Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten yli 50-vuotiaan pitäisi treenata ja syödä, että tulisi tuloksia?

Vierailija
21.03.2023 |

Haluan tulla parempaan kuntoon, saada hyvät lihasvoimat, päästä eroon ällöttävästä läskimahasta. Olen 170 cm ja 70 kg. Harrastan vain kävelyä ja pari kertaa viikossa joogaan, sellaista helppoa aloittelijoiden joogaa. Yleensä kävelen tunnin ja joka päivä.

Juoksu ei onnistu, polvet kipeytyy heti, muita rajoitteita ei ole. Varmaan joku personal trainer olis tarpeen, mutta ei ole sellaiseen varaa. Mistä vois saada neuvoja? Sekä liikuntaan että ruokavalioon. Millekään kovin tiukalle ruokavaliolle en ala, mutta voin tehdä isojakin muutoksia, jos tarve vaatii. En syö juurikaan leipää, sokeria en juuri lainkaan, syön paljon kasviksia, usein kalaa, muutaman kerran viikossa lihaa, vähän hedelmiä, paljon marjoja, harvoin riisiä tai pastaa, kohtuudella perunaa.

Onko ruokavalio ihan huono? Mitenkähän kuntosalitreenaus pitäis aloittaa?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne tulokset tuntuvat pakaroissa ja reisissä, kun eilen treenasin. Ajan kanssa näkyvätkin enemmän, kun päältä sulaa rasvaa pois.

50 v

Vierailija
22/33 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitin kuntosalitreeniin 48-vuotiaana ja ylipainoisena. Aloitin ihan niin, että varasin kuntosalilta ajan, jolloin salin ohjaaja teki mulle saliohjelman. Sitä sitten aloin tekemään 3 kertaa viikossa sitä ohjelmaa. Samalla laihdutin ihan vain pienillä muutoksilla ruokavalioon, pieniä kalorivähennyksiä sieltä täältä, mutta mitään en jättänyt pois, en ketoillut yms. Kyllä sitä on muutamassa vuodessa kroppa ihan eri näköiseksi muuttunut kuin ennen aloitusta. Olen kyllä aina ollut sitä tyyppiä, että mulle tulee helposti näkyviä lihaksia, tämän huomasin jo nuorena, jolloin salilla joku ehdotti mulle jopa kehonrakennusharrastusta, koska naiselle on niin harvinaista saada näkyviä tuloksia niin helpolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko näin, että yli 50-vuotiaan pitäisi heti pystyä punnerruksiin ja jalkakyykkyyn, jos ajatellaan henkilöä, joka harrastaa kävelyä? Ihan siis mielenkiinnosta kysyn.

No ei. En minä ole pystynyt. noihin edes kaksikymppisenä ilman harjoittelua. 

Ihanko oikeasti et jaksanut mennä kyykkyyn ja nousta ylös seisomaan viisi kertaa peräkkäin ilman painoa? Tai mennä makaamaan selälleen penkille ja nostamaan kummallakin kädellä yhden kilon käsipainon ylös yhtä aikaa? Jos jaksoit nuo, niin jaksoit tehdä jalkakyykkyjä ja penkkipunnerruksia. Paino pitää vain valita oman kunnon mukaan.

Vierailija
24/33 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen harrastanut kotijumppaa yli 10 v.

Mulla on eri ohjelmia ja niitä teen telkkarin edessä.

Ihan oon itse, mittarin avulla , suunnitellut ruokavalion. 2 krt kk tulee kotiin raaka-aineet ja tutuilla resepteillä teen. Esim riisiä keitän tietyn verran ja annostelen valmiiksi lautasille.

Olimme alkuvuonna Amerikassa ja tosi helposti tuli kiloja. Pari viikkoa pienensin annoksia ja lisäsin mm porkkanan määrää.

Korjausliike pitää tehdä heti

Mene kuntosalille ja pyydä pt.tä tekemään ohjelma ja ruokavalio

Vierailija
25/33 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin itse kestävyysharjoittelun, kun olin jotain 44-vuotias. Nyt olen 50, juoksen puolimaratoneja, hiihdän, pyöräilen työmatkat, teen voimaharjoittelua. Varmaan tulokset olisivat näkyneet nopeammin, jos olisin ollut nuorempi, mutta kyllä tuloksia saa tässäkin iässä. Ja tulokset näkyvät myös siinä, että jaksaa paremmin arjessa, sairastelee vähemmän, mieli pysyy virkeänä, nukkuu hyvin. En siis edes haaveile mistään parikymppisen vartalosta tms., mulle riittää, että olen ihan sopusuhtaisen näköinen. Lihasmassaa ei kauheasti ole paitsi jaloissa, mutta ei toisaalta rasvaakaan.

Itselläni ei ole mitään tuki- ja liikuntaelinrajoituksia, joten olen välttynyt vammoilta. Uinti on myös erinomaista liikuntaa ja sopii kaikille. Joku perustekniikkakurssi voisi olla hyvä käydä alkuun.

Vierailija
26/33 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä punnerruksiin ja jalkakyykkyihin omalla painolla tai kevyellä painoilla pitäs pystyä kaikki .jos ei niin sitte on tosi huonossa kunnossa ja kuopassa ei ole lihaksia yhtaan

Vierailija
27/33 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida paljon lihaksia tulla enää tuossa iässä. Olisit aloittanut edes 10 v sitten. Toki ahkeralla treenillä tulet parempaan kuntoon. Ainakin 3 treeniä viikossa, isoilla painoilla. Lisäksi uintia ja ota sauvat mukaan kävelylenkille. Syö enemmän proteiinia ja jätä leipä ja potut pois.

Olet yksiselitteisesti väärässä. Lihaksia tulee minkä ikäisenä tahansa.

Vierailija
28/33 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo yhden vuosi ilman treenausta vie rapakuntoon sen huomasin kun kotona vuonna jäi kaikki treenit väliin..

Punttisalilla tuntui kuin koskaan oli treenannut..

Vierailija
29/33 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo yhden vuosi ilman treenausta vie rapakuntoon sen huomasin kun kotona vuonna jäi kaikki treenit väliin..

Siis korona vuonna

Vierailija
30/33 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihaksia kyllä tulee mutta laski ja velttous ei katoa..eli nuorta kroppaa ei tule

Vierailija
31/33 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvakuula on kätevä tapa aloittaa voimaharjoittelu. Tunteja löytyy vaikka kansanopistoista ja kotona on helppo jatkaa. Itse (46 v) olen huomannut paljon tehokkaammaksi verrattuna vaikka joogaan.

Vierailija
32/33 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ollutkin hyviä neuvoja aloittaa voimaharjoittelu. Lisänä voisin mainita, että noihin isompien kaupunkien "ulkokuntosaleille" on myös hyvä mennä treenaamaan jos mahdollista. Vastaavat oikeaa punttisalia. Siellä sitten penkkipunnerruksia ja jalkakyykkyjä niin isoilla painoilla että jaksaa tehdä  4 sarjaa joissa 8-15 toistoa kussakin. Tuohon päälle vatsalihaksia ja selkälihaksia. Alkaa lihaskunto kohentumaan kun malttaa vuoden säännöllisesti tehdä.

Vierailija
33/33 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla keholla voi tehdä myös hyviä treenejä ja raskaita treenejä ihan kotona

punnerrus.leuanveto.vatsa ja kyyhkyt..

Kyykkyja voi tehostaa yhden jalan kyykyilla joka on raskas liike jo ihan pitkään treenaajilla.

Ei tarvi välttämättä punttisalilla menna

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän