Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienet hautajaiset

Vierailija
24.03.2023 |

Hyvin iäkkäänä kuollleella isälläni ei ole enää sisaruksia eikä muutkaan sukulaiset ole juuri olleet yhtedessä. Kaikki ystävät ja tuttavat ovat kuolleet jo aiemmin. Isä ollut monta vuotta hoitokodissa. Järjestämme hautajaiset pienellä porukalla, meitä jälkeläisiä tulee vain n. viisi. Kantajia ei ole, joten siksi tuhkaus.

Oletteko ikinä olleet näin pienissä hautajaisissa? Jotenkin harmittaa isän puolesta, kun on ollut pidetty ihminen ja paljon verkostoja, mutta nyt siis ei enää ole syistä, jotka kerroin. En kaipaa ilkeitä kommentteja.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mut jos ei halua tuhkausta on sellaisia miesporukoita joita voi pyytää auttamaan, ovat vapaaehtoisia.

Vierailija
22/47 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

tein testamentin  että sairaalan kappelissa siunataan siitä suorraan polttoon. voin vielä vaihtaa tarviiko mitään siunausta TÄSTÄ ON TEHTY JOKU TABU.  vaihdan sellaiseen että suorraan polttoon ei saa lepso kahvia juodakseen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus mietin tota, tuliskohan mun hautajaisiin pari ihmistä?

Vierailija
24/47 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaiset on jälkeenjääville ei vainajalle. Laiha lohtu, tiedän, mutta niin se vaan on.

Vierailija
25/47 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kantajia yleensä saa. Ei sen takia tarvitse olla tuhkaus. (Ainakin vielä 10 vuotta sitten Tampereella mieheni kävi miesten piirissä ja heitä osallistui kantamaan sellaisia, joilla ei ollut itsellään kantajaa. He tekivät sen työn ilmaiseksi, mutta omaisille se maksoi ja rahat menivät miesten piirin tilavuokraan seurakunnalle. En tiedä, onko enää näin.

Kun naapurini kuoli noin 10 vuotta sitten, niin hautajaisissa oli vain vainajan poika, sen vaino ja niiden jälkikasvu. Ja sitten me 2 naapuria. Toinen vainajan poika jälkeläisineen ei osallistunut. Ei ollut muistotilaisuutta. Kappelista lähdettiin kukin kotiinsa.

Vierailija
26/47 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

siunausta en tarvii kirjoitti:

tein testamentin  että sairaalan kappelissa siunataan siitä suorraan polttoon. voin vielä vaihtaa tarviiko mitään siunausta TÄSTÄ ON TEHTY JOKU TABU.  vaihdan sellaiseen että suorraan polttoon ei saa lepso kahvia juodakseen

Eikö sinulla ole läheisiä, jotka haluaisivat osallistua muistotilaisuuteesi?

Vierailija
27/47 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim mieheni täti. Hautajaisiin osallistui mieheni ja minä ja meidän tyttäremme ja yksi kotihoidon henkilö ja äitini ja äitini avustaja. En ainakaan muista muita olleen paikalla. Tästä on noin 5 vuotta aikaa.

Vierailija
28/47 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt moista sure. Pidätte juuri teille sopivat hautajaiset, ja keskitytte ihan omaan suremiseen, eikä siihen, mitä joku muu ajattelisi. Luulen, että nykyään on yleisempää pitää pienempiähautajaisia kuin ennen, kun laitettiin kuolinilmoitukseen kutsu kaikille siunaukseen ja muistotilaisuuteen.

Seurakunta huolehtii kauniin kirkon ja musiikin, kauniin papin puheen, ja itse pidätte kauniin muistotilaisuuden.

Vierailija
29/47 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on paljon ihmisiä joilla ei ole ketään.

Tätä ei suurperheelliset tajua!

Vierailija
30/47 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikääs monta ihmistä teidän hautajaisiin vois tulla?

Vierailija
31/47 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, moni ei oo tullu ajatelleeksi.

Vierailija
32/47 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä, mitä pahaa on niissä hautajaisissa, missä on vain pappi ja suntio. Jos itse kuolisin yksinäisenä, toivoisin todellakin, ettei kukaan tulisi itkemään tekoitkua arkkuni äärelle.

Vierailija
33/47 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieniä hautajaisia ei pidä hävetä. Nykyään ja varsinkin koronan aikana ei saanut monta ihmistä kerääntyä hautajaisiin. Kaikin puolin koko hautajaiskulttuuri on muuttunut. Kukkalaitteita ei juurikaan enää lasketa siunaustilaisuudessa. Toivotaan, että voi tuoda yhden leikkokukan. Leikkokukat kootaan sitten maljakkoon muistotilaisuudessa.

Noin on tehty lähipiirissä monet kerrat.

Käyn usein lenkillä lähellä sijaitsevalla hautausmaalla. Olen viime aikoina huomioinut, että arkkuhautauksia on yhä harvemmin. Kaksi arkkuhautausta oli ollut viime viikonloppuna. Toisessa oli jätetty yksi sidottu kukkakimppu kummun päälle. Toisessa oli kolme pientä kukkalaitetta. Jokin aika sitten havaitsin, että oli kaivettu neljä pientä kuoppaa uurnanlaskua varten, eri kohteisiin. Niiden päällä oli pieni suojaneliö.

Se nykyistä hautajaiskulttuuria.

Vierailija
34/47 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini haudattiin koronarajoitusten aikaan, eli 8 + pappi.

Mielestäni tilaisuus oli kuitenkin omalla tavallaan kaunis, lämmin kesäinen päivä ja siunaus kaikkineen haudan äärellä.

Vierailija
35/47 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siunausta en tarvii kirjoitti:

Eikö sinulla ole läheisiä, jotka haluaisivat osallistua muistotilaisuuteesi?

Läheiset voivat järjestää muistotilaisuuden jos haluavat. Ei kuollut sitä missään tapauksessa pysty tekemään.

Vierailija
36/47 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä 32, noin se just on.

Vierailija
37/47 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isälläni oli pienet hautajaiset. Hän ei halunnut edes hautaan siunausta. Hautajaisissa oli vain me kolme lasta perheinemme ja äitini. Kävimme ensin yhdessä laskemassa uurnan ja tämän jälkeen menimme äitini luokse kahville. Minusta tilaisuus oli todella lämminhenkinen ja mukava. Paikalla oli vain läheiset eli ne jotka oikeasti välittivät. 

Vierailija
38/47 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin tahtoisin, että vain ne joille jotain merkitsin, tulisivat hautajaisiini. Mutta meitä on niin monenlaisia ihmisiä. Sisareni sanoi, että pitäisi vaikka ostaa ensimmäiset penkit täyteen saattajia? En ole samaa mieltä.

Vierailija
39/47 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että isäsi oli pidetty eläessään. Olisiko hän (tai sinä) halunnut, että hän kuolee aiemmin, että olisi enemmän vieraita hautajaissa?

Vierailija
40/47 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hautajaisia ole pakko pitää ollenkaan. Ovat kuitenkin niin raskaita tilaisuuksia. Minut aika kun jättää , saa srk hoitaa kaiken . Vasta kun maan alla, voi tuoda kukan, jos haluaa. Siis omaiset. Joillekin hautajaiset on niin tärkeät ja vanhoille ihmisille varsinkin. 80- v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi