Tiedättekö tarkistamatta, mikä on pihatto?
Tuli tuo kaunis sana mieleen. Mutta mikä se on? Tulee mieleen joku pihalla oleva aitaus vaikka lampaille, mutta voin olla väärässä.
Muita harvinaisempia sanoja?
Kommentit (39)
Oli ravintola joskus ysärillä. Ja lehmien hengailumesta myös.
Tarkistin. Navetta, jossa lehmät ovat kytkemättöminä. Ap
Vaalikarja käyskentelee ko. alueella, ennen sisälle äänestämään maanittelemista.
Voi olla myös hevostenpitopaikka. Talli, jossa ei ole erillisiä karsinoita, ja josta on vapaa pääsy ulos, jolloin hevoset voivat valita ovatko ulkona vai sisällä. Oviaukoissa on yleensä paksut muoviliuskat estämässä viimaa.
Meillä on sellainen pihassa. Sopii kylmäverisille hevosroduille, jotka kasvattavat kunnon turkin. Silti märillä keleillä tarvitsevat loimet.
Tottakai. Myös hevosia pidetään pihatoissa.
Harvinainen? Ei nyt varsinaisesti.
Varmaan jos on joku kaupungissa ikänsä elänyt nuori niin voi olla maatalouteen liittyvät sanat hukassa. Ylipäätänsä suomalaisten kielitaito on heikkenemään päin. Etenkin nuorilla pojilla sanavarasto on suorastaan romahtanut. Oi aikoja, oi tapoja.
Avoin suoja esim. lehmille; voivat olla sisällä tai mennä ulkoilemaan, milloin haluavat. Varmaan yöksi ovet suljetaan? Mitenhän lämmitys kovilla pakkasilla hoituu?
En tiedä lehmistä, mutta hevostalleja ei lämmitetä normaalistikaan. Hevoset tuottavat itse paljon lämpöä. Jos pihatto on asianmukainen ja vedoton, hevoset pärjäävät kyllä, kun saavat tarpeeksi (usein tai jatkuvasti) heinää. Kovilla pakkasilla voi laittaa kunnon toppaloimet tarvuttaessa.
Ainakin hevosille on parempi, jos lämpötilaero sisällä ja ulkona ei ole kovin iso. Lämmin ja kostea talli on hevosten keuhkoille huonoin.
Just. No tiedätkö itse tarkistamatta minkä takia valssin tappia ei saa ikinä panna ilman kuulalaakeria? Tää on ihan oikeasti juttu, eikä mikään itse keksitty hölmöily.
Oleskelupaikka tiineille naisille
Liittyy jotenkin kotieläinten kasvatukseen.
Lehmien pitopaikka.