerran eräältä "työpaikkakiusaaja" tyyppiseltä kollegaltani ivallisia kommentteja "pisteitä hyvä Pirkko (nini muutettu) pisteitä" ja käsien taputusta.

Syynä tähän naljailuun oli selkeästi hänen kateellisuutensa siitä että minä olen työssäni hyvä, kokenut ja suht nokkelaälyinen sekä ahkera. Minulla kaikki kpi:t kunnossa. Hänellä ei. Esihenkilömme jouti huomauttamaan hänelle kk kokouksessa paristakin asiasta mikä ei ollut kunnossa (tai vieläkään tehtynä). Minulla nuo ja moni muu asia kunnossa ja sain siitä kiitosta.

Kollegaa ärsytti ja syytti minua pisteiden keräilijäksi. Vaikka olen persoona joka ei todellakaan tarvitse mitään pisteitä, olen töissä, en missään lastentarhassa.

Että voi sen joku työpaikkakiusaaja näinkin käntää.

Vierailija
14/15 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka työyhteisössä on niitä jotka ei pärjää ammattitaitonsa ja ahketuutensa turvin. He kompensoivat osaamisvajettaan tai vaan laiskuuttaan ja välinpitämättömyyttään keräilemällä irtopisteitä hyödyntämällä fiksumpia ja ahkeria kollegoita.

Varo tällaisia tyyppejä, opi tunnistamaan tämän kaltaiset henkilöt ja kierrä kaukaa.

Vierailija
15/15 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tiimissä eräs henkilö joka tekee sitä, että kun hän ei tiedä vastausta hän odottaa että joku muu vastaa ja sitten hän sekunnissa alkaa toistamaan mitä toinen sanoi.

Hän on jo vähän iäkkäämpi, osaa kyllä työnsä mutta ei ehkä ymmärrä nykypäivän business termistöä.

Hän kuuntelee usein minua ja kohta toistaa samoja sanoja, se kuulostaa ihan hassulta.

Kerran joku kysyi mikä neukkari käytävän päässä on, hän ei muistanut, joku muu huikkasi neukkarin nimen ja tää daami sadasosasekunnissa ryntää myös sanomaan neukkarin nimen vähän isompaan ääneen. Ihan kun hän ois tienny sen ensin. Hassu.

Tunnistan hänenkin tyylissään sen että kompensoi jotain osaamisvajettaan ja heikkoa itsetuntoa tällä tavalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän