Pelottaako sinua pienituloinen tai työtön ajatus oikeistohallituksesta?
Molemmat suurimmat oikeistopuolueet sekä PS että Kokoomus haluavat leikkauksia perusturvaan.
Kommentit (516)
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ymmärrä miten oikeistolaiset uskoo, että rankaisemalla meitä pitkäaikaistyöttömiä (käytännössä meistä useimmat ainakin osittain työkyvyttömiä) parannetaan työllisyyttä.
Saavat hyvän mielen kun luulevat tehneensä jotakin hyvää ihmisille.
T. Osatyökykyinen 52v.
Vierailija kirjoitti:
Persut on kyllä konservatiivinen puolue, mutta ei oikeastaan edusta oikeistoa.
https://www.iltalehti.fi/kuntavaalit-2021/a/2e2a4c51-a26d-48a6-b7c7-eb8…
Haluatko sumuttaa tahallasi vai miksi vanha arvokartta?
Täällä eduskuntavaalien arvokartta. PS on selvästi oikeistoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä myös taktinen äänestys, toivottavasti sillä on jotain tehoa.
eli millainen?
Jos äänestää demareita tai vihreitä se auttaa käsittääkseni sinipunan mahdollisuutta, joka on ainoa vaihtoehto porvarihallitukselle. Jos vihreät ei lähde hallitukseen, ainoa vaihtoehto on porvari, näin sanoivat paikkalukuja gallupeista laskeneet strategit.
Nykyiset vihervasurit pelottavat todella paljon, saivat Suomen persiilleen, nyt persut ja kok tarvitaan likapyykin selvittäjäksi.
Minä pärjään kyllä. On olemassa plan B, joka tarkoittaa muuttamista miesystävän nurkkiin. Ei toivottavaa, mutta mahdollista. Lapset omilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aika leikata sossupummiloisten tukia jotta ökyelämä ja laiskottelu saadaan loppumaan. Töitä on mutta nämä prkleet yrittävät kaikin keinoin olla tekemättä mitään.
Työmarkkinatuella on tosi ökyä, 600 € ja risat 😅
Siihen vielä päälle asumistuki 750 € ja toimeentulotuki 350 €. Sillä rahalla käy vaikka etelässä lomailemassa. Kyllä sossupummit osaavat kusettaa tätä yhteiskuntaa prkle.
En saa kumpaakaan, vain tuo työmarkkinatuki. Kummalliset luulot sulla että noita muita jotenkin automaattisesti saisi.
Kyllä pelottaisi muuten, mutta jään kohta vanhuuseläkkeelle. Tuo on törkeää, että yrittävät puuttua ansiosidonnaiseen. Eläkeindekseihin ei kosketa, koska on paljon suuria eläkkeitä saavia. Onneksi en ole enää työelämässä ja on myös miehen tulot. Äänestin SDP:tä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aika leikata sossupummiloisten tukia jotta ökyelämä ja laiskottelu saadaan loppumaan. Töitä on mutta nämä prkleet yrittävät kaikin keinoin olla tekemättä mitään.
Siihen vielä päälle asumistuki 750 € ja toimeentulotuki 350 €. Sillä rahalla käy vaikka etelässä lomailemassa. Kyllä sossupummit osaavat kusettaa tätä yhteiskuntaa prkle.
Asumistuki yksinasuvalle on maksimissaan noin 400 euroa (Helsinki). Toimeentulotukea taas ei saa työmarkkinatukea + asumistukea saava yleensä ottaen lainkaan, tai joitain kymppejä jos on suuret asumismenot (asumistuki korvaa vain hyväksyttävien asumismenojen ylärajaan asti ja siinäkin on omavastuu). Asumistuen leikkaukset itse asiassa johtavat siihen, että yhä useampi tulee hakemaan toimeentulotukea. Mutta sitä ei ikinä saa muiden tulojen "päälle" vaan laskemassa huomioidaan kaikki tulot ja säästöt ja tukea saa vain jos käteenjäävä summa olisi muuten alle 500e/kk tjsp.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Josta puolet menee asumiskuluihin...
Asumistuki Hkissä on maksimissaan 450 euroa. Tuo vaikka vuokrasi olisi 1200 euroa. Ihan vaan tiedoksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä saan vielä päivärahan työttömyskassasta ja asumistuen. 1000e ja 199e kuukaudessa. Tuolla rahalla elää mutta ei matkusta. Eikä ole maksullisia harrastuksia. Mä harrastan kävelyä ja kotona jumppaamista.
Toivon, että oikeistohallitus poistaisi motivaatioloukkuja ja työllisyys paranisi. Myös yrittäjyyteen tulisi kannustaa. Koen, että jos tuet olisi vaikeammin saatavilla, olisi se itsellenikin potku takapuolelle alkaa tosissaan tekemään rahaa ja uraa. T. Pienituloinen mutta motivoitunut, yrittäjyydestä haaveileva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä tuollaiset tukisummat oikein repäiset? Ei tosiaan makseta yksin asuvalle noin paljon.
Asumistukea jos saa niin se menee kyllä ihan siihen asumiseen vain, eikä edes riitä.
Toimeentulotuen perusosa yksinasuvalle on 555,11 euroa kuussa. Se on se raha, mikä kohtuullisten asumismenojen jälkeen yhteensä voi kaikista tuista enintään jäädä käyttöön - jos siis toimeentuotukea saat. Sillä sinun pitää maksaa ruokasi, vaatteesi, hygienia, puhelin ja muut viestimet. Ja se etelänmatkasi.
Vierailija kirjoitti:
Toivon, että oikeistohallitus poistaisi motivaatioloukkuja ja työllisyys paranisi. Myös yrittäjyyteen tulisi kannustaa. Koen, että jos tuet olisi vaikeammin saatavilla, olisi se itsellenikin potku takapuolelle alkaa tosissaan tekemään rahaa ja uraa. T. Pienituloinen mutta motivoitunut, yrittäjyydestä haaveileva.
Oletko selvittänyt, mitä yrittäjyys on? Tiedätkö eri yhtiömuotojen erot? Tiedätkö, ettet saa yrittäjänä eläkettä, ilman että maksat oman eläkkeen etukäteen. Et saa myöskään palkansaajan ansioturvaa. Siitäkin saat itse huolehtia. Onko sinulla kaupallinen koulutus, pitää olla. Osaatko kirjanpidon? Tiedätkö yrittäjän pakolliset maksut?
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Sosialismia on nyt koitettu saada toimimaan jo vuosia eikä onnistu.
Haluan kokeilla toista polkua, sellaista missä demari ei roiku mun taskulla minua samalla määräillen.958
Sosialismia ei ole Suomessa koitettu ikinä eikä sitä myöskään yksikään eduskuntapuolue haluaisikaan kokeilla. Vasemmistoliittokin kannattaa lähinnä Pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan säilyttämistä, jos puolueen ohjelmaan tutustuu.
Sitä "toista polkua" sai kokeilla viimeksi 2015-2019 ja sitä ennenkin oli Kokoomusta pääministerinä tai valtionvarainministerinä 1987-2003 ja 2007-2015. Itse asiassa sääli, että nyt tälle Marinin kaudelle osui niin paljon kriisejä ja poikkeusoloja, olisi ollut hienoa jos kansa olisi nähnyt keskusta-vasemmistolaisen hallituksen normaalioloissa.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellähän yksi ongelmista on, että työtön menettää tukensa jos perustaa yrityksen/toiminimen. Vasemmisto nimen omaan haluaisi mahdollistaa sovitellun päivärahan saamisen myös yrittäjälle, niin että yrittäjyyys olisi yksi polku pois työttömyydestä.
Jos positiivisia puolia hakee niin itsellä ei ainakaan ole paljon mistä leikata.
Eläke on yht. hiukkasen alle 1000 e/kk ja asumistuki 132 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä tuollaiset tukisummat oikein repäiset? Ei tosiaan makseta yksin asuvalle noin paljon.
Asumistukea jos saa niin se menee kyllä ihan siihen asumiseen vain, eikä edes riitä.
Toimeentulotuen perusosa yksinasuvalle on 555,11 euroa kuussa. Se on se raha, mikä kohtuullisten asumismenojen jälkeen yhteensä voi kaikista tuista enintään jäädä käyttöön - jos siis toimeentuotukea saat. Sillä sinun pitää maksaa ruokasi, vaatteesi, hygienia, puhelin ja muut viestimet. Ja se etelänmatkasi.
Wtf miten noin paljon toimeentulotukea? Saan työmarkkinatukea vähemmän. Ennakonpidätys 12%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellähän yksi ongelmista on, että työtön menettää tukensa jos perustaa yrityksen/toiminimen. Vasemmisto nimen omaan haluaisi mahdollistaa sovitellun päivärahan saamisen myös yrittäjälle, niin että yrittäjyyys olisi yksi polku pois työttömyydestä.
Vasemmistolla tarkoitan tässä vasemmistoliittoa, demareiden tai vihreiden ohjelmaa en tunne. ja nimen omaan -> nimenomaan
Kuule ap:
Ee pelota. Ei yhtään.
Nuo leikkaukset ei koskea minua.
Olen aina ollut köyhimys ja pienituloinen. Vaan hengissä oon selvinnyt. Ja selviän tästä etipäinkin,. niin pitkään, kun Luoja mulle päiviä suo.
Pitää elää suu säkkiä myöten.