Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka olet ollut burnoutin vuoksi pidemmällä sairaslomalla

Vierailija
23.03.2023 |

Onko sairasloman ehtona, että on pakko alkaa syömään masennuslääkettä?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuollaista ehtoa voi olla?

Vierailija
2/14 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai, sain burnoutissa kiven silmään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en edes ymmärrä, miten jotkut pääsee sellaisille?

Kerran sain yhden päivän, kun menin työterveyslääkärille ja olin siinä pisteessä, että irtisanoudun kohta pian... Lääkäri kirjoitti sen yhden päivän ja sekin oli palkatonta. Jotta olisi saanut palkallisena, sen olisi pitänyt laittaa masennusdiagnoosikoodi, mutta sitä en halunnut, kun pelkään, että se taas vaikeuttaisi fyysisten oireideni selvitystä.

Vierailija
4/14 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työuupumuksen vuoksi ei saa sairaslomaa. sinulle pitää asettaa joku sairausdiagnoosi. Yleensä masennus.

Vierailija
5/14 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työuupumuksen vuoksi ei saa sairaslomaa. sinulle pitää asettaa joku sairausdiagnoosi. Yleensä masennus.

Onko väliä minkä asteen masennus?       voiko sen saada ihan miltä tahansa lääkäriltä diagnoosin siis?

Vierailija
6/14 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 10kk kuukauden pätkissä sairaslomalla burnoutin takia. Oisko kuukauden tai pari menny normaalisti ja sitten psykologi alkoi puhumaan terapiasta ja lääkkeistä. Minun ongelmani ei olisi lähtenyt puhumalla, joten otin lääkkeet jotta sain sairasloman jatkumaan. Lääkkeet ei edes auttaneet, lihoin vaan. Söin pari kuukautta ja loput jätin syömättä.

Vierailija
7/14 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse syödä mitään lääkkeitä. En myöskään ollut masentunut vaan työuupunut. Työterveyslääkäri kyllä uupuneen tunnistaa. Jos vähän vituttaa mennä töihin, se ei ole työuupumusta. Ainakaan vakavaa sellaista, esioire se kyllä voi olla.

Vierailija
8/14 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burn outista puhutaan paljon mutta lääketieteessä sillä ei ehkä vielä ole sellaista vakiintunutta lokeroa. Yleensä mielen sairauksien kohdalla ajatellaan, että ei ne pelkän sairausloman voimalla parane. Ajattelisin, että ei burn outkaan millään pelkällä 10kk sairauslomalla parane, vaan pitää hoitaa siellä työpaikalla ne tilanteeseen johtavat syyt, ja sen voi tehdä vaikka jo hetikin eikä kymmenen kuukauden päästä. Jos on päästänyt itsensä siihen pisteeseen, että työt ällöttää ja haluaa ottaa monen kuukauden irtioton, MUTTA ei ole masentunut eikä ahdistunut, niin voisiko se irtiotto olla omakustanteinen kuitenkin?

Vierailija
9/14 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä lääkkeitä kukaan sinun suuhusi siellä kotona väkisin tunge, mutta jos palkallista sairauslomaa halajat niin silloin diagnoosiksi ei käy "burnout".

Se on osasyy siihen miksi tässä maassa on niin julmetusti masennus-diagnoosilla olevia ihmisiä, eivät he muuten saisi palkallista sairauslomaa.

Lääkärit tietävät tuon epäkohdan ja toimivat sen mukaan lääkärintodistuksen diagnoosissa.

Aivan absurdi tilanne ja useinhan se työuupumus myös ruokkii ja aiheuttaa myös masennusta.

Vierailija
10/14 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa uupumus on diagnoosi. Suomessa ehkä viiden vuoden päästä. Ihan kreisiä, monessa yrityksessä varmaan pyöritellään silmiä ja isketään leimaa otsaan. Ainoastaan kerran on lääkäri kirjoittanut sairauslomatodistukseen syyksi unettomuus joka on syynä paljon enemmän oikeaan suuntaan kuin masennus.

Vierailija
11/14 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Burn outista puhutaan paljon mutta lääketieteessä sillä ei ehkä vielä ole sellaista vakiintunutta lokeroa. Yleensä mielen sairauksien kohdalla ajatellaan, että ei ne pelkän sairausloman voimalla parane. Ajattelisin, että ei burn outkaan millään pelkällä 10kk sairauslomalla parane, vaan pitää hoitaa siellä työpaikalla ne tilanteeseen johtavat syyt, ja sen voi tehdä vaikka jo hetikin eikä kymmenen kuukauden päästä. Jos on päästänyt itsensä siihen pisteeseen, että työt ällöttää ja haluaa ottaa monen kuukauden irtioton, MUTTA ei ole masentunut eikä ahdistunut, niin voisiko se irtiotto olla omakustanteinen kuitenkin?

Minä irtisanouduin työstä ja hain sairaslomaa, kun voimat yksinkertaisesti loppuivat. Se 10kk auttoi alkuun ja sen jälkeen tein vajaata työviikkoa uudessa työssä. Todellisuudessa toipumiseen meni noin 5v ja uupumus jätti pysyvät arvet työssä jaksamiseen, kuormitun helposti. Uupumisesta on nyt 10v aikaa.

Vierailija
12/14 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain itse vähän aika sitten sairaslomaa työuupumuksen takia ja samalla unilääkkeitä. Masennuksesta ei ollut puhettakaan, vaikka sitäkin on myös todennäköisesti taustalla. En ymmärrä miten en vastaanotolla muistanut/ehtinyt ottaa puheeksi itsetuhoisia ajatuksiani. Tuntuu, että aivot eivät toimi ollenkaan. Olen viimeisten viikkojen aikana miettinyt it*emurhaa lähes päivittäin, tai toivonut saavani kuolettavan syövän, että pääsisin pois. Itken herkästi, en saa asioita aikaiseksi ja pienikin virhe tai kritiikki saa minut tuntemaan itseni täysin arvottomaksi ihmisjätteeksi. Kuuluuko tällainen normaaliin työuupumukseen?

Vierailija
13/14 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain itse vähän aika sitten sairaslomaa työuupumuksen takia ja samalla unilääkkeitä. Masennuksesta ei ollut puhettakaan, vaikka sitäkin on myös todennäköisesti taustalla. En ymmärrä miten en vastaanotolla muistanut/ehtinyt ottaa puheeksi itsetuhoisia ajatuksiani. Tuntuu, että aivot eivät toimi ollenkaan. Olen viimeisten viikkojen aikana miettinyt it*emurhaa lähes päivittäin, tai toivonut saavani kuolettavan syövän, että pääsisin pois. Itken herkästi, en saa asioita aikaiseksi ja pienikin virhe tai kritiikki saa minut tuntemaan itseni täysin arvottomaksi ihmisjätteeksi. Kuuluuko tällainen normaaliin työuupumukseen?

Ei kuulosta normaalilta työuupumukselta. Itselläni oli samanlaista, en esim. jaksanut laittaa lapsille ruokaa, itkin sängyssä, olin ihan poikki.

T. Se 10kk sairaslomalla ollut

Vierailija
14/14 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanouduin vakituisesta työstä työuupumuksen takia, koska en enää kestänyt. En myöskään osaa valittaa vaivoja lääkärille, joten en edes yrittänyt hoitaa asiaa työterveyden kautta. En usko, että olisin saanut mitään apua sieltä. Kesti 1,5 vuotta ennen kuin aamulla heräsin normaalioloisena enkä tunteeseen, että apua täytyy lähteä töihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän