Tavalliset kirkkoon kuuluvat: käytättekö ristiä kaulassa? Miksoäi/miksi ette?
Minä olen tavis kirkkoon kuuluva. En siis superosallistuja. En käy säännöllisesti missään.
Olen alkanut miettiä, että alkaisinko käyttää rippiristiäni, jonka sain hyvin kauan sitten.
Jotenkin on sellainen olo, että kun muutkin uskontokunnat ja muut suuntaukset haluavat erottua, niin miksen minäkin ilmaisisi kannatustani.
Mitä mieltä olette?
Kommentit (43)
Kävin riparin ja kuuluin kirkkoon noin 30 vuotiaaksi. Erosin kirkosta ja liityin vapaansuunnan seurakuntaan. Nuorena käytin usein ristiä ja se oli myös vakaumuksen symboli. Viime aikoina ei ole tullut käytettyä. Pitäisi kai käyttää! Ei risti ole välttämättä vakaumuksen ja usko symboli riipuksena, sillä sitä näkee myös uskomattomien kaulassa ja korvissa. Toivon että usko henkiin minusta jollakin.
En käytä. Usko on pääni sisäinen yksityisasia, eikä asu raksin muotoisessa metallipalassa.
Hmm. Miettivätkö ihmiset jotakin erityistä henkilöstä, jolla on risti?
En enää kuulu kirkkoon, mutta en käyttänyt silloinkaan kun vielä kuuluin. Syynä se, etten pitänyt kristinuskoa totena.
En käytä. Mitähän joku Alkon kassa siitä ajattelisi?
En pidä koruista. Uskallan puhua uskostani kun ja jos Jumala niin kehoittaa. Ihmisen kohtaminen vaikka minkä aiheen kanssa on hienoa. niinkauan kuin se pysyy sivistyneenä.
Vierailija kirjoitti:
Tai kirjakaupan kassa, kun ostan Karita Mattilan eroottista runokirja.
Odotetaanko ristiä käyttäviltä esim parempaa käyttäytymistä tai lempeyttä tms.
Kohdistuuko jotain odotuksia. Mietin itse, alkaisinko käyttää?
Jeesuksen aikana eivät kristityt käyttäneet mitään ristejä. Sitten tuli se kala. Myöhemmin erillaisia ristejä ja nykyinen on kaikista uusin.
Vierailija kirjoitti:
Raamatussa juodaan viiniä mutta kehoitetaan pysymään kohtuudessa.
Käytin rippiristiä.
Enää en käyttäisi , koska en enää usko minkäänlaisikn jumaluuksiin.
70-luvulla käytin, mutta sillonhan se oli muotia, eikä liittynyt millään tavoin uskovaisuuten, vaan oli joka jampan ja jaanan muotikoru, eikä siihen liittynyt minkäänlaista latausta.
No sittemmin olen eronnut kirkosta, enkä ole koskaan uskonut mielikuvitusolentoihin, joten nykyään ei tulisi mieleenkään kantaa kaulassani kyseistä kidutusvälineen pienoismallia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai kirjakaupan kassa, kun ostan Karita Mattilan eroottista runokirja.
Onko kirjakaupan kassa lähtökohtaisesti kiihkouskovainen? Onko erotiikka mielestäsi syntiä?
En ikimaailmassa pitäisi ristiä kaulassa, ei minulla sellaista edes ole. Joku kaulakoru on kyllä joka päivä kaulassa. En ole uskovainen.
Kuulun kirkkoon, toimintaan osallistun harvakseltaan, rippiristiä olen kantanut kaulallani konfirmaatiopäivästä saakka. Ajattelen sen olevan jokapäiväinen rukoukseni, jota en tule lausuneeksi. Vaikeissa tilanteissa tai kiitollisena käsi hakeutuu ristille muistuttamaan itseäni siitä, että asioilla on tapana järjestyä
Vierailija kirjoitti:
Miksi se siitä mitään ajattelisi?
Luuletko, että ristikorun kantajia ei käy Alkossa?
Nyt kun kerran kysytte, niin käytän. Tai siinä se on heilunu mun kaulassa rippijuhlista asti. En nyt oo aatellu ees koko asiaa. Toisaalta alkaa ärsyttäväkin, kun usein lentää tonne niskapuolelle. En tiä pitäskö tää ottaa jo pois, mutta loukkaako se noita antajia. Loppujen lopuks aika tyhmä keksintö koko rippiristi.
Vierailija kirjoitti:
Odotetaanko ristiä käyttäviltä esim parempaa käyttäytymistä tai lempeyttä tms.
Kohdistuuko jotain odotuksia. Mietin itse, alkaisinko käyttää?
Se riippuu ihan omasta käyttäytymisestäsi. Risti itsessään aiheuta ennakko-odotuksia sen enempää kuin Hyvää käytöstä, kuten kaikilta muiltakin kanssaihmisiltä, mutta jos pidät siitä tällaisen haloon, niin kyllä silloin ajatellaan, että olet vähintään pyhimys itsekin
Vierailija kirjoitti:
Jeesuksen aikana eivät kristityt käyttäneet mitään ristejä. Sitten tuli se kala. Myöhemmin erillaisia ristejä ja nykyinen on kaikista uusin.
Jeesuksen aikaan ei ollut kristittyjä olemassakaan, vaan ne olivat kaikki juutalaisia Jeesusta myöden.
Käytän ristiä jos koruja käytän. Etenkin nykyään.