Miten Suomi voi olla onnellisin maa?
En voi ymmärtää. Olemmeko vain kansa joka nöyrtyy kaikkeen. Emme osoita mieltä vaan teemme kaiken kuten EU/hallitus/esimies jne sanoo.
Sekö on onnellisuutta, että olemme hiljaa?
Kertokaa minulle, koska en ymmärrä. Minulta ei kyllä ole kysytty koskaan mitään onnellisuudesta tässä it****rhien luvatussa maassa.
Kommentit (82)
Se on itseään toteuttava profetia jonka voi hyvin uskoa suomalaisista.
Maailman onnellisuusraportti listaa valtiot kiinnittäen huomiota moniin elämän osa-alueisiin, joilla on vaikutusta ihmiskokemukseen ja hyvinvointiin. Bruttokansantuote korreloi paremman elämän laadun kanssa, mutta raportissa huomioidaan myös muut asiat, joita BKT ei välttämättä suoranaisesti heijasta.
https://unric.org/fi/suomi-onnellisin-neljatta-kertaa-perakkain/
No se on puhdas vitsi, mitä toitotetaan. Joku virkamies hankkinut sulan hattuun/mekkoon virittämällä tällaisen tilaston...
Tässä maassa kun katsos asuu muitakin kuin teitä kroonisesti netissä olevia synkistelijöitä 😌
Meillä vain on niin hyvät yhteiskunnan palvelut, että pärjääminen on pitkälti pelkästään itsestä kiinni. Tuossa tutkimuksessahan osa siitä on mm. palveluiden tasapuolista saantia kaikille kansalaisille. Vain osa on kyselyn tulosta.
Aika hienoa, että näin vaalien allakin suomalaisest ovat tyytyväisiä maahansa, vaikka hirveä vaalivalitus on menossa, miten kaikki näkee nälkää. Vaikka tietysti ihan silmät avaamalla näkee kaduilla tai lääkärin vastaanotolla, että nälkää ei keskimäärin nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on onnellista jos sattuu olemaan rikas.
Missä vain melkein.
Ei ole onnellisin. Se on vittuilua. Saadaan suomalaiset taas suostumaan kaikkeen hulluun. Hölmöin kansa on.
Milloin meille on edes sanottu kihotaholta, että olette tärleiu, teette hyvää työtä?
Minä ainakin olen onnellinen täällä Suomessa. Ei tulisi mieleenkään asua jossain muualla. Minulla ei ole valittamista.
Varmasti tutkimuksessa kysytään "Voitko kuvitella olevasi nykyistä onnellisempi?" johon moni vastaa ei. Tästä on vedetty johtopäätös että suomalaiset = onnellisia. Eivät tutkijat hoksanneet että se on oikeasti perisuomalainen synkkyys: emme voi olla nykyistä onnellisempia sillä kaikki on pskaa ja tulee aina olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin olen onnellinen täällä Suomessa. Ei tulisi mieleenkään asua jossain muualla. Minulla ei ole valittamista.
Samoin. Tuntuu vain siltä, että jotkut lukevat tuon tutkimustuloksen niin, että Suomessa ei ole huolen häivääkään.
Vierailija kirjoitti:
Olisitteko onnellisia, jos Suomi olisi listalla alempana : )
Jonkun sijan 20-30 vois vielä uskoa. Olet varmasti nähnyt telkkarissakin keskusteluja näistä onnellisuustutkimuksista. Minä olen kuullut radiostakin varsin hyvää juttua. Siinä suhtauduttiin aika huumorilla tähän tutkimukseen.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti tutkimuksessa kysytään "Voitko kuvitella olevasi nykyistä onnellisempi?" johon moni vastaa ei. Tästä on vedetty johtopäätös että suomalaiset = onnellisia. Eivät tutkijat hoksanneet että se on oikeasti perisuomalainen synkkyys: emme voi olla nykyistä onnellisempia sillä kaikki on pskaa ja tulee aina olemaan.
Tismalleen näin. Tutkijoita muka eivätkä tajua noin simppeliä asiaa. Näille pitäisi olla jokin hmm.. tunteiden tulkki siihen mitä suomalaiset vastauksillaan tarkoittavat. Onnellisia my piip. Tuo perisuomalainen synkkyys kuulostaa paljon tutummalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos suomi on onnellisin maa niin muiden täytyy olla todella kamalia. Oikeastaan ihme ettei kaikista maista tule tänne miljoonittain ihmisiä. Tai sitten tuo tutkimus ei oo ihan totta...
Persujen mukaanhan tänne tulee miljoonittain.
Se että meillä on täällä verrattain hyvät sosiaalietuudet EI tee tästä maasta vielä onnelllista. Mitä sillä sitten tarkoitetaankaan.
Jostain päättelin/luin, että onnellisuus olisi sunnilleen yhtä kuin kokemus turvallisuudesta ja yleistä tyytyväisyyttä asioiden toimivuuteen. Meillä ei ole umpiköyhiä eivätkä luokkien erot ole ammottavia. Silti keskitytään AIVAN liian vähän henkisiin arvoihin, kuten luottamukseen, ihmissuhteiden laatuun, perheiden kukoistukseen, miesten ja naisten välisten suhteiden myönteiseen potentiaaliin. Ei, ei saa - sehän voisi vaikka loukata jotakuta!
Puhdas luonto. Puhdasta ruokaa. Monella lyhyet työmatkat. Väljää asumista. Edistynyttä teknologiaa. Ilmainen koulutus. Siinähän niitä.
Suomessa on hyvät mahdollisuudet itse vaikuttaa omaan elämäänsä vaikka lähtökohdat ei olisikaan hopealusikoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tismalleen näin. Tutkijoita muka eivätkä tajua noin simppeliä asiaa. Näille pitäisi olla jokin hmm.. tunteiden tulkki siihen mitä suomalaiset vastauksillaan tarkoittavat. Onnellisia my piip. Tuo perisuomalainen synkkyys kuulostaa paljon tutummalta.
Se mitä pilkataan synkkyydeksi voi osittain olla myös perusteltua varautuneisuutta, tervettä skeptisyyttä. On sata kertaa parempi olla hitusen umpimielinen kuin amerikkailaistyylinen smile face, jonka alla ei ole mitään. Tätä jälkimmäistä ihmiskuvaa ollaan nyt kovalla rytinällä tuotamassa meille: siitähän koko onnellisuusbisnes ammentaa. Onnelliseksi ihan millä hinnalla hyvänsä ja kaikin kuviteltavissa olevin keinoin. Nautinto samastetaan vaivattomasti onneen. Kärsimys ja kipu siivotaan pois silmistä, kun niitä on niin ikävä katsella.
Se vaan, että miten todellista tuollainen onnenkultti on? Helpon ja vaivattoman elämän tavoittelu? Sillä ei tunnu olevan mitään väliä tai rajaa, miten paljon onnen nimissä voi vedättää.
Vietä joskus ilta muutaman amerikkalaisen kanssa ja ymmärrät pian kuinka paljon helpompaa suomalaisten elämä on.
Tavallinen amerikkalainen maksaa sairasvakuutuksistaan ja sairaalakäynneistään järjettömiä summia.
Amerikkalaisten naisten on toteuttaa itseään kun päivähoitojärjestelmä ei ole kunnossa. Kun sitten jää kotiin hoitamaan lapsiaan oma koulutus vanhenee ja töihin paluu vaikeutuu.
Ja kun jämähtää kotiin alkaa masentaa.
Minusta kuulostaa siltä että amerikkalaisten elämä on jatkuvaa stressiä siitä että selviää lasten opintomaksuista ja pysyy itse terveenä. Sairastuminen on monille täysi katastrofi ja sitä oikeasti pelätään.
Lapset ovat myös USA.ssa stressaantuneita kun vanhemmat vahtii jatkuvasti silmä kovana opiskelua ja vaatii tuloksia annetun taloudellisen avun vastineeksi.
Ei siinä ole mitään uutta, että niissä maissa missä ollaan onnellisia on myös masennusta enemmän. Niissä maissa missä asiat ovat todella huonosti, ihmiset eivät henno tehdä itsemurhaa koska se pahentaa läheisten oloja merkittävästi. Se ei tarkoita etteikö niissäkin maissa olisi osa, tai oikeastaan kaikki enemmän tai vähemmän masentuneita. Niissä maissa masennusta vaan ei ensinnäkään edes diagnosoida, saati hoideta. Senkään vähän vertaa kuin täällä. Niissä maissa masentunutta vain pilkataan ja haukutaan laiskaksi ja itsekkääksi ja psykooseista joutuu jonkun perheenjäsenen järjestämään suljettuun huoneeseen tai hullujenhuoneeseen hirvittäviin olosuhteisiin, kuten täälläkin joskus taannoin toimittiin.
Me todella otetaan monet asiat itsestäänselvyyksinä täällä Suomessa. Kuten esimerkiksi sen, että työttömänäkin sulle taataan edes jonkinlainen hikikomero ja jotain sapuskaa ja jopa jääkaappi ruokien säilyttämiseen. Monissa maissa ihmiset joutuvat maksamaan jopa vedestä! Siis ihan suihkuun kelpaavasta, juomiseen kelpaavasta puhumattakaan. Kelpaava vesi alkaakin olla tuleva suuri kriisi maailmassa. Ja me olemme tässäkin asiassa siellä onnekkaiden joukossa.
Ulkomailla pian kahdeksan vuotta asuneena voin sanoa, että onnellisuus on mielestäni aivan väärin valikoitu sana tähän yhteyteen. Ehkä pitäisi puhua nimenomaan siitä, että Suomi on se "vähiten huono" maa. Ei ehkä se kaikista kiinnostavin tai valoisin, mutta Suomessa voi luottaa siihen, että asiat toimivat edes jotenkuten. Lisäksi Suomen luonto, puhtaus, turvallisuus, näennäinen korruption vähyys jne painaa varmasti vaakakupissa tässä tutkimuksessa.
Ja on ihan normaalia, että joillekin ulkomaat sopii vain paremmin eri syistä riippuen. Suomessa ei ole aina esim. helppo olla räiskyvä persoona. Tähän päälle pienet piirit ja korkeat verot.
Asiaa on tutkittu tietyillä kriteereillä.
Täytyy muistaa, että maapallo ei ole paratiisi. Valitettavasti.
Minusta tämän tutkimuksen voisi kyllä lopettaa. Tärkeintä on, että osaat iloita arjen pienistä asioista: auringonpaisteesta, ystävistä jne.