Vauva perätilassa, kääntämisen riskit?
Odotan kolmatta lastani viikolla 34 ja vauva on sitkeästi perätilassa. Sairaalassa sanottiin että kääntäminen tehdään parin viikon kuluttua. Rutiinijuttu kuulemma... Jäin miettimään että mitäköhän riskejä kääntämiseen liittyy. Minulle ei niistä sairaalassa kerrottu. Oliskohan keisarinleikkaus parempi vaihtoehto? Kertokaa kokemuksistanne te joilla kokemusta perätila-vauvoista!
Kommentit (2)
siinä mielessä yhdyn edelliseen kirjoittajaan, että onhan siinä se vaara juu et se kuristuu omaan napanuoraansa. Esikko oli odottaessa perätilassa sitkeästi ja lopult alääkäri ei sitten yrittänyt edes kääntää sitä. Sektio siis tehtiin ja kaikki meni vallan hienosti. Tuli 10 pisteen vauva. Sekä kääntämisessä että sektiossa on tietenkin omat vaaransa, mutta osaava henkilökunta pitää huolen siitä että kaikki sujuu parhain päin.
kyllä keisarileikkauksen riskit ovat PALJON suuremmat. niistä nyt kuitenkaan sen enempää puhumatta... :)
mun vauva käännettiin myös, naistenklinikalla vuosi sitten. sieltä mulle kerrottiin, että riski on lähinnä se, että vauvan kääntyessä voi napanuora kiertyä kaulan ympäri.
tämän vuoksi vauva ultrattiin tarkkaan ennen käännöstä,jotta napanuoran asento tiedettiin. mukana oli kolme " kääntäjää" , joista yksi seurasi ultralla KOKO ajan käännöstä ja vauvan asentoa. vauva kääntyi helposti, tosin vasta kolmannella yrityksellä...
käännöksestä on valmius lähteä heti kiireelliseen keisarileikkaukseen, mikäli uudesta asennosta todella on haittaa vauvalle.
mutta kääntyileehän ne vauvat luonnollisestikin silloin tällöin ja myös silloin voi napanuora kiertyä !!! ja sitten vasta synnytyksessä huomataan että se on kaulan ympäri kiertynyt.