Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kirkossa on sateenkaarimessuja?

Vierailija
23.03.2023 |

Onko sateenkaarimessujen tarkoituksena tarjota sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluville ihmisille matalan kynnyksen messuja, joihin he voivat mennä ilman pelkoa muiden paheksunnasta, vai nostaa syntinen elämäntapa jalustalle ja väittää sitä sallituksi?

Kommentit (496)

Vierailija
361/496 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän homosuhteita syntinä, mutta on niitä huonompiakin messuja. Ainakin kun ottaa huomioon sen, että samat papit pitää muutenkin messuja ja julistaa omia raamattunäkemyksiään myös muualla...

Ainakin Tampereella järjestetään Tyhjän sylin messuja, joita kuvataan näin: "Tarkoitettu lapsettomille, keskenmenon, raskauden keskeytyksen, kuolleen lapsen syntymän tai lapsen kuoleman kautta lapsensa menettäneille ja heidän läheisilleen. Messu kutsuu hiljentymään, ja lapsettomuus on esillä rukouksissa ja puheissa.

Tampereella tyhjän sylin messuja on järjestetty kaksi kertaa vuodessa ja ne kokoavat ihmisiä eri puolilta Pirkanmaata."

Tyhjän sylin messujen ajatus on toki kaunis, mutta miksi kyseisen teeman ympärille on tehty omia erityismessuja? Messujen tulisi koota kaikki kristityt yhteen ja siinä missä sateenkaarimessuun voi mennä kuka tahansa, tällaisiin messuihin on selvästi sopimatonta mennä lapsikatraan kanssa, jos messun teema ei kosketa omaa perhettä millään tavalla. Lapsettomille ja lapsensa menettäneille voi järjestää vertaisryhmiä, hengellisiä laulu- ja opetusiltoja ja muuta toimintaa, mutta messujen pitäisi olla selvästi kaikille avoimia.

Tuohan on luonnollinen seuraus siitä, että erilaisten musiikkityylien, ikäluokkien yms. ympärille on ruvettu rakentamaan omaa messutoimintaa. Moni ei enää miellä messua tilaisuudeksi, jossa kaikki uskovat kokoontuu yhteen palvomaan Jumalaa. Moni kokee, että messun pitäisi olla sellainen joka puhuttelee juuri minua, minun mieltymyksiäni ja minun elämäntilannettani - erilaisille ihmisille ei tarvitse jättää tilaa, koska he voivat käydä sunnuntaiaamujen perusmessuissa tai järjestää omia erityismessujaan.

Olen törmännyt sellaiseenkin ajatteluun, ettei jumalanpalveluksissa ole kyse minkäänlaisesta Jumalan palvomisesta tms. vaan siitä, että ihminen on siellä Jumalan palveltavana. Perustelut menee jotenkin siihen tapaan, että kaikki mitä ihminen tekee on Jumalan silmissä arvotonta. Siksi jumalanpalveluksissa pitäisi olla hyvää musaa ja hyvä fiilis, että niihin osallistuva ihminen saisi niistä mahdollisimman paljon irti.

Vierailija
362/496 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alppilan kirkko on hyvä esimerkki miten kirkko muutetaan sateenkaariliikkeen toimintakeskukseksi.

Kertoisitko tarkemmin?

Olen eri, mutta tiedän että siellä on sateenkaarimessujen lisäksi mm. vertaistukiryhmä nuorille, jotka ei koe kuuluvansa siihen sukupuoleen johon he ovat syntyneet. Ja siinä ryhmässä ei todellakaan auteta nuoria hyväksymään biologista sukupuoltaan vaan rohkaistaan heitä elämään korvien välistä löytyvän sukupuoli-identiteettinsä mukaista elämää ja hakeutumaan matalalla kynnyksellä sukupuolenkorjaushoitoihin.

What?!! Onko tämä ihan oikeasti totta?!! Ei kai kirkko voi tällaisessa olla mukana!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/496 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alppilan kirkko on hyvä esimerkki miten kirkko muutetaan sateenkaariliikkeen toimintakeskukseksi.

Kertoisitko tarkemmin?

Olen eri, mutta tiedän että siellä on sateenkaarimessujen lisäksi mm. vertaistukiryhmä nuorille, jotka ei koe kuuluvansa siihen sukupuoleen johon he ovat syntyneet. Ja siinä ryhmässä ei todellakaan auteta nuoria hyväksymään biologista sukupuoltaan vaan rohkaistaan heitä elämään korvien välistä löytyvän sukupuoli-identiteettinsä mukaista elämää ja hakeutumaan matalalla kynnyksellä sukupuolenkorjaushoitoihin.

What?!! Onko tämä ihan oikeasti totta?!! Ei kai kirkko voi tällaisessa olla mukana!!

Missä kuplassa oikein elät, kun asia ihmetyttää niin kovasti?

Vierailija
364/496 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa äänestää jaloillaan epäterveistä seurakunnista, joissa harjoitetaan epäjumalanpalvelusta.

Vierailija
365/496 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ennen sateenkaarimessu-myönteinen ev.lut. pappi. Ajattelin että heidän on varmaan helpompi käydä pariskuntina tällä tavoin kirkossa.

Mutta nykyään funtsin, että messu on yksi ja sama kaikille muillekin. Jos haluaa tasa-arvoa ja vertaisuutta, pitää suostua siihen. Ei voi olla tasa-arvoa, jos joku porukka on sittenkin Jotain Erityistä.

En ikinä pidä liturgiaa tai saarnaa heteroille. Ihan vain ihmisille. Kristityille ja tästä perinteestä kiinnostuneille. Kenenkään sukupuolinen suuntautuminen ei tule esille messussa.

Messun juttu on Jumala itse ja hänen läsnäolonsa meidän kanssamme Kristuksessa. Ei siitä pidä tehdä käsikassaraa yhtään millekään väestöryhmälle tai ideologialle. Sen tähden en halua tuoda meille enkä pitää sateenkaarimessuja.

Kohtaan, kuuntelen ja huomioin kaikenlaiset ihmiset, perheet ja parisuhteet sellaisenaan ja kunnioittaen omassa työssäni.

Siunaan ja vihin kaikenlaisia avioliittoja, kastan tietenkin sateenkaariperheiden lapset ja siunaan kodit. Kaiken teen pyydettäessä ja parhaani mukaan kauniisti ja arvokkaasti. Ja kutsun kaikkia yhteiseen messuun.

Messu ei ole sinun, minun tai heidän. Se on meidän. Kaikkien. Jos se messu ei kiinnosta eikä ole ennenkään kiinnostanut sinänsä vaan sitä vaaditaan isoon ääneen vain siksi, että saadaan tulla ja protestoida, viedä sateenkaarilippu alttarille tms, jotain on kyllä silloin vialla.

Vierailija
366/496 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska, Jumala on tehnyt liiton homojen kanssa.

Vierailija
367/496 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ennen sateenkaarimessu-myönteinen ev.lut. pappi. Ajattelin että heidän on varmaan helpompi käydä pariskuntina tällä tavoin kirkossa.

Mutta nykyään funtsin, että messu on yksi ja sama kaikille muillekin. Jos haluaa tasa-arvoa ja vertaisuutta, pitää suostua siihen. Ei voi olla tasa-arvoa, jos joku porukka on sittenkin Jotain Erityistä.

En ikinä pidä liturgiaa tai saarnaa heteroille. Ihan vain ihmisille. Kristityille ja tästä perinteestä kiinnostuneille. Kenenkään sukupuolinen suuntautuminen ei tule esille messussa.

Messun juttu on Jumala itse ja hänen läsnäolonsa meidän kanssamme Kristuksessa. Ei siitä pidä tehdä käsikassaraa yhtään millekään väestöryhmälle tai ideologialle. Sen tähden en halua tuoda meille enkä pitää sateenkaarimessuja.

Kohtaan, kuuntelen ja huomioin kaikenlaiset ihmiset, perheet ja parisuhteet sellaisenaan ja kunnioittaen omassa työssäni.

Siunaan ja vihin kaikenlaisia avioliittoja, kastan tietenkin sateenkaariperheiden lapset ja siunaan kodit. Kaiken teen pyydettäessä ja parhaani mukaan kauniisti ja arvokkaasti. Ja kutsun kaikkia yhteiseen messuun.

Messu ei ole sinun, minun tai heidän. Se on meidän. Kaikkien. Jos se messu ei kiinnosta eikä ole ennenkään kiinnostanut sinänsä vaan sitä vaaditaan isoon ääneen vain siksi, että saadaan tulla ja protestoida, viedä sateenkaarilippu alttarille tms, jotain on kyllä silloin vialla.

Viedäänkö sateenkaarimessuissa tosiaan sateenkaarilippu alttarille? Kuulostaa oudolta ja röyhkeältä. Onko siihen joku teologinen peruste?

Vierailija
368/496 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiskohan kyse olla siitä että Kirkko vaan on nyt jotenkin naiivi ja tietämätön tässä asiassa?

Luulen että Kirkolla on hyvä tarkoitus, mutta eivät nyt tiedä mitä tekevät. Ehkä ajattelevat tyyliin "kaikki ovat tervetulleita", mikä tietysti onkin totta ja oikein, Kirkko ei ole tuomari, Jumala on.

Mutta, tämän herttaisen ja ihanan sateenkaari-ideologian takana on paljon muuta joka ei olekaan niin ihanaa. Jotain niin likaista, etten millään haluaisi nähdä Kirkon heiluttavan näitä viirejä. Itse en menisi sateenkaarimessuun, sillä tämä liike saa minut voimaan fyysisesti pahoin.

Minä olen avarakatseinen, pidän jokaista ihmistä yhtä arvokkaana ja pidän syrjäytyneiden ja köyhien puolia, ja puolustan totuutta.

Vierailija
369/496 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiskohan kyse olla siitä että Kirkko vaan on nyt jotenkin naiivi ja tietämätön tässä asiassa?

Luulen että Kirkolla on hyvä tarkoitus, mutta eivät nyt tiedä mitä tekevät. Ehkä ajattelevat tyyliin "kaikki ovat tervetulleita", mikä tietysti onkin totta ja oikein, Kirkko ei ole tuomari, Jumala on.

Mutta, tämän herttaisen ja ihanan sateenkaari-ideologian takana on paljon muuta joka ei olekaan niin ihanaa. Jotain niin likaista, etten millään haluaisi nähdä Kirkon heiluttavan näitä viirejä. Itse en menisi sateenkaarimessuun, sillä tämä liike saa minut voimaan fyysisesti pahoin.

Minä olen avarakatseinen, pidän jokaista ihmistä yhtä arvokkaana ja pidän syrjäytyneiden ja köyhien puolia, ja puolustan totuutta.

Voisitko olla sanomatta ev.lut. kirkkoa Kirkoksi? On vakiintunut käytäntö, että Kirkko isolla K:lla viittaa joko näkymättömään "tosikirkkoon" eli kaikkien maailman uskovien/pelastuvien ihmisten joukkoon tai johonkin sellaiseen kirkkoon, joka pitää itseään ainoana oikeana Kirkkona (esim. katolinen kirkko). Ev.lut. kirkko ei ole kumpaakaan, joten sitä ei tule nimittää Kirkoksi isolla alkukirjaimella.

Vierailija
370/496 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa äänestää jaloillaan epäterveistä seurakunnista, joissa harjoitetaan epäjumalanpalvelusta.

Samalla kannattaa muistaa, että uskova tarvitsee kirkkoa. Harhautunutkin seurakunta voi olla parempi kuin olla yksin tuuliajolla, joten uuden seurakuntayhteyden etsiminen on tärkeää.

Vierailija
371/496 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MicMac kirjoitti:

Uskoakseni ensisijaisesti siksi, että kirkko yrittää kahmia sekä vanhoillisten että sateenkaarevien rahat.

Lisäksi pitää olla noudattavinaan lakia.

Siksi on näppärää kun voi mielistellä kaikkia.

Mitä luulisit Jessen ajattelevan sateenkaari-ihmisistä?

Eiköhän se jesse hyväksy heidätkin, eihän hän huonoja naisiakaan tuominnut. Yksi kirkon työntekijä kerran arveli ettei vain poikaporukassa liikkunut juuri siksi että poikamiehet tykkäsivät toisistaan..

Ne oli ne vanhan testamentin ukot jotka pitivät naistakin syntisenä kun houkuttelee ukot pois uhreja listimästä. Ja saastainen kun valuu verta ja synnytys vasta saastauseksi naisen tekee. Suomessakin vielä 100 vuotta sitten naiset piti kirkottaa synnyksen jälkeen jotta puhdistuivat käyttökuntoon

Jeesus sanoi syntiselle naiselle: mene, äläkä enää syntiä tee.

Vierailija
372/496 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mennään Raamatun mukaan, niin ei pitäisi järjestää mitään sateenkaarimessuja.

Vierailija
373/496 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy Jaana Pelkoselta.

Vierailija
374/496 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viedäänkö sateenkaarimessuissa tosiaan sateenkaarilippu alttarille? Kuulostaa oudolta ja röyhkeältä. Onko siihen joku teologinen peruste?

No ei viedä. Ihan hyvää ajattelua tuonkin papin pohdinta, mutta vähän taitaa olla erikoinen käsitys sateenkaarimessusta.

Ajatteletko sanalla tavalla vaikkapa erityisistä perhejumalanpalveluksista, joita myös paljon näkee, tai muille kohderyhmille kohdistetuista messuista?

Vierailija
375/496 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkas moni tämän ketjun keskustelijoista muuten edes kuuluu kirkkoon saati on säännöllinen kirkossa kävijä?

Vierailija
376/496 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan tietää kuinka Jeesus vihasi erilaisia ihmisiä. Kumma, että tuo ei ole kirkolla tiedossa.

Vierailija
377/496 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska katolista kirkkoa johtaa tällä hetkellä sama suku kuin rakensi Sodoman ja Gomorrahin.

Vierailija
378/496 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitko olla sanomatta ev.lut. kirkkoa Kirkoksi? On vakiintunut käytäntö, että Kirkko isolla K:lla viittaa joko näkymättömään "tosikirkkoon" eli kaikkien maailman uskovien/pelastuvien ihmisten joukkoon tai johonkin sellaiseen kirkkoon, joka pitää itseään ainoana oikeana Kirkkona (esim. katolinen kirkko). Ev.lut. kirkko ei ole kumpaakaan, joten sitä ei tule nimittää Kirkoksi isolla alkukirjaimella.

Aijaa, en tiedä mikä on oikea kirjoitusasu. Ajattelin sitä niinkuin erisnimenä tai yritysnimenä, kuten Fazer. En siis tietentahtoen yrittänyt provosoida eikä takana ollut mitään ihme-ajatuskuvioita, yksinkertaisesti vaan veikkasin että oikea kirjoitusasu olisi isolla alkukirjaimella.

Vierailija
379/496 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkähänlainen kohu siitä nousisi, jos kirkossa pidettäisiin myös heteromessuja? Siis sellaisia messuja, joihin ihan tavallinen hetero voi mennä ilman pelkoa siitä, että hänet tuomitaan jos hän ei kannata sateenkaari-ideologiaa tai hyväksy kymmenien sukupuolien olemassaoloa.

Joka ikinen kirkkovihkiminen on jumalanpalvelus. Eikö siinä ole heteromessua tarpeeksi?

Kaiken kukkuraksi vihitään eronneita uuteen avioliittoon, mikä Raamatun mukaan on ihan yhtä syntistä kuin homosuhteet, joten sekin ulottuvuus on näissä heteromessuissa mukana.

Vierailija
380/496 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luet ohjekirjaasi heikosti jos siunaat ja vihit homoliittoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme