Miten saataisiin takaisin tilanne, että taksilla uskaltaa mennä?
Kommentit (68)
Kokeile uberia. Itselläni on viimeaikaiset taksikokemukset aivan järkyttäviä, joten vältän taksia nykyään viimeiseen asti, yksin en uskalla käyttää yöaikaan.
Eduskunta säätää lait. Sinne pitää vain äänestää oikeat ihmiset kumoamaan nykyinen taksilaki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menetimme maailman parhaan taksijärjestelmän.
Kallishan sekin oli mutta kuskeihin voi luotaaa. Nykyään kuskeja pitää pelätä.
Matkustin yksin joskus taksissa mummolaan lapsena. Kuka uskaltaisi nykyään.
Maaseudulla lapset menevät päivittäin kouluun taksilla. Varmasti uusi ja ihmeellinen ajatus tämä siellä Hesoissa.
Joo mutta koulutaksi onkin eri asia. Se on kunnan palvelu ja kunta palkkaa kuskin. Se ei palkkaa ketä tahansa ja tällä on oltava koulukyyteihin soveltuva auto. Koulutaksilla on myös aikataulutus. Ja eiköhän jonkun sortin seurantakin. Aika lailla eri juttu.
Muistelisin Lenitan kirjoittaneen joskus aikoinaan, että Suomessa on maailman turvallisin taksijärjestelmä. Suomi oli ainoa maa, missä lapsen voi turvallisesti laittaa taksiin ja luottaa siihen, että tämä huolehtii lapsen perille pääsystä.
No, sekin piti sitten pilata. Kiitos eräs tärkeä henkilö, jonka piti saada edes jotain aikaan pestikaudellaan. Jos ei hyvää niin edes huonoa.
Yksi ainoa kokemus minulla kelataksista, koska kuljen yleensä omalla autollani. Sen kerran oli kuitenkin tultava taksilla kotiin sairaalasta. Luvattu taksi tuli peräti kolmen tunnin jälkeen sovitusta. Oli onneksi ihan mukava suomalainen kuski kyllä.
Koulutaksia todellakin valvotaan koska sen maksaa veronmaksajat. Tiedossa on kuka kuljettaa ja minkälaisella autolla, myös ketä siihen kyytiin edes lasketaan ja tarkkaa reittiä josta ei poiketa, autoissa on ainakin ollut pakollisena alkolukko.
Kela-takseissa on sitten vähän enemmän niin ja näin, siinä ei olla ihan yhtä tarkkoja kuljettajasta, tosin minulla on kokemusta vain Uudeltamaalta ja Helsinki on kyllä kirjavin, usein mitä etnisempi kuljettaja sen levottomammat jutut puhumattakaan ajotaidosta. Nykyisin yritän saada aina meno-paluun saman kuljettajan kyydissä ja sen sovin luotettavan kela-taksin kanssa etukäteen. Aina ei valitettavasti ole mahdollista. Bernerin touhut sössi kela-taksit pahasti ja sitä on yritetty korjailla, vielä olisi korjattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menetimme maailman parhaan taksijärjestelmän.
Kallishan sekin oli mutta kuskeihin voi luotaaa. Nykyään kuskeja pitää pelätä.
Matkustin yksin joskus taksissa mummolaan lapsena. Kuka uskaltaisi nykyään.
Minä uskallan. En ole ikinä pelännyt taksissa.
Sukupuoli, ikä ja millaisissa tilanteissa käytät taksia?
Ei kuulu sinulle, ei kuulu sinulle ja käytän taksia hyvin monenlaisissa tilanteissa.
Keskustelun kannalta se olisi mielenkiintoinen lisä. Itse olen kaunis nainen ja jos yöllä menisin humalassa taksiin, niin kyllä pelkäisin. 192 cm pitkä mieheni ei pelkää. Hänen äitinsä sen sijaan pelkää. On varakas nainen ja liikkuu vähän huonosti. Monta kertaa kuskit on udelleet häneltä että missä hän asuu, kenen kanssa ja onko korut uusia. Että ottaa päähän tuollainen utelu, että jospa tästä natsaisi rikas elättäjä.
Täällä pienemmässä kunnassa lähellä pk-seutua toimii Lähitaksi hyvin. Aina kuskit puhuneet hyvää suomea eivätkä nyhdä kiskurihintaa kyydistä. Kuljen taksilla lähes viikottain terapiaan, en kumminkaan kela-taksilla vaan itse tilaan Lähitaksilta puhelimella.
Sitä vanhaa hyvää aikaa ei saada enää takaisin jolloin naiset pelkäsivät lähinnä vain pimeää, se alkoi muuttumaan 80-luvulla ja oli melko yleistä jo 90-luvulle tultaessa, nyt ollaan jo vauhkoontumispisteessä, eikä ole semmoista kokoontumista etteikö joku maalailisi uhkakuvia turvattomuudesta, sehän on ihmisten mielissä, ei todellisuudessa. Jotkut pelkää nykyään jopa metsässä kulkemista.
Olisipa Helsingissä yksikin taksifirma jonka kaikki kuskit olisivat suomalaisia. Ja ei, Suomen kansalaisuus ei tee maahanmuuttajasta (afrikkalais/lähi-itäläistaustaisesta mieshenkilöstä) suomalaista.
Käytän vain kahta vanhaa ja hyvää firmaa joissa on vaatimukset kuljettajille. Koskaan ollut mitään ongelmaa. Käyttämäni sovellus käyttää toista firmoista ja aina tulee sieltä auto. Kuskin syntyperällä ei ole ollut väliä. Kelataksia käyttänyt kerran ja haki minut nopeasti ja kuskasi turvallisesti. En ikinä hyppää mihin tahansa taksiin.