600 000km ajettu tesla ja akut heikentyneet vain 18%!! Mitäs tähän sanoo vihaajat?
https://www.is.fi/autot/art-2000009465904.html
Muutamat huollot ja takuu hommat tehty.
Takuuta vielä jäljellä.
Joko rupee himottaan sähköauto???
Kommentit (147)
Jossain Australian ihanneolosuhteissa (10C...30C) ja valmistajan kanssa yhteistyössä tehty koe.
Tehtiinhän Suomessakin, mutta täällä rehellisesti kerrottiin että kerran vaihdettiin akku ja sähkömoottori.
Mitens auseissa? Kuka tietää...
Vierailija kirjoitti:
tuoreen tutkimuksen mukaan sähköautolla ajelee ei-heterot ja nurmikkoa syövät, mä haluan olla jotakin- tyypit. eli en voi ajella noilla vatkaimilla, kun olen normaali lihaa syövä hetero.
Sähköautot kiihottaa femiinisiä "sähkö tulee pistorasiasta"- tyyppisiä ihmisiä.
Tämä asia huomattiin jo satavuotta sitten, sähköautojen ennimmäisellä yritys-erehdyskaudella.
Silloin valmistajat lopulta suuntasivat markkinoinnin lähes yksinomaan neideille ja kaupunkien "hienostomiehille". Tästä löytyy runsaasti markkinointimateriaalia netistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Jossain Australian ihanneolosuhteissa (10C...30C) ja valmistajan kanssa yhteistyössä tehty koe.
Tehtiinhän Suomessakin, mutta täällä rehellisesti kerrottiin että kerran vaihdettiin akku ja sähkömoottori.
Tuolla hämärällä taksi-testillä ei ole mitään tekemistä Suomen oloissa tapahtuvaan ajoon.
Yksittäinen juttu, jonka taustoista ja todenperäisyydestä emme tiedä.
Australiassa on aika lämmin ilmasto. Pakkanen ja kylmässä tapahtuvat lataukset rasittavat akkua.
Litium-akkua kuluttaa sekä vuodet että kilometrit. Esimerkiksi taksikäytössä päästään hurjiin lukuihin koska ajosuorite tehdään muutamassa vuodessa. Tavallisella kuluttajalla akku ei kestä 35 vuotta, vaan melkein kaikki eri versiot li-ion kemiasta happanevat hyllyyn noin 8-12 vuodessa pelkällä ylläpitolatauksella. Poikkeuksen tähän tekee LFP jossa on huonompi kapasiteetti, sekä LTO jolla on lisäksi korkea hinta. Pitkä ikä on kompromissi muiden ominaisuuksien suhteen. Teslan käyttämä NCA kestää kohtuullisella käytöllä juuri sen 8-9 vuotta jonka jälkeen kapasiteetti alkaa kadota nopeammin kiihtyvällä tahdilla. Vanhassa akussa yksi lataussykli kuluttaa enemmän kuin uudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, koska tuo auto on vain 4v vanha. Aika ne tappaa.
Ja talvi. Tuo auto on ollut Australiassa. Ilmeisesti ei lähempää vastaavaa löytynyt
Ei ollut vastaavaa. Mutta kävisikö 1,6 miljoonaa kilometriä Saksasta?
https://cleantechnica.com/2022/06/18/1-million-miles-in-a-tesla/
"His first motor lasted for 778,000 kilometers, but the last four have lasted only 200,000 kilometers each. And remember, he’s on his eighth."
Niin, sähkömööttori ei tarkoita akkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, koska tuo auto on vain 4v vanha. Aika ne tappaa.
Ja talvi. Tuo auto on ollut Australiassa. Ilmeisesti ei lähempää vastaavaa löytynyt
Ja mitä talvesta? Talvi ei kuluta akkua. Suomessa taxi käytössä menty myös samoja lukemia teslalla.
Suomen taksiteslaan on tosi vaihdettu niin akut kun sähkömoottoritkin kertaalleen.
Vierailija kirjoitti:
tuoreen tutkimuksen mukaan sähköautolla ajelee ei-heterot ja nurmikkoa syövät, mä haluan olla jotakin- tyypit. eli en voi ajella noilla vatkaimilla, kun olen normaali lihaa syövä hetero.
Vahvassa se on sinunkin suuntautumisesti, jos ainoa sen ylläpitävä tekijä on auton käyttövoima.
Vierailija kirjoitti:
Kuuma tuhoaa patterit, ei kylmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköautot kiihottaa femiinisiä "sähkö tulee pistorasiasta"- tyyppisiä ihmisiä.
Tämä asia huomattiin jo satavuotta sitten, sähköautojen ennimmäisellä yritys-erehdyskaudella.
Silloin valmistajat lopulta suuntasivat markkinoinnin lähes yksinomaan neideille ja kaupunkien "hienostomiehille". Tästä löytyy runsaasti markkinointimateriaalia netistäkin.
eri. Sama se on vieläkin. Sähköautoilijat ovat homoja viherhippejä tai jos joku heterona itseään pitävä sähköauto"mies" on niin kaikki kuitenkin pitävät häntä neitimäisenä. Kun heteromiehet ostavat polttomoottoriautoihinsa renkaiksi Bridgestonet niin Tesloilla ajelevat homot ja neidit ostavat renkaiksi Homostonet. Kyllä kelpaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuma tuhoaa patterit, ei kylmä.
Kuumuus ja kylmyys ovat kumpikin haitallisia akuille.
Noilla kilometreillä ei huono. Dieseliin verrattuna joku 40t ja risat olisi jo säästynyt polttoaineista ja pari vuotta vielä lisää kun ajelee niin lisää.
Vierailija kirjoitti:
Noilla kilometreillä ei huono. Dieseliin verrattuna joku 40t ja risat olisi jo säästynyt polttoaineista ja pari vuotta vielä lisää kun ajelee niin lisää.
Meillä taas menee bensaan noin sata euroa kuukaudessa. Ei paljon kannata sähköautoja ostella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköauto on hyvä, toimiva ja tehokas auto, ei sitä käy kiistäminen. Mutta ekologinen se ei ole, vaan päinvastoin. (Suomessa tuotettu) biokaasu on ainoa oikea ekologinen vaihtoehto, mutta se ei toki tuota Saksan autoteollisuudelle yhtään rahaa, nyyh. Ekologista ei ole tuottaa uusia autoja, vaan konvertoida ja korjata vanhaa kantaa.
Mihin sitä tehoa tarvii? Ei mulla ole ongelmia ohittamisissa ja paikasta toiseen ehtimisessä ollut millään autolla. Sähkikset kiihtyy vain tietyn aikaa nopeasti eli pidemmmällä matkalla polttis menee ohi.
Ei se matka pitkä ole kun polttis alkaa saavuttaa ja hurahtaa ohi.
En muista matkaa mutta aika pian sen nopean alkukiihdytyksen jälkeen t: eri
Mikäs normi polttisauto siitä nyt suhahtais ohitse kun polttis jää kauaksi taakse ja huippunopeus 225km/h
Mitä iloa on huippunopeudesta kun Suomessa saa parhaimmillaankin ajaa korkeintaan 120km/h.
Vierailija kirjoitti:
Eli "säästö" on saman verran mitä pääomatappio sähköauton suhteen?
Ei kukaan osta käytettyä sähköautoa. Onneksi lapset on kohta aikuisia ja voi luopua autosta kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas menee bensaan noin sata euroa kuukaudessa. Ei paljon kannata sähköautoja ostella.
Itse taas en halua ajaa millään hävettävän nololla bensaromulla, jonka sisällä kaikki kuolevat heti pienessäkin onnettomuudessa. Annan lapsilleni vähän enemmän arvoa. Siksi ajamme uudella ja huipputurvallisella sähköautolla.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan osta käytettyä sähköautoa. Onneksi lapset on kohta aikuisia ja voi luopua autosta kokonaan.
Moni ei käy myöskään enää vuorotöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköauto on hyvä, toimiva ja tehokas auto, ei sitä käy kiistäminen. Mutta ekologinen se ei ole, vaan päinvastoin. (Suomessa tuotettu) biokaasu on ainoa oikea ekologinen vaihtoehto, mutta se ei toki tuota Saksan autoteollisuudelle yhtään rahaa, nyyh. Ekologista ei ole tuottaa uusia autoja, vaan konvertoida ja korjata vanhaa kantaa.
Mihin sitä tehoa tarvii? Ei mulla ole ongelmia ohittamisissa ja paikasta toiseen ehtimisessä ollut millään autolla. Sähkikset kiihtyy vain tietyn aikaa nopeasti eli pidemmmällä matkalla polttis menee ohi.
Ei se matka pitkä ole kun polttis alkaa saavuttaa ja hurahtaa ohi.
En muista matkaa mutta aika pian sen nopean alkukiihdytyksen jälkeen t: eri
Mikäs normi polttisauto siitä nyt suhahtais ohitse kun polttis jää kauaksi taakse ja huippunopeus 225km/h
Mitä iloa on huippunopeudesta kun Suomessa saa parhaimmillaankin ajaa korkeintaan 120km/h.
Juuri näin. Moottoripyörienkin huippunopeus rajoitettava 120 km/h:iin ja kiihtyvyyttä myös rajoitettava perheautojen tasolle.