Tiedättekö tarkistamatta, mikä on pihatto?
Tuli tuo kaunis sana mieleen. Mutta mikä se on? Tulee mieleen joku pihalla oleva aitaus vaikka lampaille, mutta voin olla väärässä.
Muita harvinaisempia sanoja?
Kommentit (39)
Tiesin kyllä ennen muiden vastauksiakin ja googlettamatta.
T: helsinkiläinen
Tottakai. Ovat nykyisin hyvin yleisiä.
t. Maalta kotoisin
Kyllä, lehmien navetan yhteydessä oleva ulkoilualue.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän. Entä lainasto?
Isä sanoin kirjastoa lainastoksi.
Joo, meilläkin vanhemmat käytti lainasto-sanaa.
Vierailija kirjoitti:
Lehmien pitopaikka.
Mä en mistään mitään tiedä. Mutta mulla olisi ollut kaksi veikkausta:
1. Entisaikoina kun oli käytössä "perinteistä suomalaista maaseudun sanastoa" kuten talonpoika, renki, aitta, lampola,... niin arvelin että "pihatto" oli juurikin jotain tuollaista maaseudulla ollutta, jokin juttu siellä maatalojen pihalla. Mutta tämä veikkaus oli vähän turhankin helppo tehdä.
2. Ja jos mun olisi pitänyt tarkemmin veikata että mikä juttu tasan tarkkaan maatalojen pihalla, niin olisin veikannut että paikka juurikin lehmille. Arvelin että jos lehmät on sisällä niin ne on "navetassa" ja että jos lehmät on ulkona maatalon pihalla niin ehkä ne on sitten "pihatossa". Paitsi tietysti jos lehmät on ulkona kauempana poissa maatalon pihalta jolloin ne on "laitumella". Mutta tämä veikkaukseni saattoi mennä täysin pieleen, ei mulla ole asiasta mitään aavistusta.
En ole koskaan itse elänyt mitään tuollaista aikaa, ei minulla ole tuollaisista jutuista mitään käytännön kokemusta, mitään omaa havaintoa. Tuo sanasto on minulle vain jotain muinaisia juttuja esim. Väinö Linnan romaanista "Täällä pohjantähden alla". Kaipa arkeologit ja paleontologit tietävät noista paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Avoin suoja esim. lehmille; voivat olla sisällä tai mennä ulkoilemaan, milloin haluavat. Varmaan yöksi ovet suljetaan? Mitenhän lämmitys kovilla pakkasilla hoituu?
No ei ihan. Pihatto on navetta, jossa lehmät saavat liikkua vapaasti. Siellä on siis makuuparret kaikille lehmille, mutta niitä ei ole kytketty kiinni omille paikoilleen kuin parsinavetassa. Ei pihatto ole mitenkään "pihalla", vaan tavallinen navetta. Laiduntaa voi pihatostakin tai sitten ei. Pihattoja ei lämmitetä vaan lehmät tuottavat itse lämpöä. Talvetta pakkasilla lämpö pysyy plussan puolella kun pihaton ovet ja ikkunat on suljettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän. Entä lainasto?
Joo, meilläkin vanhemmat käytti lainasto-sanaa.
Jep, ihana sana. Samoin onnikka eli linja-auto.
Lehmien ulkoilutila navetan jatkeena tulee mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Oleskelupaikka tiineille naisille
Tummelin käyttöalue
Pihatto selvisikin jo, mutta tiedätkö googlettamatta mitkä on kammitsat?
Meidän pihatossa on 4 seinää, kunnon katto ja lämmintä pakkasellakin. Lisäksi on 5 leveää ovea, joista voi ajella traktorilla sisälle tai omin sorkin mennä ulkoilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän. Entä lainasto?
Kirjastosta käytetty perinnesana ainakin Tampereella.
Tiedättekö,missä suomalaisessa talossa on toto?
Olisin arvellut jotain hienoa ihmisen kyhäämää pihajuttua.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö,missä suomalaisessa talossa on toto?
Raviradan yleisötilassa
Vierailija kirjoitti:
Voi olla myös hevostenpitopaikka. Talli, jossa ei ole erillisiä karsinoita, ja josta on vapaa pääsy ulos, jolloin hevoset voivat valita ovatko ulkona vai sisällä. Oviaukoissa on yleensä paksut muoviliuskat estämässä viimaa.
Meillä on sellainen pihassa. Sopii kylmäverisille hevosroduille, jotka kasvattavat kunnon turkin. Silti märillä keleillä tarvitsevat loimet.
Ei välttämättä tarvitse jos ruokinta tapahtuu katon alla. Aiemmin meillä on pärjänneet puoliverisetkin ilman, mutta tänä talvena on talvikarva kasvanut laiskasti kun on ollut niin lämmintä, ja kun vettä tulee vaakasuoraan, on tullut osalle vilu ilman loimia.