Jos kaikki aikuiset suomalaiset asuisivat oikeassa omistusasunnossa... 40-vuotiaana olisivat velattomia ja maksaisivat asumisesta vain reilun 100 euroa kuussa. Miten paljon ostovoima nousisi?
Yli 40-vuotiailla käytettävissä oleva rahamäärä nousisi yli tonnilla kuussa, joillakin vielä enemmän, kun vuokran sijaan selviäisi pelkällä vastikkeella.
Vuodessa 12 000 euroa ylimääräistä käyttörahaa. 10 vuodessa 120 000 euroa.
Miten se näkyisi tässä köyhien maassa?
Kommentit (37)
Kannattaako moinen enää kun joudut oikeuteen jos myymässäsi omistusasunnossa ei olekaan koukkua pyyhkeelle vessassa ja joudut maksamaan myyntihinnan takaisin ja oikeuskulut päälle.
vai satasen vastike? no tuskinpa vastaa taas mitenkään todellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla se oli vielä näin kun velat piti maksaa 10 vuodessa. Sen jälkeen alettiin nauttimaan elämästä.
Lyhyt maksuaika piti asuntojen hinnatkin kohtuullisina kun kun ei lainaa pystynyt ottamaan tolkuttomasti.
Sillon vaan harva sitä lainaa sai. Ne jotka sai, eli tosi köyhästi, kun kuukausierät oli järkyttävät.
Jossain 25 neliön kämpässä hoitamattomassa taloyhtiössä jossa on jokainen remontti tekemättä saattaa vastike olla 100e paikkeilla
Ei mulla ollut varaa ostaa asuntoa kuin vasta 30+, joten se ei ollut 40-vuotiaana velaton, 48v vasta. Toki en mitään posketonta tonnin lyhennys-lainaa huolinut, vaan valitsin edullisemman asunnon ja asumisen. Palkkakin on sittemmin noussut, mutta en mä vieläkään sitä ylijäävää osuutta mihinkään tuhlaa, vähiten johonkin "palveluihin" tai krääsään.
Vierailija kirjoitti:
Olen vähän päälle 40 ja asuntolainani jo maksanut. Ekan asuntolainan otin 27-vuotiaana. Helsingistä olen ostanut kaikki kohteet. Mitään takaajia ei tarvittu, säästöjä ei ollut, työpaikka oli. Halpaa rahaa vuodesta -07 ja sopivasti tuli nykyinen kohde maksettua nyt. Se on vähän siitä kiinni, mitä tavoitteita asettaa ja miten pystyy ohjaamaan omaa toimintaansa.
Olen tottunut säästeliääseen elämäntapaan ja jatkan sitä myös tulevaisuudessa. Ei asuntolaina ole mikään elämän tarkoitus enkä sellaisen takia olisi valmis elämääni pilaamaan.
"Se on vähän siitä kiinni, mitä tavoitteita asettaa ja miten pystyy ohjaamaan omaa toimintaansa."
Kiva stoori, mutta oliko kenties vähän eri ajat silloin? Mulla on 30 000 € ASP:illa eli olen ihan säästeliäs ja tavoitteellinen ihminen, mutta ei Helsingistä olisi saanut kämppään edes ASP-lainaa mun alle 3 k bruttotuloilla. Pankki haluaa olla varma säästöjen lisäksi myös säännöllisistä tuloista. Takaajia mulle ei olisi ollut, ja toisin kuin ehkä sun nuoruudessa, se olisi ollut ongelma.
Ihan kuin tässä olisi hittovie vain humputeltu ja tehty vääriä valintoja, hohhoijaa.
t. sua vuosikymmenen nuorempi
Vierailija kirjoitti:
Onhan se silleen naurettavaakin että suomessa on jopa halvempaa asua omassa kuin toisen omassa, jotenkin nurinkurista. Mutta onhan näissä omissa kyllä vastuuta ja huolehtimistakin, eikä aina niin halpaakaan, vuokrat ei taida pomppia kuten vaikkapa korot, mutta silti olisi edistystä että omassa asuminen olisi edes mahdollisempaa useammalle, suomi on vaikea maa omistaa oikeastaan yhtään mitään kun juuri mitenkään siihen ei kyllä tueta tai kannusteta, korkovähennykset vietiin, kotitalousvähennys niin rajattu ettei tavan ihminen siitä juuri hyödy ja elämäntilanteen yllättäen muuttuessa voi olla ettet olekaan oikeutettu tukiin, plaah voisi tämä paremminkin olla!
Nythän se homma pikkuhiljaa on menossa siihen missä sen olisi aina pitänyt ollakin eikä omistusasumista tueta verovaroin kuten on ennen tehty, jolloin se on ollut vuokralla asumista kannattavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vuokraisännät köyhtyisi eikä heillä olisi ostovoimaa.
Ulkomaalainen vuokraisäntäni on sanonut että hänellä ei olisi varaa asua Espaniassa jos Suomalaiset eivät maksaisi hänelle vuokratuloa
Ruotsissahan ihmiset maksavat usein vain pelkän koron asuntolainastaan. Siellä voi käydä katsomassa miten paljon enemmän heillä on rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ai yksinäiset naiset jotka ei miestä ota ja tekee pätkätöitä Henkkamaukassa ostaa asunnon heti lukion jälkeen?😆🤣😁
Naiset jotka muutenkaan tekee töitä on luusereita
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissahan ihmiset maksavat usein vain pelkän koron asuntolainastaan. Siellä voi käydä katsomassa miten paljon enemmän heillä on rahaa.
Samalla voit käydä katsomassa miten niillä on nyt pelko berseessä kun korot nousee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vähän päälle 40 ja asuntolainani jo maksanut. Ekan asuntolainan otin 27-vuotiaana. Helsingistä olen ostanut kaikki kohteet. Mitään takaajia ei tarvittu, säästöjä ei ollut, työpaikka oli. Halpaa rahaa vuodesta -07 ja sopivasti tuli nykyinen kohde maksettua nyt. Se on vähän siitä kiinni, mitä tavoitteita asettaa ja miten pystyy ohjaamaan omaa toimintaansa.
Olen tottunut säästeliääseen elämäntapaan ja jatkan sitä myös tulevaisuudessa. Ei asuntolaina ole mikään elämän tarkoitus enkä sellaisen takia olisi valmis elämääni pilaamaan.
"Se on vähän siitä kiinni, mitä tavoitteita asettaa ja miten pystyy ohjaamaan omaa toimintaansa."
Kiva stoori, mutta oliko kenties vähän eri ajat silloin? Mulla on 30 000 € ASP:illa eli olen ihan säästeliäs ja tavoitteellinen ihminen, mutta ei Helsingistä olisi saanut kämppään edes ASP-lainaa mun alle 3 k bruttotuloilla. Pankki haluaa olla varma säästöjen lisäksi myös säännöllisistä tuloista. Takaajia mulle ei olisi ollut, ja toisin kuin ehkä sun nuoruudessa, se olisi ollut ongelma.
Ihan kuin tässä olisi hittovie vain humputeltu ja tehty vääriä valintoja, hohhoijaa.
t. sua vuosikymmenen nuorempi
Kyllä oli eri ajat. Nelikymppisistä aloituksessa puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
niin, silloin sai sitä halpaa rahaa eikä hinnat olleet pilvissä. Nykyään pitää olla yksinasuvalla helposti se 25% omia säästöjä vaikka pankit muuta mainostaakin. Hinnatkin pienissä kämpissä puhallettu taivaisiin kiitos sijoitusbuumin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niin, silloin sai sitä halpaa rahaa eikä hinnat olleet pilvissä. Nykyään pitää olla yksinasuvalla helposti se 25% omia säästöjä vaikka pankit muuta mainostaakin. Hinnatkin pienissä kämpissä puhallettu taivaisiin kiitos sijoitusbuumin.
Joo, tuo on muuttunut. Tuli saatua nollakoroista maksimaalinen hyöty. Ja jatkan vielä että kohteet ei olleet mitään uusia, mutta ei remonttikuntoisiakaan. Ei uutta eikä kiiltävää, ainoastaan kohtuullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se silleen naurettavaakin että suomessa on jopa halvempaa asua omassa kuin toisen omassa, jotenkin nurinkurista. Mutta onhan näissä omissa kyllä vastuuta ja huolehtimistakin, eikä aina niin halpaakaan, vuokrat ei taida pomppia kuten vaikkapa korot, mutta silti olisi edistystä että omassa asuminen olisi edes mahdollisempaa useammalle, suomi on vaikea maa omistaa oikeastaan yhtään mitään kun juuri mitenkään siihen ei kyllä tueta tai kannusteta, korkovähennykset vietiin, kotitalousvähennys niin rajattu ettei tavan ihminen siitä juuri hyödy ja elämäntilanteen yllättäen muuttuessa voi olla ettet olekaan oikeutettu tukiin, plaah voisi tämä paremminkin olla!
Nythän se homma pikkuhiljaa on menossa siihen missä sen olisi aina pitänyt ollakin eikä omistusasumista tueta verovaroin kuten on ennen tehty, jolloin se on ollut vuokralla asumista kannattavampaa.
Tätä katkeruutta mä en ole ikinä ymmärtänyt, en silloin vuokrallakaan. Vuokra-asumistakin tuetaan, enkä ymmärrä miksi pitäisi kampittaa omistusasujaa jos se elämäntilanne hänelläkin yllättäen muuttuu ja tarvitsisi joskus tukia. Pakkomyynti on nykyisellään edessä joka ei ole edes mahdollinen välttämättä muuttotappiokunnissa päästäkseen tukien piiriin, omistusasujat kuitenkin tarjoavat koteja muillekin ja pitäisivät mieluusti asuntonsa ajantasalla ja kunnossa jos esim kotitalousvähennys olisi järkevästi hyödynnettävissä, se luo sekä työtä että asumismukavuutta koko yhteiskuntaan.
Minulla on velaton rt kolmio, olen yksin asuva ja kaikki asumiskulut ilman lainoja tässä alla. Yhtiövastike n 200€/kk, sähköt keskim 150€/kk, vesi 25€/kk,
eli ollaan n 375€/kk. + Muut satunnaiset kulut noiden päälle. Esim kotivakuutus, ilp:n huolto, yms... Eli mennään varmasti yli 400 €/kk.
Ja nämä on todella pienet asumiskulut 30 vuotta vanhasta ja täysin velattomasta rt asunnosta.
AP on nyt aika pihalla mitä asuminen ihan oikeasti maksaa.
Ja huom! Nämä summat on ilman asuntovelkaa.
Ai yksinäiset naiset jotka ei miestä ota ja tekee pätkätöitä Henkkamaukassa ostaa asunnon heti lukion jälkeen?😆🤣😁